مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سیمای مجرمان در قیامت

[ad_1]

بامداد-در این مقاله بر آن هستیم که به طور اختصاصی به موضوع مجرمان و چگونگی ورود این دسته از مردم در قیامت را با هم مروری داشته باشیم.

مجرمین چه کسانی هستند؟
مجرمین واقعی کسانی هستند که به دلیل دور بودن از ولایت اهل ‌بیت (علیهم السلام)،  به ویژه امام امیر المومنین علی(علیه السلام) از نماز و روزه و خیرات مقبول درگاه الهی به دور بوده‌اند.

چنانچه پیامبر اکرم(صلی الله و علیه و آله) ذیل آیۀ شریفه “فِی جَنّاتٍ یَتَسَاءَلُونَ * عَنِ الْمُجْرِمِینَ * مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ..”، در مورد «مجرمین» به مولا امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند: «یا علی! … والمجرمون هم المنکرون لولایتک …» یا علی! مجرمین همان منکرین ولایتت می ‌باشند. (تأویل الآیات:۲/۷۳۸)

re1617

مجرمین واقعی کسانی هستند که از نماز و روزه و … به دور بوده‌اند

و چه جرمی بالاتر از مخالفت و انکار ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) و ائمه طاهرین (علیهم السلام) است که باعثخلود همیشگی در آتش خواهد بود؟!

خداوند در چندین آیه از آیات سخن از مجرمین به میان آورده و برای آنها عذابی دردناک مقرر فرموده است:

“وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِینَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا ” (مریم/۸۶) و مجرمین را پیاده به سوی آتش دوزخ برانیم. پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) به مولا امیرالمومنین (علیه السلام) در تفسیر این آیۀ شریفه فرمودند: «یا علی! … “وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِینَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا ” و هم اعدائک یساقون إلى النار بلا حساب» یا علی! [مراد از آیه که می ‌فرماید:] «مجرمین را پیاده به سوی آتش دوزخ می‌ کشانیم» آنان دشمنان تو می ‌باشند که بدون حساب آنها را به سوی آتش می‌ کشانند. (تأویل الأیات/۱/۳۰۷)

 تشریفاتی مختص مجرمین!
“کَذَلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ ” (مرسلات/۱۸) ما با مجرمین این ‌گونه رفتار می‌ کنیم.

در آیات قبل از این آیه، خداوند از عذاب ‌های شدید برزخی نسبت به تکذیب کنندگان پیامبران در مورد اوصیائشان و همچنین هلاکت پیشینیان سخن می ‌گوید، سپس می ‌فرماید: “کَذَلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ ” «ما با مجرمین این‌ گونه رفتار می ‌کنیم» که امام ابا الحسن موسی بن جعفر(علیه السلام) در ذیل این آیه در مورد «مجرمین» فرمودند: «من أجرم إلى آل محمّد(صلی الله علیه و آله) ورکب من وصیه ما رکب» یعنی کسانی که جرم و بدی به آل محمد(صلی الله علیه و آله) نمودند و در حق وصی رسول الله(صلی الله علیه و آله) آن ظلم را انجام دادند و حق او را غصب کردند [آنان مجرمین هستند]. (الکافی/۱/۴۳۵)

در سوره «حاقه» مى خوانیم: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ، ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ» (سوره حاقه، آیات ۳۰ و ۳۱) «[گویند] بگیرید او را و در غل کشید، آنگاه میان آتشش اندازید.»

و در سوره «دخان» چنین آمده: «خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَاءِ الْجَحِیمِ» (سوره دخان، آیه ۴۷) «او را بگیرید و به میان دوزخش بکشانید»!

در آیات متعددى تعبیر به «سوق» و راندن شده است، مانند: آیه ۸۶ سوره مریم: «وَ نَسُوقُ الْمجْرِمِینَ إِلى جَهَنَّمَ وِرْداً»؛ «مجرمان را (همچون شتران تشنه کامى که به سوى آبگاه مى روند) به سوى جهنم مى رانیم.»

