مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران +تصاویر

[ad_1]

ایران نه‌تنها ایرانی‌ها از دسترسی به لوکس‌ترین خودروهای جهان محرومند که قیمت خودروهای لوکس در ایران تقریبا دوبرابر سایر کشورهای جهان است.

عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران

 گران بودن خودروهای خارجی در ایران

 ایرانی‌ها ناچارند کالاهای وارداتی را چند برابر قیمت جهانی بخرند. این موضوع که نقض حقوق مصرف‌کننده در ایران به شمار می‌آید، شامل تمامی مشتریان ایرانی اعم از پولدار و فقیر می‌شود. حالا در بازار خودروهای لوکس ایران نه‌تنها ایرانی‌ها از دسترسی به لوکس‌ترین خودروهای جهان محرومند که قیمت خودروهای لوکس در ایران تقریبا دوبرابر سایر کشورهای جهان است.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، سختگیری تعرفه‌ای به واردات خودروهای لوکس و افزایش قیمت این نوع خودروها در ایران توجیه مناسبی ندارد، چون بنا به اعلام فرهاد احتشام‌ زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به «شهروند»، این خودرو‌ها تنها ٢٠‌درصد بازار ایران را دراختیار دارند و براساس این تعرفه‌ها، چه لحاظ شود یا نشود، مشتریان متمول خریدار خودروهای داخلی نخواهند بود.
 
به جز این، از‌سال ٩٣ واردات خودروهایی با حجم موتور بیشتر از ٢۵٠٠ سی‌سی به کشور ممنوع شده  و این مسأله موجب شده است بازار سیاه خودروهای گرانقیمت دنیا در ایران شکل بگیرد. موضوعی که از نظر احتشام‌زاده خنده‌دار است! و درهیچ کشوری از جهان بازار را از دسترسی به خودروهای لوکس و گرانقیمت محروم نمی‌کنند.

امارات وارد‌کننده بزرگ خودرو به ایران

بنا به اعلام انجمن واردکنندگان خودرو درحال حاضر ۴۰‌درصد نمایندگی‌های واردکننده خودرو به ایران غیرمستقیم هستند که این تعداد پس از اجرای برجام، درحال مذاکره با کشورهای مادر هستند تا بتوانند نمایندگی مستقیم را اخذ کنند.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که مبدأ عمده واردات خودرو به ایران امارات است که درواقع نقش واسطه را بازی می‌کند. بنا به آمار گمرک در ۶ماهه نخست امسال ۶۳‌درصد واردات خودرو به ایران از مبدأ امارات بوده، پس از آن ۱۳.۲‌درصد واردات خودرو از کره، ۵.۴‌درصد از آلمان و همچنین ۲.۴‌درصد و ۲.۲‌درصد به ترتیب ازعمان و کویت بوده است. همچنین درحال حاضر بیشترین سهم بازار خودروهای وارداتی به ترتیب دراختیار برندهای هیوندایی، کیا و تویوتا است. همچنین دو برند رنو و لکسوس نیز بیشترین رشد واردات را داشته‌اند.
 

عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران

قیمت خودروهای لوکس در ایران ٢ برابر می‌شود

مشتریان ایرانی خودروهای لوکس ناچارند دوبرابر سایر کشورهای جهان پول خرج کنند تا به خودروی مورد علاقه‌شان دست پیدا کنند. به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو، ١٠٠ الی ١١٠‌درصد بالاتر ازکشور تولید‌کننده مبدأ و حتی کشورهایی همچون امارات است. بهایی نه‌چندان منصفانه که مصرف‌کنندگان ایرانی باید برای متفاوت بودن و سوارشدن بر خودروهای کیفی بپردازند.

کافی است تا مقایسه‌ای میان خودروهای خارجی عرضه‌شده در بازار داخلی و جهانی داشته باشید. درحالی شما می‌توانید با حداقل بودجه، خودرو در خور توجهی را در بازار جهانی خریداری کنید که این اتفاق هیچ‌گاه در بازار داخلی رخ نمی‌دهد؛ چراکه قیمت خودرو در بازار داخلی چندین برابر بازار جهانی است که این امر موجب شده تا خریداران داخلی با محدودیت کمی و کیفی بازار مواجه شوند.

