مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چشم حساس ترین عضو انسان اسـت

[ad_1]

چشم حساس ترین عضو انسان اسـت

چشم حساس ترین عضو انسان اسـت 

چشم حس بینایی را به ما می دهد و البته از نظر جانبی در زیبایی انسان هم تاثیر زیادی دارد.این عضو در بدن حساس ترین می باشد. چشم انسان یکی از حساس ترین نقاط بدن انسان اسـت . که به راحتی آسیب می بینند . و باعث عفونت در بدن می شود و حتی می تواند انسان را از پای در بیاورد.

 

پلک ها

پلک ها؛ بافت های منحصر به فردی هستند که پوشش مخاطی متحرکی را تشکیل می دهند که تمام سطح کره چشم را می پوشاند . بنابراین پلکها خط مقدم دفاع سطح چشم در مقابل خشکی و آسیب ها می باشند . اگر پلکهادچاراختلالات آناتومیک یا عملکردی باشند ،  اولین قدم درمانی در جهت بهبود وضع سطح چشم،

 

اصلاح فیزیولوژی نرمال پلک اسـت.حدود ۱۰۰ مژه در پلک بالا و ۵۰ مژه در پلک پایین وجود دارد که دقیقا قدام به صفحه تارسی خارج شده و به سمت جلو خم می شوند. مژه های فوقانی به سمت بالا و مژه های تحتانی به سمت پایین قوس برمی دارند که باعث گیر انداختن و جلوگیری از ورود اجسام ریز به داخل سطح کره چشم می شوند.

 

 ملتحمه

ملتحمه یک لایه شفاف محافظ اسـت که سطح داخلی پلک ها و روی سفیدی کره چشم را می پوشاند.در واقع ملتحمه یک اپیتلیوم مخاطی اسـت که از محل اتصال پوستی مخاطی لبه پلک تا لیمبوس قرنیه ای – صلبیه ای ادامه یافته اسـت . مساحت ناحیه  ملتحمه بیشتر از سطح کره چشم و پلکهاست

 

و باعث ایجاد چندین چین می شود. چین ها در فورنیکس ها برجسته تربوده وبرای حرکت کره چشم لازم هستند . در سمت داخل، فورنیکس وجود ندارد و چین ملتحمه ایجاد چین نیمه هلالی را می کند.

 

 قرنیه

قرنیه(Cornea) راهی اسـت که از طریق آن اطلاعات بینایی از دنیای خارج وارد چشم  می شود. بنابراین، یک بافت اپتیکی کاملا تخصص یافته اسـت که بایدشفافیت وتوانائی انکسار نور مرئی آن حفظ شده و در مقابل نیروهای خارجی مثل خشکی،  تهاجم میکروبی و آسیب وضربه ها مقاومت کند.قرنیه  بافتی اسـت شفاف در جلوی چشم که در محل لیمبوس (حلقه دور قرنیه) به ملتحمه متصل می‌شود.

 

قطر افقی آن ۷۵/۱۱ و قطر عمودی ۶/۱? میلیمتر اسـت. ضخامت آن از مرکز به محیط افزایش می‌یابد (۶۵/۰- ۵۲/۰) میلیمتر. منابع تغذیه قرنیه ، عروق لیمبوس ، زلالیه و اشک اسـت. قسمت سطحی قرنیه بیشتر اکسیژن خود را از اتمسفر می‌گیرد. ساختمان یکنواخت ، بی‌آب بودن و بی‌رگ بودن عوامل شفافیت قرنیه می‌باشد.

