مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آیا خدا از اول بوده اسـت؟!

[ad_1]

برهان هدایت می گوید موجودات عالم همه هدایت شده هستند. این هدایت شدن یک هادی می خواهد پس این عالم هادیی دارد که خداوند متعال اسـت.

فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان

سوال

مقدمه اول برهان یا همان کبرای برهان که مقدمه ای عقلی اسـت در واقع اصل علّیت اسـت که اصلی بدیهی اسـت. اگر انسان اصل علّیت را انکار بکند دیگر علمی باقی نمی ماند. علومی که بشر دارد همه حکایت از علّیت یعنی بیان رابطه بین علت و معلول دارد.
با انکار اصل علّیت در واقع تصادف را پذیرفته ایم که عقلانی نیست و اگر اصل علّیت را قبول نکنیم نتیجه این می شود که هر چیزی می تواند معلول هر چیز دیگری باشد که بطلان این هم بدیهی اسـت. فرض کنید که سنگ می تواند انسان به وجود بیاورد و یخ می تواند آتش ایجاد بکند و آتش می تواند یخ به وجود بیاورد در حالی که اینها همه باطل اسـت.
آنچه که ما به عنوان مقدمه کبرای این برهان ها مطرح می کنیم همان اصل علّیت اسـت که هر معلولی علتی دارد که تقریباً بدیهی اسـت. البته این هم قابل بحث اسـت که این بدیهیات چه شکل و شمایلی دارند و چه ویژگی هایی دارند؟

عالم به دست یک هادی اداره می شود و این هدایت همزمان با آفرینش آنهاست که ما به این هدایت، هدایت تکوینی می گوییم. این هدایت در ذاتشان وجود دارد. انسان هم از این هدایت برخوردار اسـت البته انسان هدایت دیگری هم دارد تحت عنوان هدایت تشریعی

مقدمه دوم یک مقدمه حسی و تجربی اسـت. در یک همایش و تحقیق میدانی هر موجودی که فعلاً موجود مادی مورد نظر ماست چون در حیطه تجربه، فقط موجودات مادی می گنجند و موجودات غیر مادی را نمی توان تجربه کرد. هر موجودی را که در حرکت تجربی بسنجیم، می بینیم که هدایت شده هستند و یک هدایت عجیب و شگفتی در آن هست.
فرض کنید پرندگان یا حشراتی که هستند که به شکل خاصی تولید مثل می کنند. اینها با اینکه تولید مثل اجداد قبلی خود را ندیده اند و قبل از اینکه به دنیا بیایند منشاء آنها از بین رفته ولی دقیقاً همان کاری را می کنند که آن مبدئشان می کرده اسـت.
 به هر حال این یک امر بدیهی اسـت و در این زمینه کتاب های خوبی نوشته شده اسـت. موریس مترلینگ و دیگران کتابهایی در این زمینه نوشته اند که مطالعه آن کتاب ها به گوشه هایی از این هدایت شگفت انگیز و ره یافتگی عجیب موجودات را ، به انسان نشان می دهد.
وقتی انسان این چیزها را می بیند به طور طبیعی پی می برد که عالم به دست یک هادی اداره می شود و این هدایت همزمان با آفرینش آنهاست که ما به این هدایت، هدایت تکوینی می گوییم. این هدایت در ذاتشان وجود دارد. انسان هم از این هدایت برخوردار اسـت البته انسان هدایت دیگری هم دارد تحت عنوان هدایت تشریعی.
انسان و جن و بعضی از موجوداتی که مختار هستند علاوه بر هدایت غریزی و تکوینی یک هدایت تشریعی هم دارند. هدایت تکوینی و هدایت ذاتی در همه موجودات به وضوح به چشم می خورد.
بر این اساس برهانی را مطرح کردیم تحت عنوان برهان هدایت. اشکالی هم به این برهان وارد نمی شود. نهایت این اسـت که ما بعضی از نقایص را ببینیم و فکر کنیم که چرا این موجود هدایت شده نیست که آن نیز جای خودش قابل بحث اسـت و قابل اثبات که آن موجود هم هدایت شده منتها هدایتش در همان مسیر اسـت یا ممکن اسـت که موانعی جلوی راه هدایت او را گرفته بطوری که دیگر توان پیدا کردن راه را ندارد.
البته خداوند مخلوقات را هدایت کرده که اگر مانعی هم جلوی راهشان بود به یک روشی این مانع را دور بزنند و باز به راه خودشان ادامه بدهند. اما گاهی ممکن اسـت مانع آنقدر بزرگ باشد که جلوی هدایت را بگیرد. نمی توان گفت اینها هدایت شده نیستند بلکه می شود گفت که مقتضی بوده ولی مانع آمده جلوی مقتضی را گرفته.

