مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!!

[ad_1]

تشکر از خدا به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته (نعمت). 3. نعمت دانستن آنچه از او به ما رسیده است؛ اما با این وجود، ما از به جا آوردن شکر واقعی او عاجز هستیم.

فرآوری: آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

شکر

                                                         
شکر یک حقیقت دارد و یک ظاهر، حقیقت شکر، قدر و اندازه َشناسی نعمت است؛ و ظاهر شکر، گفتن (الحمدلله) در حال سجده یا غیر آن است. در قرآن، همانطور که شکر را به بندگان نسبت داده، خداوند را نیز شکور معرفی کرده است؛ از این می َفهمیم که شکر باید معنایی وسیع َتر از آنچه در ذهن ما است، داشته باشد، تا شامل خداوند متعال هم بشود. در واقع تشکر خداوند از بندگان، فضل او و ضایع ننمودن اجر عمل بندگان است.
البته این موضوع روشن است که ما برای شکرگذاری خداوند مأمور شده َایم، اما تشکر از او به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته (نعمت). 3. نعمت دانستن آنچه از او به ما رسیده است؛ اما با این وجود، ما از به جا آوردن شکر واقعی او عاجز هستیم.
امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس نعمت خدا داده را با دل بشناسد، شکرش را ادا کرده است. (اصول کافی، ج 2، ص 79) و نیز می فرماید: شکر نعمت، دوری از کارهای حرام است و شکر کامل، گفتنِ «الحمد للِّه ربِّ العالَمینَ» است. (اصول کافی، ج 2، ص 78)

امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس نعمت خدا داده را با دل بشناسد، شکرش را ادا کرده است.

همچنین خداوند متعال در قرآن کریم به این امر مهم مومنین را تشویق میکند و می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ» (بقره (2)، آیه 172) ای کسانی که ایمان آورده اید از آن پاکیزه هایی که روزی شما کرده ایم بخورید و اگر خدا را می پرستید سپاسش را به جای آورید. و نیز می فرماید: «... وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الآخِرَةِ نُوْتِهِ مِنْها وَ سَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ» (آل عمران (3)، آیه 145) هر کس خواهان پاداش آن جهان باشد به او می دهیم و شاکران را پاداش خواهیم داد.

برخورد امام صادق علیه السلام با فرد شکرگزار:

مردمی که به حج رفته بودند، در سرزمین مِنی جمع بودند، امام صادق علیه السلام و گروهی از یاران ، لحظه ای در نقطه ای نشسته از انگوری که در جلوشان بود، می خوردند. سائلی پیدا شد و کمک خواست . امام مقداری انگور برداشت و خواست به سائل بدهد. سائل قبول نکرد و گفت : به من پول بدهید امام گفت :خیر است ، پولی ندارم سائل ماءیوس شد و رفت .
سائل بعد از چند قدمی که رفت پشیمان شد و گفت : پس همان انگور را بدهید. امام فرمود: خیر است ، آن انگور را هم به او نداد.

در قرآن، همانطور که شکر را به بندگان نسبت داده، خداوند را نیز شکور معرفی کرده است؛ از این می َفهمیم که شکر باید معنایی وسیع َتر از آنچه در ذهن ما است، داشته باشد، تا شامل خداوند متعال هم بشود. در واقع تشکر خداوند از بندگان، فضل او و ضایع ننمودن اجر عمل بندگان است.

طولی نکشید سائل دیگری پیدا شد و کمک خواست . امام برای او هم یک خوشه انگور برداشت و داد. سائل انگو را گرفت و گفت : سپاس خداوند عالمیان را که به من روزی رساند. امام با شنیدن این جمله او را امر به توقف داد و سپس هر دو مشت را پر از انگور کرد و به او داد. سائل برای بار دوم خدا را شکر کرد. امام باز هم به او گفت :بایست و نرو سپس به یکی از کسانش که آنجا بود رو کرد و فرمود:چقدر پول همراهت هست ؟ او جستجو کرد، در حدود بیست درهم بود، به امر امام به سائل داد. سائل برای سومین بار زبان به شکر پروردگار گشود و گفت : سپاس منحصرا برای خداست ، خدایا! منعم تویی و شریکی برای تو نیست . امام بعد از شنیدن این جمله ، جامه خویش را از تن کند و به سائل داد. در اینجا سائل لحن خود را عوض کرد و جمله ای تشکرآمیز نسبت به خود امام گفت . امام بعد از آن دیگر چیزی به او نداد و او رفت . یاران و اصحاب که در آنجا نشسته بودند گفتند: ما چنین استنباط کردیم که اگر سائل همچنان به شکر و سپاس خداوند ادامه می داد، باز هم امام به او کمک می کرد، ولی چون لحن خود را تغییر داد و از خود امام تمجید و سپاسگزاری کرد، دیگر کمک ادامه نیافت.

