مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!!

[ad_1]

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: زهد در دنیا عبارت است از: کوتاه نمودن آرزو، شکر همه نعمتها و اجتناب نمودن از هر چه که خداوند آن را حرام نموده است. (بحارالانوار، ج 77، ص 161)

فرآوری: آمنه اسفندیاری بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

زهد

زهد یکی از فضائل اخلاقی است که مورد تشویق و ترغیب آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) است. چنانچه ملا احمد نراقی در معراج السعادة ذکر می کند: ضد ٍّ محبت دنیا و مال را زهد گویند و آن عبارت است از دل برداشتن از دنیا و آستین فشاندن بر آن و اکتفاء کردن به قدر ضرورت از برای حفظ بدن» (معراج السعادة ص275 ملا احمد نراقی (ره) که تجلی عملیِ آن در زندگی ساده زیستی و قناعت خواهد بود. انسانها َی زاهد اگرچه خود می توانند با استفاده َی از نعمتهای پروردگار زندگی بهتری را برای خویش فراهم سازند، اما از آنجاکه دلبستگی به زحارف دنیوی ندارند دیگران را بر خود مقدم نموده و خود به اندکی از مال دنیا اکتفاء می کنند.«وَ یُوْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» (حشر / 9)
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله) در توصیف زاهدان می فرماید: زاهد دوست دارد آنچه را که خدا دوست دارد و دشمن دارد آنچه را او دشمن دارد، از حلال دنیا اجتناب کرده، به حداقل اکتفاء می کند و به حرام آن اعتنائی ندارد.»(معانی الاخبار ص 268)

الگویی تمام عیار در نشان دادن حقیقت زهد

حضرت علی علیه السلام بعد از خاتمه جنگ جمل وارد شهر بصره شد. در خلال ایامی که در بصره بود، روزی به عیادت یکی از یارانش، به نام علاء بن زیاد حارثی رفت . این مرد، خانه مجلل و وسیعی داشت. امام علی همین که آن خانه را با آن عظمت و وسعت دید، به او گفت: این خانه به این وسعت، به چه کار تو در دنیا می خورد، در صورتی که به خانه وسیعی در آخرت محتاجتری؟! ولی اگر بخواهی می توانی که همین خانه وسیع دنیا را وسیله ای برای رسیدن به خانه وسیع آخرت قرار دهی به اینکه در این خانه از مهمان، پذیرایی کنی، صله رحم نمایی، حقوق مسلمانان را در این خانه ظاهر و آشکارا کنی، این خانه را وسیله زنده ساختن و آشکار نمودن حقوق قرار دهی و از انحصار مطامع شخصی و استفاده فردی خارج نمایی.
علاء گفت: یا امیرالمومنین ! من از برادرم عاصم پیش تو شکایت دارم چه شکایتی داری؟ تارک دنیا شده، جامه کهنه پوشیده گوشه گیر و منزوی شده همه چیز و همه کس را رها کرده. او را حاضر کنید!

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: تمام خوبیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا است. «بحار الانوار، ج 73، ص 52»

عاصم را احضار کردند و آوردند. علی علیه السلام به او رو کرد و فرمود: ای دشمن جان خود! شیطان عقل تو را ربوده است، چرا به زن و فرزند خویش ٍ رحم نکردی ؟ آیا تو خیال می کنی که خدایی که نعمتهای پاکیزه دنیا را برای تو حلال و روا ساخته ناراضی می شود از اینکه تو از آنها بهره ببری؟ تو در نزد خدا کوچکتر از این هستی .
عاصم گفت: یا امیرالمومنین! تو خودت هم که مثل من هستی، تو هم که به خود سختی می دهی و در زندگی بر خود سخت می گیری، تو هم که جامه نرم نمی پوشی و غذای لذیذ نمی خوری، بنابراین من همان کار را می کنم که تو می کنی و از همان راه می روم که تو می روی.
حضرت فرمودند: اشتباه می کنی، من با تو فرق دارم، من سمتی دارم که تو نداری، من در لباس ٍ پیشوایی و حکومتم، وظیفه حاکم و پیشوا وظیفه دیگری است خداوند بر پیشوایان عادل فرض کرده که ضعیفترین طبقات ملت خود را مقیاس زندگی شخصی خود قرار دهند. و آن طوری زندگی کنند که تهیدست ترین مردم زندگی می کنند تا سختی فقر و تهیدستی به آن طبقه اثر نکند، بنابراین ، من وظیفه ای دارم و تو وظیفه ای.

