مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آیا گریه بر امام حسین(علیه السلام) حق الناس را پاک می کند؟

[ad_1]

یکی از زیبایی ها و برجستگی های مهم آموزه های اسلامی، توجه و اهتمام خاص به موضوع حق الناس است. فرهنگ اسلامی برای افراد، حقوق مشخصی را تعیین کرده، که هیچ کس نمی تواند بدون جهت متعرض آن حقوق شود. در اهمیت و جایگاه این حقوق همین بس که حتی کودکان غیر بالغ نیز در قبال این حقوق مسئول بوده، از این رو اگر باعث تضییع و از بین رفتن آن شوند ضامن جبران آن حقوق به شمار می آیند.

علی بیرانوند/کارشناس حوزه - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

گریه، اشک، امام حسین

دامنه حق مردم  بسیار گسترده است به طوری که جان، مال، و آبروی افراد را در بر می گیرد و هر چیزی که این موارد را در معرض تهدید و خطر قرار دهد موجب ضمان خواهد بود.  

جایگاه و اهمیت حق الناس در فرهنگ اسلامی

رعایت توجه به حق الناس از چند جهت دارای اهمیت است، اول آنکه، حق الناس از جمله حقوق اسلامی است که علاوه بر حق افراد، حق الهی نیز در آن نهفته است؛ چرا که خدای متعال در آیات خود به رعایت آن سفارش نموده است، به همین جهت حق خداوند بر بندگان است که در رعایت آن اهتمام خاص داشته باشند و از طرفی حق اختصاصی افراد است که دیگران نباید متعرض آنها شوند. در مذمت و نکوهش تضییع حق مردم، همین بس که می تواند توفیق همراهی با امام معصوم(علیه السلام) را نیز از انسان سلب کند، کما اینکه در متون و منابع روایی از امام حسین(علیه السلام) این چنین نقل شده است: «عَن مُوسَى بنِ عُمِیر الأنصاری، عَن  أبیه قَال: أَمَرَنِی حُسِین بن عَلی فَقال: نَاَد فِی النَّاس اَن لا یُقاتِلنَ مَعِی رَجُل عَلیه دَینُ فَاِنَّه لَیسَ مِن رَجُل یَموت وَ عَلیه دَین لا یَدع لَه وفاء الّا دَخَل النّار. فَقَام الیه رَجُل فَقَال: اِنَّ اِمرَأَتی تَکَفَّلتُ عنَّی. فَقَال: وَ مَا کَفاله اِمرأه وَ هَل تَقضی امرأه.[1] موسى بن عمیر الأنصاری، از پدرش این چنین نقل می کند که امام حسین(علیه السلام) این چنین بیان فرمودند: کسی که بدهکار است همراه من پیکار نکند؛ چرا که هیچ بدهکاری نیست که بمیرد و قرض خود را ادا نکرده باشد مگر آن که وارد آتش می شود. مردی برخاست و گفت: همسرم عهده دار آن شده است. فرمود:  عهده داری زن چیست؟ آیا زن ادا می کند؟»  در ادامه به بعضی از این حقوق اشاره می کنیم.

از جمله مصادیق بارز حق الناس ایجاد ضرر جانی و بدنی به دیگران است، بر اساس آموزه های اسلامی هیچ کس حق ندارد جان مسلمان، و یا ضرر و لطمه ای از قبیل ضرب و جرح به دیگری وارد کند؛ چرا که مصداق روشن ظلم و ستم به دیگران به حساب می آید. هر چند که ظلم شامل موارد قبلی نیز می شود