وقتی که از عدم به وجود پا گذاشته باید یک ایجاد کننده ای داشته باشد. آن ایجاد کننده دیگر خودش نمی تواند پدیده باشد وگرنه باز آن هم به ایجاد کننده نیاز دارد بدین ترتیب به تسلسل می رسیم و تسلسل نیز باطل اسـت

مثلاً دانه گندمی که در زمین کاشته می شود می داند که چطور حرکت کند؟ به چه سمتی حرکت کند که خودش را به نور خورشید برساند که در پرتو نور خورشید به کمال شایسته اش که تبدیل به 700 دانه شدن اسـت برسد. اما اگر جلوی آن دانه یک سنگ بگذارید و اجازه ندهید که بالا بیاید و خودش رشد کند این دانه راهش را کج می کند و سنگ را دور می زند. اما اگر نتواند دیگر به کمال نمی رسد و شکوفا نمی شود اگر چه مقتضی کمال را داشت یعنی راه را بلد بود اما مانع آمد او را از به مقصد رسیدن باز داشت.
جز مواردی که گفته شد اینها به اصل بطلان لطمه ای نمی زند. این برهان مثل برهان نظم تام و روشن اسـت. به این برهان هم در قرآن فراوان اشاره شده.
 برهان سومی که باز شبیه به این دو برهان اسـت و یک مقدمه حسی دارد برهان حدوث اسـت. البته برهان حدوث دو مرتبه یا دو مرحله دارد یکی حدوث زمانی اسـت و یکی حدوث ذاتی اسـت.
مراد از حدوث، حدوث زمانی اسـت که شامل محسوسات و موجودات مادی می شود وگرنه این برهان آن گونه که متکلمین و علمای کلام مطرح کردند در حدوث ذاتی هم مطرح می شود یعنی فراتر از حدوث زمانی هم این برهان مطرح می شود.
حاصل این برهان این اسـت که آنچه از مخلوقات می بینیم همه را حادث و پدیده می بینیم. بر حسب حکم عقل هر حادثی یک محدث می خواهد و هر پدیده ای یک پدیدآورنده ای می خواهد. پس عالم یک پدید آورنده ای می خواهد که حادث نباشد بلکه ازلی و قدیم باشد.
یک درخت را نگاه می کنیم  می بینیم 20 سال پیش نبوده، 100 سال پیش نبوده الان به وجود آمده . به خورشید نگاه می کنیم می بینیم 100 میلیون سال پیش نبوده ، 100 میلیارد سال پیش نبوده الان پیدا شده و هر چه نگاه می کنیم می بینیم که اینها مسبوق به عدم هستند یعنی زمانی نبودند ولی حالا به وجود آمده اند.
وقتی که از عدم به وجود پا گذاشته باید یک ایجاد کننده ای داشته باشد. آن ایجاد کننده دیگر خودش نمی تواند پدیده باشد وگرنه باز آن هم به ایجاد کننده نیاز دارد بدین ترتیب به تسلسل می رسیم و تسلسل نیز باطل اسـت.
این برهان دو بعد دارد یک بعدش برهان عقلی اسـت که همان برهان حدوث و قدم اسـت و بعد دیگر که الان مطرح شد برهان حسی اسـت. منظور از پدیده ها، پدیده های زمانمندند که مادی می باشند. آنها که زمانی نبوده اند و الان به وجود آمده اند باید یک پدید آورنده ای داشته باشند که او مثل اینها زمانمند نباشد.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


