مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

درباره سندروم روده کوتاه چه می دانید؟

[ad_1]

درباره سندروم روده کوتاه چه می دانید؟

درباره سندروم روده کوتاه چه می دانید؟ 

به دلایل مختلفی ممکن است قسمتی از روده فرد برداشته شود و پس از آن زندگی گوارشی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. از دست دادن 70 تا 75 درصد از روده کوچک منجر به بروز سندرم روده کوتاه (SBS) می شود که 100 الی 120 سانتیمتر از روده (بدون کولون) یا 50 سانتیمتر از روده (با کولون) را شامل می شود.بیماران مبتلا به SBS نیاز به کنترل وضعیت تغذیه‌ای، مایعات و الکترولیت‌ها دارند.

 

از عوارض SBS سوءجذب ریز مغذی‌ها، درشت مغذی‌ها، اسهال مکرر، استئاتوره، دهیدراسیون، عدم تعادل الکترولیت‌ها، کاهش وزن و کاهش رشد در کودکان می‌باشد.عوارض دیگر شامل ترشح زیاد معده، سنگ‌های کلیوی اگزالات و سنگ‌های مثانه کلسترول می باشد. افرادی که نیازمند تغذیه وریدی طولانی مدت هستند

 

با افزایش خطر عفونت کاتتر، عفونت خون (سپسیس)، کلستاز، بیماری های کبد و کاهش کیفیت زندگی رو به رو هستند.مهمترین علل برداشت روده در بزرگسالان بیماری کرون، التهاب روده در اثر اشعه، انفارکتوس مزانتر، بدخیمی‌ها و ولوولوس است.در کودکان بیشترین موارد SBS از ناهنجاری های مادرزادی لوله گوارش، ولوولوس، اترزی روده و انتروکولیت نکروزان ناشی می شود.

 

برداشت دئودنوم: برداشت دئودنوم نادر می باشد. دئودنوم محل اصلی جذب مواد مغذی اصلی مثل آهن، روی، مس و فولات می باشد.

 

برداشت ژوژنوم: ژوژنوم مسئول جذب قسمت زیادی از مواذ مغذی است. عموماً اغلب هضم و جذب غذا و مواد مغذی در 100 سانتی متر ابتدای روده کوچک اتفاق می‌افتد.هورمون‌های ژژنوم در هضم و جذب نقش کلیدی دارند.

 

برداشت ایلئوم: برداشت قسمت زیادی از ایلئوم به ویژه ایلئوم دیستال عوارض پزشکی و تغذیه‌ای زیادی ایجاد می کند.ایلئوم دیستال تنها محل جذب نمک‌های صفراوی و کمپلکس ویتامین 12B-فاکتور داخلی می‌باشد.

 

ایلئوم همچنین جذب و ترشح قسمت عظیمی از مایعات را بر عهده دارد. دریچه ایلئوسکال در محل اتصال ایلئوم و سکوم با کنترل ورود محتوای ایلئوم به کولون باعث افزایش جذب و با جلوگیری از برگشت محتویات کولون به ایلئوم از SIBO (رشد بیش از حد باکتری های روده) جلوگیری می کند.

 

هرچند سوءجذب نمک های صفراوی خوش خیم به نظر می‌رسد اما، اگر ایلئوم قادر به بازیافت نمک های صفراوی ترشح شده نباشد، کبد کفاف تولید نمک صفراوی کافی جهت امولسیون کردن چربی ها را نمی‌دهد.

 

بنابراین جذب چربی ها ناقص انجام می شود و منجر به سوءجذب چربی و ویتامین‌های محلول در چربی می شود. به علاوه سوءجذب چربی ها منجر به ترکیب آنها با کلسیم و منیزیم جهت تشکیل صابون اسیدچرب-ماده مغذی و سوءجذب آنها می شود.

 

جذب اگزالات از کولون افزایش یافته و منجر به هیپراگزالوری و افزایش سنگ های اگزالاتی می شود. ادرار غلیظ و دهیدراسیون نسبی در برداشت ایلئوم معمول بوده و احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهد.کولون مسئول جذب 1 تا 1/5 لیتر مایعات غنی از الکترولیت در طول روز می باشد که به 5 تا 6 لیتر در طول روز نیز قابل افزایش است.