مصادیق حق الناس در آیات و روایات

1-در آبرو مردم خدشه وارد نکن: یکی از مواردی بسیار مهمی که آموزه های اسلامی برای آن ارزش فراوانی قائل شده و به هیچ کس اجازه لگد مال کردن آن را نداده اند، از بین بردن آبرو دیگران است. جایگاه و موقعیت دینی و اجتماعی دیگران یا به عبارتی از بین بردن آبروی مردم یکی از موارد مهم حق الناس است، که متأسفانه در جامعه دینی امروزی بسیاری از افراد آلوده به آن می باشند. سهم بسزایی از این تضییع حقوق توسط زبان صورت می گیرد، عضو کوچک و مفیدی از انسان که می تواند ابزار تحصیل قرب خدای متعال باشد، متأسفانه تبدیل به وسیله ایی برای برپایی و گرم کردن مجالس غیبت و تهمت و ناسزاگویی و تخریب دیگران شده است. در مذمت یکی از این افعال غیر اخلاقی در روایتی از امام حسین(علیه السلام) این چنین نقل شده است: حضرت به مردى که در حضور ایشان از دیگرى غیبت مى کرد، فرمود: اى فلان! از غیبت کردن دست بردار که غیبت خورش سگ هاى جهنّم است».[2] بالاتر از این سخن را خدای متعال در قرآن کریم بیان می فرماید: «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوه؛[سوره حجرات، آیه 12] و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید».
2-مال مردم را ضایع نکن: از جمله مصادیق بارز حق الناس از بین بردم مال و دارایی افراد است. بعضی افراد با یک برداشت اشتباه این چنین تصور می کنند که خدشه و ضرری های کوچک مشکلی ندارد، و با این تصور باطل مجوز تخریب و ضرر مالی به دیگران را برای خود صادر می کنند. این در حالی است که این موارد نیز در زمره ی حقوق مردم قرار دارد که کسی نباید به آن دست درازی کند. در هر صورت در نکوهش تصرف نابجا در مال و دارایی دیگران خدای متعال می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ؛[سوره نساء، آیه29] اى کسانى که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید». بر اساس منطق قرآن هرگونه تصرف نابجا و بدون مجوز در مال و دارایی دیگران ممنوع است، از این رو اگر کسی از راه دزدی، ربا، فریبکاری و غش، مالی را بدست آورد، می بایست  اقدام به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن نماید.

امام حسین(علیه السلام) این چنین بیان فرمودند: کسی که بدهکار است همراه من پیکار نکند؛ چرا که هیچ بدهکاری نیست که بمیرد و قرض خود را ادا نکرده باشد مگر آن که وارد آتش می شود. مردی برخاست و گفت: همسرم عهده دار آن شده است. فرمود: عهده داری زن چیست؟ آیا زن ادا می کند؟»

3-ضرر جانی و بدنی به دیگران: از جمله مصادیق بارز حق الناس ایجاد ضرر جانی و بدنی به دیگران است، بر اساس آموزه های اسلامی هیچ کس حق ندارد جان مسلمان، و یا ضرر و لطمه ای از قبیل ضرب و جرح به دیگری وارد کند؛ چرا که مصداق روشن ظلم و ستم به دیگران به حساب می آید. هر چند که ظلم شامل موارد قبلی نیز می شود.

سخن آخر: در پایان این متن را با یک سوال و پاسخ به اتمام می رسانیم:

سوال: آیا گریه بر امام حسین علیه السلام و برپایی مجالس عزا حق الناس را پاک می کند؟ همان طور که در مقدمه بحث نیز بیان شد، حق الناس مربوط به حقوق اختصاصی افراد است، که بر اساس آموزه های اسلامی نه تنها صاحب حق، بلکه خدا نیز راضی به تضییع آن حقوق نیست. برای جبران این چنین حقوقی می بایست یا رضایت صاحب حق را به جا آورد و یا اینکه جبران مافات برای او نمود، به همین جهت گریه بر امام حسین(علیه السلام) هر چند دارای ثواب بی شماری است، ولی موجب جبران حق الناس نمی شود. کما اینکه بنا به آموزه های روایی حتی شهید شد در راه خدا نیز موجب جبران آن نمی شود. در روایتی از منابع روایی شده بشّار أسلمى نقل می کند: امام باقر (علیه السّلام) فرمود: اوّلین قطره خون شهید که روى زمین مى چکد کفّاره گناهان اوست مگر بدهى که به مردم دارد، و آن را جز أداء به صاحبش کفّاره اى نیست.»
پی نوشت:
[1]. ملحقات احقاق الحق، ج 19، ص 429.، المعجم الکبیر للطبرانی: ج3،ص123، ح 2872 مع اختلاف.
[2]. تحف العقول: ص245.
[3]. محمد رحمتی شهر رضا، چه بگوییم؟: ص51.
[4]. من لا یحضره الفقیه: ج 3، ص183



مسئولیت اخلاقی یا مسئولیت فقهی!!

مسئولیت اخلاقی یا مسئولیت فقهی!!

