مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بر درگاه پیر همدان

[ad_1]

راهنمای زیارت امامزاده یحیی (علیه‌السلام) در همدان

تناسب درهای مشبک چوبی و تاق‌های آجری گرداگرد بنا، اولین چیزی اسـت که در مجموعه زیبای امامزاده یحیی (علیه‌السلام) به چشم‌تان می‌آید؛ یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر همدان که قدمتش دست‌کم تا دوره ایلخانی به عقب می‌رود و یکی از دنج‌ترین محلات عمومی شهر که قرن‌هاست اهالی محله امامزاده یحیی (علیه‌السلام) همدان را دور هم جمع می‌کند. بنای امامزاده از معدود آثار به جای مانده از دوره صفویه در همدان اسـت. اما براساس شناسنامه فنی بنا، قدمت بخش‌هایی از بنا به دوره ایلخانی و تیموری هم بر می‌گردد. ساختمان بقعه از آثار قرن هشتم تا دهم هجری اسـت که رواق آن در دوره صفویه بر اطراف افزوده شده. در عصر قاجار هم اتاق‌ها، تاق‌نماها و غرفه‌های پشت رواق به صحن الحاق شده‌اند تا بنا زیباتر شده و بر استحکام آن افزوده شود. رواق چهارتاقی زیرگنبد، آینه‌کاری، تاق‌ها و آجرکاری بسیار زیبا و کتیبه‌های گچی گرداگرد امامزاده در وسط حیاطی قرار دارد که بودن در آن را به تجربه‌‌ای به یادماندنی تبدیل می‌کند.
 بر درگاه پیر همدان

نسب‌نامه

از نسل امام دوم

طبق باور مردم نسب امامزاده یحیی (علیه‌السلام) با هشت واسطه به امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) می‌رسد. کارشناسان اداره اوقاف شهر همدان هم این موضوع را تایید می‌کنند.

چطور برسیم؟

نزدیکی‌های بوعلی

در همدان، بعد از میدان آرامگاه بوعلی، وارد بلوار شهید مدنی شوید. پیش از رسیدن به چهارراه تختی در سمت چپ، بنای امامزاده را با سردری امروزی و نوشته‌ای بزرگ خواهید دید. از میدان آرامگاه بوعلی تا امامزاده مسیرطولانی نیست و می‌توان پیاده در سمت چپ بلوار قدم زد و پس از تقریباً 10 دقیقه پیاده‌روی به مقصد می رسید.
 بر درگاه پیر همدان

چه می‌بینیم؟

یک اثر تماشایی

بنای امامزاده پلانی مستطیل شکل و دو طبقه اسـت و در هر ضلع آن ایوانی کشیده شده که با یک ورودی قوس‌دار به داخل بقعه راه می‌یابد.
ورودی اصلی در ایوان غربی قرار دارد، آینه‌کاری شده و در آن اشعاری از محتشم کاشانی و ذکر نام پنج تن و تاریخ 1306 به چشم می‌‌خورد.

ورودی:

در ورودی فعلی امامزاده از بلوار شهید مدنی اسـت. پیش از این امامزاده چهار در داشت و این درها حیاط امامزاده را به کوچه‌های مجاور وصل می‌کرد، اما امروز برای کنترل بیشتر، امامزاده همین یک در را دارد. البته این درهای چوبی با کلون‌های زیبای‌شان فعلاً سرجای‌شان هستند. در پشتی امامزاده به محوطه «آقاجانی بیک» باز می‌شد. بافت شهری همدان، دارای محوطه‌هایی به عنوان مراکز تجمع مردم با دکان‌هایی مثل نانوایی، قصابی، بزازی و مسجد بوده که در اصطلاح «چمن» گفته می‌شده. برخی از این چمن‌ها هنوز به عنوان مراکز مردمی فعال هستند. چمن آقاجانی بیک و محوطه امامزاده یحیی (علیه‌السلام) از آن جمله اسـت. اگر مسیر کوچه کناری و محوطه تقریباً باز آقاجانی‌بیک را ادامه دهید به در پشتی امامزاده می‌رسید. اینجا می‌‌توان درب چوبی بزرگی را دید که با دو زنجیر به شکل مورب، حمایل شده، اما متأسفانه بسته اسـت. این در پیش از این، ورودی اصلی امامزاده بوده. پیش ورودی امامزاده و دو ستون آجری دو طرف در و کتیبه‌ای گچی بالای سر در به دلیل کوتاهی و بی‌توجهی از بین رفته اسـت.
 بر درگاه پیر همدان

نمای بیرونی:

بقعه امامزاده در وسط حیاط قرار دارد و پس از گذر از ورودی که سکوهای زیبای در کنارش قرار دارد، باید از پله‌ها پایین بروید. بقعه‌ای روبه‌روی شماست که درهای پنجره‌ای شکلی آن را احاطه کرده‌اند. برای ورود باید مسیر روبه‌رو را ادامه دهید و از زیر تاق زیبای آجری که بگذرید. در چهارگوشه بیرونی بنا، راه‌پله‌هایی برای دسترسی به حجره‌های طبقه دوم و پشت‌بام وجود دارد.

