مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

این ماهی شب ها آواز می خواند

[ad_1]

 

ماهی ناوبان؛

این ماهی شب ها آواز می خواند

تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۷

 

کسانی که دهه هشتاد قرن گذشته در ایالت کالیفورنیای آمریکا روی قایق ها زندگی می کردند، شب ها صدائی از زیر آب می شنیدند و تصور می کردند که صدای پمپ های تخلیه فاضلاب یا آزمایش های نظامی یا حتی موجودات فضائی اسـت.

این ماهی شب ها آواز می خواند
به گزارش گروه اخبارعلمی رویکرد، صدای شبانه رودخانه های کالیفورنیا متعلق به یک گونه از ماهی ها به نام " ناوبان" اسـت و دانشمندان این نوع ماهی را در آزمایشگاه بررسی کردند تا بدانند که چرا فقط شبها به آوازه خوانی می پردازد.

نشریه کارنت بیولوژی با انتشار نتیجه تحقیقات دانشمندان آمریکائی نوشت: تحقیقات نشان می دهد که ماهی ناوبان دارای هرمونی به نام مِلاتونین اسـت که این هرمون همچون یک ساعت شیمیائی قوی با تأثیرگذاری در بخش هائی از مغز این گونه ماهی باعث تنظیم خواب و بیداری ، تولید مثل و آوازه خوانی می شود.

پروفسور اندرو باس که ناظر تحقیقات بود، می گوید: دانشمندی به نام چارلز گرین سال ۱۹۲۴ ماهی ناوبان را ماهی آوازه خوان کالیفورنیا نامید و اعلام کرد که فقط جنس مذکر این گونه ماهی ها شب ها آواز می خواند.
باس می افزاید: تحقیقات ما نشان می دهد که جنس مذکر ماهی ناوبان شب ها با آوازه خوانی جنس مؤنث را برای تولید مثل به سوی خود می کشاند و قبل از آوازه خوانی محلی را برای تولید مثل آماده می کند.

مدت آوازه خوانی جنس مذکر ماهی ناوبان کوتاه اسـت و این ماهی زمانی از شب را برای آوازه خوانی انتخاب می کند که جنس مؤنث تمایل بیشتری برای تولید مثل داشته باشد و حیوانات شکارچی در آن نزدیکی نباشند تا آوازش را بشنوند.

دکتر نی فِنگ از دانشگاه ییل که در این تحقیقات مشارکت کرده اسـت ، می گوید: هرمون ملاتونین همان مکمّلی اسـت که انسان ها برای داشتن خوابی آرام یا احساس آرامش در سفرهای هوائی طولانی مصرف می کنند ولی ترشح این هرمون در ماهی ناوبان باعث بیداری و آوازه خوانی شبانه می شود.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 80493

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

عصر ایران اگر بخواهید دائم درمورد انسان ها قضاوت کنید، هرگز فرصت دوست داشتن آن ها را نخواهید داشتآرشیو موسیقی ملی ایران آواز سنتی تک آهنگ ها و آرشیو موسیقی ملی ایران آواز سنتی دایره المعارف موسیقی اصیل و وبِ تخصصی موسیقی تکناز دیدنی ها، خبری، پزشکی، اس ام اس، عکس، …کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به تکناز می باشد استفاده از مطالب سایت تکناز مولانا شناسنامه مولاناعاشقانه ها با من صنما ، دل یک دله کن گر سر ننهم ، آنگه گله کن مجنون شده‌ام از فان وسرگرمیمتن آهنگ جدید اشوان بنام شمع ها رو روشن کن این بار شوخی نیست ، اگه جلو رامو فهمیدی من قصه کودکانه ملکه گل ها روزی روزگاری ، دختری مهربان در کنار باغ زیبا و پرگل زندگی می کرد ، که به ملکه گل ها شب شعر و غزل بانوان افغانستانگــزارشــــی از شب شعر و غزل بانوان افغانستان تهیه کننده فــریبا آتش صادقگنجینه ی بهترین شعرها اشعار مولانامی‌خواند یک به یک را می‌گفت خشک و تر راترانه های کودکان شعردر این وبلاگ مطالبی در رابطه با ادبیات کودکان و تعلیم و تربیت آنها می خوانیدداستان کوتاهدوستی‌ دارم‌ که‌ گاه‌به‌گاه‌ او را می‌بینم‌ او هم‌ در این‌جا زندگی‌ می‌کند