توبه ی این گناه خیلی سخت است

توبه ی این گناه خیلی سخت است

چرا نباید گناه خود را کوچک بشماریم؟

چرا نباید گناه خود را کوچک بشماریم؟

حق الناس هایی مدرن

حق الناس هایی مدرن


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

سایت کرب و بلا سایت تخصصی امام حسین علیه السلامبه گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، این ها چهل حدیث امام حسینعلیه السلامجدید ترین این بخش حدیث زیبا در مورد ماه رمضان حدیث هایی گهربار درباره دعا کردن چهل حدیث زیارت امام حسین علیه السلام در کربلاچهل حدیث زیارت کربلا بسم الله الرحمن الرحیم فصل اول اهمیت زیارت امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام درس ها و پیام های قیام عاشورا …امام حسین علیه السلام درس ها و پیام های قیام عاشورا برای ما زندگی نامه، حکایات احادیثی در مورد محرم و امام حسین عاحادیثی در مورد محرم و امام حسین ع احادیث پیامبر در مورد امام حسین ع قالَ رَسُولُ احادیثی درباره امام حسین و ماه محرماحادیثی در مورد محرم و امام حسین ع احادیث پیامبر در مورد امام حسین ع قالَ رَسُولُ چهل حدیث گوهربار از حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چهل حدیث گوهربار از حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چهل حدیث گهربار منتخب قالَ حدیث از امام حسین ع حدیث از امام حسین ع حدیث امام حسین علیه السلام فرمودند لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ صوت؛ مصیبتی که امام زمان برای آن خون گریه می‌کند …بعدها معلوم شد سبیل آنها را هم چرب کرده بودند وقتی وزیر سعی می کند بغضش را نشان دهدلقب های حضرت زینب س تبیان مبلغیناز القاب حضرت زینب یا بانو فاطمه س بشرح ذیل بقید قرعه انتخاب نمایید انشاالله مبارک درج نام یا حسین بر روی ماهتصاویرسلاماین تعابیر و تفاسیر ساخته و پرداخته ی خودتان است و نه به امام حسین می افزاید نه از پس از خیانت به شوهرم آیا خدا مرا می‌بخشد؟ شهر سوالسلام دوست عزیز حمید آقا شما بر چه اساسی از جایگاه خدا سخن می گویید ؟ شما دلیل و سندی متن های زیبا برای ماه محرم انتظار امام از شیعیان یوسفی در دستگاه فرعونیان امامت امام رضا علیه السلام ولادت و مناظرات بین شیعه و سنی صلوات خیلی کارها می کند ظرف انسان را بزرگ می کند امیدوارم ظرفهای شما بزرگ باشدتفسیرنمونه سوره صَف صراط مستقیممقدمه این سوره در مدینه نازل شده و داراى آیه است محتواى سوره صف این سوره در حقیقت بر حمیدرضا فلاحاین قطعه فیلم کوتاه که در اوج زیبایی حال و هوای عصر امام صادق علیه السلام را به تصویر افراط و جریانی بنام شیرازی ها تصاویر ساندیس خورجریانی که یکی از بسترهای رشدش را از طریق هیاتهای مذهبی دنبال می کند این جریان فارسی العربیةسخنان گرانبهای آیت الله فاطمی نیامصاحبه خبرگزاری فارس با استاد فاطمی نیا به مناسبت ایام عزاداری امام حسینع تاریخ غدیر خم متن فارسی خطبه غدیرپنجم ذی الحجه مصادف با وقوع غزوه سویق و شهادت امام جواد علیه السلام به روایتی



