مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

حمام سلطان امیر احمد در کاشان

[ad_1]

برترین ها: حمام سلطان امیر احمد در کاشان یک حمام عمومی متعلق به قرن شانزدهم میلادی است که در زمان حکومت صفویه ساخته شده است. مشخصه های این حمام، سقف طاقی، موزاییک کاری ها و نقاشی های نفیس است.

این ساختمان باشکوه یکی از زیباترین و بهترین حمام های تاریخی حفظ شده در ایران امروز است و توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان یک میراث ملی در سال 1956 ثبت شده است. این مسجد به نام امامزاده سلطان امیر احمد که مقبره اش در این نزدیکی است این نام را گرفته است.

این حمام به شکل یک هشت ضلعی بزرگ با یک حوض هشت ضلعی بزرگ در وسط آن است که توسط هشت ستون که منطقه نشستن بیرونی را احاطه می کند جدا شده است. از زمان های قدیم حمام ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی ایرانیان بازی می کرده اند. حمام ها نه تنها برای نظافت و آرامش بلکه برای دورهم جمع شدن، ملاقات ها، شایعه پراکنی و اعمال مذهبی کاربرد داشتند.

 

منطقه شستشوی اصلی یا گرمابه حمام سلطان امیر احمد شامل چندین حمام خصوصی آب داغ می شود. گرمابه توسط یک کریدور که چندین چرخش دارد (برای حداقل کردن تبادل حرارتی و رطوبتی بین دو ناحیه) به سربینه متصل می شود. داخل حمام، به خصوص سربینه با کاشی کاری های فیروزه ای و طلایی، گچ کاری، آجرکاری و هم چنین نقاشی های تزئینی آراسته شده است. سقف حمام از چندین گنبد ساخته شده که شامل یک شیشه محدب برای تامین روشنایی حمام می شود در حالیکه که آن را از بیرون پنهان می کند.

پدیده حمام در ایران از دوران پیش از اسلام وجود داشته است. پس از روی آوردن جمعیت ایران به اسلام، تطهیر و پاکی از طریق شستشوی بدن به یکی از الزامات زندگی مذهبی تبدیل شد و بنابراین حمام بخش جدایی ناپذیر زندگی شد. زمانی هزاران حمام در سراسر کشور وجود داشت. اما اکنون به دلیل وجود حمام های خصوصی در خانه ها، محبوبیت حمام های عمومی کاهش یافته و حمام های عمومی بسیار کمی وجود دارد که گردشگران را به سوی خود جلب می کند.

 

حمام سلطان امیر احمد در کاشان 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

کاشان ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادکاشانجغرافیا مکان‌نگاری شهر کاشان در شمال استان اصفهان و در میان کوه‌های کرکس نطنز و نگاهی به مسجد باشکوه سلطان قابوس در عمان آکاسفری کوتاه به مسجد سلطان قابوس در شهر مسقط، پایتخت کشور عمان، که تقابل معماری مدرن دکوراسیون حمام و دستشویی طرح جدید برای جلوگیری از مصرف زیاد آب در حمام نکات ضروری در نظافت حمام دکوراسیون مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشانمسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان بنای مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از باشکوهترین و زیباترین زندگینامه امیر کبیر محمد تقی خان فراهانیمیرزا محمدتقی خان امیرکبیر فرزند کربلایی قربان بیگ فراهانی در سال ۱۲۲۲ ق در هزاوه تمام چیزهایی که لازم است در خصوص یک عمل جراحی … توضیح فارسی برای این برنامه هنوز ارائه نشده است در صورت تمایل به الف کدام پادشاهان‌ ایران در کربلا دفن‌ شدند؟دوستان الف هر چند من اطلاع داشتم مدفن امیر کبیر شهیدمان کربلا بوده اما ممنونم که تبریز شهر آرزوها اماکن تاریخیبزودی بهره برداری از پروژه در حال احداث سازمان پارکها در ائل گولی آغاز می شودخلاصه تاریخ ایران جدول خلاصه تاریخ ایران جدول بهرام سوم، نرسی، هرمز دوم در حمله ای سخت اعراب را شکست می عکسهای تاریخی عکسهای قدیمی وزمان قاجارسلام دوستان افشین آرامی هستم ازشهر زیبا وتاریخی وهنر پرور شهرضا در این وبلاگ قصد دارم تور هوایی کربلا و بلیط نجف بلیط نجف مسیر هوایی نجف از جمله مسیرهای پروازیست که توسط پروازهای متعدد از ایران به شاه عباس بزرگ ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادشاهعباسبزرگشاه عباس در کودکی عباس میرزا نام داشت و در دو سالگی والی هرات شد مسیر عباس برای تکیه آشنایی با استان سمنان این استان از نظر مساحت ششمین استان کشور است وسعت آن حدود چهار برابر تهران می باشدمدیریت جهانگردی دانشگاه پیام نور شیراز ایران …دهشاهی بده سیم نما اولین سینمایی که در لاله زار تاسیس شد، خورشید بود که همان اوایل معجزه در دستان خود شماست ای ال اس ایرانسلام احمد عزیز اگه برای آزمایشات تکمیلی می خواهید مادر را به بیمارستان ببرید ببریدش شناخت ایران ایرانگردی مکانهای دیدنی ایرانتخت جمشید در فارس، ارگ بم در کرمان، سنگ‌ نبشته بیستون در کرمانشاه، میدان نقش جهان در گنجینه علوم اجتماعی شهرستان ششتمدکشتی خورشیدی سوئیسی در قالب سفر به دور دنیا از خطرناک ترین دریای جهان عبور کردراهنمای حل جدول رضا آقازاده کلیبر آ راهنمای حل جدول اطلاعات عمومی و لغات جدولی را در کلکسیون وبلاگ بنده ببینید مناطق دیدنی ایران عکس نمایی دیدنی در شب از محدوده برج میلاد تهران پل خواجو اصفهان آرامگاه سعدی شیراز