 سیمای مجرمین در قیامت
«یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیمَاهُمْ فَیُوْخَذُ بِالنَّوَاصِی وَالأقْدَامِ؛ تبهکاران از سیمایشان شناخته مى ‏شوند و از پیشانى و پایشان بگیرند.» (آیه ۴۱ الرحمن)

گروهی را از نواصی می گیرند. ناصیه در زبان عربی موی جلوی سر را می گویند. این که در وضو می گویند مسح سر بر ناصیه باشد یعنی بر قسمت جلوی سر باشد. اینجا که دارد: «فیوخذ بالنواصی و الاقدام» گروهی را از ناصیه شان و گروهی را از پایشان می گیرند، اشاره به این است که افراد که اخذ می شوند یک جور اخذ نمی شوند. چرا یک جور اخذ نمی شوند؟ (چون) هر کدام گناهشان در یک جاست. قلابشان همان مرکز گناهشان است.

re1617-1

 کسانی که جرم و بدی به آل محمد(صلی الله علیه و آله) نمودند جزء مجرمین هستند

«هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی یُکَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ؛ این است همان جهنمى که تبهکاران آن را دروغ مى ‏خواندند. (الرحمن/ ۴۳)

در سوره روم آیات ۵۵ تا ۵۷ می فرماید: وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَیْرَ سَاعَةٍ کَذَلِکَ کَانُوا یُوْفَکُونَ

وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالإیمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِی کِتَابِ اللَّهِ إِلَى یَوْمِ الْبَعْثِ فَهَذَا یَوْمُ الْبَعْثِ وَلَکِنَّکُمْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ

فَیَوْمَئِذٍ لا یَنْفَعُ الَّذِینَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَلا هُمْ یُسْتَعْتَبُونَ

و روزى که رستاخیز بر پا شود مجرمان سوگند یاد مى کنند که جز ساعتى [بیش] درنگ نکرده ‏اند [در دنیا هم] این گونه به دروغ کشانیده مى‏ شدند.

و[لى] کسانى که دانش و ایمان یافته ‏اند مى‏ گویند قطعاً شما [به موجب آنچه] در کتاب خدا[ست] تا روز رستاخیز مانده ‏اید و این روز رستاخیز است ولى شما خودتان نمى‏ دانستید.

و در چنین روزى [دیگر] پوزش آنان که ستم کرده‏ اند سود نمى ‏بخشد و بازگشت به سوى حق از آنان خواسته نمى ‏شود.

خود را از مجرم شدن دور ندانیم!
خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره فرقان‌، شکایت آن حضرت را مطرح کرده و می ‌فرماید:

“وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند.”

این شکایت گرچه بر اساس ظاهر آیه شامل حال مسلمانانی که دعوت قرآن و پیامبر اکرم ‌را پاسخ ندادند، می‌ شود؛ ولی کافران و مشرکانی نیز دعوت قرآن را نپذیرفتند، در روز قیامت مورد بازخواست قرار می‌ گیرند.

در آیه ۳۱، سوره فرقان‌، خداوند متعال برای دلداری و دلجویی پیامبر اکرم‌ صلی الله و علیه وآله می‌ فرماید: “وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ وَکَفَى بِرَبِّکَ هَادِیًا وَنَصِیرًا؛ و این گونه براى هر پیامبرى دشمنى از گناهکاران قرار دادیم و همین بس که پروردگارت راهبر و یاور توست.”

امام ابا الحسن موسی بن جعفر(علیه السلام) در ذیل این آیه در مورد «مجرمین» فرمودند: «من أجرم إلى آل محمّد(صلی الله علیه و آله) ورکب من وصیه ما رکب» یعنی کسانی که جرم و بدی به آل محمد(صلی الله علیه و آله) نمودند و در حق وصی رسول الله(صلی الله علیه وآله) آن ظلم را انجام دادند و حق او را غصب کردند [آنان مجرمین هستند]

یعنی همان طور که مجرمان را دشمن تو کردیم‌، برای هر پیامبری دشمنی از قومش وجود داشت و معنای قرار دادن دشمن از مجرمان ـ که همان رد کنندگان دعوت قرآن کریم هستند ـ این است که خداوند متعال بر دل ‌های گناهکاران به جرم گناهشان‌، مُهر می ‌زند، در نتیجه‌، دشمن حق شده و دعوت کننده به سوی حق را نیز دشمن می‌ دارند و او را رد می ‌کنند.

بنابراین‌، مجرمان مسلمانان و امت پیامبر اکرم ‌هستند که دعوت قرآن کریم را رد می ‌کنند و پیامبر اکرم‌ صلی الله و علیه وآله نیز از آن ‌ها به پیشگاه خداوند متعال شکایت می ‌برد. (المیزان‌، علامه طباطبایی‌؛ ج ۱۵، ص ۲۰۵ و ۲۰۶، تفسیر نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج ۱۵، ص ۷۶ـ۷۹)

در سوره حجر آیه ۱۲ می فرماید: «کَذلِکَ نَسْلُکُهُ فی‏ قُلُوبِ الْمُجْرِمینَ»؛ همان گونه که ما پیام هاى خود را براى امّت هاى گذشته فرو فرستادیم و مورد تکذیب قرار گرفت، این قرآن را نیز به گونه اى در دل هاى این مجرمان راه مى دهیم که سرانجام مورد انکار آنان قرار گیرد.

