مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟

[ad_1]

نزدیک به 12 سال است که با امواج رادیویى توان بالا سر و کار دارم و در این مدت بارها و بارها مقالات مختلف درباره مضرات امواج خوانده ام و همچنان پیگیر هستم که آیا مضراتى دارد یا نه. اما در بسیاری از مقالات منتشر شده ارتباط منطقی بین ادعاها و اثر امواج الکترومغناطیس مشاهده نمی شود.

 

تقریباً تمام کسانى که درباره مضرات امواج الکترومغناطیسى صحبت کرده اند خبر از آزمایشهاى انجام شده مى‌دهند که به صورت تجربى انجام شده است. نکته اى که باید در این آزمایش ها توجه داشت این است که آیا توانسته اند ارتباط منطقى بین نتایج آزمایش و اثر امواج به دست آورند یا نه؟ اگر در این نتایج دقت کنید متوجه مى شوید که با فرض صحت نتایج و آزمایش ها، دلایل دیگرى نظیر اثرات روانى اینترنت یا تلفن همراه بر نتایج آزمایش اثر دارند و نویسندگان نتوانسته اند ثابت کنند که دلایل دیگر اثرى بر نتیجه نداشته است.

امواج الکترومغناطیسى از فرکانس‌هاى پایین تا فرکانس‌هاى نورى جزء امواج غیریونیزه اند که خطراتشان به مراتب از امواج یونیزه کمتر است. (امواج یونیزه‌کننده نظیر پرتوهای ایکس و گاما موجب یونیزه شدن مولکولها و اتمها می‌شوند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد) در ایران سازمان انرژى اتمى متولى اندازه گیرى‌هاى پرتوگیرى در مکان‌هایی است که با امواج الکترومغناطیسی سر و کار دارند. براى امواج غیریونیزه تنها اثر گرمایی آن اثبات شده است و تا کنون استانداردهاى داخلى و خارجى همین اثر را مدنظر قرار داده و حد توان مجاز پرتوگیرى در فرکانسهاى مختلف را استخراج نموده اند.

تشعشعات WiFi چه خطراتی به دنبال دارد؟

کسانی که WiFi را به عنوان مثالى براى مضرات امواج مطرح نموده اند شاید متوجه نباشند توان فرستنده هاى WiFi در برابر فرستنده‌هاى تلفن همراه بسیار کمتر است.

تمامى سیستم هاى WiFi از باند فرکانسى بدون نیاز به مجوز استفاده مى‌کنند که مقررات رادیویى مى‌گوید که توان تشعشعى فرستنده‌ها در باند آزاد نباید از 100 میلى وات بیشتر باشد. شرکتهاى سازنده براى حفظ فروش و رعایت استانداردها و نیز به دلایل اقتصادى این قانون را رعایت مى کنند. این محدودیت توان موجب مى شود تا حداکثر برد سیستمهاى WiFi به ندرت از 60 متر تجاوز کند. حتى برخى شرکتها توان ارسالى کمترى دارند و شما مى‌توانید توان تشعشعى آن را بر روى جعبه بروشور یا کاتالوگ دستگاه بخوانید.

در مقام مقایسه، فرستنده تلفن همراه براى آن که بتواند از حداکثر فاصله 37 کیلومترى تا ایستگاه BTS ارتباط خود را حفظ کند قادر به ارسال توان پیک تا حد 5 وات است. البته موبایل هاى قدیمى نسل اول و دوم قادر به ارسال تا 20 وات توان بر اساس استاندارد بودند ولى موبایلهاى امروزى چنین نیستند.

نمای ترموگرافیک سر انسان قبل و بعد از مکامله 15 دقیقه ای با تلفن همراه

 

اثرات حرارتى امواج الکترومغناطیسى

تنها اثر اثبات شده قطعی امواج بر بدن اثرات حرارتی آن است. امواج الکترومغناطیسى همانند سایر امواج در برخورد با مواد مختلف به طور کلى با سه حالت مواجه اند:

1- عبور از ماده

2- انعکاس از سطح ماده

3- جذب انرژى موج توسط ماده

آب و همه مواد غذایى آبدار و بدن انسان که نزدیک به 70% آن آب است انرژى امواج را جذب نموده و این انرژى باعث گرم شدن آن مى‌شود (اساس کار اجاق مایکروویو نیز همین است). اگر این امواج به بدن انسان بتابد موجب گرم شدن بافت بدن مى‌شود. بسته به متوسط توان دریافتى (و نه فرکانس آن) دماى بافت افزایش مى‌یابد. اگر تابش در مدت کوتاهى باشد یا شدت توان به قدرى کم باشد که جریان خون و رسانایى گرمایى بافت آن گرما را پخش کند مشکلى پیش نمى‌آید. 