این که خدا از اول چگونه بوده است در واقع بیان دیگری از این سؤال است که چرا خدا خود به ... فرشته ای باعظمت که البته جا دارد سؤال شود این خدای باعظمت آیا خود،خالقی ندارد؟10 آوريل 2014 ... بلاخره وقتی میگید خدا از اول بود آیا میشه همچین چیزی ؟ ... به وجود آمده خدا را چه کسی به وجود آورده خدا از چی به وجود آمده است باید اول بفهمیم خدا یعنی چی ؟28 ا کتبر 2010 ... آیا میشود برای خدا زمان قائل شد؟ ... فرض آغاز زماني براي خدا به اين معنا خواهد بود كه خدا قبل از خلقت زمان، در زمان بوده و اين معنايش آن است ... و صمد و بي نياز است، بنابراين عقل گزارش مي دهد كه خدا مسبوق به عدم نبوده، بلكه از اول بوده است.و اما اينكه آغاز پيدايش جهان چه زماني بوده است از معمّاهاي هستي است كه هيچ كس از آن جز خداوند مطلع نيست، چنان كه ... پاسخ بخش دوم از سؤال اول شما: خدا از چه زماني بوده و علت وجود او چيست؟ ... آيا او نيز معلول وجود چيز ديگر است يا اين كه هستي او عين ذات اوست؟آیا تا زمانی که مداد در دستان شما باشد جهان بوجود می آید ؟ ... کنیم چیزی یا کسی بوده است که مداد را روی زمین قرار داده است یعنی وجود خدا را قبول کرده ایم ... اگر میگوییم خدا از اول بوده چرا نمیتوانیم بگوییم دنیا هم میتواند از اول بوده باشد؟خدا به وجود نيامده; يعني كسي يا چيزي خدا را به وجود نيآورده و اصلاً طرح سؤال به اين شكل ... به تعبير علمي , وجود او ازلي و ابدي است ; يعني از اوّل بوده و تا آخرخواهد بود.6 سپتامبر 2016 ... مقدمه اول برهان یا همان کبرای برهان که مقدمه ای عقلی است در واقع اصل علّیت است که اصلی بدیهی است. اگر انسان اصل علّیت را انکار بکند دیگر علمی ...21 سپتامبر 2016 ... سرویس سبک زندگی فردا: در این مقاله به این سوال که آیا خدا از اول بوده؟ ... مقدمه اول برهان یا همان کبرای برهان که مقدمهای عقلی است در واقع اصل علّیت ...این سؤال ممکن است برای خیلی ها مطرح باشد که همه چیز را خدا آفریده، پس خدا را که آفرید؟ جواب این است ... خدا از اول بوده ولی با خلقتش بر ما اشکار شده12 ژوئن 2013 ... آیا وقتی می گوییم خدا از اوّل وجود داشت منظور ما از اوّل یک روز مشخص مثلاً چهارشنبه سال فلان است؟ خوب معلوم است که منظورمان این نیست ؛ زیرا اگر ...


کلماتی برای این موضوع

پس از خیانت به شوهرم آیا خدا مرا می‌بخشد؟ شهر سوالسلام دوست عزیز حمید آقا شما بر چه اساسی از جایگاه خدا سخن می گویید ؟ شما دلیل و سندی آیا خدا وجود دارد؟ پنج دلیل محکم برای اثبات وجود خدا …آیا خدا وجود دارد؟ پنج دلیل محکم برای اثبات وجود خداآیا تجاوز به زنان کافر از منظر اسلام جایز است؟ شهر …از منظر اسلام هر قوم و آئینی ازدواجی مختص به خود دارد که محترم و مشروع است و حتی آیا خدا وجود دارد ؟ داستان کوتاه جانانخدا وجود داره ولی ظالمه مثل گروه داعش هست اونا دارن دستورات خدا رو اجرا می کنن اونا آیا آیة الکرسی یک آیه است یا سه آیه؟دانستنیها ئی درمورد آیةالکرسی آیا آیة الکرسی یک آیه است یا سه آیه؟ آنچه در این بررسی استفتائات هبه‏ س آیا شرعاً تصرّف در هدیه‏ای که یتیم غیر بالغ اهدا می‏کند جایز است؟ ج منوط به آیا اختیار، توهم است؟ بیگ بنگ شما از ازل قرار بوده که خواندن این مقاله را شروع کنید از لحاظ تئوری، از لحظۀ آیا براستی زمان وجود دارد؟ واقعا شگفت انگیز است شاید در عمیق ترین سطوح واقعیت، زمان همانند تابلوی نقاشی مشهور پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره احکام امر به …در امر به معروف و نهی از منکر فرقی بین افراد نیست ولی به‌ هرحال راه درست این است که اس ام اس برای همهجوی خون شد از منا جاری به حج یوسف گم گشته عَجّل بر فَرَج شد زنو آدینه‌ای دیگر پدید



لینک منبع :آیا خدا از اول بوده اسـت؟!

