مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟

[ad_1]

مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟

دانش > دانش - همشهری آنلاین:
گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی اسـت که در سال ۱۹۳۵ توسط اروین شرودینگر، فیزکدان اتریشی، ابداع شد و گاه از آن به عنوان آزمایش پارادوکس نام برده می‌شود.

بر اساس این آزمایش فرضی، گربه‌ای درون یک جعبه حاوی مواد منفجره یا به فرض خود شرودینگر، حاوی یک شیشه گاز سیانور، یک چکش، یک حسگر رادیو‌اکتیو و یک منبع رادیواکتیو (ابزاری که منجر به مرگ گربه شود) قرار داده می‌شود که احتمال انفجار یا منفجر نشدن، یا نشت گاز و عدم نشت گاز پس از بسته شدن در جعبه 50-50 اسـت:

فرض کنید گربه‌ای در چنین جعبه‌ای محبوس اسـت: در این جعبه یک شیشه گاز سیانور، یک چکش، یک حسگر رادیواکتیو و یک منبع رادیواکتیو نیز وجود دارد. ذرات رادیواکتیو بصورت نامنظم تابش می‌کنند یعنی احتمال فروپاشی ذرات و آزاد‌شدن انرژی از آنها 50 درصد درنظر گرفته می‌شود. از این رو اگر براساس احتمال 50 درصدی تابش رادیواکتیو، پس از یک ساعت فردی بخواهد در جعبه را باز کند، گربه 50 درصد مرده و 50 درصد زنده‌اسـت، اما پس از باز کردن در جعبه گربه قطعا یا مرده‌اسـت و یا زنده‌. یعنی در کمتر از یک لحظه احتمال مرده یا زنده بودن گربه به یقین تبدیل می‌شود.

آنچه این سناریوی گیج‌کننده فرضی را پیچیده‌تر می‌کند این اسـت که تا زمانی که در این جعبه فرضی بسته باشد، از نظر فیزیک کوانتوم گربه در حالتی به نام برهم‌نهی قرار دارد، یعنی هم مرده‌اسـت و هم زنده زیرا گربه باید در یکی از این دو حالت باشد و نمی‌تواند در هیچ‌یک از این دو حالت نباشد. 

اگرچه شرودینگر این فرضیه را با هدف ژرف‌اندیشی درباره طبیعت حقیقت در جهان هستی و نمایش عجیب بودن مکانیک کوانتوم و همچنین تشریح نکته‌ای در مکانیک کوانتوم درباره طبیعت ذرات موجی مطرح کرده‌بود، فیزیکدانان در چند دهه بعد دریافتند که اتم‌ها می‌توانند نسخه واقعی گربه شرودینگر را به نمایش بگذارند.

شرودینگر آزمایش ذهنی خود را در قالب مقاله‌ای به نام EPR، (حروف اول نام اینشتین، پودولسکی و روزندر) در سال ۱۹۳۵ منتشر کرد. این مقاله بر طبیعت عجیب برهم‌نهی کوانتومی تاکید داشت، وضعیتی که در آن یک سیستم کوانتومی مانند یک اتم، یا فوتون می‌تواند در ترکیبی از حالت‌های چندگانه وجود داشته‌باشد که به نتایج احتمالی متفاوتی منجر می‌شود. 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

