مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟

[ad_1]

یکی از بحث هایی که امروزه برخی از روشنفکران بیان می کنند و البته قبل از آن نیز مطرح بوده اسـت، درباره تفاوت امامت با نبوت اسـت.

عبدالکریم خالکی/دانشجوی دکترای کلام اسلامی- بخش اعتقادات شیعه تبیان

غدیر، ولایت

 اصل اشکال:

سوال این اسـت که اگر با نبوت پیامبر (صلی الله و علیه وآله) شریعت به طور کامل برای مردم آورده شده اسـت دیگر چه نیازی به امامت  می باشد؟ این افراد می گویند که وقتی آمدن وحی با ختم نبوت  تمام شد و عقل بشر به بلوغ فکری رسید دیگر چه نیازی به آمدن امام هست؟ اگر امام در عصمت و ... با پیامبر مشترک اسـت دیگر چه فرقی با امام دارد و در واقع باید گفت که خاتمیت در نبوت رخ نداده اسـت.

پاسخ به این اشکال:

در بیان دلیل ختم نبوت نظریات مختلفی بیان شده اسـت. یکی از مهم ترین نظریات اینست که عقل بشر کامل شده اسـت اما نه به این معنا که دیگر نیازی به وحی ندارد بلکه به این معنا که تا حدی به بلوغ عقلی رسیده اسـت که دیگر می تواند شریعت و کتاب آسمانی خود را از گزند تحریف مصون بدارد. در واقع عدم نیاز به تجدید وحی غیر از عدم نیاز به اصل وحی اسـت.

در بیان پاسخ به این سوالات باید گفت که دو نگاه به رابطه عقل و وحی  وجود دارد؛
- نگاه اول آن اسـت که وحی را در مقابل عقل بدانیم و با این مبنا بیان شده اسـت که با ختم نبوت دیگر حاکمیت وحی تمام شده و عقل آرام آرام جایگزین آن شده اسـت. این نگاه عقل و وحی را متضاد و در مقابل هم می داند. با این نگاه نمی توان امامت را ادامه نبوت دانست بلکه باید گفت عقل جای وحی را پر کرده اسـت! در حقیقت با این نگاه انسان تا جایی به وحی و دین نیاز دارد که عقل رشد نکرده باشد و وقتی عقل رشد کرد دیگر نیازی به وحی و شریعت نیست.
- نگاه دوم آن اسـت که عقل و وحی نه تنها در تعارض و تضاد با یکدیگر نیستند بلکه موافق هم و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. به تعبیر دیگر عقل جدای از دین نیست. با این مبنا دینداری مخصوص انسانها عاقل اسـت. به نظر می رسد که نصوص دینی نیز این نظر دوم را تایید می کنند. با این نگاه نه تنها زمان پیامبر بلکه در زمان پیامبران گذشته نیز عاقلانی بوده اند که دین را با دلیل و استدلال پذیرفته بودند. بنابراین دیگر ختم نبوت بخاطر این نبوده اسـت که عقل بشر ناقص بوده و زمان پیامبر اسلام عقل بشر کامل شده اسـت، بلکه تبیین ما از دلیل ختم نبوت تبیینی دیگر خواهد بود.
اشکال دیگری که در نگاه اول وجود دارد این اسـت که اگر بعد از ختم نبوت دیگر عقل بشر کامل شده اسـت پس در عصر خاتمیت چه نیازی به دین اسـت؟
اشکال دیگری که می توان به نگاه اول وارد کرد این اسـت که عقل در کلیات کارکرد دارد اما در امور جزئی ممکن اسـت خطا کند. همانطور که می بینیم در امور مختلفی مانند قانونگذاری گاهی قانونی وضع می شود اما بعد از مدتی گفته می شود آن قانون قبلی اشتباه بوده و باید قانون جدیدی را وضع کنیم. 
یا اینکه مکرر مشاهده می کنیم که دموکراسی که حاصل عقل جمعی بشر اسـت در انتخاب خود دچار خطا می شود و فرد ناصالحی را برای اداره حکومت تعیین می کند. بنابراین در امور جزئی عقل به تنهایی نمی تواند درست را از غلط تشخیص دهد و بعد از خاتمیت نیز به منبعی خطا ناپذیر در امور جزئی نیاز هست.
اشکال دیگر نگاه اول آن اسـت که در زمانی که نبوت تمام نشده نیز این عقل اسـت که باید دین و شریعت را بپذیرد و برای پذیرش شریعت و اعتماد به سخن نبی باید نبی معصوم باشد. بنابراین قبل از پذیرش سخن نبی عقل عصمت نبی را اثبات می کند. 