نگاهی به جدول قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که برای خرید یک دستگاهSORENTO ٣,۵  در ایران باید حداقل ٢٣٣‌میلیون تومان پول بپردازید. درحالی که بهای اصلی این مدل خودرو در بازارهای جهانی حدود ١٣٢‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

از دیگر خودروهایی که تفاوت فاحشی در قیمت داخلی و خارجی آن وجود دارد، بنزS۶٠٠  است. این خودرو درحالی در بازارهای جهانی به قیمت ٧١٢‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که بهای این خودرو در بازار داخل ایران از یک‌میلیارد تومان نیز فراتر رفته است.

این تفاوت قیمت اما درحالی رخ می‌دهد که براساس آمار گمرک،  در نیمه اول امسال ۱۵‌هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که ارزش آن با احتساب قطعات منفصله، به یک‌میلیارد و۲۵۵‌میلیون و ۶۷۵‌هزارو۲۱۱دلار می‌رسد.

 عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران

فرهاد احتشام‌زاده، رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: ١۴ پارامتر اعم ازموانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای بر سر واردات منجر شده که قیمت عرضه خودروهای خارجی در بازار ایران را ١٠٠ الی ١١٠‌درصد بالاتر از قیمت کشور تولید‌کننده مبدأ و حتی دیگر کشورهای وارد‌کننده باشد. این هزینه‌ای است که در نهایت مصرف‌کننده ناچار است برای متفاوت بودن و استفاده از خودرو با کیفیت باید بپردازد.

او با اشاره به تعرفه ۴۵‌درصد واردات خودرو در بازار ایران، اظهار داشت: علاوه بر این واردکنندگان ناچار هستند که ۵‌درصد نیز برای توسعه ناوگان آمبولانس و درصدی برای اسقاط خودروهای فرسوده بپردازند. استفاده از ناوگان خارجی از دیگر موضوعاتی است که بر قیمت تمام‌شده واردات خودرو افزوده است.

قانونی که هیچ‌گاه اجرا نشد

او می‌گوید: تمامی کشورها بعد از عضویت در سازمان تجارت جهانی به سمت کاهش و متعادل‌سازی نظام تعرفه‌ای خود حرکت می‌کنند. این درحالی است که ایران به‌عنوان یک عضو ناظر هیچ اقدامی دراین ‌خصوص انجام نداده است. این درحالی است که براساس قانونی که در دولت قبل به تصویب رسید، سالانه باید به میزان ۵‌درصد از تعرفه واردات خودرو به کشور کاسته می‌شد، اما این قانون در ۵‌سال گذشته اجرایی نشده و دستگاه‌های مسئول نه‌تنها هیچ پاسخی راجع به این قانون‌شکنی نداده‌اند، بلکه به نوعی خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانند.

واردکنندگان، دستی در گرانی خودروهای خارجی ندارند

دراین میان، اما برخی براین باورند که زیاده‌خواهی واردکنندگان و سودهای میلیاردی برخی از سودجویان به بالابودن قیمت‌ها در این بازار دامن ‌زده است. ادعایی که با واکنش تند رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو مواجه شد. او با تأکید بر این‌که وارد‌کننده خودرو هیچ نقشی در قیمت‌های غیرمنطقی خودروهای خارجی ندارد، توضیح داد: قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی نه‌تنها براساس نظام عرضه و تقاضا و اقتصاد آزاد درحال انجام است، بلکه سازمان حمایت و شورای رقابت نیز برعملکرد فعالان بازار و قیمت‌ها نظارت دقیق دارند.

او با اعلام این‌که هرشخص حقیقی و حقوقی که واردکننده خودرو است، باید ضوابط سازمان حمایت را رعایت کند، اظهار داشت: واردکنندگان خودرو باید درصورت انجام پیش‌فروش، مجوز آن را از وزارت صنعت دریافت کنند و درمورد قیمت‌گذاری کالاها دقت لازم را داشته باشند.
 

نظارت سازمان حمایت بر قیمت‌گذاری

شهرام میرآخرلو، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی نیز بر اظهارات این فعال صنفی صحه گذشته و با بیان این‌که وجود هرگونه مغایرت در قیمت‌های فروش با ضوابط سازمان حمایت قابلیت پیگیری بوده و برخورد قانونی از ناحیه این سازمان را خواهد داشت، به «شهروند» می‌گوید: کلیه عرضه‌کنندگان خودروسواری، تجاری و موتورسیکلت موظف به رعایت مفاد آیین‌نامه اجرایی سازمان حمایت هستند.

