مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

همه چیز درباره هموروئید یا بواسیر

[ad_1]

همه چیز درباره هموروئید یا بواسیر

همه چیز درباره هموروئید یا بواسیر 

هموروئید یا بواسیر یک بیماری به شکل ایجاد دانه در مقعد اسـت که برای اجابت مزاج فرد را با مشکل مواجه می کند و گاهی هم خونریزی مشاهده می شود. در آمریکا سالانه یک میلیون نفر به هموروئید مبتلا می‌شوند و با توجه به شیوع و عوارض آن جز بیماری‌های شایع و پرهزینه به حساب می‌آید.

 

عوارض شایعی که باعث مراجعه بیمار به پزشک می‌شوند شامل: خارش، توده، درد، تورم، خونریزی و بیرون‌زدگی می‌باشد که براساس شدت و نوع علائم از درمان موضعی شروع و ممکن اسـت به جراحی‌های متفاوت ختم شود.احتمال ابتلا به این بیماری هر دو جنس یکسان اسـت و نیمی از بیماران بالای 50 سال هستند. هموروئید در نژاد سفید، همچنین در مناطق شهری و صنعتی شیوع بیشتری دارد.

 

عوامل زمینه‌ساز هموروئید در یک جامعه عبارتند از: توارث، شیوه تغذیه و مسایل فرهنگی، همچنین می‌توان به سن، مشکلات روحی، تغییرات هورمونی و سابقه درمان دارویی، حاملگی، نوع ورزش، کارهای سنگین، نوع پوشش و بیماری‌های زمینه‌ای مانند یبوست مزمن سرفه و … ذکر کرد.

 

در حالت طبیعی یک بالشتک عروقی زیر مخاطی در ناحیه آنال Verge در سه منطقه راست خلف، راست جلو و چپ در ناحیه انزال وجود دارد. بطوریکه این بالشتک‌ها هنگام دفع از خون خالی شده و کانال آنال را از صدمه دیدن مصون نگه می‌دارند و با فیبروز و عضلاتی که اطرافشان هستند بعد از فشار و نزول مقعد حین دفع به حالت اول برمی‌گردانند.

 

با توجه به ارتباط خونی از عروق مزانتریک و پورت به عروق پودندال و وناکاوا در برخی بیماری‌های کبدی (شامل هیپرتانسیون پورت) یکی از کانون‌های شنت هموروئید خواهند بود.به گزارش پارس نازهمچنین گشادی عروق و اختلالات بافت همبند سبب بیماری‌های هموروئید و بیرون‌زدگی و پرولاپس و بزرگی آن خواهد شد.

 

مواردی که با افزایش فشار داخل شکمی سبب اتساع عروق همورئید‌ال می‌شوند، در علل زمینه‌ساز نام برده شده‌اند و بعدا در مراحل بعدی با اختلال در بافت همبند سبب پرولاپس هم می‌شوند؛ به همین جهت تصحیح تغذیه و افزایش فیبر و مایعات به غذا و جلوگیری از یبوست و فشار حین دفع نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

در حاملگی نیز با فشار جنین در لگن و اتساع وریدی این مشکل پیش می‌آید. در میان بعضی خانواده‌ها اختلالات در بافت همبند و رژیم غذایی یکسان نیز ابتلا به هموروئید بیشتر اسـت. انقباض غیرطبیعی عضلات مقعد، که در آن بیمار مجبور اسـت حین دفع فشار بیشتری وارد کند، نیز از عوامل مستعدکننده اسـت که با بررسی‌های مانومتری مشخص می‌شود.

 

تقسیم‌بندی هموروئید

براساس محل قرارگیری به سه گروه خارجی، داخلی و مخلوط (Mixed) تقسیم می‌شود. هموروئید خارجی با پوشش اپیدرمی از هموروئید داخلی پرولابه با پوشش مخاطی متمایز می‌شود. هموروئید خارجی معمولا زیر خط دندانه‌ای و با ترومبوز و زخمی شدن عارضه‌دار می‌شود.

 

هموروئید داخلی بالای خط دندانه‌ای بوده و عوارضی چون پرولاپس، زخمی شدن، خونریزی و احتمال کمتر ترومبوزه دارد. گروه سوم که مخلوط گروه اول و دوم می‌باشد معمولا پرولابه، زخمی و غیرقابل جا انداختن اسـت. هموروئید داخلی به چهار دسته تقسیم می‌شود: I گرید فقط موقع زور زدن به لومن داخل روده برجسته شده و ایجاد خونریزی بدون درد می‌کند ولی بیرون نمی‌آید.