کلمه سلوک به معناى نفوذ کردن، و نفوذ دادن است.

معناى آیه این است که: وضع رسالت تو و دعوتت به ذکرى که بر تو نازل شده شبیه به وضع رسالت هاى قبل از تو است، همانطور که در آن رسالت ها عکس العمل مردم این بود که رسالت ما را رد نموده، استهزاء کنند، و ما این چنین ذکر (قرآن) را در دل هاى این مجرمین نفوذ داده و داخل مى کنیم.

خداى تعالى با این جمله رسول گرامیش را خبر مى دهد که مجرمین به ذکر ایمان نمى آورند، و این روش در امت هاى گذشته نیز سابقه داشته است، چون سنت آنها نیز این بود که حق را استهزاء کنند و پیروى ننمایند.

مراقب باشیم با دور شدن از حق و خدایی ناکرده مسخره کردن مسائل حق و درست در دسته مجرمین قرار نگیریم.

منابع:

کتاب: برزخ «پس از مرگ چه می‏گذرد؟»؛ نوشته مهدی فربودی

مرتضی مطهری- آشنایی با قرآن ۶
تبیان

نوشته سیمای مجرمان در قیامت اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

تفسیر سوره الرحمن سیمای سوره مبارکه الرحمن این سوره هفتاد و هشت آیه دارد و در مدینه نازل شده استقصاص قصاصقصاص اصطلاحی فقهی و به معنای مجازات مجرم، به تناسب جرم، است بشر در زمان‌های قدیم معجزه آلبوم صوتی تلاوت و ترجمه قرآن کریمآلبوم صوتی تلاوت و ترجمه کل قرآن در آلبوم تلاوت و ترجمه کامل سی جزء قرآن،پک سی تایی مقاله ای در مورد اخلاق بدونموضوعمقالهایانجمن اسلامی دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی بیرجندخاستگاه مدارا و عفو از دیدگاه قرآن و حدیثعفو در اصل به معنای صرف نظر کردن و رها کردن است؛ از این رو، برای بیان صرف نظر کردن از گولان سقز اخبار ایران، کردستان، سقزتوانخواهان، گنجینه های مستعد جامعه هستند وجود مرکز خدمات دهی به معلولین در سقز عکسسیره علویبوستان نهج البلاغه قراندر این که، سرآغاز نزول قرآن، کدام سوره و آیه و در چه زمانی بوده است با توجه به پیوند همکاری با ما فضول محلههمکاریبامادر خواست همکاری از هم میهنان در فرستادن مقاله و نوشتار برای چاپ در فضول محلهوبلاگ زبان سرخ سر سبز می دهد بر بادوبلاگقمر اوضاع در عقرب است بطور عجیبی همه چیز به هم پیچیده است احمدی نژاد امروز به نیویورک سیمای مجرمان و کفار در قیامت در مقاله قبلی به برخی حالات مجرمان و کفّار در قیامت اشاره شد و اینک به بیان حالات برخی دیگر سیمای مجرمان و کفار در قیامت مجرمان و کفار در روز قیامت حالات مختلف و گوناگونی دارند که این حالات در اعضای مختلفی از بدن سیمای مجرمان در قیامت در این مقاله بر آن هستیم که به طور سیمایمجرمانقیامت در این مقاله بر آن هستیم که به طور اختصاصی به موضوع مجرمان و چگونگی ورود این دسته از مردم در دائره المعارف اسلامی طهور نمایش مطلب سیمای مجرمین در قیامت دانشنامه اسلامی طهور این مقاله در باره سیمای مجرمین در قیامت است سیمای قیامت در قرآن سیمای قیامت در قرآن نمونه عینی از رستاخیز انسان در قیامت هستند و پس از نقل این نمونه سیمای مجرمین در قیامت سیمایمجرمیندر در این مقاله بر آن هستیم که به طور اختصاصی به موضوع مجرمان و چگونگی سیمای مجرمین در قیامت سیمای قیامت در قرآن سیمای قیامت در قرآن سیمای قیامت در قرآن دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ باشگاه اندیشه بازدید دایره المعارف اسلام پدیا » قیامت قیامت قیامت در چه «افراد مجرم به سیمای خود این آیه شریفه که در مورد مجرمان به هنگامى که در آیات مربوط به قیامت آیات مربوط به قیامت توضیح در مورد قیامت آیات مربوط به و مجرمان را با حال تشنگى به سوى مجرمان در روز قیامت مجرماندرروزقیامت مجرمان در روز قیامت ورود این دسته از مردم در قیامت را با هم مروری سیمای مجرمان مجرمان در دادگاه



