مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اگر دعوت شدی بپذیر!

[ad_1]

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کسی که به خاطر خودنمایی غذایی به مردم بخوراند، خداوند همانند آن غذا را از صدید جهنم به وی خواهد خوراند. و آن غذا را آتشی در شکمش می گرداند تا آن که از قضاوت میان مردم فارغ گردد». (وسائل الشیعه ج 24 ص 312)

فرآوری: آمنه اسفندیاری-بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

میهمان

اصل میهمانی، از جمله اموری است که شرع و عقل مهر تأییدی بر نیک بودن آن زده‌اند. در روایات اسلامی، توصیه‌های بسیاری پیرامون میهمانی وجود دارد تا اندازه‌ای که گفته شده؛ اگر شخصی روزه مستحبی دارد و مؤمنی او را دعوت به غذا کرد، روزه خود را بخورد؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اگر برادر مسلمانی غذایی را که با زحمت تهیه کرده و انسان روزه‌دارى را به خوردن آن دعوت کند، چه ایرادی دارد که او هم بپذیرد و افطار نماید» (راوندی کاشانی، فضل الله بن علی، النوادر، ص 35)
همچنین پیامبر (صلی الله علیه و اله) به امام علی (علیه السلام) سفارش می‌کند که «دعوت به مهمانی را بپذیر، هرچند نیاز باشد مسافتی طولانی راه بروی» (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 361)
برخی از دستورات، پیرامون آداب و وظایف میهمان است. این وظایف گاه جهت شأن میزبان و گاه جهت شأن میهمان می‌باشد. ما در این نوشتار وظایف مهمان و همچنین خیر و برکت مهمان را اجمالا بررسی می کنیم: 

وظایف مهمان

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «وقتی خداوند اراده کند که به بنده ای خیر عنایت کند، هدیه ای را به سوی او می فرستد». مردم سؤال کردند: «آن هدیه چیست؟!» حضرت فرمود: «مهمان! با رزقش وارد می شود و با رفتنش، گناهان اهل خانه را می برد». (مستدرک ‏الوسائل، ج۱۶، ص۲۵۸٫)

مهمان نیز به نوبه خود نسبت به میزبان وظایفی دارد.
1ـ اطلاع دادن به میزبان: هر گاه فردی قصد مهمان شدن در منزل کسی را داشته باشد باید از قبل به وی اطلاع دهد یا حداقل زمانی به منزل شخص برود که مهیا ساختن بساط مهمانی برای صاحب خانه میسر باشد زیرا اگر فرد بدون هماهنگی در زمانی که فرصت چندانی برای تهیه غذا نیست به خانه کسی برود چه بسا میزبان خود را برای تهیه غذا به دردسر و مشکل مواجه سازد و در نتیجه جلوی مهمان احساس شرمندگی نماید.
2ـ در وقت معین و مقرر حاضر شود: مهمان نباید مهمانی رفتن را با تأخیر بیندازد که صاحب خانه و مهمان دیگر در انتظار بمانند. همان‌طور که اگر موقع معینی را تعیین کردند نبایستی زودتر از به مهمانی برود زیرا ممکن است در آن لحظه میزبان آمادگی استقبال و پذیرایی نداشته باشد و در نتیجه شرمسار می‌شود.
3ـ هر جا صاحب خانه اشاره کرد بنشیند: مهمان هرگز نباید در مورد مکان نشستن جربحث کند و هر جایی را که برای او پیشنهاد شد آن جا بنشیند چرا که ممکن است خود مهمان جایی را انتخاب کند که مشرف به نقاط حساس خانواده مانند آشپزخانه باشد یا ساکنین منزل را دچار سختی کند بنابراین پیشنهاد میزبان را اطاعت نموده و احترامش را پاس بدارد و همان‌جا که به او گفته می‌شود بنشیند.
4ـ پرهیز از تجسس در مهمانی: هرگاه وارد منزل یکی از دوستان خود می‌شود نباید همچون جاسوس‌ها به کنجکاوی گوشه و کنار منزل بپردازد. به هیچ عنوان صندوق، کیف، بسته، پرونده یا چیز نهفته و طبقه‌بندی شده‌ای را باز نکند زیرا چنین عملی خلاف تعهد و امانتی است که میزبان بر دوش مهمان گذاشته است مهمان نباید موازین مهمانی را زیر پا بگذارد و از حسن اعتماد میزبان سوءاستفاده کند.
5ـ تقاضای دشوار از میزبان نکند: یکی از وظایف مهمان این است که اگر میزبان وضع خوبی ندارد و قدرت مالی او ضعیف است از او تقاضای غذایی غیر از آنچه برایش می‌آورند نکند حتی اگر می‌داند میزبان غذای مورد علاقه‌اش را تهیه می‌کند باز هم از نظر اخلاقی و عرفی این تقاضا درست نیست.
6ـ به نوع غذا اهمیت ندهد: در بین مردم این طور جا افتاده که اگر کسی را به مهمانی دعوت کردند یعنی اینکه برای او غذای لذیذی تهیه کرده‌اند و دعوت کردن فقط برای خوردن است. وقتی از مهمانی برگشت اولین سؤالی که از او پرسیده می‌شود این است که چه غذایی درست کرده بودند؟ هدف از پذیرفتن دعوت و مهمانی رفتن نباید پر کردن شکم و لذت جسمانی و نوع غذا باشد بلکه هدف باید امور معنوی و نزدیکی به خدا از این طریق باشد.