دلیل ختم نبوت

یکی از کارهای اصلی امامان پرورش مجتهدینی بوده اسـت که آن مجتهدین بتوانند خود به این قابلیت و بلوغ برسند. یکی از کارهای اصلی امامان آموزش روش های فهم صحیح اسـت. البته این مسأله لزوماً در فقه نیست (زیرا دین منحصر در فقه نیست) بلکه ائمه شاگردانی در زمینه عقاید و ... را نیز تربیت کرده اند. این آموزش تا جایی ادامه دارد تا دیگر بشر بدون حضور مستقیم امام بتواند دین را به درستی بفهمد و اینجاست که غیبت امام معنا پیدا می کند.

اما اگر گفتیم که کامل شدن عقل بشر و عدم نیاز به وحی دلیل ختم نبوت نیست پس دلیل تمام شدن نبوت چیست؟ 
در بیان دلیل ختم نبوت نظریات مختلفی بیان شده اسـت. یکی از مهم ترین نظریات اینست که عقل بشر کامل شده اسـت اما نه به این معنا که دیگر نیازی به وحی ندارد بلکه به این معنا که تا حدی به بلوغ عقلی رسیده اسـت که دیگر می تواند شریعت و کتاب آسمانی خود را از گزند تحریف مصون بدارد. در واقع عدم نیاز به تجدید وحی غیر از عدم نیاز به اصل وحی اسـت.

دلیل ادامه نبوت به شکل امامت

حال اگر دلیل ختم نبوت را بلوغ عقل بشر برای حفظ دین خود از تحریف دانستیم مسأله امامت چگونه تبیین می شود؟ به بیان دیگر چرا بعد از نبی باید دوباره امام بیاید؟
برای پاسخ به این سوال باید به این توجه کنیم که در تاریخ ما دو نوع نبوت داشته ایم؛ نبوت تشریعی که شریعت جدید می آوردند و نبوت تبلیغی که وظیفه پیاده سازی شریعت و انطباق آن با زمان را در بین مردم داشته اند. 
در واقع عدم بلوغ فکری بشر در دو مورد بوده اسـت که با ختم نبوت در یکی از این دو مورد بشر به بلوغ فکری رسیده اسـت؛ یعنی با ختم نبوت بر خلاف ادیان گذشته چنان سواد آموزی و حفظ قرآن در میان مردم شایع شد که امکان تحریف قرآن و دین آسمانی از بین رفت. بنابراین در این مورد دیگر عقل بشر کامل شده و نیازی به نبی جدید ندارد. 
در مورد دوم که پیاده سازی وحی اسـت بشر هنوز کامل نشده و نیاز به کسی دارد که این کار را انجام داده و به او آموزش دهد. در واقع بشر در زمان ختم نبوت به این مسأله هنوز نیاز داشت تا راهکار فهم صحیح دین و پیاده سازی آن در امور زندگی بر اساس مقتضیات زمان را بیاموزد. تفاوت امامان با انبیای تبلیغی نیز در این اسـت که انبیای تبلیغی این پیاده سازی شریعت را نیز از طریق ارتباط با غیب دریافت می کردند اما امامان از خود قرآن (و نه بطور مستقیم از وحی) این پیاده سازی را انجام می دهند. 

