مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

عجایب سخن گفتن با حیوانات

[ad_1]

بخش قرآن تبیان

سخن گفتن با حیوانات

یکی از سوالاتی که ممکن است در رابطه با نعمت های خداوند متعال مطرح شود، غیرطبیعی و عجیب بودن آن هاست. از جمله نعمت هایی که خداوند متعال به یکی از پیامبران بزرگ خود عطا کرده و از آن در قرآن کریم نیز یاد می کند، نعمت گفتگو با حیوانات از جمله مورچه و پرندگان است.  چه توجیه معقولی در این رابطه وجود دارد؟

جایگاه عقل

قرآن کریم در آیات بسیاری، مردم را به تعقّل و تفکّر در آیات خود دعوت می کند. لذا هدف از ذکر بسیاری عجایب و شگفتی ها در قرآن، تشویق و ترغیب انسان ها به تفکّر است. می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون  [نحل/44] و ما این ذکر [قرآن ] را بر تو نازل کردیم، تا آن چه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شاید اندیشه کنند!». شگفتی ها و عجایب غیرقابل باور مذکور در قرآن، نه تنها منافاتی با عقل سلیم ندارد، بلکه با توجّه به سرنخ هایی که در قرآن و یا در طبیعت و علوم تجربی و... وجود دارد، تعقّل انسانی را به تحرّک و پویایی می کشاند و انسان را در جهت تحقیق و پویایی هر چه بیشتر برای رسیدن به حقایق علمی و هدایت گر، سوق می دهد. مثل این که می فرماید: « یُنْبِتُ لَکُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّیْتُونَ وَ النَّخیلَ وَ الْأَعْنابَ وَ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ إِنَّ فی  ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ [نحل/11] خداوند با آن (آب باران)، براى شما زراعت و زیتون و نخل و انگور، و از همه میوه  ها مى  رویاند مسلماً در این، نشانه روشنى براى اندیشمندان است.»

هیچ عقلی امکان صحبت کردن با حیوانات را رد نمی کند و گرچه گفتگوی حضرت سلیمان با مورچه و یا هُدهُد در قرآن ذکر شده است. امّا به این معنی نیست که دیگر امکان این کار وجود ندارد؛ بلکه ائمّه معصومین (علیهم السلام) نیز از این فضیلت و نعمت بزرگ بهره مند بودند و چه بسا با پیشرفت علم، بشر به این قابلیّت ممتاز دست یابد.

دریای علم

دریای علم، بی کران است و تا امروز، تنها قسمت بسیار کمی از آن کشف شده و نادانسته های انسان بسیار بیشتر از دانسته ها هستند. لذا در برخورد با هر قضیّه عجیب و غیرقابل باور باید این نکته را در نظر گرفت که عجیب بودن یک مطلب الزاماً به معنای غیر ممکن بودن آن نیست. چه بسا علمی است که ما نسبت به آن جاهل و غافل هستیم. قرآن کریم می فرماید: «وَ قَالَ یَأَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیر [نمل/16] و گفت: اى مردم! زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده». همان طور که واضح است خداوند متعال از گفتگوی با پرندگان به عنوان علم و دانشی نام برده که به حضرت سلیمان علیه السلام آموخته است. در تحقیق دانشمندان و محقّقان علوم جانورشناسی نیز هوش و درک حیوانات مختلف به اثبات رسیده است و در این رابطه هر روز حقایق عجیب و جدیدی نمایان می شود که بیان گر عمق دانش مخفی، درباره حیوانات است.