برکت های مهمان در روایات: 

همچنین پیامبر (صلی الله علیه و اله) به امام علی (علیه السلام) سفارش می‌کند که «دعوت به مهمانی را بپذیر، هرچند نیاز باشد مسافتی طولانی راه بروی» (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 361)

**پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «وقتی مهمان وارد خانه ای می شود، به همراه او، رزقش هم از آسمان فرو می آید. وقتی مشغول غذا خوردن شد، خداوند متعال، گناهان اهل خانه را می بخشد». (وسائل ‏الشیعة، ج۲۴، ص،۳۱۷٫)
**پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «هیچ مهمانی  وارد خانه ای نمی شود، مگر آن که رزقش را به همراه خواهد آورد». (وسائل ‏الشیعة، ج۲۴، ص،۳۱۷٫)
**پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «وقتی خداوند اراده کند که به بنده ای خیر عنایت کند، هدیه ای را به سوی او می فرستد». مردم سؤال کردند: «آن هدیه چیست؟!» حضرت فرمود: «مهمان! با رزقش وارد می شود و با رفتنش، گناهان اهل خانه را می برد». (مستدرک ‏الوسائل، ج۱۶، ص۲۵۸٫)
** پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «هر خانه ای که مهمان  وارد آن نشود، ملائکۀ خداوند هم وارد آن نمی شود». (مستدرک ‏الوسائل، ج۱۶، ص۲۵۸٫)

زنگ خطر!!

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کسی که به خاطر خودنمایی غذایی به مردم بخوراند، خداوند همانند آن غذا را از صدید جهنم به وی خواهد خوراند. و آن غذا را آتشی در شکمش می گرداند تا آن که از قضاوت میان مردم فارغ گردد». (وسائل الشیعه ج 24 ص 312)


منابع:
ویکی پدیا
سایت هم اندیشی دینی
سایت اسلام کوئیست
چرا شاهد بد حجابی باشیم؟

چرا شاهد بد حجابی باشیم؟

محافظت از یک گوهر قیمتی!

محافظت از یک گوهر قیمتی!

پلی به سوی افزایش رزق و روزی و برکت

پلی به سوی افزایش رزق و روزی و برکت

خانه وسیع نعمت است!

خانه وسیع نعمت است!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

داستان کهن ایرانی داستان کهن ایرانی داستانها و حکایتهای عرفانی و الهیبدبینی و جلو گیری از آن درباره ی بدبینی مقدماتی را بفرمایید اگر بخواهیم بدگمانی و سوء ظن را تعریف بکنیم این احادیث حکمتاحادیث حکمت پایگاه شیعه احادیث ائمه معصومین ع تمامی مسائل مربوط به شیعهشعر نو دلنوشته ای برای امام رضا عدلنوشته ای برای امام رضا ع نویسنده هو الکریم وقتی به سوی حرم آهسته قدم بر می دارم سایت کرب و بلا سایت تخصصی امام حسین علیه …میثم ۱۳۹۵۰۸۲۲ اسلام علیک یا اقای فدکاری یا حسین یا عشق اقاجون ازت نمیخام منو دعوت داستان های کوتاه و خواندنی، جالب و مفید جملات …توی جاده‌ای که انتهاش معلوم نیست پیاده یا سواره بودن فرقی نمیکنه اما اگر کسی باشه که مهارتهای ارتباطی چگونه با دیگران برخورد کنیم ؟ …سوال در هنگام تمسخر و متلک پرانی و طعنه زنی افراد بی شخصیت چگونه برخورد کنیم ؟ مقابله عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایگزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنیدسیره علویبوستان نهج البلاغه قرانسیره علویبوستان نهج البلاغه قران سفیر رحمت و مهربانیدل نوشته‌ای برای کربلا کرب و بلا سایت تخصصی …سلام بر خون خدا ای کربلا می‌دانم تو هم مثل ما منتظری منتظر منتقم خون حسین عبسم الله الرحمن الرحیم به دنبال سعادتبسم الله الرحمن الرحیم سلام بر تو ای حجت خدا برزمین سلام بر تو ای دیده ی خدادر میان خلقلحظاتی ناب با حافظ یکشنبه ‏ ‏ با سلام تقدیم به همه دوستان و درود به روح پر فتوح همه ی تیر سیر الی الله اگر نماز را تحفظ کردید ، همه چیزتان محفوظ می ماندحکمت های امام علی علیه السّلام حدیثحکمت روش برخورد با فتنه ها اخلاقی، سیاسی درود خدا بر او، فرمود در فتنه ها، چونان بررسی حدیثی منسوب به امام حسینع در مذمت …السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ کیهان نهاوندکیهان نهاوند انعکاس اخبار شهرستان نهاوند و حومه ای خدا دلم مکن من را اندیشهاندیشه دریچه ای به دنیای دانش ماهى کوچک، تنها غذاى ماهى بزرگ بود و دانشمند به او دفتر پرسش ها و پاسخ ها شیعه و پرسش ها و پاسخ های دانشجویی دفتر سی و یکم شیعه و اهل ‌ سنت هاد نمایندگی مقام معظم داستان زندگی امید موفقیتداستانزندگی امید موفقیت پدر و مادر ملا نصرالدین سبک تربیتی سهل گیرانه ای نسبت به او نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور امام زمان عج – …نوشته زیر مجموعه ای از نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور حضرت حجه ابن الحسن العسگری