ختم نبوت بخاطر این نبوده اسـت که عقل بشر ناقص بوده و زمان پیامبر اسلام عقل بشر کامل شده اسـت، بلکه تبیین ما از دلیل ختم نبوت تبیینی دیگر خواهد بود.

امام سخن خود را به پیامبر و قرآن و یا امامان گذشته استناد می دهد در حالی که پیامبر تبلیغی  سخن خود را به فرشته وحی استناد می داد. این کار مقدمه ای برای آموزش بشر برای آنست که خود بتواند به فهم صحیح دین و پیاده سازی صحیح آن بپردازد. بنابراین یکی از کارهای اصلی امامان پرورش مجتهدینی بوده اسـت که آن مجتهدین بتوانند خود به این قابلیت و بلوغ برسند. یکی از کارهای اصلی امامان آموزش روش های فهم صحیح اسـت. البته این مسأله لزوماً در فقه نیست (زیرا دین منحصر در فقه نیست) بلکه ائمه شاگردانی در زمینه عقاید و ... را نیز تربیت کرده اند. این آموزش تا جایی ادامه دارد تا دیگر بشر بدون حضور مستقیم امام بتواند دین را به درستی بفهمد و اینجاست که غیبت امام معنا پیدا می کند. 
در حقیقت کار دین آنست که همه بشریت را امامت کند. به تعبیر دیگر همه بشریت به طور کامل بتوانند در همه امور مربوط به خود به بلوغ کامل عقلی برسند و به این ترتیب به مراتب بالای دین دست پیدا کنند. 

جایگاه غدیر در هدایت بشر

با مطالبی که در باب امامت بیان کردیم معلوم می شود که اگر با پیامبر(صلی الله و علیه وآله) نبوت تمام می شد و بعد از وی امامی وجود نداشت و  دین به مقصود خود که همان هدایت بشر  اسـت نمی رسید. همانطور که اگر فرستادن وحی نبود بشر هدایت نمی شد، اگر فهم صحیح دین نبود نیز بشریت هدایت نمی شد. بنابراین غدیر به عنوان نماد ولایت و امامت، نقطه ای اسـت که اگر نباشد باز هم هدایت رخ نمی دهد و فرستادن وحی ناقص می ماند.  


منابع:
سایت دکتر حسین سوزنچی.
کتاب منزلت عقل در هندسه معرت دینی، آیت الله جوادی آملی

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

دبیرستان هیات امنایی شهید سالدورگریک روز سوراخ کوچکی در یک پیله ظاهر شد شخصی نشست و چند ساعت به جدال پروانه برای خارج وبلاگ دوستان سوالات درس به درس دینی سال سوم …به نام خالق هستی سلام من محمد جواد سلیم زاده ،دانش آموز سال سوم دبیرستان تیزهوشان فارسی العربیةاشعار عارفانه سحرگاهانآب چشمش با صراحی در مناجات آمده ست می عسل کرد به دستش بتکده مسجد شود یارب آن مقبل چنین دین وزندگی تایبادنوستراداموس نام لاتین مایکل دنوستردام، فیزیکدان و منجمی فرانسوی بود که در قرن ۱۶ روزنامه‌ها پس از درگذشت خلخالی چه نوشتند؟هلاکت یکی از سرکردگان داعش در کشور سقوط هواپیمای حامل بازیکنان فوتبال برزیلتصاویراگزیستانسیالیسم از دو دیدگاه مسیحی و الحادیدر اگزیستانسیالیسم مسیحی یافتن من راستین برابر با این معناست که خداوند در فرد به حکمت عملی در سیره امام رضاع سیره امامان معصومع، بنا به مقتضیات و شرایط سیاسی، اجتماعی زمان، مختصات ویژه ای دارد پرسمان دانشجویی اندیشه ی سیاسیدر آستانه‌ی اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و دانلود کتب فرهنگی مذهبینوشته شده در جمعه ۲۸ مهر۱۳۹۱ساعت توسط



