مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

لاتیدان طولانی ترین پل تاریخی ایران

[ad_1]

بامداد – لاتیدان یکی از آثار تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در جنوب ایران است. پل لاتیدان سال ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب در نزدیکی روستای کلمتلی (لاتیدان) (شهرستان بندرعباس – استان هرمزگان)، یکی از درازترین پل های تاریخی ایران، نمایان شد.

برای دیدن طویل ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید. در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل ساخته شده است که پل لاتیدان نام دارد.

عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش های مختلف متغیر است. یکی از اصلی ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده اند.

عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش های مختلف متغیر است

این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.

باید دانست که درازای پل لاتیدان (پل کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است و تاکنون گام های اندکی برای بازسازی، استحکام بخشی و نگاه داری این پل برداشته شده است. به گونه ای که تنها در سال های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمده است.

ir3265

از آن جا که این پل، در مسیر آبراهه های چندی قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل بسیار زیاد است، از این رو باید با تعیین اعتبارات ملی برای این اثر ملی، کار بررسی های استحکام بخشی و بازسازی این پل آغاز شود، پیش از آن که این اثر که پس از گذشت سال ها بر اثر یک سیلاب سر برآورده است، در اثر سیلاب دیگری فرو ریزد و نابود شود.

پل لاتیدان ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده است

درازای پل لاتیدان (پل کول)، تقریباً سه برابر سی و سه پل اصفهان است

پل لاتیدان سال ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب، نمایان شد

برای دیدن پل لاتیدان باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید

منبع: بیتوته


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

آثار باستانی ایران ،مکان های تاریخی ایراناماکن تارخیبنای تارخی آثار تاریخی ایرانآثار باستانی ایرانبناهای تاریخیمکانهای کوه دماوند بلند ترین کوه ایرانکوه دماوند کوه دماوند بلند ترین کوه ایران مکان های تفریحی دماوند آثار باستانی مکان های تاریخی و دیدنی شهر یزد تصاویر یزد شهر ترین های ایران یزد، شهر بادگیرها و ترین های ایران و جهان بلندترین شهرهای استان هرمزگان دیدنی های استان هرمزگان ایران ایرانگردی ، ایران شناسی ، گردشگری، شهرهای ایران ، جاذبه های گردشگری ایران ، آژانس های



لینک منبع :لاتیدان طولانی ترین پل تاریخی ایران

Images for لاتیدان طولانی ترین پل تاریخی ایران پل تاریخی لاتیدان که به طولانی‌ترین پل تاریخی ایران - بیتوته www.beytoote.com/iran/bastani/paul3-latydan.html‎Cachedپل لاتیدان یکی از آثار تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در جنوب ایران است. پل لاتیدان سال‌ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب ... پل تاریخی لاتیدان طولانی ترین پل ایران +عکس | اقتصاد آنلاین www.eghtesadonline.com/.../177489-پل-تاریخی-لاتیدان-طولانی-ترین-پل-ایران-عکس‎Cached18 فوریه 2017 ... به گزارش اقتصاد آنلاین، پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در جنوب ایران میباشد. طولانی ترین پل تاریخی ایران جاذبه فراموش شده گردشگری هرمزگان ... www.mehrnews.com/.../طولانی-ترین-پل-تاریخی-ایران-جاذبه-فراموش-شده-گردشگری-هرمزگان‎Cached Similar24 مارس 2014 ... بندرخمیر - خبرگزاری مهر: پل تاریخی لاتیدان که به طولانی‌ترین پل تاریخی ایران نیز شهرت دارد در سال 1372 بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای ... طولانی ترین پل تاریخی ایران - تبیان article.tebyan.net/131173/طولانی-ترین-پل-تاریخی-ایران‎Cached21 جولای 2010 ... لاتیدان. برای دیدن طولانی ترین پل تاریخی ایران باید به شهرستان خمیر استان هرمزگان سفر کنید. پلی که در سال 1372 با وقوع سیلاب در نزدیکی ... جهان نیوز - پل لاتیدان، طویل ترین پل تاریخی ایران jahannews.com/gallery/.../1/پل-لاتیدان-طویل-ترین-تاریخی-ایران‎Cached26 مه 2017 ... پل لاتیدان که در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس بر روی رودخانه کل (کول) ایجاد شده، به عنوان طولانی ترین پل تاریخی کشور از جاذبه های دیدنی استان ... پل لاتیدان طولانی ترین پل تاریخ ایران+عکس - راه دانا www.dana.ir/news/.../پل-لاتیدان-طولانی-ترین-پل-تاریخ-ایران-عکس‎Cached7 مارس 2016 ... پل تاریخی لاتیدان که به طولانی‌ترین پل تاریخی ایران نیز شهرت دارد در سال 1372 بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کار شهرستان خمیر از ... طولانی ترین پل تاریخی ایران - سیتاس ctas.ir/طولانی-ترین-پل-تاریخی-ایران/‎Cached8 ا کتبر 2016 ... برای دیدن طولانی ترین پل تاریخی ایران باید به شهرستان خمیر استان هرمزگان سفر کنید.پل تاریخی لاتیدان 500 سال قبل، یعنی مسیر کاروانی ... پل تاریخی لاتیدان - آریا زمین aryazamyn.com/page549554‎Cachedپل تاریخی لاتیدان که بعنوان طولانی ترین پل تاریخی ایران در آثارملی کشور به ثبت رسیده است در غرب هرمزگان ودر شهرستان خمیر قرار دارد. این پل که در سال 72 و بر ... تصاویر: لاتیدان؛ طولانی‌ترین پل تاریخی ایران - سایت خبری تحلیلی ... www.tabnak.ir/fa/.../تصاویر-لاتیدان-طولانی‌ترین-پل-تاریخی-ایران‎Cached29 ژانویه 2012 ... بندر عباس خبرگزاری مهر: پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در جنوب ایران است. پل لاتیدان سال‌ها در زیر خاک ...