ظرفیّت یادگیری

یکی از لوازم یادگیری و دانش اندوزی، مسأله ظرفیّت فهم و حفظِ دانشِ مورد نظر است. به این معنی که برای یادگیری هر علمی نیاز به داشتن ظرفیّت و استعداد برای حفظ آن علم است. در توضیح این مطلب باید اول از همه دانست که سرچشمه همه علوم، خداوند متعال است. از طرفی، همه علوم از جمله علمِ گفتگوی با حیوانات، از نعمت های بزرگ الهی هستند. لذا فرمود:« وَ قَالَ رَبّ ِ أَوْزِعْنىِ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتىِ أَنْعَمْتَ عَلىَ َّ وَ عَلىَ  وَالِدَى  [نمل/19] و گفت: "پروردگارا! شکر نعمت هایى را که بر من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى به من الهام کن "». نکته دیگر این که؛ همچنان که هر نعمتی برای هر کسی مفید و خیر نیست، هر علمی نیز برای هر کسی به مصلحت نخواهد بود؛ بلکه خداوند به تناسب توانایی و جایگاه هر کسی، علمِ درخور با او را عنایت می کند. به همین جهت، علوم غیرعادّی و بزرگ را تنها به اولیاء خاص خود عنایت می کند که در مسیر درست استفاده شود و مورد سوء استفاده قرار نگیرد. امیرالمومنین علیه السلام به ابن عبّاس فرمودند:« إِنَّ اللَّهَ عَلَّمَنَا مَنْطِقَ الطَّیْرِ کَمَا عَلَّمَهُ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ مَنْطِقَ کُلِّ دَابَّةٍ فِی بَرٍّ أَوْ بَحْر [1] خداوند به ما زبان پرنده  ها را آموخته همان طور که به سلیمان بن داود زبان همه جنبنده  هاى بیابانى و دریائى را آموخت.»

همچنان که هر نعمتی برای هر کسی مفید و خیر نیست، هر علمی نیز برای هر کسی به مصلحت نخواهد بود؛ بلکه خداوند به تناسب توانایی و جایگاه هر کسی، علمِ درخور با او را عنایت می کند. به همین جهت، علوم غیرعادّی و بزرگ را تنها به اولیاء خاص خود عنایت می کند که در مسیر درست استفاده شود و مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

عقل سلیم

استدلال های عقلی اگر بر پایه محکمی بنا نهاده نشود، ممکن است انسان را به نتایج غلط و انحراف ار حقیقت بکشاند. در رابطه با اعتقادات نیز باید ابتدا از توحید که اصل اوّلی اعتقادی است شروع کرد، و بعد از پرداختن به اصول دین به دنبال پیدا کردن استدلال برای بقیه مسائل رفت. لذا پایه گذاری اعتقادات بر مبنای شبهه های فرعی باعث تخریب و تشکیک در عقاید بنیادی خواهد شد. ائمّه اطهار (علیهم السلام) می فرمایند: « فَإِنَّ مَنْ یَبْنِی وَ لَا یَهْدِمُ یَرْتَفِعُ بِنَاوُهُ وَ إِنْ کَانَ یَسِیراً وَ إِنَّ مَنْ یَبْنِی وَ یَهْدِمُ یُوشِکُ أَنْ لَا یَرْتَفِعَ بِنَاوُهُ [2] هر کس ساختمانى بنا مى  کند، آن را خراب نمى  سازد و آن ساختمان بالا مى  رود، ولى اگر کسى مى  سازد و خراب مى  کند ساختمان بالا نخواهد رفت ». با این توضیحات، اصل تحقیق در ارتباط با سوالاتی از این دست، اگر باعث تحکیم اعتقادات اساسی اسلامی باشد بسیار مطلوب است. امّا اگر به جهت فرار از اصول دینی باشد، به مثابه تلاش برای تخریب ساختمان عقیدتی خود است که شالوده اصلی هر انسانی را تشکیل می دهد.

نتیجه این که؛ هیچ عقلی امکان صحبت کردن با حیوانات را رد نمی کند و گرچه گفتگوی حضرت سلیمان با مورچه و یا هُدهُد در قرآن ذکر شده است. امّا به این معنی نیست که دیگر امکان این کار وجود ندارد؛ بلکه ائمّه معصومین (علیهم السلام) نیز از این فضیلت و نعمت بزرگ بهره مند بودند و چه بسا با پیشرفت علم، بشر به این قابلیّت ممتاز دست یابد.

