مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید

[ad_1]

دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید

دانش > محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر زمین از سرحد بسیار کلیدی عبور کرده و ممکن است برای چندین نسل آینده از این حد پایین‌تر نیاید.

براساس گزارش BBC، میزان 400 بخش در میلیون اولین بار در سال 2015 در سرتاسر جهان شکسته شد، اما براساس گزارش سازمان هواشناسی جهانی، WMO، سال 2016 اولین سال کامل در تاریخ زمین خواهد بود که میزان دی‌اکسید کربن در سرتاسر جهان از این حد عبور کرده‌است و اصلی‌ترین دلیل آن نیز پدیده ال‌نینو معرفی شده‌است.

اگرچه میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی بین سال‌های 2014 و 2015 ثابت باقی مانده‌است،‌ آغاز پدیده جوی ال‌نینو باعث جهش ناگهانی گاز دی‌اکسید کربن در اتمسفر زمین شده‌است.

این به آن خاطر است که خشکسالی ایجاد شده به واسطه ال‌نینو در مناطق گرمسیری باعث شده‌است تا بافت گیاهی کمتری برای جذب دی‌اکسید کربن در زمین وجود داشته‌باشد و در کنار آن دی‌اکسید کربن بیشتری دراثر وضعیت خشک زمین و آتش‌سوزی‌های طبیعی وارد اتمسفر شود.

سازمان هواشناسی جهانی در بولتن سالانه گازهای گلخانه‌ای خود اعلام کرد این شرایط به عبور سطح دی‌کسید‌کربن از حد میانگین ده سال گذشته کمک کرده‌است.

محاسبات پایگاه نظارت بر اتمسفر مائونا لوآ در هاوایی، میزان دی‌اکسید کربن موجود در اتمسفر از 400 بخش در میلیون عبور کرده‌است،‌ یعنی تعداد مولکول‌های دی‌اکسید کربن در هر یک میلیون مولکول هوا از 400 مولکول بیشتر شده‌است. آخرین‌باری که میزان این گاز به صورت مداوم بالاتر از این حد بوده‌است به سه تا پنج میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی این افزایش از سرحد 400 ppm در سال 2016 به صورت ثابت ادامه یافته‌است و به نظر می‌آید این سال اولین سالی است که به طور کامل میزان دی اکسیدکربن بالاتر از حد همیشگی‌اش بوده و احتمال دارد این وضعیت برای چندین نسل پیاپی ادامه پیدا کند.

اگرچه عامل ال‌نینو اکنون از بین رفته‌است، اما سازمان هواشناسی جهانی می‌گوید عامل انسانی تولید این گاز همچنان پاربرجاست. در این گزارش همچنین به افزایش میزان دیگر گازهای گلخانه‌ای از جمله متان و اکسید نیتروژن اشاره شده‌است. در سال 2015 میزان متان موجود در اتمسفر 2.5 برابر بیشتر از میزان این گاز در دوران پیش صنعتی بوده و همچنین مقدار اکسیدنیتروژن نیز 1.2 برابر بالاتر از حد تاریخی آن بوده‌است.

مابین سال‌های 1990 و 2015 میزان عامل گرم‌کننده اتمسفر به واسطه ایجاد این گازها در نتیجه فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی 37 درصد افزایش پیدا کرده‌است. اگرچه اجرای توافق‌های بین‌المللی از جمله اجرای پیمان جهانی حذف گازهای HFC که به تازگی در روآندا آغاز شده، رویداد‌های مثبتی به شمار می‌روند، اما سازمان جهانی هواشناسی تاکید دارد که کشورها باید بر قطع تولید دی‌اکسید‌کربن متمرکز شوند زیرا به گفته این سازمان بدون مهار میزان دی‌اکسید کربن، امکان مهار تغییرات اقلیمی و کنترل دمای جهانی در حد دو درجه پایین‌تر از دمای دوران پیش صنعتی وجود نخواهد‌داشت.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