نمای داخلی

فضای داخلی دور تا دور مدفن امامزاده با چند پله به سمت بالا از کف ورودی جدا می‌شود؛ یعنی بقعه چند پله پایین‌تر و در مرکز بنا قرار دارد. فضای بالا سربقعه فلزی امامزاده به شکل زیبایی آینه‌کاری شده اسـت. رواق زیرگنبد به شکل «چارتاقی» اسـت. راهروها یا رواق‌های مسقف آجری هم سطح با ورودی بقعه قرار گرفته‌‌اند. در داخل ضریح صندوقی به طول 174 سانتی‌متر قرار گرفته و در دو سوی صندوق، منبت‌کاری‌های زیبایی انجام شده که به قرن‌های هشتم و نهم هجری مربوط اسـت.
منبع مقاله : نشریه سرزمین من، شماره‌ی 70.

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


23 آگوست 2015 ... بر درگاه پیر همدان. تناسب درهای مشبک چوبی و تاقهای آجری گرداگرد بنا، اولین چیزی است كه در مجموعه زیبای امامزاده یحیی(ع) به چشمتان میآید... تناسب ...13 دسامبر 2015 ... بر درگاه پیر همدان. نسبنامه. از نسل امام دوم. طبق باور مردم نسب امامزاده یحیی (علیهالسلام) با هشت واسطه به امام حسن مجتبی (علیهالسلام) میرسد.1 ژانويه 1970 ... بر درگاه پیر همدان ... امامزاده یحیی (علیهالسلام) به چشمتان میآید؛ یکی از قدیمیترین بناهای تاریخی شهر همدان که قدمتش دستکم تا دوره ایلخانی …همدان یکی از کلان شهرهای ایران در منطقه غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع ...درگاه کویرمعماری و بناهاآتشکده های ایرانآتشكده پیر همدان، آب بر ... به جای مانده از زلزله 1369 طارم و منجیل در محله پیر همدان ، بنای تاریخی و آتشکده ای قرار گرفته که از ...استان همدان در گستره ای به مساحت 19493 کیلومتر مربع،در غرب ایران بین 33 درجه و .... مرکزی و شش دهستان به نام های سید جمال الدین،کلیایی، پیر سلمان،جلگه،چهاردولی ...... درحاشیه درگاه ورودی،چهار پیل پا که از روی پی سنگی تا بالا (یعنی رخبام نمای ...18 سپتامبر 2014 ... امامزاده پیر غیب - روستاى پیر غیب. مشهور به ... مدخل بنا در جانب مشرق قرار دارد و شامل یک درگاه هلالى شکل است. ... [1]- فرهنگ جغرافیایى همدان 47: 90.6 جولای 2016 ... شبکه اطلاع رسانی راه دانا-نوای " اللهم اهل الکبریا و العظمه" در آسمان همدان طنین ... نمازعید سعید فطر به عنوان تجلی یک ماه بندگی خالصانه در درگاه احدیت و نیز ... و متدین دارالمؤمنین شهرستان تویسرکان برگزار شد، زن و مرد، پیر و جوان، ...1 مارس 2016 ... در لوح اعطایی که به امضاء دکتر علیرضا پیر حیاتی رسیده ، آمده است "با ... را نموده و توفیقات روز افزون شما را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم " .اين امامزاده در روستاى ينگى قلعهٔ بخش رزن از توابع شهرستان همدان قرار دارد و از بناهاى دوران ... در چهار جانب بنا، چهار درگاه قرار داشته است که دو درگاه شمالى و غربى آن در ...