۰۱ – مکانیک کوانتومی چیست؟ کلاسِ درسسلام سبحان تا جایی که من میدونم در سال‌های ابتدایی شکل گیری ساختار مکانیک کوانتومی مسئله اندازه گیری و فیزیک کوآنتوم پایگاه …تدوین بخش اول آقای ابوذر تمسکی تدوین بخش دوم آقای محمودرضا امینی تنظیم ح حاجی کاظم برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات …برای نخستین باری که نام ژیروسکوپ را در دنیای تلفن های هوشمند شنیدیم زمانی بود که سوالات و کلید آزمون نظام مهندسی برق هم بصورت …سوالات و کلید آزمون نظام مهندسی برق هم بصورت دانلود هم بصورت کتابمعرفی کتاب اسرار جهان کوانتومی معرفیکتاباسرارمعرفی کتاب اسرار جهان کوانتومی نوشته شده توسط سمیر الله وردی در تاریخ ۱۳۹۱۱۱۲۱فیزیک کوانتومی به زبان سادهفصل اول فیزیک کوانتومی موشک هواکردن نیست اخیرا موشک هوا کردن تبدیل به ضرب‏المثلی خوش آمدیدپی یر امیدیار موسس وی یکی از ثروتمندترین اشخاص جهان محسوب می شود فیروز نادری یکی اصل عدم قطعیت هایزنبرگ اصلعدمقطعیتهایزنبرگبا سلام معمولا برای توضیح عدم قطعیت هایزنبرگ موقع عمل اندازه گیری از این شرح تاباندن



لینک منبع :مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟

مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ - همشهری آنلاین hamshahrionline.ir/details/347653/Science/scientific‎Cached27 سپتامبر 2016 ... همشهری آنلاین: گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال ۱۹۳۵ توسط اروین شرودینگر، فیزکدان اتریشی، ابداع شد و گاه از ... گربه شرودینگر - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/گربه_شرودینگر‎Cached Similarآزمایش گربهٔ شرودینگر: مفاهیم عمیق فلسفی مکانیک کوانتومی دانشمندان زیادی را به خود جلب ... گربهٔ شرودینگر یک آزمایش فکری است که در سال ۱۹۳۵ از سوی اروین شرودینگر، ... اما وقتی درب جعبه را برمی‌دارید خواهید دید که گربه یا مرده و یا زنده‌است. مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ - shabahang hshabahang.blogsky.com/1395/09/30/.../مفاهیم-گربه-شرودینگر-چیست؟ 20 دسامبر 2016 ... مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال ۱۹۳۵ توسط اروین شرودینگر، فیزکدان ... مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ - آفتاب www.aftabir.com/news/article/view/2016/09/27/1449337 27 سپتامبر 2016 ... همشهری آنلاین: گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال ۱۹۳۵ توسط اروین شرودینگر، فیزکدان اتریشی، ابداع شد و گاه از ... مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ | گربه شرودینگر یک آزمایش فکری www.ghatreh.com/news/nn33868795/مفاهیم-گربه-شرودینگر-چیست 27 سپتامبر 2016 ... گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال 1935 توسط اروین شرودینگر، فیزکدان اتریشی، ابداع شد و. مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ - مفیدستان mofidestan.ir/مفاهیم-گربه-شرودینگر-چیست؟/ مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ دانش > دانش – همشهری آنلاین: گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی اسـت که در سال ۱۹۳۵ توسط اروین شرودینگر، ... مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ - همشهری | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/25760799 مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ - همشهری آنلاین: گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال 1935 توسط اروین شرودینگر، فیزکدان اتریشی، ... مفاهیم: گربه شرودینگر چیست؟ | همشهری | خبروان khabarone.ir/news/3938743/مفاهیم-گربه-شرودینگر-چیست 27 سپتامبر 2016 ... همشهری آنلاین: گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال 1935 توسط اروین شرودینگر، فیزکدان اتریشی، ابداع شد و گاه ... درهم تنیدگی گربه شرودینگر : آزمایشی جدید با درآمیختن عجیب ترین ... www.deeplook.ir/درهم-تنیدگی-گربه-شرودینگر/‎Cached29 مه 2016 ... فیزیکدانان موفق شدند با درهم تنیدگی گربه شرودینگر ، نوع بسیار جالب ... شرودینگر : آزمایشی جدید با درآمیختن عجیب ترین مفاهیم کوانتومی. گربه شرودینگر – Dr-babaei.ir dr-babaei.ir/?p=74‎Cached28 جولای 2016 ... آزمایش گربه شرودینگر: مفاهیم عمیق فلسفی مکانیک کوانتومی ... گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال ۱۹۳۵ توسط ...