لینک منبع :غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟

غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ - تبیان article.tebyan.net/335846/غدیر-در-هدایت-بشر-چه-نقشی-دارد-‎Cached19 سپتامبر 2016 ... اصل اشکال: سوال این است که اگر با نبوت پیامبر (صلی الله و علیه وآله) شریعت به طور کامل برای مردم آورده شده است دیگر چه نیازی به امامت می باشد؟ غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد - onvansho onvansho.ir/result/غدیر-در-هدایت-بشر-چه-نقشی-دارد.html غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد از بین کلیه محتوا اطلاعاتاخبار سایتهاوبلاگهای . غدیر بیعت در غدیر عنوان اصلىِ بیعت در غدیر عبارت بود دارد تا در صورت مطلب ... غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ بایگانی | یاس نیلی yasenili.ir/tag/غدیر-در-هدایت-بشر-چه-نقشی-دارد؟ غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ یکی از بحث هایی که امروزه برخی از روشنفکران بیان می کنند و البته قبل از آن نیز مطرح بوده است، درباره تفاوت امامت با نبوت است. غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ - سرزه www.serze.com/غدیر-هدایت-نقشی-دارد-1836089/‎Cached19 سپتامبر 2016 ... غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ یکی از موضوع هایی که امروزه بعضی از روشنفکران بیان می کنند و البته پیش از آن هم مطرح بوده است، در زمینه اختلاف ... غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ | جستجو wesria.net/search/غدیر-در-هدایت-بشر-چه-نقشی-دارد؟ This site may harm your computer. ویژه نامه عید غدیرخم غدیر بزرگترین عید .ی علی از حماسه غدیر می گوید قرعه هفت فضیلت، به نام . علی علیه السلام عید غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام از عهد الست ... ampquot14 ironmaking سنگ آهک چه نقشی - CBM npss.in/May-12/ampquot-ironmaking-سنگ-آهک-چه-نقشی/‎Cachedمحمودرضا قاسمی کیست و چه نقشی در پرونده محمدعلی طاهری دارد؟ / قسمت چهارم احکام قضایی در ... در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ در سرزه غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ بیش ... نقش هدایت‌گری امام در شکل‌گیری جامعة آرمانی با تکیه بر آیات و روایات ajsm.atu.ac.ir/article_300.html‎Cachedبه همین دلیل شأن هدایت به أمر امام نقشی اساسی را در تحقّق این آرزوی دیرینۀ بشر ایفا ... هدایت را به چند قِسم تقسیم کرده‌اند و گفته‌اند که هدایت براى انسان‌ها چهار وجه دارد: ..... کرده‌اند (آیة ولایت، آیة تطهیر، حدیث غدیر، حدیث لوح، حدیث منزلت)، خداوند در سورۀ ... غدیر در روزگار معاصر | سحر بیداری sahar.dorarnet.ir/3042‎Cached20 سپتامبر 2014 ... اجرا می کنید،در ابتدا کلیپی پخش کنید که شامل پیشرفت های بشر ... یکی از مهم ترین سوالات و چالش های بشر این که غدیر و مسئله ی امامت در زندگی ما چه نقشی دارد؟ ... نخستین آفریده ی الهی یک پیامبر است یعنی هدایت از همان ثانیه های ... غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ - جستجو - وسریا wesria.com/search/غدیر+در+هدایت+بشر+چه+نقشی+دارد؟ This site may harm your computer. غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ از بین کلیه محتوا، اطلاعات و اخبار سایتها و وبلاگهای مرجع جستجو و نتایج آن به صورت خلاصه و با درج لینک مستقیم منبع آن نمایش ... برکرانه غدیر - مرکز اطلاع رسانی غدیر www.ghadeer.org/Book/804/122356‎Cached Similarسوال 40: اگر امام را خدا انتخاب می کند پس بیعت مردم چه نقشی دارد؟ پاسخ: خداوند بشر را هدایت می کند همانگونه که خوبیها و بدیها را معرفی کرد و راه سعادت و شقاوت انسان ...