 

اگر قسمتی از کولون در بیمار باقی مانده باشد، سوءجذب نمک های صفراوی باعث آسیب مخاط کولون، افزایش حرکات کولون و در نتیجه از دست دهی مایعات و الکترولیت ها می شود.در برداشت ایلئوم اگر فرد رژیم پرچرب مصرف کند منجر به شکل گیری هیدروکسی اسیدچرب و از دست‌دهی بیشتر مایعات می شود.

 

درمان‌های تغذیه‌ای سندرم روده کوتاه
اصولاً پس از جراحی بیماران NPO نگه داشته شده یا تغذیه وریدی خواهند داشت. با بازگشت عملکرد روده رژیم مایع شفاف تجویز می شود.سپس بیماران به تدریج وارد رژیم کم فیبر و نهایتاً رژیم عادی می شوند. در این زمان مواد غذایی مختلف به صورت مجزا به رژیم اضافه می شوند.بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل، قابل پیگیری خواهد بود.

 

اغلب بیمارانی که قسمت بزرگی از روده آنها خارج شده است، جهت حفظ وضعیت تغذیه ای نیازمند تغذیه روده ای می باشند.هر چه شدت مشکل بیمار بیشتر باشد، برگشت به رژیم عادی بیشتر طول می کشد.وعده های غذایی کوچک و متعدد (6 الی 10 وعده در روز) بهتر از وعده های بزرگ تحمل می شوند.

 

استفاده از تغذیه وریدی در زمان هایی که بیمار معمولاً غذا نمی خورد (مثلاً در طول شب) باعث افزایش دریافت می شود.نوکلئوتید ها (بفرم پورین، پیریمیدین و ریبونوکلئیک اسید) باعث افزایش انطباق موکوسی می شوند؛ اما متأسفانه در محصولات تغذیه روده ای و وریدی به مقدار کمی یافت می شوند.

 

اسیدهای چرب کوتاه زنجیر (مثلاً بوتیرات، پروپیونات و استات) حاصل از تخمیر باکتریایی فیبر و کربوهیدرات، سوخت عمده سلول های اپیتلیوم کولون می باشد.به غذای این بیماران MCT اضافه می شود و به عنوان وسیله ای برای جذب ویتامین های محلول در چربی محسوب می شود.

 

از آنجایی که مصرف مقادیر زیاد MCT (مثلاً 1 قاشق غذاخوری) به صورت یکجا باعث تشدید اسهال می شود، بنابراین باید در دوزهای مساوی و متعدد در طول روز تقسیم شود.در بیماران مبتلا به SBS، با استفاده از تغذیه دهانی و روده ای و مصرف داروهای کاهنده سرعت روده باید از نیاز بیمار به تغذیه وریدی پیشگیری کرد.

 

وعد‌ه‌های غذایی متعدد، عدم استفاده از غذاها و داروهای اسموتیک، استفاده از درمان هیدراسیون خوراکی و مداخلات دیگر باید پیگیری شود.در برخی موارد تغذیه بیش از حد بیمار برای مقابله با سوءتغذیه خود منجر به تشدید سوءتغذیه غذا و مایعات ترشح شده از دستگاه گوارش در پاسخ به مصرف غذا می شود.

 

بیماران با روده بسیار کوتاه جهت تأمین بخشی از مایعات و مواد مغذی مورد نیازشان نیازمند تغذیه وریدی می شوند.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