به گفته او، ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای سواری وارداتی از تاریخ ۲۶ اسفند ۹۳ در وب‌سایت رسمی این سازمان برای بهره‌برداری و رعایت قرار داشته است.

بازار سیاه خودروهای با حجم موتور بالای ٢۵٠٠ سی‌سی

اما گویا قیمت‌گذاری خودروهای با حجم موتور بالای ٢۵٠٠ سی‌سی چندان از این رویه تبعیت نمی‌کند. خودروهایی که به دنبال مصوبه هیأت‌وزیران در‌سال ٩٣ با هدف جلوگیری از خروج ارز، کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس، ورودشان به کشور ممنوع اعلام شد.
 
لوکس‌ها و بعضا سوپر‌لوکس‌هایی که درکشورهای ثروتمند با اقتصاد آزاد و غیر‌سوسیالیست، بازار گسترده‌ای دارند، حالا دیگر اجازه ورود به ایران را نداشتند. به دنبال این تغییر در رویه تجاری بود که قیمت این خودروها در بازار ایران روند افزایشی به خود گرفت. تغییری که احتشام‌زاده آن را نابجا توصیف می‌کند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو  درحالی ‌که این مصوبه را یک تفسیر اشتباه از لوکس‌بودن خودرو می‌داند، افزود: به ‌دلیل ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، بازار سیاه و کاذبی برای این خودروها به وجود آمده و قیمت خودروهای موجود به واسطه عدم ورود خودروهای مشابه، به‌ شدت در بازار افزایش پیدا کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو، تا قبل از این‌که ورود خودروهای بالای ٢۵٠٠ سی‌سی ممنوع اعلام شود، نسبت واردات خودروهای لوکس به بقیه خودروهای وارداتی تقریبا ٢٠ به ٨٠ بود. یعنی ٢٠‌درصد واردات را خودروهایی با حجم بالای ٢۵٠٠ سی‌سی و ٨٠درصدشان را خودروهای با حجم پایین‌تر از ٢۵٠٠ سی‌سی تشکیل می‌دادند.
 
درحقیقت سیاست‌گذار متوجه این نبود که بالاخره در بازار خودروهای وارداتی ٢٠‌درصد تقاضا مربوط به خودروهایی است که حجم موتورشان بالای ٢۵٠٠ سی‌سی است، به همین خاطر با ممانعت از ورود این خودروها سبب شد عملا  تقاضای موجود سرکوب شود یا متقاضیان هزینه گزافی را برای خرید این خودروها پرداخت کنند.

تعریف‌مان را از لوکس بودن عوض کنیم

فربد زاوه، کارشناس صنعت خود نیز با اشاره به این نکته که  قیمت و حجم فروش، مهم‌ترین مبنای قابل ‌اندازه‌گیری خودرو لوکس درکشور  است، دراین‌باره می‌گوید: مثلا در بازار ایالات متحده، خودرو با قیمت بالاتر از ١٠٠‌هزار دلار خودرو خیلی لوکس با سهم بازار کمتر از ۵‌درصد و با قیمت ۵٠ تا‌ هزار دلار خودرو لوکس با سهم بازار کمتر از ٢٠‌درصد است. خودروهای کلاس میانی، با بازه قیمتی ٢٠ تا ۵٠‌هزار دلار بیش از ٣٠‌درصد سهم بازار و خودروهای زیر ٢٠‌هزار دلار خودروهای اقتصادی و ارزان هستند.

به گفته او، ما باید در وهله اول تعریف‌مان را از خودرو لوکس عوض کنیم. چون تعریفی که فعلا برای خودرو لوکس وجود دارد، حجم موتور بالای ٢۵٠٠ سی‌سی است. کما این‌که درهمه دنیا، ملاک لوکس‌بودن هرکالایی، قیمت آن کالاست.
 
ما معتقد هستیم در وهله اول باید سقف دلاری قیمت گمرکی به‌عنوان تشخیص لوکس‌بودن قرار گیرد و بعد از آن طبقه‌بندی‌هایی را براساس حجم موتور و میزان مصرف که دو پارامتر بعدی هستند، براساس استاندارد جهانی و براساس شرایط کشور درنظر گرفته شود.
 

 عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران


 
عامل گرانی خودروهای خارجی در ایران

 عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بازار رقابتی واردات خودرو، گفت: علاوه بر نمایندگی‌های رسمی، افراد حقیقی  و حقوقی نیز اجازه واردات خودرو به ایران را داشته و امکان گرانفروشی برای فعالان این بازار وجود ندارد، چراکه به محض این‌که قیمت خودرویی در بازار بالا می‌رود، واردات آن افزایش یافته و به سرعت قیمت آن نه‌تنها به حالت قبل بازگشته بلکه در برخی موارد حتی به کمتر از قیمت قبلی نیز می‌رسد.

عصر خودرو

اخبار مرتبط:

ماجرای وام 100 میلیونی خرید خودرو چیست؟

این نکات را برای خرید اتومبیل در دنیای امروز باید بدانید+تصاویر

خودرو های خارجی 2016ارزان در بازار ایران +تصاویر

باکیفیت‌ترین و بی کیفیت‌ترین خودروهای داخلی

پرطرفدارترین وزیبا ترین خودروهای نمایشگاه خودرو نیویورک 2016 +تصاویر


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

قیمت روز انواع خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران قیمتروزخودروهایداخلیقیمت خودروهای پرفروش داخلی و خارجی ۴ مهر قیمت خودروهای پرفروش داخلی و خارجی ۴ مهر ۹۱ عصر خودرو راهنمای خرید خودروی صفر در بازار ایرانایران‌خودرو دنا یا این دو خودرو در یک کلاس نیستند اما در یک کلاس قیمتی قرار روزنامه ایران شماره تاریخ صفحه پیروزی نفتی ایران در اوپک یکصد و هفتاد و یکمین اجلاس رسمی وزرای کشورهای آفتاب آفتاب،آفتاب مرجع اخبار ایران و جهان، بانک جامع نیازمندیهاپلاکارد در مترو درباره عفیف بودن مرداندرمترودربارهبودنمردانواقعا خیلی بد و تابلو به زنان در مترو زل می زنن حتی زنانی که باحجاب و در قسمت خانم ها عصر ایران ارسال هوایی محموله کمک از ایران برای حلب سوریه دستور دادگاه نیجریه برای آزادی فوری افطاری مختلط در دانشگاه امیرکبیرتصاویردردانشگاهامیرکبیرتصاویردانشگاه‌ امیرکبیر یکی از دانشگاه‌هایی است که چندین بار اخباری در رابطه با برگزاری سایت خبرنو اخبار روزخبر نــو مجله اینترنتیسایت ایران جیب یک سایت اطلاع رسانی از قیمت طلا ، ارز ، خودرو و است و اخبار روز و قیمت سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهاندبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مطلب خود اعلام کرده است تحریم‌های جدید فقط الف چند واقعیت رانندگی در ایران و یک راهکار جهانیتعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد مجروحان این حوادث سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهانتصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش مهمترین اخبار ایران و جهانواکنش وزارت امور خارجه به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران در سنای… وزارت خارجه عصر خودرو جدیدترین قیمت‌ محصولات ایران‌خودرو و …ایران خودرو ردیف نام خودرو قیمت بازارتومان قیمت کارخانهتومان سمند پایگاه خبری الف در روزهای گذشته نرخ دلار آزاد به صورت بی وقفه رشد داشته است این در حالی است که دولت گولان سقز اخبار ایران، کردستان، سقزیادواره آبروی محله شهید محمدصالح آئین در سقز برگزار شد راه اندازی کارگاه تولید اخباراخبار اجتماعی، اخبار اجتماعی ایران،اخبار اجتماعی اخباراخبار اجتماعیاخبار اجتماعی ایراناخبار اجتماعی روزسایت اخباراخبار امروز علوم ارتباطات و روابط عمومیدر ۱ آوریل ۲۰۱۲ کشورهای شرکت‌کننده در دومین نشت دوستان مردم سوریه بیش از ۸۰ کشور مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …ماهی با روکش خامه و شوید غذایی است خوشمزه و عالی برای مهمان های خاص و در عین حال ساده و ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ مالیات بر ارزش افزوده چیست؟مزایا و معایب‌ مالیات بر ارزش افزوده، همچون اغلب پدیده ها و ابزارهای اقتصادی دیگر