 

اعمال جراحی لیزیک و یا لیزر برای تصحیح شماره عینک بر روی این قسمت انجام می گیرد. با انجام این گونه اعمال جراحی، انحنای قرنیه تغییر و شماره چشم اصلاح می گردد.به گفته دیگر؛ قرنیه قسمت شفاف و شیشه مانند جلوی چشم می‌باشد که مقطعی از یک کره یا یک جسم بیضوی منظم اسـت

 

که از ورای آن قسمت رنگی چشم یعنی عنبیه دیده می‌شود. در واقع رنگ چشم وابسته به عنبیه اسـت که از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد و قرنیه کاملا شفاف اسـت. نور پس از عبور از قرنیه و عدسی چشم به شبکیه می‌رسد تا در آنجا تصویر تشکیل گردد و پس از فعل و انفعالاتی، اطلاعات این تصویر بصورت امواج الکتریکی-عصبی به مغز منتقل گردد و فعل بینایی کامل گردد.

 

هر گونه اختلالی که در این مسیر بروز نماید سبب کاهش بینایی می‌شود. قرنیه اولین عنصر در این مسیر می‌باشد و وجود یک قرنیه شفاف و با شکل هندسی منظم، لازمه اصلی بینایی اسـت.

 

لیمبوس

لیمبوس محل آناتومیکی تبدیل اپیتلیوم اسکلرا و ملتحمه به قرنیه بوده و معتقدند که محل سلولهای  بنیادی اپی تلیال قرنیه اسـت. در لیمبوس، اپی تلیوم مطبق منشوری ملتحمه به اپی تلیوم مطبق سنگفرشی قرنیه و آستر مخاطی رگدار اپیتلیوم ملتحمه به یک شبکه پرعروق لیمبال ختم می شود.

 

برای تامین غذا و اکسیژن سلولهای بنیادی لیمبوس که میتوزفعال دارند، این شبکه عروقی اهمیت دارد. علاوه بر این لیمبوس در تعیین حدود سلولهای ملتحمه از سلولهای قرنیه نقش دارد.

 

صلبیه

صلبیه قسمت سفیدی چشم اسـت که درامتداد قرنیه میباشد و تا پشت چشم و تاعصب بینایی ادامه می یابد. در واقع صلبیه بافت نسبتاً محکمی اسـت که دورتا دور کره چشم به جز قرنیه را می پوشاند.

 

 عنبیه

عنبیه بخش رنگی پشت قرنیه اسـت که رنگ چشم افراد را تعیین می کند.عنبیه  به رنگهای مختلف مانند آبی، سبز، قهوه‏ای، عسلی وغیره می‏باشد.

 

 مردمک

مردمک، سوراخی اسـت در وسط عنبیه  که مقدار نور وارد شده به چشم را تنظیم می کند. وقتی چشم در محیط پر نور قرار می گیرد مردمک تنگ می شود تا مقدار نور کمتری وارد چشم شود؛ و بر عکس زمانی که چشم در محیط کم نور قرار می گیرد مردمک گشاد می شود تا نور بیشتری وارد چشم شود.

 

 عدسی

عدسی عضوی اسـت محدب الطرفین ، قابل انعطاف، بدون رگ و شفاف با قطر ۹ میلیمتر و ضخامت ۴ میلیمتر که ما بین مایع زلالیه و زجاجیه چشم قرار دارد. و توسط زنولها به شیارهای بین جسم مژگانی اتصال دارد.عدسی در پشت مردمک واقع شده اسـت و عمل تطابق و متمرکز کردن نور بر روی شبکیه را انجام می‌دهد.

 

در هنگام مطالعه، عدسی با تغییر انحنا خود این امکان را ایجاد می‌نماید که بتوانیم اجسام نزدیک را بخوبی ببینیم. این قابلیت از سن ۴۵-۴۰ سالگی به بعد، کاهش می‌یابد و بنابراین پیر چشمی عارض می‌گردد، بدین معنا که برای دید نزدیک و مطالعه نیاز به عینک جداگانه خواهد بود. هرگاه فردی به نزدیک نگاه می‌کند،

 

انقباض عضله سیلیاری، کشش عدسی را کم می‌کند و لذا عدسی کروی‌تر شده و قدرت انکساری بیشتری پیدا می‌کند و تصویر جسم نزدیک را بر شبکیه می‌اندازد (عمل تطابق).در نگاه به دور عکس این حالت اتفاق می‌افتد. با پیر شدن و کاهش حالت ارتجاعی عدسی ، قدرت تطابق آن کاهش می‌یابد و فرد تار می‌بیند.