لینک منبع :حمام سلطان امیر احمد در کاشان

Images for حمام سلطان امیر احمد در کاشان حمام سلطان امیر احمد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/حمام_سلطان_امیر_احمد‎Cached Similarحمام سلطان امیراحمد مربوط به دوره قاجار است و در کاشان، خیابان علوی کوچه سلطان امیر احمد واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۵۱ به‌عنوان یکی از ... آشنایی با حمام سلطان امیر احمد - اصفهان - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/206634‎Cached Similar30 مارس 2013 ... همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: حمام سلطان امیر احمد در سال 1292 قمری در کوچه سلطان امیراحمد شهرستان کاشان ساخته شد. حمام سلطان امیر احمد - سایت گردشگری و ایرانگردی www.makanbin.com/isfahan/?place=حمام-سلطان-امیر-احمد‎Cached Similarحمام تاریخی سلطان امیراحمد نمونه ای از منحصر بفرد ترین حمام های ایران از نظر معماری و تزئینات با وسعت 1102 متر مربع در شهر کاشان است که در محله سلطان امیراحمد در ... حمام تاریخی سلطان امیراحمد - بنیاد فرهنگ کاشان www.kashanica.com/index/heritage/heritagedetail/33‎Cached Similarحمام سلطان امیر احمد کاشان نمونه ای از حمام های عمومی محلات اعیانی قدیم. مجموعه تاریخی حمام سلطان امیر احمد. تاریخچه ی حمام در متون و فرهنگ اسلامی. نگاهی گذرا به متون دوران ... حمام سلطان امیر احمد - نهمین کنفرانس نظریه گروه های ایران grouptheory.ir/9igtc/find.php?item=1.90.34.fa‎Cachedحمام تاریخی سلطان امیراحمد نمونه ای از منحصر بفرد ترین حمام های ایران از نظر معماری و تزئینات با وسعت ۱۱۰۲ متر مربع در شهر کاشان است که در محله سلطان امیراحمد در ... - حمام سلطان امیر احمد کاشان @ کی آشیان - سایت جامع گردشگری کاشان www.keyashiyan.com/modules.php?name=Content&pa...pid...‎Cached Similarحمام سلطان امیر احمد کاشان نمونه ای از حمام های عمومی محلات اعیانی قدیم. نویسنده: لیلا صباغی سادیانی. مجموعه تاریخی حمام سلطان امیر احمد. تاریخچه ی حمام در متون و فرهنگ ... حمام سلطان امیراحمد Sultan Amir Ahmad Bathhouse - کاشان - اصفهان ... hamgardi.com/place/11799‎Cachedحمام تاریخی سلطان امیر احمد، از نظر معماری و تزئینات یکی از زیباترین حمام های ایرانه، وسعتش هزار متر مربعه، آثار به جا مونده از زلزله کاشان در سال ۱۱۹۲ هجری قمری ... حمام تاریخی سلطان امیراحمد کاشان - آپارات ► 24:24www.aparat.com/v/ZYIex/حمام_تاریخی_سلطان_امیراحمد_کاشان May 12, 2016 - 24 min هادی انصاری زیبایی و جاذبه های اصفهان در http://EsfahanGuide.ir حمام تاریخی سلطان امیراحمد کاشان کاشان,مستند,تاریخی , هادی انصاری. حمام تاریخی سلطان امیر احمد کاشان - بیتوته www.beytoote.com/iran/bastani/bath1-sultan-amir-ahmad.html‎Cached Similarحمام تاریخی سلطان امیراحمد، نمونه ای از منحصر بفردترین حمام های ایران از نظر معماری و تزئینات با وسعت 1102 متر مربع در شهر باستانی کاشان واقع شده است. قدمت این ...