اما اگر آهنگ افزایش دماى بافت بر آهنگ انتقال گرما غلبه کند در این صورت افزایش دما بر بافت اثر مى گذارد و از تجزیه برخى آنزیمها و اختلال در تعادل الکترولیتى خون گرفته تا تجزیه کامل سلول و سوختن کامل بافت (در توان‌هاى بسیار زیاد مثلا چند صد کیلووات) مى‌تواند از اثرات آن باشد. به همین دلیل برخی افراد هنگام مکالمه طولانی با تلفن همراه در گوش و سر خود احساس گرما می کنند و یا آن که برخی دچار سردرد می‌شوند. البته ممکن است در آینده علم بتواند اثرات دیگری از امواج الکترومغناطیسی بر بدن را کشف نماید.

نرخ جذب ویژه یا SAR

کدام مدل تلفن همراه تشعشعات کمتری دارد؟

یکى از پارامترهایى که دغدغه اصلى شرکتهاى طراح موبایل است پارامترى به نام SAR یا نرخ جذب ویژه (Specific Absorption Rate) است که میزان توان دریافتى از تلفن همراه توسط بدن در واحد وزن را نشان مى دهد. مقدار SAR بر اساس استاندارد آمریکایی باید عددى کمتر از 1.6 و بر اساس استاندارد اروپایی کمتر از 2 باشد. هر چه عدد SAR یک موبایل کمتر باشد بدان معناست که میزان جذب امواج رادیویى توسط بدن از آن موبایل کمتر است. شرکت‌های معروف سازنده عدد SAR محصولات خود را در دفترچه تلفن همراه یا سایت اینترنتی خود درج می‌کنند. اما شرکت‌هایی که غیرمعروف که تنها به فکر سود محصول و نه کیفیت آن هستند هرگز تست SAR را بر روی محصولات خود انجام نمی‌دهند. لذا اگر در این خصوص دغدغه دارید هنگام خرید تلفن همراه عدد SAR را نیز در ملاکهای انتخاب خود در نظر بگیرید.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

ابزار های جاســـــــوسی موبایل و سیم کارتابزار های جاســـــــوسی موبایل و سیم کارت خطر سرقت و جاسوسی از شما وبلاگ تحلیی و مودم ایسوس ، مودم وایرلس با ۴ پورت …مودم ایسوس یکی از بهترین مودم های موجود در بازاه پورت زرد رنگ در پشت چگونه سوسیس خانگی درست کنیم تصاویراز آن غذاهایی است که هر از چندگاهی بدجور هوس می‌کنیم البته خیلی‌ها نمی‌دانند این اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی پایگاه خبری ترازتوافق اوپک؛ دستاوردی بزرگ یا موفقیت با حداقل امتیاز دیشب چه اتفاقی در اوپک افتاد؟عکس روش جادویی برای کوچک کردن شکم و پهلو …زندگی سالمورزشسلامت نیوز کوچک کردن شکم تنها با رژیم غذایی امکان پذیر نیستدر کنار داشتن یک رژیم چرا بسته‌های اینترنت موبایل زود تمام می‌شوند؟ …تراز مشترکان متعدد از اتمام زودهنگام حجم بسته‌های اینترنت موبایل گلایه‌ دارند اما راهنمای خرید دوچرخه حرفه‌ایآخرین قیمت‌هااخبار مرتبط عکسدوچرخه سه میلیارد تومانی باور می‌کنید این سریع‌ترین دوچرخه دنیا برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات …ج سرعت سنج یکی دیگر از ابزارهای جی پی اس، سرعت سنج آن است که برای تعیین سرعت حرکت برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات …• هسته هسته بخش مرکزی فیبر است که از شیشه ساخته شده و نور در این قسمت سیر می‌کنددانستنیها هوش برتر کاردستیبا استفاده از این روش می توان سرتاس و یا پیمانه هایی برای جابجایی حبوبات،ادویه،بتن اطلاعات عمومی،دانستنیها،معلومات عمومی،آیا می دانید اطلاعات عمومیدانستنیهاآیا می دانید دانستنیهای طبیعتمقالات اطلاعات عمومی معلومات اخبار پزشکی سلامت زیر تمام بطری‌های آب معدنی، عددی درج شده که نشانه کیفیت پلاستیک آن بطری و سمی بودن یا لپ تاپ دست دوم نخرید ، لپ تاپ دست دوم نفروشید …لپتاپدستدوملپ تاپ دست دوم هم داری آقا ؟ جمله ای که تمام بازاری ها و مغازه دارها روزی چندین بار از قرص دوفاستون در چه مواقعی تجویز می شود؟ عوارض …نی نی نما نام علمی آن دیروژسترون است برای درمان آندومتریوز، سقط عادتی، خونریزی الف به بهانه نامه مرتضوی چه کسانی باید عذرخواهی …البته عذر خواهی کردن و اقرار به اشتباه خوب است پس کسانی که باید عذر خواهی کنندکسانیکه بیماری،درمان بیماری،علائم بیماری،انواع بیماریدرمان …سرطان حنجره در صورت تشخیص در مراحل اولیه کاملا قابل درمان است صدایتان مدتی است گرفتهخبرگزاری بولتن اخبار،آخرین خبرها،خبر فوریسهم درصدی بیمه از تولید ناخالص ملیبیمه عمر در ایران رشد نکرده است ایران قدرت بزرگ اخبار،اخبار علمی،اخبار آموزشی،اخبار پزشکی،اخبار …نمونه رزومه کاریسوالات مصاحبه استخدامیاخبار روز اخباراخبار علمیاخبار آموزشی پربیننده ترین و آخرین اخبار پزشکی و اخبار سلامت …صفحه اصلی خبرپو آخرین اخبار آخرین اخبار ایران و جهان پخش زنده آخرین اخبار آخرین



