مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو

[ad_1]

برای جلوگیری از نابودی کامل یک اثر 8000ساله صورت گرفت:

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو

خبرگزاری آریا-با توجه به اهمیت تپه باغ نو خرم آباد با قدمتی حدود 8000سال در مطالعات باستان شناسی کشور و پیشگیری از تخریب روز افزون آن عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن انجام شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،نعمت الله سراقی سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت : کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو در خرم آباد با حفر 18 گمانه به اتمام رسید.
 وی افزود: تپه باغ نو  یکی از مهمترین استقرارگاه های زاگرس مرکزی است که در کناره شرقی شهر خرم آباد، در ارتفاع 1175 متری از سطح آب های آزاد واقع شده است .
سراقی با اشاره به سطح قاعده بیضی شکل تپه گفت : متاسفانه این تپه در حال حاضر کاملاً تسطیح شده و تنها از طریق تغییر رنگ خاک و داده های سفالی قابل تشخیص است .
این باستان شناس افزود: تسطیح بخشهایی از تپه براثر فعالیت های کشاورزی ،  پراکندگی زباله های شهری ، کانال آب ، کمربندی منتهی به بهشت رضا و تیرهای انتقال برق  از جمله مواردی هستند که موجب  صدمات و از بین رفتن لایه های باستانی و مواد فرهنگی و همچنین آشفته شدن این اثر شده به طوری که از ارتفاع تپه چیزی باقی نمانده و احتمالا لایه های تحتانی قابل شناسایی است.
 وی در ادامه گفت: در بررسی های سطحی تپه داده های سفالی و ابزارهای سنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ نوسنگی، مس- سنگی قدیم و میانه ،مفرغ ،دوران تاریخی( اشکانی و ساسانی) و دوره اسلامی به دست آمد.
 سراقی با اشاره به تاریخچه فعالیتهای باستان شناسی دراین تپه گفت :تپه باغ نو برای نخستین بار توسط کایلر یانگ مورد شناسایی قرار گرفت و سپس  فرانک هول و کنت فلانری در سال 1345 تپه باغ نو را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.
به گفته وی طبق گزارش فرانک هول قدمت لایه های تحتانی تپه باغ نو بر اساس آزمایشات کربن 14 به دوره نوسنگی ( 6000 تا 5700 قبل ازمیلاد ) مربوط می شودو همچنین مطالعات هلبک قدمت دانه های کربونیزه شده تپه باغ نو را به 4250 قبل از میلاد تخمین زده است .
  این باستان شناس گفت :جودیت برمن در فصل اول بررسی دره خرم آباد در سال 1978 به باغ نو اشاره کرده و این تپه را مربوط به دوره نوسنگی باسفال که حفاری آن می¬تواند به درک ما از دوره نوسنگی در ارتفاعات کمک کند،دانسته است .
 تپه باغ نو در سال 1381 با شماره 7119 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

لرستان سرزمین گنج‌هاى نهان دل‌نوشته‌ها امروز به این عشق گردآوری می‌کنم و می‌نویسم که شاید روزی این نوشته‌ها به کار کسی جغرافیای طبیعی اقلیم شناسیمرز بین خشکی و دریا را کمربندی از زیستگاههای متنوع و یگانه دربرمی‌گیرد که کناره‌های نرگس آبادهاز همان سال که با نام حاج اسدالله لاجوردی و قاطعیت و شجاعتش در برابر عملیات وحشیانه کارشناس رسمی دادگستری رشته راه وساختمان …امروزه کمبود زمین و قیمت بالای آن در شهرهای بزرگ، ایجاد فضای سبز را با مشکلاتی مواجه نرگس آبادهنرگس آباده نرگس آباده وبلاگ زبان سرخ سر سبز می دهد بر بادوبلاگکدخدای ماسوله و وام مسکن بعد از آن که آقای برقعی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی علت



لینک منبع :تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو - تاپ توریسم www.toptourism.ir/تعیین-عرصه-و-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ-نو/ تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو. توسط Tasnim / یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / منتشر شده در گروه2. مطالب پیشنهادی ... تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو - صنعت گردشگری tourismindustrymagazine.com/تعیین-عرصه-و-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ-نو/‎Cachedنشریه صنعت گردشگری(TIM): با توجه به اهمیت تپه باغ نو خرم آباد با قدمتی حدود ۸۰۰۰سال در مطالعات باستان شناسی کشور و پیشگیری از تخریب روز افزون آن عملیات ... خبرگزاری آریا - تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو www.aryanews.com/News/.../تعیین-عرصه-و-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ-نو 16 ا کتبر 2016 ... به گزارش خبرگزاری آریا،نعمت الله سراقی سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت : کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو در ... تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو | رزرو هتل های مشهد و هتل ... hotelvip.ir/تعیین-عرصه-و-پیشنهاد-حریم-تپه-باغ-نو/ 16 ا کتبر 2016 ... کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی که ترانه علیدوستی از آن رنج می برد چیست؟ گردشگری درمانی روانشناسی و مشاوره اینکه ترانه علیدوستی به‌عنوان یک ... شرح وظایف حوزه باستان شناسی | اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی ... alborzchto.ir/?page_id=11016‎Cached11 دسامبر 2016 ... ۱-تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه های ،گلستان ، احمد و محمود،زال تپه ،حسن ... خوروین،تپه موشه لان تپه اسماعیل آباد،تینال تپه،گورستان رزکان نو حریم 6 اثر تاریخی و فرهنگی لرستان تعیین می شود - خبرآنلاین www.khabaronline.ir/detail/560949/provinces/LORESTAN‎Cached27 جولای 2016 ... مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان گفت: حریم 6 اثر تاریخی و فرهنگی استان تعیین می شود. ... منظور حفاظت و تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی استان اقدام به تهیه و تکمیل مدارک ثبت ... در شهرستان الیگودرز، تپه باغ نو و شاهزاده عبدالله در شهرستان خرم آباد، تپه چیا نظام ... مطالب پیشنهادی از سراسر وب. اخبار ایران و جهان|سامانه اطلاع رسانی سراج۲۴ | برچسب ها › باستان seraj24.ir/fa/tags/باستان/‎Cachedتپه "باغ نو" با توجه به قدمت حدود ۸۰۰۰ سال در مطالعات باستان شناسی کشور و پیشگیری از تخریب روز افزون آن عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن انجام شد. اخبار گردشگری ایران - سایت خبری گردشگری سفری دیگر safaridigar.news/iran-tourism.html?start=32860 تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو 10 دی 1348 تمام صفحهجعبه محصور نقش پشت زمینه تصویر پشت زمینه. ضریح جدید امامین عسکریین(ع) آماده انتقال به سامرا ... کشف اسکلت عصر آهن در گرگان - سایت خبری تحلیلی تابناک|اخبار ... www.tabnak.ir/fa/news/703100/کشف-اسکلت-عصر-آهن-در-گرگان‎Cached12 ژوئن 2017 ... این گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شریف گرگان با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد. بازگشت به بالای ... اسکلت عصر آهن در گرگان پیدا شد+ عکس | رکنا www.rokna.ir/.../272348-اسکلت-عصر-آهن-در-گرگان-پیدا-شد-عکس‎Cached12 ژوئن 2017 ... ... کریمی مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در بیان این خبر گفت: این اسکلت در گمانه‌زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شریف گرگان کشف شد.