دانلود متن کامل مقالات در رشته های مختلف بصورت …دانلودمتنکاملمقالاتدردانلود متن کامل مقالات در رشته های مختلف بصورت رایگان از دانشگاه فردوسی مشهد



لینک منبع :دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید

دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید hamshahrionline.ir/details/350552/Science/globalenvironment‎Cached25 ا کتبر 2016 ... همشهری آنلاین: میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر زمین از سرحد بسیار کلیدی عبور کرده و ممکن است برای چندین نسل آینده از این حد پایین‌تر ... دستیابی میزان دی اکسید کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید ... akairan.com/havades-akhbar/.../news2016102512464591050.html دستیابی میزان دی اکسید کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید -روزنامه همشمهری ... به گزارش آکاایران اگرچه میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی ... گرمایش جهانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/گرمایش_جهانی‎Cached Similarگرمایش جهانی یا گرم‌شدن زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح ... پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۴ زمین شاهد رکورد بی‌سابقهٔ «گرم‌شدن» باشد. ... این گروه می‌گویند تصاعد دی‌اکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه‌ای کمتر از آن است که ... بین افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر با گرم شدن کره زمین ارتباط ... آبان ۱۳۹۵ – مهندسی شیمی bookqk.com/che/date/1395/08/ 19 نوامبر 2016 ... دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید ... پدیده جوی ال‌نینو باعث جهش ناگهانی گاز دی‌اکسید کربن در اتمسفر زمین شده‌است. مهندسی شیمی – برگه 3 – اولین وبلاگ فارسی مهندسی شیمی bookqk.com/che/page/3/?p=%25p%25%2Fآشنایی-با-کاربردهای-تازه... دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید ... باقی مانده‌است، آغاز پدیده جوی ال‌نینو باعث جهش ناگهانی گاز دی‌اکسید کربن در اتمسفر زمین شده‌است . مجله مهندسی شیمی – مهندسی شیمی bookqk.com/che/2630/مجله-مهندسی-شیمی/‎Cached5 نوامبر 2016 ... دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید » ... اگر به موضوعات جدید در حوزه مهندسی شیمی علاقمند هستید، مجله مهندسی شیمی یکی ... مهندسی شیمی – برگه 4 – اولین وبلاگ فارسی مهندسی شیمی bookqk.com/che/page/4/?p=%25p%25%2Ffoolad_kavian%2F‎Cachedموتورهای دیزلی به دو شکل در این مشکل سهمی بزرگ دارند: تولید ذرات معلق و اکسید نیتروژن. ... دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید. اخبار گرمایش جهانی - آفتاب https://www.aftabir.com/news/article/tag/tag/گرمایش+جهانی/page/2 همشهری آنلاین: الکساندر گراهام‌بل به دلیل ابداع اولین تلفن کاربردی جهان به شهرت زیادی دست یافت، ... دستیابی میزان دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین به رکوردی جدید. 2015‌ درآستانه ثبت رکورد گرمترین سال جهان - ایران آنلاین www.ion.ir/News/46987.html‎Cached Similar27 نوامبر 2015 ... سال از 16 سال گرم زمین در قرن بیست و یکم بوده است 2015‌ درآستانه ثبت ... رکورد جدیدی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جو را به ثبت رسانده است. ... منظور دستیابی به توافقی جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ... اعلام کرد که میزان حد آستانه گاز دی اکسیدکربن در اتمسفر در سال‌جاری 400 پی پی ام گزارش شده است ... روزی که زمین تغییر خواهد کرد! | عجیب‌ترین https://www.ajibtarin.com/strange-nature/5828/زمین-تغییر/‎Cached Rating: 5 - 1 vote 19 نوامبر 2016 ... تحقیقات جدید، پرده از وقایع دراماتیکی برداشته که نشان می‌دهد ... Mar 27, 2018تولد اتو والاخ شیمیدان آلمانی Mar 29, 2018تولد ژوزف هوتون تیلور اختر ... Mar 30, 2018مرگ فیلیپ شووالتر هنچ ...