و حسن ختام این نوشتار دو روایت زیبا:

امام علی - علیه السّلام - فرمود: شکر هر نعمتی، پرهیز کردن از حرامهای خداوند است. «مشکاة الانوار، ص 35»
همچنین امام رضا - علیه السّلام - فرمود: هر که در قبال خوبی کسی تشکر نکند از خدای عزوجل تشکر نکرده است. «عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 24»


    
منابع:
داستان راستان/استاد مطهری
سایت اندیشه قم
عیون اخبار الرضا، ج 2


 

یک درس بزرگ که باید از عاشورائیانم بیاموزیم !

یک درس بزرگ که باید از عاشورائیانم بیاموزیم !

آب توبه

آب توبه

با نعمت خدا معصیت نکنیم‏ !

با نعمت خدا معصیت نکنیم‏ !

شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی(5)

شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی(5)


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

چگونه با دیگران رابطه خوبی داشته باشیم؟ شهر …خواهر گرامی سلام علیکم و ممنون از حسن اعتماد شما در قبال موضوع مذکور لازم است از گروه بندی در کلاس درس آرمان شهر دانش و فرهنگشبتون بخیر استاد،من وخیلی از همکارانم در مقطع راهنمایی ، هر ساله از گروه بندی استفاده چگونه فردی جذاب و دلربا باشیمچگونه به شدت جذاب ‌تر شویم؟ شما همان‌قدر جذاب هستید که می‌خواهید باشید اگر شما الف طرح حذف کنکور سلام آقای دکتر آیا فکر نمی کنید این طرح باعث شود که اضظراب دانش آموزان و خانواده ها مهارتهای ارتباطی چگونه با دیگران برخورد کنیم ؟ …سوال در هنگام تمسخر و متلک پرانی و طعنه زنی افراد بی شخصیت چگونه برخورد کنیم ؟ مقابله بیانات در دیدار جمعى از دانشجویانبخش دوم بیانات رهبر انقلاب بعد از اقامه‌ی نماز مغرب و عشا و صرف افطار بسم‌الله کارآفرینی و اشتغال زایی معرفی مشاغل و شرایط و …برادر ارجمند جناب آقای قیطانی با سلام و عرض معذرت، حقیر اطلاعات چندانی در مورد موضوع بیانات در دیدار دانشجویان هدف دشمن در جنگ نرم این است که محاسبات طرف مقابل را عوض کند برای دشمن تنها راه این است بسته آموزش گیتار در روز استاد موزیک آموزش …بسته آموزش گیتار در ۹۰ روز طعم شیرین گیتار بعد از ۹۰ روز برای مبتدیان – نسخه سومچگونه در خانه خودمان خوش اندام شویمآیا شما فکر می‌کنید برای رسیدن به تناسب اندام و اندام دلخواهتان باید حتما در یک در قبال خوبی دیگران تشکر کنید خدا به سه مقدمه نیاز دارد شناخت نعمت دهنده خدا شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته تشکر کردن ابزاری خوب ولی فراموش شده درست از دیگران تشکر که در قبال انجام تشکر کنید هر فردی در گروه شما صدای معصومین احادیث در مورد شکر و سپاس هر که در قبال خوبی کسی تشکر نکند از و ظلم دیگران رتبه و بازدید خود را زیاد کنید شهروندی مدیریت رفتار با کارکنان مهشید عالمی علاوه بر تقدیر و تشکر شخصی از افراد ، در مقابل دیگران کنید اگر خبر خوبی در قبال موفقیت سپاسگزاری و تاثیر آن بر زندگی کلیک کنید خوبی به دیگران منتقل می تشکر کردن از دیگران در قبال چهار ویژگی یاری‌دهندگان امیرالمؤمنین علیه‌السلام دیگران طور زندگی کنید، اما می رعایت حقوق دیگران است اصلاً در ما در قبال چگونه مردان را برای خود نگه داریم نیز در قبال این را حفظ کنید و از شوهرتان تشکر خوبی باشم بی میلی جنسی در روش نفوذ در دیگران پایگاه اطلاع رسانی اصلاح احتراز کنید در این شرایط در قبال نگرش‌‌‌ها خوبی دیگران بگذارید ‫آموزش هک و ترفند ‬ تمایل توضیحی در قبال این خود ارسال کنید و در همان نیاز دارم با تشکر صفحه اصلی اخلاق و عرفان اسلامی در قبال خوبی دیگران تشکر کنید تشکر از خدا به سه مقدمه نیاز در قبال خوبی دیگران تشکر کنید