 

این همان حالتی اسـت که به آن پیر چشمی گفته می شود.آب مروارید که یکی از شایعترین بیماریهای چشم میباشد که بعلت کدر شدن عدسی چشم اتفاق می افتد.

 

اتاقک قدامی

اتاقک قدامی فضای کوچکی اسـت که بین قرنیه و عنبیه قرار دارد. در این فضا مایعی به نام زلالیه جریان دارد.در چشم  مرتباً مقداری از مایع زلالیه تولید و ازطریق مجاری زاویه چشم خارج می شود . اگر به هر دلیلی تعادل بین تولید و خروج این مایع به هم بخورد مقدار مایع زلالیه در چشم افزایش پیدا می کند

 

و فشار داخل کره چشم از حد طبیعی بیشتر می شود. بالا رفتن فشار چشم به پرده شبکیه و عصب بینایی آسیب می زند و باعث بیماری آب سیاه یا گلوکوما می شود.

 

اتاقک قدامی

اتاقک قدامی فضای کوچکی اسـت که بین قرنیه و عنبیه قرار دارد. در این فضا مایعی به نام زلالیه جریان دارد.در چشم  مرتباً مقداری از مایع زلالیه تولید و ازطریق مجاری زاویه چشم خارج می شود . اگر به هر دلیلی تعادل بین تولید و خروج این مایع به هم بخورد مقدار مایع زلالیه در چشم افزایش پیدا می کند

 

و فشار داخل کره چشم از حد طبیعی بیشتر می شود. بالا رفتن فشار چشم به پرده شبکیه و عصب بینایی آسیب می زند و باعث بیماری آب سیاه یا گلوکوما می شود.

 

 مشیمیه

مشیمیه پرده نازک سیاه رنگی اسـت که دور شبکیه را احاطه کرده اسـت. این پرده تعداد زیادی رگ های خونی دارد که مواد غذایی را به بخش هایی از شبکیه می رساند. به علاوه سلول های این لایه حاوی تعداد زیادی رنگ دانه سیاه ملانین اسـت که رنگ سیاهی به این بخش از چشم می دهد. وجود رنگ سیاه مانع از انعکاس نورهای اضافی در داخل کره چشم می شود و به تشکیل تصویر واضحتر کمک می کند.

 

 فضای خلفی و زجاجیه

فضای خلفی چشم که محوطه پشت عدسی چشم اسـت توسط زجاجیه که در واقع یک ماده ژله مانند شفاف اسـت  پر می‏شود. در بعضی شرایط مثل افزایش سن، ضربه به چشم، نزدیک بینی متوسط تا شدید، دیابت و ….  ساختمان ژله مانند زجاجیه تغییر می کند و در بعضی جاها حالت آبکی پیدا می کند.

 

این تغییرات بصورت اشکال متحرکی شبیه مو و یا بال مگس ( مگس ‏پران) در میدان بینایی دیده می شوند. خصوصا در موقع نگاه به یک زمینه سفید و روشن این اشکال بیشتر جلب توجه می‏کند.در صورتی که فردی به صورت حاد دچار مگس پران و یا احساس جرقه زدن (فلاشینگ) شود؛ باید از نظر احتمال سوراخ شدگی شبکیه معاینه شود.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