لینک منبع :اگر دعوت شدی بپذیر!

اگر دعوت شدی بپذیر! - تبیان article.tebyan.net/336811/اگر-دعوت-شدی-بپذیر-‎Cached1 ا کتبر 2016 ... همچنین پیامبر (صلی الله علیه و اله) به امام علی (علیه السلام) سفارش می‌کند که «دعوت به مهمانی را بپذیر، هرچند نیاز باشد مسافتی طولانی راه بروی» ... Images for اگر دعوت شدی بپذیر! اگر دعوت شدی بپذیر! - تی نیوز tnews.ir/news/ba7d71454540.html 1 ا کتبر 2016 ... اگر دعوت شدی بپذیر! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کسی که به خاطر خودنمایی غذایی به مردم بخوراند، خداوند همانند آن غذا را از صدید جهنم ... چنانچه فرا خوانده شدی پذیرا باش! - سرزه www.serze.com/چنانچه-خوانده-پذیرا-باش-1915613/‎Cached1 ا کتبر 2016 ... اگر دعوت شدی بپذیر! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کسی که به دلیل خودنمایی غذایی به مردم بخوراند، خداوند مثل آن غذا را از صدید جهنم ... اگه فرا خوانده شدی پذیرا باش! - سرزه www.serze.com/خوانده-پذیرا-باش-2445402/‎Cached8 دسامبر 2016 ... اگر دعوت شدی بپذیر!... ... تصویر و عکس چنانچه فرا خوانده شدی پذیرا باش! ... که « دعوت به مراسم را پذیرا باش، هرچند احتیاج باشد مسافتی طولانی قدم ... حکایات قرآنی www.saznaa.ir/index.aspx?pid=23613 اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید . پخش زنده شبکه های تلوزیون از وبسایت ... اگر دعوت شدی بپذیر! علم نجوم، دفاع از حرم، دو نکته ... عنوان ندارد - سخنان زیبا و آموزنده - sher-shamsi.blogfa.com/post/29‎Cachedاگر به دوستی علاقه مندی، با خواهش و اصرار او را آزار نرسان که از چشم او می افتی. .... هرگز کسی را به مبارزه دعوت نکن و اگر به مبارزه دعوت شدی، بپذیر، زیرا کسی که دعوت ... نهج البلاغه تصویری (@nahjolbalaghe.image2) | Instagram photos ... www.imgrum.org/user/...image2/.../1312543727990813978_3451536309 حکمت ۲۳۳ امام علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود: کسی را به مبارزه دعوت نکن؛ اما اگر دعوت شدی بپذیر؛ زیرا کسی که به مبارزه دعوت می کند ستمگر است ... کانون عدالتخواهی قسط - عدالت علی(ع) kanooneghest.blogfa.com/post/66 به روایت ابن قتیبه - رد عیون اخبار – اگر یک عرب به پول محتاج می شدو همسایه ای .... امام حسن(ع)می فرمود:((هرگز دعوت به جنگ مکن اما اگر به جنگ دعوت شدی بپذیر،زیرا ... سه دفتر معنی برای سلوک ! www.tebyan.org/index.aspx?pid=265566 3 مارس 2014 ... تزکیه اخلاق، حتی مقدم بر نماز و یاد خدا! بشتابید! خیر دنیا و آخرت فراهم است! اگر دعوت شدی بپذیر! علم نجوم، دفاع از حرم، دو نکته طلایی مباهله، شهید ...