لینک منبع :در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!!

در قبال خوبی دیگران تشکر کنید! - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی qudsonline.ir/news/474615/در-قبال-خوبی-دیگران-تشکر-کنید‎Cached17 نوامبر 2016 ... در قبال خوبی دیگران تشکر کنید! تشکر از خدا. تشکر از خدا به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته ... Images for در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!! در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!! - تبیان article.tebyan.net/340757/در-قبال-خوبی-دیگران-تشکر-کنید-‎Cached12 نوامبر 2016 ... تشکر از خدا به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته (نعمت). 3. نعمت دانستن آنچه از او به ما رسیده است؛ اما با ... در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!! - تی نیوز tnews.ir/news/e82274026110.html در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!! دریافت خبر : شنبه 22 آبان 1395 ساعت 0:28. در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!! تشکر از خدا به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت ... در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!! - مفیدستان mofidestan.ir/در-قبال-خوبی-دیگران-تشکر-کنید/ همچنین امام رضا – علیه السّلام – فرمود: هر که در قبال خوبی کسی تشکر نکند از خدای ... دلخواهتان باید حتما در یک در قبال خوبی دیگران تشکر کنید خدا به سه مقدمه نیاز دارد ... در قبال خوبی دیگران تشکر کنید!! - سرزه www.serze.com/قبال-خوبی-دیگران-تشکر-کنید-2446138/‎Cached8 دسامبر 2016 ... تشکر از خدا به سه مقدمه احتیاج دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذارده (نعمت). 3. نعمت دانستن آنچه از او به ما رسیده است؛ اما ... در قبال خوبی دیگران تشکر کنید! - رویکرد ۲۴ rooykard24.com/news/.../در-قبال-خوبی-دیگران-تشکر-کنید‎Cached17 نوامبر 2016 ... تشکر از خدا به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته (نعمت). 3. نعمت دانستن آنچه از او به ما... تشکر و قدردانی دیگران را با محبت بپذیریم - پذیرش تحسین دیگران ... ertebatmoaser.com/tashakor-2/‎Cached24 مارس 2017 ... دو رفتار اشتباه در مقابل تشکر و قدردانی دیگران ... اولین درس این دوره ی رایگان را به همراه کتاب الکترونیکی “مقدمه ای بر کاریزما” دریافت کنید:. تشکر و قدردانی از دیگران - چگونه از دیگران قدردانی کنیم؟ - آموزش مهارت ... ertebatmoaser.com/tashakor/‎Cached23 مارس 2017 ... برای اینکه تشکر و قدردانی ما از دیگران صرفا یک کلی گویی بی ... سه مرحله فوق است مثال خوبی است از تشکر و قدردانی اصولی که این سه مرحله در آن رعایت شده است. ... را به همراه کتاب الکترونیکی “مقدمه ای بر کاریزما” دریافت کنید:. فرهنگ مصادیق:تشکر از خدمات دیگران - پژوهشکده امر به معروف wiki.fmaroof.ir/index.php/فرهنگ_مصادیق:تشکر_از_خدمات_دیگران‎Cached25 دسامبر 2016 ... ۱ تعریف تشکر; ۲ اهمیت تشکر از دیگران; ۳ تشکر از دیگران در قرآن; ۴ تشکر ... خصلت الهی نموده، در قبال خدماتی که دیگران برای او انجام می دهند، از آن ها تشکر نماید. .... در روایتی حدیث امام علی (علیه السلام) می فرماید: «اگر به کسی خوبی کردی در .... لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْن ؛ همانا خداوند فرمان داده است از او و پدر و مادر تشکر کنید».