 

II گرید که برجستگی هموروئید بیرون می‌آید و پس از خاتمه زور زدن خود به خود به داخل برمی‌گردد. III گرید با دستکاری بیمار جا انداخته می‌شود. و گرید IV پرولابه بوده و جا نمی‌رود.

 

هموروئید خارجی

غالبا به صورت برجستگی‌های معمولی با وریدهای برجسته و بنفش رنگ و گاه ترومبوز و به صورت پاکه متورم دردناک دیده می‌شود. ترومبوز معمولا در افرادی که یبوست دارند یا کار سنگین دارند یا وزنه‌های سنگین بلند می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

 

در بیمارانی که IBD یا IBS دارند بیماری‌های التهابی روده به علت مقوله زیاد دفع و زمان طولانی دفع همراه با حالت زورپیچ احتمال ترومبوزه شدن هموروئید وجود دارد.

 

هموروئید داخلی

معمولا در گرید 2 و 1 دیده نمی‌شوند، مگر بیمار زور بزند یا حین دفع معاینه شوند. در گرید 2 و بعضا 3 نیز معمولا با شکایت خونریزی بدون درد و در مراحل پیشرفته که زخمی شدن پاکه‌های پرولابه مراجعه می‌کنند.

 

تشخیص افتراقی

پولیپ‌های پایه‌دار در کانال آنال در صورت بیرون آمدن می‌توانند با هموروئید داخلی اشتباه شوند و یا کانسر این منطقه خصوصا نوع وژتان و قارچی در پایین کانال آنال که با بیوپسی مشخص می‌شوند.

 

درمان

قدم اصلی در درمان هموروئید، اصلاح روش تغذیه و تصحیح عادات بدغذایی اسـت. با افزودن فیبر و مایعات در گرید 1 و 2 گاهی در حدود صد درصد بهبودی حاصل می‌شود.به گزارش پارس ناز در هموروئیدهای داخلی گرید 1 و 2 آموزش دفع که آمپول رکتوم حساس‌سازی مجدد شود،

 

تحریک رفلکس گاستروکولیک هر روز صبح بعد از صبحانه و اقداماتی مانند اسکلروتراپی با تزریق مواد اسکلروزات در پایه عروقی توسط افراد با تجربه می‌تواند باعث فیبروز عروق و برگشت مخاط به حالت اول شود.برای هموروئیدهای داخلی گرید III نباید این کار انجام شود، چون با ترومبوز پاکه عوارض بیشتری اتفاق می‌افتد.

 

البته عوارض عفونت، آبسه، فیستول و احتباس ادرار در سایر موارد زیر محتمل اسـت. که در صورت ایجاد آبسه حتی خطر سپسیس و گانگرن فورنیر  یا فاشیت نکروزان در ناحیه پرینه استفاده از (Rubber Ring ligatron) با بستن حلقه دور پاکه هموروئید داخلی نیز در مورد گرید 1 و 2 بیشتر انجام می‌شود.

 

در این روش نیز باید مهارت و تجربه کافی داشت، چون در صورت عمیق‌تر بستن پایه هموروئید عوارض ادراری و عفونت و آبسه و فیتول ایجاد می‌شود. همچنین خونریزی تاخیری و درد شدید هم همراه با ترومبوز هموروئید خارجی در اثر اسپاسم اسفنکتر و اولسره شدن همین که لیگاتور و سپسیس محتمل اسـت.

 

معمولا عوارض هر دو درمان فوق در انتخاب ناصحیح به لحاظ گرید و نیز اختلالات ایمنی و در وهله بعد نقص در تکنیک عمل می‌باشد.کرایوتراپی و ترموتراپی در این روش با سوزاندن یا منجمد کردن پاکه هموروئید داخلی درمان صورت می‌گیرد و با ایجاد فیبروز پاکه از بین می‌رود که این مراحل سه تا چهار هفته طول می‌کشد در طی این مدت ترشحات آبکی زیاد دفع می‌شود که بیمار گاهی مجبور اسـت از پد استفاده کند.

 

استفاده از داپلر جهت مشخص کردن عروق هموروئیدی با عبور ترانس دیوسر آن از پروکتوسکوپ و بستن پایه عروق بدون برداشتن مخاط از روش‌های درمانی دیگری اسـت که در مورد هموروئید تا گرید II داخلی به کار می‌رود. در مورد هموروئیدهای داخلی با گرید III و IV روش‌های جراحی استفاده می‌شود و روش‌های قبلی مورد استفاده قرار گیرد.