پی نوشت ها:
[1]. علّامه محمّدباقر مجلسی، بحار الأنوار(ط-بیروت)، ج 27، ص264.
[2]. همان، ج 67، ص286.


حضور یا عدم حضور در مناسک حج براساس عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود

حضور یا عدم حضور در مناسک حج براساس عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود

چرا دعا می کنیم اما به اجابت نمی رسد؟!

چرا دعا می کنیم اما به اجابت نمی رسد؟!

 معاشرت هایمان را قرآنی کنیم !

معاشرت هایمان را قرآنی کنیم !

حکمت خدا را دریاب

حکمت خدا را دریاب


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

مشخصات خودروی جیلی معایب و محاسنهر روز مدل‌های جدید از خودروهای چینی با امکانات بیشتر و البته چهره‌ای زیباتر روانه گلچین صفاسا ★ آپارات چند میلیون حقمو نمیدهتلگرام اینستاگرام گلچین صفاسا جدیدترین پیامک زیبا عکس عاشقانه رمانتیک اس ام اس سخن بزرگان در مورد موفـقیـتسخنان بزرگان جملات آموزنده اس ام اس موفقیت پیامک موفقیت جملات زیبا درباره موفقیتاس انتخاب زشت و زیباترین زنان تاریخ عکسزشت ترین زن تمام دوران جهان زن ساله با نام دنیس انر می باشد ، دنیس در آگوست در ادبیات،شعر و داستان‌ ادبیاتشعرداستانداستانکداستان طنزداستان عاشقانهشعر عاشقانهداستان های زیبا از کوزه همان برون تراود که در اوستبرای ازدواج دنبال دختری می گردم که سنش کم باشه دختر باید تو خونه شوهر تربیت بشه عصر ایران شاهکاری بی نظیر در فرودگاه سنگاپور عکس تایتانیک این بار در چین ساخته می شود ‏عکس نوشته های خواندنی روح‌اله یکشنبه ‏ ‏ سه نفر آمریکایی و سه نفر ایرانی با همدیگر برای شرکت در زبان و ادبیات فارسی ادبیات فارسیشماره‌ی نوشته ۵۵ ۴ ترحم امیری امرایی ادبیات غنایی زبان فارسی یکی از بحث‌های دامنه اس ام اس جالب و با حال در مورد زن ها ایران نازفرهنگ لغات زنان ۱ آره یعنی نه ۲ نه یعنی آره ۳ ما با ید با هم حرف بزنیم یعنی بشین فقط گوش بهترین راه برای فراموش کردن یک مقطع زمانی از زندگی با …بهترین راه برای فراموش کردن یک مقطع زمانی از زندگی با همه خاطرات خوب و بد چیست؟مصاحبه با فرشتگان بزرگ جبرییل ، میکاییل ، …احوال فرشتگان عده ای که جن را مبدأ شر و بدبختی و فرشته را باعث خیر و خوشی می دانستند پاسخ خودآزمایی ادبیات پیش دانشگاهیزبان فارسیپاسخ خودآزمایی ادبیات پیش دانشگاهیزبان فارسی تهیه و تنظیممیلاد رضایی مقدم کارشناس آیا جن گیری و فرشته ها واقعیت دارند؟متفرقهجن ها غذا می خورند استخوان و ضایعات، غذای جنیان است و ممکن است از خوردنیها و بولور فیلم امیر پسری که دختر شد و اسمش را …فیلم تغییر جنسیت امیر پسری که دختر شد و اسمش را ترانه آرام گذاشت قسمت اول در جامعه ما آیا زامبی ها واقعا وجود دارند؟متفرقهدر صورت مفید بودن مطلب، با دوستانتان به اشتراک بگذاریدزبان و ادبیات فارسی مسایل امروز زبان فارسی٣ استاد واصف باختری در چند روز آخر یک خبر واقعن موجب نگرانی و موجب تکدر خاطر یک عده سفر برمه بسوی برمه میانمار اولین باری که وسوسه سفر به برمه به سرمان زد، هفت سال پیش بوددانلود سریال پاورچین قسمت کامل با کیفیت ……دانلود سریال ایرانیدانلود سریال پاورچین قسمت کامل با کیفیت بسیار عالی دانلود قسمت کامل سریال مجله اینترنتی برترین ها پورتال خبری و سبک …اخبار روز، اخبار ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ



لینک منبع :عجایب سخن گفتن با حیوانات

عجایب سخن گفتن با حیوانات | گروه اینترنتی رهروان ولایت www.welayatnet.com/fa/news/100579‎Cached6 نوامبر 2016 ... سخن‌گفتن با حیوانات، علم و نعمتی است که خداوند به هر کسی که مصلحت بداند عنایت می‌کند و عجیب بودن آن به معنای محال بودنش نیست. Images for عجایب سخن گفتن با حیوانات عجایب سخن گفتن با حیوانات آکا - onvansho onvansho.ir/result/عجایب-سخن-گفتن-با-حیوانات-آکا.html دنیا پر از دیدنی های شگفت انگیز است در اینجا شما را با عجایب سخن گفتن . ستاره سیاه مطالب عکس حیوانات آموزشی سخن بزرگان گفتن عروسی اس ام اس با با مزه از ... « عجایب سخن گفتن با حیوانات » ..... سخن‌گفتن با حیوانات، علم و ... https://hammihan.com/post/12922692‎Cached« عجایب سخن گفتن با حیوانات » ..... سخن‌گفتن با حیوانات، علم و نعمتی است که خداوند به هر کسی که مصلحت بداند عنایت می‌کند و عجیب بودن آن به معنای محال بودنش ... عجایب سخن گفتن با حیوانات - دانلود و نمایش ویدیو www.airvideo.ir/search/عجایب_سخن_گفتن_با_حیوانات‎Cachedدانلود غول پیکر ترین و بزرگ ترین حیوانات دنیا(واقعا عجیب)!. عجایب سخن گفتن با حیوانات. دانلود مهربانی را از حیوانات بیاموزیم(عجایب خلقت) (فیلم) · دانلود قدرت ... عجایب سخن گفتن با حیوانات - تی نیوز tnews.ir/news/957573984226.html 10 نوامبر 2016 ... سخن گفتن با حیوانات، علم و نعمتی است که خداوند به هر کسی که مصلحت بداند عنایت می کند و عجیب بودن آن به معنای محال بودنش نیست. عجایب سخن گفتن با حیوانات - تی نیوز tnews.ir/news/5ef673766778.html 7 نوامبر 2016 ... سخن گفتن با حیوانات، علم و نعمتی است که خداوند به هر کسی که مصلحت بداند عنایت می کند و عجیب بودن آن به معنای محال بودنش نیست. بخش قرآن ... عجایب سخن گفتن با حیوانات - تبیان | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/27790399 8 نوامبر 2016 ... عجایب سخن گفتن با حیوانات. بخش قرآن تبیان یکی از سوالاتی که ممکن است در رابطه با نعمت های خداوند متعال مطرح شود، غیرطبیعی و عجیب بودن آن ... سخن گفتن حضرت سلیمان(ع) با پرندگان - آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&catid=27399...‎Cachedچگونه ممکن است انسان با پرندگان سخن بگوید؟ ... بى شک پرندگان مانند سایر حیوانات در حالات مختلف، صداهاى گوناگونى از خود ظاهر مى سازند که با دقت و بررسى، مى توان از نوع صدا به وضع ... عجایب زندگى «زنبوران عسل» و ردیابى حیرت انگیز آنها. [PDF] عجایب سخن گفتن با حیوانات archive.asremardom.ir/1395/08/20/6.pdf‎Cached10 نوامبر 2016 ... نیز یاد مــی کند، نعمت گفتگو با حیوانات از جمله مورچه ... شگفتی ها و عجایب غیرقابل باور ... نتیجه ایــن که؛ هیچ عقلی امــکان صحبت کردن با.