لینک منبع :سیمای مجرمان در قیامت

سیمای مجرمان و کفار در قیامت(1) - تبیان article.tebyan.net/215551/سیمای-مجرمان-و-کفار-در-قیامت-1-‎Cached25 جولای 2012 ... مجرمان و کفار در روز قیامت حالات مختلف و گوناگونی دارند که این حالات در اعضای مختلفی از بدن آن ها هویداست و در آیات مختلفی از قرآن کریم به این ... سیمای مجرمان و کفار در قیامت(2) - تبیان article.tebyan.net/215612/سیمای-مجرمان-و-کفار-در-قیامت-2-‎Cached26 جولای 2012 ... در مقاله قبلی به برخی حالات مجرمان و کفّار در قیامت اشاره شد و اینک به بیان حالات برخی دیگر از اعضاء و جوارح انسان در آن روز می پردازیم. سیمای مجرمین در قیامت چگونه است؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/online/.../سیمای-مجرمین-در-قیامت-چگونه-است؟‎Cached Similar14 ژوئن 2015 ... در این مقاله بر آن هستیم که به طور اختصاصی به موضوع مجرمان و چگونگی ورود این دسته از مردم در قیامت را با هم مروری داشته باشیم. مجرمین چه کسانی ... سیمای مجرمان و کفار در قیامت(1) | | linkchee.com/237aoaaaaaaia/ 30 دسامبر 2016 ... مجرمان و کفار در روز قیامت حالات مختلف و گوناگونی دارند که این حالات در اعضای مختلفی از بدن آن ها هویداست و در آیات مختلفی از قرآن کریم به این ... دائره المعارف اسلامی طهور - نمایش مطلب : سیمای مجرمین در قیامت tahoor.com/fa/article/view/29203‎Cached Similarدر آیه 39 سوره الرحمن آمده: «فیومئذ لا یسئل عن ذنبه انس و لا جان؛ قیامت جایی است که دیگر ... آرى در آن روز سؤال نمى شود، بلکه مجرمان با قیافه هایشان شناخته مى شوند. سیمای مجرمان در عالم آخرت(3) | گروه اینترنتی رهروان ولایت www.welayatnet.com/fa/book/97988‎Cached6 سپتامبر 2016 ... اشاره: در شماره های گذشته (مبلغان 179 و 180) موضوع «سیمای مجرمان در عالم آخرت» ارائه ... در روایت دیگر فرمود: خدا روز قیامت گروهی از مردم را از قبرها ... سیمای مجرمین در قیامت چگونه است؟ - پارس نیوز www.parsnews.com/.../281205-سیمای-مجرمین-در-قیامت-چگونه-است‎Cached15 ژوئن 2015 ... انس بن مالک نقل می کند: مردی، از رسول خدا (ص) درباره قیامت پرسید. ... طور اختصاصی به موضوع مجرمان و چگونگی ورود این دسته از مردم در قیامت را با هم ... سیمای مجرمان در قیامت | در این مقاله بر آن هستیم که به طور - قطره www.ghatreh.com/news/nn34517067/سیمای-مجرمان-قیامت‎Cached8 نوامبر 2016 ... در این مقاله بر آن هستیم که به طور اختصاصی به موضوع مجرمان و چگونگی ورود این دسته از مردم در قیامت را با هم مرورÛ. نمایش کتاب : 97 درخواست مجرمان در قیامت - درسهایی از قرآن qaraati.noornet.net/fa/bookview.html?ItemID=41...3713‎Cached93 سیمای نیکوکاران و مجرمان در قرآن. 94 مجرمان در قیامت. 95 سیمایی از تخاصم مجرمان. 96 ناکامی مجرمان. 97 درخواست مجرمان در قیامت ... 111 نمونه هایی از عذرخواهی در قیامت ... معرفی سیمای مجرمان در عالم آخرت:متکبران ،مورچه گانی زیر پای مردم www.shafaqna.com/.../122718-معرفی-سیمای-مجرمان-در-عالم-آخرتمتکبران-،مورچه-گانی-زیر-پای-مردم?...‎Cached10 ژوئن 2015 ... شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه روز قیامت متکبّران به اندازه مورچه، ولی به شکل انسان محشور می‌ شوند و زیر پای مردم لگدمال می‌گردند ...