 

در مورد هموروئید اکترنال در صورت وجود ترومبوز طی دو الی سه روز اول، عمل جراحی هموروئید کتومی بصورت اورژانس اسـت، چون بالاترین میزان ایجاد آبسه و عوارض دیگر در همین مدت می‌باشد. اگر بیمار بعد از این مدت مراجعه کرده باشد از درمان‌های پزشکی شامل تغذیه و داروها شامل مسکن،

 

ملین، انواع پمادها و شیاف‌های موضعی استفاده می‌شود. بعد از دو هفته در صورت آتروفی شدن نیاز به برداشتن پاکه هموروئید نیست و اگر همچنان وجود داشته باشد، به صورت الکتیو هموروئید کتومی انجام می‌گیرد.

 

استفاده از لیزر: در مورد هموروئید، مشابه استفاده از چاقوی جراحی اسـت؛ با این تفاوت که در مورد هموروئید داخلی بدون بی‌هوشی و کوآگولاسین نیز انجام می‌شود. در سایر موارد، لیزر هیچ تفاوتی با چاقوی جراحی ندارد. روش‌های مختلف جراحی باز در مورد هموروئید براساس شدت و اینکه هر دو نوع هموروئید داخلی و خارجی و نیز پرولاپس آن وجود داشته باشد، اسـت که در این مقاله نمی‌گنجد لازم اسـت.

 

عوارض شایع به دنبال جراحی هموروئید در راس آنها درد و احتباس ادراری خصوصا در صورتی که بیهوشی اسپاینال باشد، دیده می‌شود. در موارد باند یا اسکلروتراپی نیز در صورت عمیق‌تر کارکردن احتباس ادراری پیش می‌آید. عوارض دیگری مانند یبوست و تجمع مدفوع به علت ترس از دفع، خونریزی، عفونت، سپسیس،

 

آبسه و متعاقب آن فیستول، تنگی مقعد و بدنبال آن فیبروز، خارش، بی‌اختیاری مدفوع و در آخر عود هموروئید در صورتی که پایه کامل لیگاتور نشده باشد، پیش می‌آید.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

همه چیز درباره لیمو ترش و خواص بی نظیر آنهمه چیز درباره لیمو ترش و خواص بی نظیر آنانواع هموروئید بواسیر چیست و چطور درمان میشود؟…بیماری‌هاهموروئید یا بواسیر، به معنی ورم و آماس رگهای انتهای مقعد است این بیماری یکی از شایع شایعاتی درباره طلاق امین حیایی و نیلوفر خوش خلق ، همه چیز شایعاتی درباره طلاق امین حیایی و نیلوفر خوش خلق ، طلاق امین حیایی و نیلوفر خوش خلق پروستات چیست، درمان پروستات،همه چیز درباره …درمان پروستاتدرمان پروستاتیتدرمان پروستات با داروی گیاهیدرمان پروستات بزرگدرمان همه چیز راجع به پولیپ بینی پولیپ بینی، رشد توده ای نرم، بدون درد و غیرسرطانی در پوشش داخلی حفرات بینی و یا سینوس پیک شفا بواسیر را درمان نکنیدهوالشافی بواسیر بواسیر و خونریزی آن، راهی است که بدن برای پیشگیری از بسیاری از علتهای سر درد و راهکارهای بهبود آن همه چیز در باره …همه چیز درباره سردرد غذاهای محرک دید وقتی حوصله و اعصاب نداریم، هر صدایی، حتی صدای عامل ایجاد یبوست چیست و چطور درمان میشود…بیماری‌هاسلام من مدتی است که شکمم سفت کار می کند ولی همه روزه کار می کند نمی دانم دلیل قرص های که هفته نوزدهم دانشنامه فرزندبارداریهفته بیست و هفتم دوره سوم بارداری شما نزدیک می باشد چیزی به پایان اخلال در قاعدگی؛ آنچه درباره پریود نامنظم باید بدانیدتقریبا برای هر چیزی در این دنیا معیار اندازه گیری مشخصی وجود دارد که با آن میتوان