کلماتی برای این موضوع

کبود راهنگ بزرگترین شهرستان استان همدان در قاب …به گزارش روابط عمومی آیت الله غیاث الدین طه محمدی در دیدار اعضاء ستاد روز شهرستان سامانه اطلاع رسانی پرتال امام خمینی ستازه های نشر در کتابخانه بسیج در اندیشه امام خمینی س حضرت امام خمینی که همیشه بر نقش پزشکی ایران عیسی عباسی عطیبه ارسال سلام وقت بخیر من از یک بیماری فال امروز شما سه شنبه آذر ،فال روزانه بر اساس …فالفال تاروتفال چینیفال ازدواجفال عشقفال عطسهفال رنگها فالفال امروزفال روزانه جام نیوز نامه استاد دانشگاه به دکتر به گزارش جام نیوز به نقل از فارس، در نامه سه هزار و تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه حمله مغول به ایران ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادحملهمغولبهایرانحملهٔ مغول به ایران بخشی از حمله‌های مغولان مسیر حرکت چنگیز خان و فرماندهان اوعضویت سامانه اطلاع رسانی – دکتر محمود احـمدی نژادعضویتسامانهاطلاعرسانیسلام بر یاور راستین ولایت و رهبری سلام بر مدافع مستضعفین و دشمن مستکبرین سلام بر حسن مرتضوی عرفان عملی وتصوفمباحث ومطالب پیرامون عرفان عملی وتصوف ساعت ٢۱٤ ‎بظ روز شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸٦ عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایگزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنیدحکمت های امام علی علیه السّلام حدیثحکمت روش برخورد با فتنه ها اخلاقی، سیاسی درود خدا بر او، فرمود در فتنه ها، چونان



لینک منبع :بر درگاه پیر همدان

بر درگاه پیر همدان - راسخون rasekhoon.net/article/show/1129629/بر-درگاه-پیر-همدان/‎Cached13 دسامبر 2015 ... بر درگاه پیر همدان. نسب‌نامه. از نسل امام دوم. طبق باور مردم نسب امامزاده یحیی ( علیه‌السلام) با هشت واسطه به امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) می‌رسد. همشهری سرزمین من | بر درگاه پیر همدان sarzamin.hamshahrilinks.org/Contents/بر-درگاه-پیر-همدان?feed...‎Cachedزیارت. بر درگاه پیر همدان. نویسنده: فرزاد سپهر/ عکس: بهرام میرزا عابدینی. بر درگاه پیر همدان. تناسب در‌های مشبک چوبی و تاق‌های آجری گرداگرد بنا، اولین چیزی است که ... امامزاده پیرنهان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/امامزاده_پیرنهان‎Cached Similarامامزاده پیرنهان، روستایی از توابع بخش شرا شهرستان همدان در استان همدان ایران است. ... درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. بازبینی‌شده در ۱ ... درگاه:همدان/درگاه‌ها - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/درگاه:همدان/درگاه‌ها درگاه‌های شهرهای ایران. Saray-of-arak-old-bazar.JPG · Si-o-se-Pol.jpg · Pol Sefid 6. JPG · Poets tomb tabriz.jpg · Tehran.jpg · Falakalaflak Castel.JPG · Panorama of ... شهرستان اسدآباد - ویکی‌سفر https://fa.wikivoyage.org/wiki/شهرستان_اسدآباد‎Cachedشهرستان اسدآباد یکی از شهرستان‌های استان همدان ایران است که در مجاورت استان ... دهستان به نامهای سید جمال الدین، کلیایی، پیر سلمان، جلگه، چهاردولی ودربند رود می‌باشد. Dictionary of Iran: A Shorter Encyclopedia - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=1312825081 D. L. Bradley - ‎2015 - Reference On the other hand, Atlantis was a sea port and Hamadan is land-locked. ... city are two rock inscriptions in Old Persian, neo-Elamite, and neo-Babylonian, dating ...The Upholsterer and Interior Decorator - Google Books Result https://books.google.com/books?id=Fug_AQAAMAAJ ‎1917 - Interior decoration BAKU.-—A Caucasian port of shipment. BANDHOR. ... Village where many rugs and runners are made for Hamadan trade. ... Old seat of India carpet making.Historic Cities of the Islamic World - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=9047423836 C. Edmund Bosworth - ‎2007 - Social Science In 1918 a new line linked Haifa with Southern Palestine and Egypt; the port was improved in 1921, and a major expansion ... Hamadan is a very old city.ستاد شاهد و امور ایثارگران – دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان www.iauh.ac.ir/president-department/shahed/‎Cachedبا حمد و سپاس به درگاه ایزد متعال و با سلام و درود به روان پاک شهدای اسلام و دفاع مقدس ... حضور پیر پاک شهدای درون آن و ایجاد شکل انتزاعی گلبرگ های سر برآورده از خاک. راهنمای پذیرفته شدگان آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته1391 ... www.iauh.ac.ir/old/about-university/news.../42.../717-arshad.html‎Cachedراهنمای پذیرفته شدگان آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته1391 واحد همدان. 29 شهریور 1391. با حمد و سپاس به درگاه ایزدمنان و ضمن عرض تبریک به خواهران ...