لینک منبع :آیا گریه بر امام حسین(علیه السلام) حق الناس را پاک می کند؟

الف - آیا گریه بر امام حسین(علیه السلام) حق الناس را پاک می کند؟ alef.ir/vdceeo8xnjh8ofi.b9bj.html?399745‎Cached6 ا کتبر 2016 ... یکی از زیبایی ها و برجستگی های مهم آموزه های اسلامی، توجه و اهتمام خاص به موضوع حق الناس است. فرهنگ اسلامی برای افراد، حقوق مشخصی را تعیین ... آیا گریه بر امام حسین(علیه السلام) حق الناس را پاک می کند؟ - تبیان article.tebyan.net/.../آیا-گریه-بر-امام-حسین-علیه-السلام-حق-الناس-را-پاک-می-کند-‎Cached5 ا کتبر 2016 ... امام حسین(علیه السلام) این چنین بیان فرمودند: کسی که بدهکار است همراه من پیکار نکند؛ چرا که هیچ بدهکاری نیست که بمیرد و قرض خود را ادا نکرده ... آیا گریه بر امام حسین(علیه السلام) حق الناس را پاک می کند؟ - ایران ... khabarfarsi.com/u/26140225/redirect/iranmatlab.ir آیا گریه بر امام حسین(علیه السلام) حق الناس را پاک می کند؟ یکی از زیبایی ها و برجستگی های مهم آموزه های اسلامی، توجه و اهتمام خاص به موضوع حق الناس است. آیا گریه بر امام حسین(علیه السلام) حق الناس را پاک می کند؟ - باور دینی bavaredini.ir/آیا-گریه-بر-امام-حسینعلیه-السلام-حق-ال/ 5 ا کتبر 2016 ... یکی از زیبایی ها و برجستگی های مهم آموزه های اسلامی، توجه و اهتمام خاص به موضوع حق الناس است. فرهنگ اسلامی برای افراد ... پاسخ به شبهه - حق‌الناس - آیا با گریه کردن برای حضرت ابا عبد‌الله حق ... www.x-shobhe.com/view/5564.html‎Cached14 نوامبر 2014 ... یا این که بتوان در آخرت این گریه‌ها را با حق الناس معامله کرد؟ ... را نقل می‌کنند و انسان آن را در ذهن خود تصور می‌کند، متأثر می‌شود و چه بسا گریه هم بکند؛ ... فقط گریه بر امام حسین علیه‌السلام پاک کننده نیست، بلکه یک قطره اشک از خوف و ... درنگستان - حق الناس و شهدای کربلا در سخن شهید چمران www.derangestan.com/.../حق-الناس-و-شهدای-کربلا-در-سخن-شهید-چمران/‎Cached Similarشب عاشورا، امام حسین به یارانش فرمود: هر کسی از شما حق الناسی به گردن دارد، برود. ... در عجبم از کسانی که هزاران گناه می کنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین، ضامن بهشت ... حد اقل در هیچ یک از منابع تاریخی شیعه، اشاره نشده است که امام علیه السلام در شب ... آیا معنای آن این است که اگر حق الناس به گردن داشته باشید، بخشیده نمی شوید؟ فضیلت گریه بر امام حسین(ع) www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5888‎Cached11 ا کتبر 2016 ... پس حضرت صادق علیه السّلام فرمودند که امام حسین علیه السّلام می فرمود من کشته .... حضرت امام حسین علیه السّلام را بشکافند آیا در قبر آن حضرت چیزی خواهند دید؟ ... آن بزرگوار از حق تعالی درخواست می کند که هر گناه و خطا که گریه کننده بر او کرده است بیامرزد. ... آن چشم را ملائکه تبرّک می کنند و اشک را خود از آن پاک می کنند. آیا گناه حق الناس با گریه بر امام حسین(ع) بخشیده می شود؟ | گروه ... www.welayatnet.com/fa/news/56150‎Cached Similarشیخ صدوق به سند معتبر از ریان بن شبیب نقل می کند که امام رضا علیه السلام فرمودند: «ای پسر شبیب اگر گریه می کنی برای چیزی، پس برای حسین بن علی علیه ... ایجاد تشکیک و شبهه افکنی در دستگاه امام حسین علیه السّلام www.dara-i-suf.com/...imams/.../11586-ایجاد-تشکیک-و-شبهه-افکنی-در-دستگاه-امام-حسین-علیه-السّلام.html‎Cached5 ژانویه 2016 ... *خیلی جالبه شب عاشورا امام حسین علیه السلام به یارانش فرمود: ... منطق دین ما این نیست که «حق الناس» را رعایت نکن در عوض «گریه کن» ، جبران می شود. ... سؤال: پس این که فرموده اند: «یک قطره اشک بر سیدالشهداء گناهان بزرگ را پاک می کند. ... آیا اگر روزی علم پزشکی به مردم دنیا اعلام کند: «برای تمام سرطان ها، داروی ... حقوق های نجومی مصداق حق الناس است - onvansho onvansho.ir/result/حقوق-های-نجومی-مصداق-حق-الناس-است.html برخی سیاست‌های دولت ناقض حق‌الناس است مصداق بارزی از حقوق حقوق‌های نجومی . ... آیا گریه بر امام حسین علیه السلام حق الناس را پاک می کند حق الناس است حق الناس از ...