مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید

[ad_1]

همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید

دانش > نجوم - بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله‌دارِ انکه با جو زمین پدید می‌آید. این شبها این بارش شهابی در مناطق مناسب قابل رصد است اما تا چند روز دیگر اوج این بارش شهابی فرا می‌رسد.

بارش شهابی ثوری هفته سوم آبان ماه هر سال اتفاق می‌افتد و در آسمان صاف و دور از آلودگی‌های نوری شهر می‌توان تا هفت شهاب‌سنگ را در ساعت مشاهده کرد.این بارش‌ها به دو نام ثور شمالی و ثور جنوبی شناخته می‌شوند که از اواخر مهرماه آغاز شده و تا اوایل آذر ادامه دارند اما اوج آنها را در هفته سوم آبان در روزهای 21 و بیست و دوم می‌توان شاهد بود. بهترین زمان برای مشاهده این بارش، نیمه‌های شب است زیرا صورت فلکی ثور در اواخر آبان ماه اوایل شب طلوع می‌کند و تا طلوع آفتاب قابل رویت می‌شود.

بارش شهابی ثور امسال با بزرگترین ابر ماه قرن 21 مصادف خواهد بود که در روز 24 آبان‌ماه، 14 درصد بزرگتر و 30 درصد روشن تر از متوسط یک ماه کامل می‌شود.

از آن‌جا که نقطهٔ نورباران این بارش شهابی در صورت فلکی ثور قرار دارد، اخترشناسان سال‌ها پیش آن را بارش شهابی ثوری نامیدند؛ که این نام تا به امروز باقی است.
گمان بر این است که دنباله‌دارِ انکه و شهاب‌های ثوری بقایای دنباله‌دار بسیار بزرگی هستند که در حدود بیست تا سی هزار سال پیش از هم‌پاشید و به چند تکهٔ بزرگ‌تر، و مقادیر انبوهی از مادهٔ میان‌سیاره‌ای تبدیل شد. بخش بزرگی از این مواد و قطعات حجیم هنوز در فضای داخل منظومهٔ شمسی جولان می‌دهند و هر از گاهی در دام میدان گرانشی زمین یا یکی دیگر از سیارات گرفتار می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت که این جریان ماده، بزرگ‌ترین جریان ماده در منظومهٔ شمسی داخلی است. به‌علت اندازهٔ زیاد این جریان، عبور زمین از میان آن چند هفته طول می‌کشد، که بارش شهابی طولانی‌مدتی را نیز در پی دارد که چند هفته طول می‌کشد، که در مقایسه با اغلب بارش‌های شهابی دیگر که بازهٔ فعالیتشان تنها چند روز است، بسیار زیاد است.

5454


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید



لینک منبع :همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید

همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید - آفتاب aftabnews.ir/.../همه-چیز-درباره-بارش-شهابی-ثوری-که-نباید-رصدش-را-از-دست-بدهید‎Cached7 نوامبر 2016 ... بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله‌دارِ انکه با جو زمین پدید می‌آید. این شبها این بارش شهابی در ... تدبیر - همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید www.tadbirkhabar.com/knowing/117612 بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله‌دارِ انکه با جو زمین پدید می‌آید. این شبها این بارش شهابی در مناطق مناسب قابل ... همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید - خبر ... enews.fwa.ir/همه-چیز-درباره-بارش-شهابی-ثوری-که-نباید/‎Cachedزمان دریافت خبر: دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۹منبع خبر: آفتابدسته بندی خبر: گوناگونآفتاب نیوز : بارش شهابی ثوری هفته سوم آبان ماه هر سال اتفاق می افتد و در ... همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید - قطره www.ghatreh.com/.../همه-چیز-درباره-بارش-شهابی-ثوری-نباید-رصدش-دست-بدهید‎Cachedبارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله دارِ انکه با جو زمین پدید. همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید - خبر ... khabarfarsi.com/u/27781156/redirect/khabaronline.ir همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید. بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله دارِ انکه با ... اخبار ثور - روزامه roozame.com/tags/ثور برترینها | ۶۸ روز پیش |; همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای ... همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید spinews.ir/various/190661-همه-چیز-درباره-بارش-شهابی-ثوری-که.html بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از. همه چیز درباره بارش شهابی ثوری - onvansho onvansho.ir/result/همه-چیز-درباره-بارش-شهابی-ثوری.html همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید. بارش شهابی ثوری بارش همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که همه چیز درباره پرتاب . همه چیز درباره شهاب ... آخرین اخبار صورت فلکی ثور - بازدید - Buzdid.ir https://buzdid.ir/tag/صورت-فلکی-ثور همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید ... بارش شهابی ثوری بارش بطور سالیانه در اثر برخورد ذرات برجا مانده از دنباله دار "اِنکه" (encke) با جو ... همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید www.rahekhob.ir/.../همه_چیز_درباره_بارش_شهابی_ثوری_که_نباید_رصدش_را_از_دست_بدهید همه چیز درباره بارش شهابی ثوری که نباید رصدش را از دست بدهید ... دانلود بارش شهابی برساوشی ... دانلود لحظه شهادت یکی از نیرو های مردمی بجای سردار شهابی فر.