لینک منبع :عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران +تصاویر

Images for عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران +تصاویر عوامل گران بودن خودروهای خارجی در ایران +تصاویر - نیک صالحی www.niksalehi.com/.../عوامل-گران-بودن-خودروهای-خارجی-در-ایرا.html‎Cached25 ا کتبر 2016 ... گران بودن خودروهای خارجی در ایران ایرانی‌ها ناچارند کالاهای وارداتی را چند برابر قیمت جهانی بخرند. این موضوع که نقض حقوق مصرف‌کننده در ایران به ... گرانترین خودروهای خارجی در ایران - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان ... www.mehrnews.com/news/.../گرانترین-خودروهای-خارجی-در-ایران‎Cached16 فوریه 2016 ... مجله مهر - امیر محب ملکی: داستان فروش خودروهای گران‌قیمت خارجی از ... این خودرو با موتور ۱۶ سیلندر، برای ۲ سال رکورد سرعت جهان با ۴۰۸ کیلومتر بود و به دلیل تعداد سیلندر و سرعت بالایش، ورودش به ایران ممنوع ... تصویر خودروی ب‌.ام. بیست دلیل گران بودن‌ خودروهای داخلی - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931216001234‎Cached Similar8 مارس 2015 ... خبرگزاری فارس: بیست دلیل گران بودن‌ خودروهای داخلی ... غلط یکی از دلایل مهم و شاید نامحسوس افزایش قیمت تمام شده خودرو در ایران به شمار می‌رود. چرا خودرو در ایران گران است؟ [بخش پایانی] - دیجیاتو digiato.com/article/.../چرا-خودرو-در-ایران-گران-است؟-بخش-پایانی/‎Cached5 دسامبر 2016 ... در ادامه مطلب مربوط به دلایل گرانی خودرو که به برخی دلایل گرانی خودروهای تولید داخل اختصاص داشت، در این قسمت به بررسی علل قیمت بالای خودروهای ... چرا خودرو در ایران گران است؟ - دیجیاتو digiato.com/article/2016/12/03/چرا-خودرو-در-ایران-گران-است؟/‎Cached3 دسامبر 2016 ... طبیعتا با گران تر شدن خودروها و تغییر روند از پراید و پژو به سمت ... قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران قیمت هستند و به همین دلیل نیز بر خلاف ... خودروسازان همواره از بالا بودن نرخ بهره بانکی و گران قیمت بودن منابع مالی گله مند هستند. .... ارزشیابی Consumer Reports را شکست · اولین اطلاعات و تصاویر از ... گران ترین ماشین های پلاک شده در ایران (مشخصات فنی+ قیمت) www.sakhtafzarmag.com/.../گران-ترین-ماشین-های-پلاک-شده-در-ایران‎Cached Similar26 مه 2015 ... با وجود افزایش فشار اقتصادی روی اقشار مختلف و شرایط وحشتناک خودرو های داخلی از نظر کیفیت ساخت و قیمت، بسیاری بر این عقیده هستند که تنها ... خودروهای خارجی چرا برای مشتری گران تمام می شود؟ - روزنامه دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com/SiteKhan/1111866‎Cached10 ا کتبر 2016 ... خودروهای خارجی چرا برای مشتری گران تمام می شود؟ ... مطرح می‌شود اینکه سود واردکننده نقش اصلی در بالا بودن قیمت را دارد یا اخذ عوارض دولتی؟ ... 1393 به نمایندگی‌های واردکننده خودرو ابلاغ کرد، عوامل متعددی در قیمت خودروهای وارداتی ... به‌عبارت بهتر، در بخش هزینه‌های خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخص‌هایی همچون ... رمزگشایی از گران شدن خودرو در ابتدای سال 96 www.eghtesadnews.com/.../166102-رمزگشایی-از-گران-شدن-خودرو-در-ابتدای-سال‎Cached23 آوریل 2017 ... دو شرکت خودروساز که نبض بازار خودروی داخلی را در دست دارند بدون توجه ... و در دوران تحریم های ظالمانه علیه ایران این شرکت ها مدعی بودند به دلیل عدم ... علت گران شدن خودروهای وارداتی چیست؟ | ۱۶۱۶ مجله خودرو www.1616.ir/news/علت-گران-شدن-خودروهای-وارداتی-چیست؟‎Cached15 آوریل 2016 ... رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از افزایش قیمت ۱۲ تا ۱۵ درصدی خودروهای ... با قدرت به ثبات در سیاست گذاری‌ها و قابل پیش بینی بودن اقتصاد ایران ...