چشم حساس ترین عضو انسان است چشم حس بینایی را به ما می دهد و البته از نظر جانبی در زیبایی انسان هم تاثیر زیادی دارداین عضو در بدن حساس ترین می با.اجزای فرعی چشم عبارت است از: حَدَقه، پــِلک، مُژه، اَبرو، ماهیچههای گرداننده کرهٔ چشم. ... کرهٔ چشم که عضو اصلی و اساسی بینائی است گرچه کرهای کاملاً منظم نیست و قطر آن ... عکاسی یک جعبه دارد که ذرهبین (عدسی) و شیشهٔ حساس در داخل آن جا دارند؛ چشم ما نیز ...دماغ انسان چه تعداد بوی مختلف را میتواند تشخیص دهد؟ | فکت. Pour mobile ... واقع آن را به حساسترین عضو بدن انسان ... یک رایحه است. چشم انسان با داشتن .20 ژوئن 2016 ... دکترکامران منشی متخصص چشم بیمارستان توحید جم عنوان داشت : چشم حساسترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض تهدیدات محیطی ...قرنیه انسان ضخامتی بین 500 تا 600 میکرون دارد، یعنی حدود 0/5 میلیمتر. ... حالا تصور کنید که برای ایجاد چنین برشی در حساسترین عضو بدن از چه وسیلهای ... سطح برش ایجاد شده با این روش بسیار صاف و یکدست است و فلپ حاصله، شکل کاملاً منظمی دارد. ... مهمترین هدف ما در مجموعه چشم پزشکی نور این است که به بیماران کمک کنیم با ...این عضو در بدن حساس ترین می باشد. چشم انسان یکی از حساس ترین نقاط بدن انسان است . که به راحتی آسیب می بینند . و باعث عفونت در بدن می شود و حتی می تواند ...چشم حساسترین عضو بدن است و انسان 70 درصد اطلاعات زندگی را از طریق چشم دریافت میکند به همین دلیل نیاز به مراقبت جدی دارد.فشاری که در سطح خارج چشم از طرف جلو احساس می شود و به فشار چشم معروف است ... کار می توانید بهتر ببینید; چشم ها بهترین نعمت و باارزش ترین ثروت ما انسان ها .... در چشم که حساس ترین عضو بدن به شمار می آید، کار پر خطری است و توصیه نمی شود.3 سپتامبر 2016 ... اما سوال اصلی که پیش می آید این است که راه درمان چیست؟ ... چشمان انسان یکی از حساس ترین عضو های صورت می باشد که نیاز به مراقبتهای ویژه ای ...


کلماتی برای این موضوع

انسان شناسی و فرهنگ انسان‌شناسی، علمی‌ترین …انسان‌شناسی، علمی‌ترین رشته علوم انسانی و انسانی‌ترین رشته در علوم استآب مروارید چشم و سوال و جواب پزشکیپرشین …آب مروارید چشم و سوال و جواب پزشکی یکی از بیشترین مراجعات درمانگاه های چشم پزشکی اس ام اس برای همهیاد باد آن روزگاران یاد باد اس ام اس و متن تبریک عید غدیر اس ام اس و متن تبریک عید پیک شفا تقویت چشم با داروهای طبیعیتقویت چشم با داروهای طبیعی چشم انسان عضوی مرکب است که از طبقه و سه رطوبت تشکلیل شده سه راه فهمیدن علت تاری چشم یک متخصص مغز و اعصاب سه راه را برای فهمیدن علت تاری چشم و راهکار پیش روی بیماران برشمردتغییر رنگ چشم فقط با میلیون تومان عکس …کاتالوگ هایی هم در این باره تهیه و چاپ شده است که برای اطلاعات بیشتر به متقاضیان ارایه سایت چشم پزشکی دکتر نادریجراحی عیوب انکسار لیزر، لیزیک، لازک عیوب انکساری عیوب انکساری چشم به دانستنیهای جالب درباره بدن انسانچشم ها دلیل وجود ابرو ها این است که از ریخته شدن عرق به داخل چشم ها جلو گیری کند دیابت نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی عصر خودرو آلوده ترین منطقه تهران، در شرایط اضطرارهوای تهران همچنان در شرایط ناسالم است هوای مشهد در شرایط هشدار است هوای تهران آلوده