کودکی که مونگول به دنیا می‌آیدخط عرضی منفرد کف دست چین پلک زبان بزرگ اندام های کوتاه چین چشمی شبیه مغول ها کام روده آکا رودهالتهاب طاقت‌فرسای روده‌هاسه روغن بسیار مفید برای سلامت رودهچگونه از ابتلا به دستگاه گوارش – سیب سلامت دستگاه گوارش گذرگاهی طولانی است که دهان را به مقعد وصل می کند گوارش از دهان آغاز می مرکز جامع سرطان مقالاتسرطان رودة بزرگ و راست‌روده …سرطان رودة بزرگ و راست‌روده چیست؟ شما در این قسمت اطلاعات کلی دربارة سرطان رودة بزرگ راه تشخیص جنین منگول در بارداریهمچنین پزشک متخصص رادیولوژی، اختلالاتی را در کلیه ها و ساختار قلب و روده جنین مبتلا چه کسی سرطان معده می گیرد؟، سرطان معده، تشخیص …مرگ شتری است که جلوی خانه همه می خوابد این را همه ما می دانیم اما اغلب فراموش می آیا درد شدیدی در کف پا دارید؟سندروم مورتون سندروم مورتون بیماریی است که به شکل درد شدید و اغلب غیر قابل تحمل هنگام پزشکی،سلامت،بهداشت،اخبار پزشکی،اخبار …پزشکی،سلامت،بهداشت،اخبار پزشکی،اخبار سلامتوزارت بهداشت،اخبار سلامت و پزشکی فان وسرگرمیفان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران کلینیک پوست و مو ، لیزر ، زیبایی و لاغری ایرانیان …به نام خالق زیبایـی ها در کنار شما و نزدیک به شما در منطقه تهران برایتان مکانی آرامش کودکی که مونگول به دنیا می‌آید خط عرضی منفرد کف دست چین پلک زبان بزرگ اندام های کوتاه چین چشمی شبیه مغول ها کام بیضی شکل روده آکا رودهالتهاب طاقت‌فرسای روده‌هاسه روغن بسیار مفید برای سلامت رودهچگونه از ابتلا به دستگاه گوارش – سیب سلامت دستگاه گوارش گذرگاهی طولانی است که دهان را به مقعد وصل می کند گوارش از دهان آغاز می شود مرکز جامع سرطان مقالاتسرطان رودة بزرگ و راست‌روده چیست؟ سرطان رودة بزرگ و راست‌روده چیست؟ شما در این قسمت اطلاعات کلی دربارة سرطان رودة بزرگ و راست راه تشخیص جنین منگول در بارداری همچنین پزشک متخصص رادیولوژی، اختلالاتی را در کلیه ها و ساختار قلب و روده جنین مبتلا به چه کسی سرطان معده می گیرد؟، سرطان معده، تشخیص سرطان معده «مرگ شتری است که جلوی خانه همه می خوابد» این را همه ما می دانیم اما اغلب فراموش می کنیم که آیا درد شدیدی در کف پا دارید؟ سندروم مورتون سندروم مورتون بیماریی است که به شکل درد شدید و اغلب غیر قابل تحمل هنگام پیاده پزشکی،سلامت،بهداشت،اخبار پزشکی،اخبار سلامت،خبرهای پزشکی پزشکی،سلامت،بهداشت،اخبار پزشکی،اخبار سلامتوزارت بهداشت،اخبار سلامت و پزشکی،خبرهای فان وسرگرمی فان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران ایرانی