لینک منبع :امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟

امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس tabnakbato.ir/fa/.../امواج-وای-فای-واقعا-خطرناک-تر-است-یا-موبایلعکس‎Cached29 ا کتبر 2016 ... امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس. نزدیک به 12 سال است که با امواج رادیویى توان بالا سر و کار دارم و در این مدت بارها و بارها مقالات ... امواج موبایل خطرناکتر است یا وای فای؟ - فردا www.fardanews.com/fa/.../امواج-موبایل-خطرناکتر-است-یا-وای-فای‎Cached27 ا کتبر 2016 ... تقریباً تمام کسانى که درباره مضرات امواج الکترومغناطیسى صحبت کرده اند خبر از آزمایشهاى انجام شده مى‌دهند که به صورت تجربى انجام شده است. امواج وای‌فای مضرتر است یا اینترنت موبایل؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/.../امواج-وای‌فای-مضرتر-است-یا-اینترنت-موبایل‎Cached20 جولای 2017 ... امواج وای‌فای مضرتر است یا اینترنت موبایل؟ .... امواج FM Radio خطرناک تر هستند یا WiFi یا Mobile Data؟ مهنس. |. Iran, Islamic Republic of. امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس | پایگاه خبری ... hamikhabar.ir/?p=15473‎Cached29 ا کتبر 2016 ... امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس. نزدیک به ۱۲ سال است که با امواج رادیویى توان بالا سر و کار دارم و در این مدت بارها و بارها مقالات ... امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس | نزدیک - قطره www.ghatreh.com/news/.../امواج-وای-فای-واقعا-خطرناک-است-موبایل-عکس 29 ا کتبر 2016 ... امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس. نزدیک به 12 سال است که با امواج رادیویی توان بالا سر و کار دارم و در این مدت بارها و بارها مقالات ... آیا امواج وای فای برای سلامتی مضرند؟ - زومیت www.zoomit.ir/2015/9/22/24341/is-wifi-harmful-for-health/‎Cached26 سپتامبر 2015 ... اما آیا واقعاً این امواج برای سلامتی افراد مضر هستند؟ ... دوری از افرادی که تلفن همراه دارند از آن هم سخت تر است. ... صنعت ارتباطات، ترس از خطرناک بودن امواج الکترومغناطیسی ناشی از موبایل‌ها و امواج وای فای هم شدت یافته است. ... "هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر ارتباط میان امواج وای فای یا سیگنال‌های موبایل با بیماری وجود ندارد. امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟ - بلاغ مازندران | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/27254164 امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟ تقریباً تمام کسانی که درباره مضرات امواج الکترومغناطیسی صحبت کرده اند خبر از آزمایشهای انجام شده می دهند که به صورت ... آیا امواج وای فای واقعا برای انسان مضر است؟ - انزل وب anzalweb.ir/1394/11/12/آیا-امواج-وای-فای-برای-انسان-مضر-است/‎Cached1 فوریه 2016 ... اما به راستی امواج وای فای موجود در فضا ، برای انسان مضر هستند و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهند؟ ... به طور کلی نمی توان مطلب واحدی در ارتباط با مضرات استفاده از موبایل ، تاثیر ... تایش یونیزان ، تشعشعات خطرناکی را دارد که معمولا اشعه X ، گاما و ... حال بررسی گرمای حاصل در اطراف مودم های وای فای جالب تر است. امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس - تی نیوز tnews.ir/news/d01073208815.html 29 ا کتبر 2016 ... امواج وای فای واقعا خطرناک تر است یا موبایل؟+عکس. شهردارآنلاین: نزدیک به 12 سال است که با امواج رادیویى توان بالا سر و کار دارم و در این مدت بارها و ... وای‌فای، 3G و 4G، مضرترین تکنولوژی‌های در دست بشر - Gerdab.IR ... www.gerdab.ir/.../وای‌فای-3g-و-4g-مضرترین-تکنولوژی‌های-در-دست-بشر‎Cached Similarبه گزارش گرداب، بسیاری از مردم در مورد مضرات استفاده از موبایل و تکنولوژی‌های ... اطراف این فرستنده و گیرنده‌ها مخالفت می‌کنند و یا با زدن برچسب‌های آگاهی بخشی بر روی ... امواج وای‌فای در طول 96 ساعت، 3G حدود 72 ساعت و 4G در طی 48 ساعت باعث پدید آمدن ... البته جای خوشحالی است که بدن انسان به نسبت جانوران مقاوم‌تر است و قابلیت ...