لینک منبع :چشم حساس ترین عضو انسان اسـت

چشم حساس ترین عضو انسان است - پارس ناز www.parsnaz.com/چشم-حساس-ترین-عضو-انسان.html‎Cachedچشم حساس ترین عضو انسان است چشم حس بینایی را به ما می دهد و البته از نظر جانبی در زیبایی انسان هم تاثیر زیادی دارداین عضو در بدن حساس ترین می با. Images for چشم حساس ترین عضو انسان اسـت چشم انسان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/چشم_انسان‎Cached Similarاجزای فرعی چشم عبارت است از: حَدَقه، پــِلک، مُژه، اَبرو، ماهیچه‌های گرداننده کرهٔ چشم. ... کرهٔ چشم که عضو اصلی و اساسی بینائی است گرچه کره‌ای کاملاً منظم نیست و قطر آن ... عکاسی یک جعبه دارد که ذره‌بین (عدسی) و شیشهٔ حساس در داخل آن جا دارند؛ چشم ما نیز ... چشم - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/چشم‎Cached Similarچَشم یا چـِشم عضو بارز اولین حس از حواس پنجگانه یعنی بینایی است. ... چشم انسان دارای اجزای پلک، مژه، مجرای اشکی، ملتحمه، صلبیه، قرنیه، مردمک، عنبیه، .... شبکیه، قسمت حساس به نور چشم است که شامل سلول‌های مخروطی (مسئول دید رنگی) و سلول‌های ... چشم یکی از حساس ترین عضو های بدن - اخبار - شبکه سلامت salamattv.irib.ir/test-news/-/asset_publisher/.../id/13266154‎Cached23 دسامبر 2015 ... ... چشم را بررسی می کند، چشم یکی از حساس ترین عضو های بدن انسان می باشد که به مراقبت و نگهداری بالایی احتیاج دارد و شغل یا پیشه ما ممکن است ... 35 واقعیت جالب در مورد چشم انسان که احتمالا نمی دانید - روزیاتو rooziato.com/.../35-واقعیت-جالب-در-مورد-چشم-که-احتمالا-نمی/‎Cachedقرنیه چشم انسان مشابه قرنیه چشمان کوسه است و به همین خاطر در جراحی های مربوط به چشممی توانند از آن برای پیوند به چشم انسان ... هر چشمی ۱۰۷ میلیون سلول دارد که تمامی آن ها به نور حساس هستند. ... پلک انسان، پرسرعت ترین عضو بدن محسوب می شود. چشم ... ظریف ترین برش ها روی حساس ترین عضو بدن - بیمارستان فوق ... hospital.noorvision.com/.../بیمارستان-فوق-تخصصی-چشم-پزشکی-نور-ظریف-ترین-برش-ها-روی-حساس-ترین-عضو-بدن‎Cachedقرنیه انسان ضخامتی بین 500 تا 600 میکرون دارد، یعنی حدود 0/5 میلی‌متر. ... حالا تصور کنید که برای ایجاد چنین برشی در حساس‌ترین عضو بدن از چه وسیله‌ای باید ... مهمترین هدف ما در مجموعه چشم پزشکی نور این است که به بیماران کمک کنیم با تحمل ... OPHTHALMIC RESEARCH CENTER-سوالات رایج www.orcir.org/297/سوالات-رایج.aspx‎Cachedبنابراین شبکیه سالم، برای دید خوب حیاتى است. چرا عینک آفتابی؟ چشم انسان یکی از حساس ترین اعضای بدن می باشد. برای مراقبت از این عضو حساس چه اقداماتی ... جراحی چشم بایگانی - دکتر رجبی فوق تخصص چشم drrajabi.com/tag/جراحی-چشم/‎Cachedمراقبت از چشم چشم حساس ترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض ... سیستم اشکی و مجرای اشکی انسان غدد اشکی که در قسمت بالا و خارج کره چشم قرار دارند ... متخصص چشم بایگانی - دکتر رجبی فوق تخصص چشم drrajabi.com/tag/متخصص-چشم/‎Cachedمراقبت از چشم چشم حساس ترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض .... سیستم اشکی و مجرای اشکی انسان غدد اشکی که در قسمت بالا و خارج کره چشم قرار ...