لینک منبع :درباره سندروم روده کوتاه چه می دانید؟

درباره سندروم روده کوتاه چه می دانید؟ - پارس ناز www.parsnaz.com/سندروم-روده-کوتاه-چه-می-دانید.html درباره سندروم روده کوتاه چه می دانید؟ ،برداشتن قسمتی از روده کوچک،بیماری روده کوچک،عدم جذب مواد توسط روده،اختلال در گوارش،لاغر شدن بدن مشکل روده. سندرم روده تحریک‌پذیر - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سندرم_روده_تحریک‌پذیر‎Cached Similarعلائم اولیه سندرم روده تحریک‌پذیر عبارتند از: درد یا احساس ناراحتی در ناحیه شکم همراه .... شواهد متناقضی دربارهٔ تأثیرات مثبت داروهای ضدافسردگی بر آی‌بی‌اس وجود دارد. ... کوتاه مدت، هیپنوتراپی، و ترکیب متنوعی از درمان‌های شناختی و رفتاری می‌گردد. رزکسیون روده باریک و سندرم روده کوتاه SBS www.darmancolorectal.com/.../about...learn.../رزکسیون-روده-باریک-‎Cached11 آگوست 2015 ... که شامل از دست دهی 70-75 % روده یعنی 120-100 سانتی متر از آن بدون کولون و یا باقی ماندن 50 سانتی متر از آن با کولون می باشد. سندرم روده کوتاه به ... سندرم روده تحریک پذیر: علایم, دلایل, پیشگیری و درمان - راستینه ... https://rastineh.com/سندرم-روده-تحریک-پذیر-علایم-دلایل-پیش/‎Cachedسندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری معمول بوده که در روده بزرگ رخ می دهد. ... در این شرایط حتما به یک متخصص تغذیه برای مشورت درباره جایگزین محصولات لبنی ... درباره سندروم روده کوتاه چه می دانید؟ - فان سیتی f30t.ir/search/?q=درباره+سندروم+روده+کوتاه+چه+می+دانید؟‎Cachedبسیاری از مردم به دلیل کم تحرکی و مصرف غذای نامناسب، گرفتار مشکلات گوارشی مانند یبوست و هضم نشدن موادغذایی در روده هستند. اگر شما رژیم غذایی حاوی مواد مغذی ... معرفی بیماری سندروم روده تحریک پذیر / irritable bowel syndrome sabzosalem.com/illness/irritable-bowel-syndrome/105‎Cachedنشانه های بیماری سندروم روده ی تحریک پذیر در افراد مختلف بسیار متنوع می باشد. .... هستید، می توانید در مورد وجود شخص مبتلا به IBS یا سرطان روده، یا التهاب روده در بین .... نعناع باعث تسکین کوتاه مدت علائم IBS می شود، اما نتایج بررسی متناقض است. .... درباره ما سایت فوق تخصصی مغزواعصاب سایت فوق تخصصی پوست و زیبایی. همه چیز در باره سندرم روده تحریک پذیر - تالار گفتگوی پزشکان و ... www.irdrs.com/forum/thread-806.html‎Cached Similarاز آن جایی که علایم سندرم روده تحریک پذیر می تواند با علائم بیماری های دیگر .... هدف شما باید یافتن راه حل هایی با اثرات طولانی مدت باشد، نه گذری و کوتاه مدت. ... که می دانید غذایی که می خواهید مصرف کنید می تواند منجر به اسهال در شما شود. تغذیه در سندروم روده تحریک پذیر - novin.aradsystem.co/article/تغذیه-در-سندروم-روده-تحریک-پذیر/‎Cached13 جولای 2010 ... تالار گفتگو · درباره ما · تماس با ما ... زمانی که شما دچار سندرم روده تحریک پذیر هستید، فیبر می تواند یک راه حل ... ایمودیوم را 20 تا 30 دقیقه قبل از غذاخورن دریافت کنید، به ویژه وقتی که می دانید غذایی که می خواهید مصرف کنید می تواند منجر به اسهال در ... نعناع دارای اثرات درمانی کوتاه مدت بر علائم سندرم روده تحریک ... از سندرم روده تحریک پذیر چه می دانید؟ - سلامت وب پورتال جامع ایرانیان salamatweb.ir/از-سندرم-روده-تحریک-پذیر-چه-می-دانید؟/‎Cached4 جولای 2016 ... سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ ابتلا به این سندروم موجب گرفتگی، نفخ، اسهال و یبوست شده و در بین مردم این بیماری عموما به عنوان معده عصبی ... سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال - نسخه www.noskhe.com/9728/سندرم-روده-تحریک-پذیر-با-اسهال/‎Cached1 فوریه 2017 ... یکی از انواع بیماری سندرم روده ی تحریک پذیر نوعی است که با اسهال همراه است. ... برای مدیریت بهتر IBS-D بهتر است تا آن جا که می توانید درباره ی آن اطلاعات ... تغییرات در رژیم: اگر شما می دانید که غذاهای معینی عامل پیدایش علایم شما ...