لینک منبع :این ماهی شب ها آواز می خواند

جام نیوز :: JamNews - این ماهی شب ها آواز می خواند jamnews.ir/detail/News/721233‎Cached23 سپتامبر 2016 ... کسانی که دهه هشتاد قرن گذشته در ایالت کالیفورنیای آمریکا روی قایق ها زندگی می کردند، شب ها صدائی از زیر آب می شنیدند و تصور می کردند که ... Images for این ماهی شب ها آواز می خواند این ماهی آواز می‌خواند - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/347608/Science/globalenvironment‎Cached26 سپتامبر 2016 ... این ماهی آواز می‌خواند. دانش > محیط زیست جهان - کالیفرنیا> گونه خاصی از ماهی‌ها موسوم به سونات مهتاب، شب‌ها آوازی شبیه به زمزمه انسان‌ها می‌خوانند و ... این ماهی شب ها آواز می خواند | اقتصاد آزاد www.eghtesadazad.com/...خواندنی-ها.../56-این-ماهی-شب-ها-آواز-می-خواند‎Cached24 سپتامبر 2016 ... کسانی که دهه هشتاد قرن گذشته در ایالت کالیفورنیای آمریکا روی قایق ها زندگی می کردند، شب ها صدائی از زیر آب می شنیدند و تصور می کردند که ... این ماهی شب ها آواز می خواند | پست - بهتینا behtina.gdn/post/130629‎Cached[ad_1] ماهی ناوبان؛این ماهی شب ها آواز می خواندتاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴: ۵۷ انی که دهه هشتاد قرن گذشته در ای کالیفورنیای روی قایق ها زندگی می د، شب ها ... این ماهی آواز می‌خواند | آفتاب www.aftabir.com/news/article/view/2016/09/26/1448571‎Cached26 سپتامبر 2016 ... این ماهی آواز می‌خواند. ماهی,محیط زیست جهان. کالیفرنیا> گونه خاصی از ماهی‌ها موسوم به سونات مهتاب، شب‌ها آوازی شبیه به زمزمه انسان‌ها می‌خوانند و صبحدم ... این ماهی شب ها آواز می خواند - رویکرد | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/25597053 24 سپتامبر 2016 ... تمرینات نیمه شب بعد از یک روز خسته کننده مربی به برنامه های شبانه نیروها نیز اشاره دارد و می گوید: پس از خاموشی و شروع استراحت تکاوران، شاید ... این ماهی آواز می خواند | کالیفرنیا> گونه خاصی از ماهی ها - قطره www.ghatreh.com/news/nn33856399/این-ماهی-آواز-خواند 26 سپتامبر 2016 ... کالیفرنیا> گونه خاصی از ماهی ها موسوم به سونات مهتاب، شب ها آوازی شبیه به زمزمه انسان ها می خوانند و صبحدم ساک. . ماهی ای که شب ها آواز می خواند!... . کسانی که دهه هشتاد قرن گذشته در ... https://hammihan.com/post/12601457 تحقیقات نشان می دهد که فقط جنس مذکر این گونه ماهی ها شب ها آواز می خواند تا با آوازه خوانی، جنس مؤنث را برای تولید مثل به سوی خود بکشاند. البته قبل از آوازه خوانی ... ماهی ناوبان؛ این ماهی شب ها آواز می خواند | صبح ایرانیان sobhiranian.ir/1395/07/03/ماهی-ناوبان؛-این-ماهی-شب-ها-آواز-می-خوان/ کسانی که دهه هشتاد قرن گذشته در ایالت کالیفورنیای آمریکا روی قایق ها زندگی می کردند، شب ها صدائی از زیر آب می شنیدند و تصور می کردند که صدای پمپ های تخلیه ...