خداوند چگونه از اوّل بوده بدون این که خالقی داشته باشد؟ - گنجینه پاسخ‌ها ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa7869‎Cached Similarاین که خدا از اول چگونه بوده است در واقع بیان دیگری از این سؤال است که چرا خدا خود به ... فرشته ای باعظمت که البته جا دارد سؤال شود این خدای باعظمت آیا خود،خالقی ندارد؟ خدا چگونه بوجود آمده؟ (جواب قانع کننده میخوام ) - گفتگوی دینی www.askdin.com/showthread.php?t=38335‎Cachedبلاخره وقتی میگید خدا از اول بود آیا میشه همچین چیزی ؟ ... به وجود آمده خدا را چه کسی به وجود آورده خدا از چی به وجود آمده است باید اول بفهمیم خدا یعنی چی ؟ جمع بندی ابتدا مرغ آفریده شد یا تخم مرغ ؟10 postsDec 13, 2014 هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟10 postsFeb 23, 2013 چرا خدا از اول بوده؟9 postsSep 25, 2010 خدا از چه زمانی وجود داشته است؟ | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی www.pasokhgoo.ir/node/21095‎Cached Similar28 ا کتبر 2010 ... آیا میشود روزی به حفیفت آن پی برد؟ ... فرض آغاز زمانی برای خدا به این معنا خواهد بود که خدا قبل از خلقت زمان، در زمان بوده و این معنایش آن است ... و بی نیاز است، بنابراین عقل گزارش می دهد که خدا مسبوق به عدم نبوده، بلکه از اول بوده است. آیا خدا از اول بوده است؟! - فردا www.fardanews.com/fa/news/569825/آیا-خدا-از-اول-بوده-است‎Cached21 سپتامبر 2016 ... سرویس سبک زندگی فردا: در این مقاله به این سوال که «آیا خدا از اول بوده؟ ... مقدمه اول برهان یا همان کبرای برهان که مقدمه‌ای عقلی است در واقع اصل علّیت ... می گویند خدا از اوّل بوده است. این اوّل یعنی کی؟ - بهشت دختران آسمانی www.d-aseman.com/.../1409-می-گویند-خدا-از-اوّل-بوده-است-این-اوّل-یعنی-کی؟.html‎Cached Similar12 ژوئن 2013 ... آیا وقتی می گوییم خدا از اوّل وجود داشت منظور ما از اوّل یک روز مشخص مثلاً چهارشنبه سال فلان است؟ خوب معلوم است که منظورمان این نیست ؛ زیرا اگر ... آیا خدا از اول بوده است؟! - تبیان article.tebyan.net/334095/آیا-خدا-از-اول-بوده-است-‎Cached6 سپتامبر 2016 ... مقدمه اول برهان یا همان کبرای برهان که مقدمه ای عقلی است در واقع اصل علّیت است که اصلی بدیهی است. اگر انسان اصل علّیت را انکار بکند دیگر علمی ... serajnet.orgجزییات ابتدای این جهان چگونه به وجود آمده و خدا از کی وجود ... serajnet.org/.../ابتدای-این-جهان-چگونه-به-وجود-آمده-و-خدا-از-کی-وجود-داشته-و-چگونه-به-وجود-آمده-است؟.aspx‎Cached Similarپاسخ بخش دوم از سؤال اول شما: خدا از چه زمانی بوده و علت وجود او چیست؟ ابتدا توجه شما ... آیا او نیز معلول وجود چیز دیگر است یا این که هستی او عین ذات اوست؟ شکی نیست ... چطور در ذهنم توجیه کنم که خدا از اول بوده است ؟ - پاسخ به پرسش ها و ... eteghady.parsiblog.com/.../چطور+در+ذهنم+توجیه+کنم+که+خدا+از+اول+بوده+است+؟/‎Cached Similarما چون در طبیعت پرورش یافته ایم و با آن انس گرفته ایم و هر چه دیده ایم جسمانى و داراى مکان و زمان معین بوده وابعاد و اشکال مخصوصى داشته است، هنگام شناخت صفات خدا ... آیا قبل حضرت آدم انسان های دیگری بودند؟ آیا تمدن داشتند؟ | شهر سوال www.soalcity.ir/node/2089‎Cached Similar27 مه 2013 ... و اینکه خدا زمانی آنها را منقرض کرد، به این معنا نیست که از اول لزومی برای ... آیا قبل از آفرینش زمین ، زمین دیگری بوده است که انسانهای قبل از آدم آنجا ... اثبات وجود خدا و پاسخ به اینکه خدا چطور از اول بوده ؟ همه چیز ... forum.special.ir/archive/index.php/t-29614.html‎Cached Similarآیا تا زمانی که مداد در دستان شما باشد جهان بوجود می آید ؟ ... کنیم چیزی یا کسی بوده است که مداد را روی زمین قرار داده است یعنی وجود خدا را قبول کرده ایم ... اگر میگوییم خدا از اول بوده چرا نمیتوانیم بگوییم دنیا هم میتواند از اول بوده باشد؟