لینک منبع :همه چیز درباره هموروئید یا بواسیر

بیماری هموروئید یا بواسیر چیست و درمان آن چگونه است ؟ – سایت ... www.pezeshk.us/?p=16022‎Cached Similarبواسیر عبارت‌ است‌ از سیاهرگ‌های‌ گشادشده‌ ( واریسی‌) در راست‌ روده‌ یا مقعد. ... هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد را در سنین مختلف چه جوان و چه پیر مبتلا می کند اما بسیاری افراد به علت .... همه ی ما در قسمت مقعد، رگ های بواسیری داریم. همه چیز درباره بواسیر و راه درمان آن - بروزترین ها www.berooztarinha.com/.../همه-چیز-درباره-بواسیر-و-راه-درمان-آن.html‎Similarهمه چیز درباره بواسیر و راه درمان آن بواسیر و شقاق چیست ؟ ... علائم فیشر – درد و یا سوزش و گاهی مختصری خونریزی در حین و گاهی بعد از اجابت مزاج ، که این درد و یا سوزش ... بواسیر جمع کلمه باسور بوده ودر زبان انگلیسی به آن هموروئید نیز گفته میشود . همه چیز در مورد هموروئید ( بواسیر ) | دکتر رهام صادقی www.roham.ws/web/ftopict-3293.html‎Cached Similar5/2 سانتی متر انتهایی کولون یا روده ی بزرگ کانال مقعدی نامیده می شود. در این قسمت شبکه ای از وریدهای کوچک در زیر پوست وجود دارد که در اثر عوامل ... نکاتی مهم در باره بواسیر | دکتر ابراهیم دین محمدی - متخصص ... www.laserhemoroid.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID...‎Cached Similarمقدمه :بطور کلی عموم بیماران ، هرمشکلی در ناحیه مقعد و حتی در اطراف آن نیز داشته باشند چه از خارش گرفته تا سرطان های پیشرفته را همگی جز هموروئید یا همان بواسیر ... بواسیر چیست و علائم آن - کلینیک تخصصی بیماری های نشیمن گاه www.darmancolorectal.com/.../hemorrhoids-or-hemorrhoids‎Cached Similarدرد از علائم اصلی و ثابت بیماری هموروئید یا بواسیر است که تقریبا در ۴۰ .... تخلیه‌ نشده‌ باشد، این‌ وضعیت فقط در باره هموروئید یا بواسیر بزرگ‌ مشاهده می‌شود و پدید آمدن التهاب‌ و تورم‌ در ناحیه مقعد اشاره نمود. ... جواب دهی تلفن همه روزه از 9 صبح تا 9 شب .... باسلام :اگر چیزی قرمز در مدفوع دیدید، لزومی ندارد برای تشخیص آن پزشک باشید. هموروئید چیست و همه چیز درباره هموروئید | دکتر زهرا سعادتی - متخصص ... www.hemorrhoid-laser.com/index.php?ToDo=ShowArticles...‎Cachedافراد غیر پزشک هر بیماری و ناراحتی در ناحیه مقعد را هموروئید یا بواسیر می دانند اما این طور نیست و بیماری های مختلفی می تواند منجر به علائم ناراحت کننده در ناحیه ... بواسیر - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/بواسیر‎Cached Similarبواسیر داخلی معمولاً همراه با خونریزی مقعدی بی‌درد است، اما بواسیر خارجی ممکن است علائم کمتری داشته‌باشد یا ... علت دقیق بواسیرِ یا همورویید علامت‌دار ناشناخته است. بیماری هموروئید ( بواسیر ) چیست ودرمان آن چگونه است ؟ – پزشکان ایران www.pezeshkan.org/?p=12637‎Cached Similarبیماری هموروئید یا بواسیر چیست و درمان آن چگونه است ؟ شرح بیماری : بواسیر عبارت‌ است‌ از سیاهرگ‌های‌ گشادشده‌ ( واریسی‌) در راست‌ روده‌ یا مقعد. بواسیر ممکن‌ در مجرای‌ مقعدی‌ .... انواع مختلف بواسیر : همه ی ما در قسمت مقعد، رگ های بواسیری داریم. اگر این ... همه چیز درباره هموروئید - سایت جامع همورویید یا بواسیر hemorrhoid.ir/همه-چیز-در-مورد-همورویید/‎Cachedهموروئید- همه چیز درباره هموروئید-بواسیر-لیزر هموروئید - درمان هموروئید -هموروئید چیست-علایم هموروئید -عمل جراحی هموروئید -بهترین درمان هموروئید. همه چیز درباره بواسیر علائم و نحوه درمان و جراحی آن - تک فارس www.takfars.ir/همه-چیز-درباره-بواسیر-علائم-و-نحوه-درما/‎Cached19 جولای 2016 ... ۱-بواسیر یا هموروئید داخلی. ۲-بواسیریا هموروئید خارجی. ۳-بواسیر یا هموروئید ترومبوزه. شایعترین علائم مشترک در بواسیر داخلی و خارجی عبارتند ...