وقتی طلبه ای در نجف به امام خمینی (ره) مراجعه می کند و می گوید: عبای من پاره است، پولی به من بدهید، امام نیز عبای خودشان را نشان داده می فرمایند: عبای من نیز پاره است.» (سیمای فرزانگان ص 450)

زهد در سیره ی رهبری بزرگ

حضرت امام خمینی(ره) در تمام مراحل زندگی، چه زمانی که طلبه َی گمنامی در مدرسه فیضیه بودند و چه زمانی که رهبری و مرجعیت شیعیان جهان را بر عهده داشتند، ساده َزیستی و اکتفاءکردن به حداقل زندگی را منش خویش قرار داده بودند و هیچگاه حاضر نشوند سطح زندگی ایشان، از سطح زندگی عموم مردم بالاتر برود.» یکی از اطرافیان امام می گوید ، امام زمانی که در نجف بودند در یک منزل استجاری که نو ساز نبود و از جهت سادگی مثل منازل سایر مردم عادی و طلاب بود سکونت داشتند و وقتی به ایشان گفته شد همانند بقیه بزرگان منزلی در کوفه نزدیک شط فرات برایشان اجاره شود تا در ایام تابستان که هوای نجف گرم و خشک بود به آنجا بروند ایشان امتناع کردند و فرمودند: من چطور می توانم به کوفه روم (و دنبال رفاه خود باشم) در حالی که بسیاری از مردم ایران در زندان به سر می برند،» (به نقل از حجة الاسلام رحیمیان) سطح زندگی و خوراک ایشان واقعاً جوری بود که من می توانم به جرأت بگویم زندگی داخلی حضرت امام در سطح یک طلبه معمولی مقتصد و حتی پائین تر بود.» (به نقل از حجه الاسلام قرهی)
حضرت امام با اینکه نه در نجف و نه وقتی که از تهران آمدند از خود منزل نداشتند و منزلشان اجاره َای و محقّر بود، مقداری زمین که در حدود 7یا 8 هزار متر در خمین سهم ارث پدری ایشان بود، طی نامه َای به حجة الاسلام جلالی خمینی دستور می دهند که ( جنابعالی وکیل هستید زمین های متعلق به اینجانب را هر چند ناقابل است هر طور صلاح می دانید تقسیم کنید بین فقرا...»
یا وقتی طلبه َای در نجف به ایشان مراجعه می کند که عبای من پاره است، پولی به من بدهید، امام نیز عبای خودشان را نشان داده می فرمایند: عبای من نیز پاره است.» (سیمای فرزانگان ص 450)

و حسن ختامی زیبا:

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: زهد در دنیا عبارت است از: کوتاه نمودن آرزو، شکر همه نعمتها و اجتناب نمودن از هر چه که خداوند آن را حرام نموده است. (بحارالانوار، ج 77، ص 161)
همچنین امام صادق - علیه السّلام - فرمود: تمام خوبیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا است. (بحارالانوار، ج 73، ص 52)


منابع:
سایت اندیشه قم
داستان راستان / استاد مطهری
بحارالانوار ج 77

به سخن این افراد گوش فرا دهید!

به سخن این افراد گوش فرا دهید!

ماجرای چله کلیمی  چیست ؟

ماجرای چله کلیمی چیست ؟

چه کنیم به دنیا بی رغبت شویم ؟!

چه کنیم به دنیا بی رغبت شویم ؟!

بهترین مردم چه کسی است؟!

بهترین مردم چه کسی است؟!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

کاروفناوری کَلالهدانلود گجت کاروفناوری کلاله دوستان ارجمند برای اینکه کاروفناوری را همیشه در آموزش اضافه کردن پاورقی در آموزشمایکروسافت وردبرای درج پاورقی در ورد باید از منوی زیر منوی را انتخاب کنید با انتخاب این منو مجله گیزمیزمجله ای سرگرم کننده با موضوعات متنوع از سراسر اینترنتدانلود صفحه کلید کامل و … محبوب ترین و بهترین برنامه ی کیبورد در مارکت اندروید می باشد که از بسیاری از آفتاب هشدار بازار آزاد در کمین شماست یک حقیقت بنیادین در زندگی اقتصادی مردم هیچ گاه به کلید اصلی در آموزش خداشناسی به کودکانخبرگزاری فارس لطیف بودن خداوند و توجه او به کوچک‌ترین جزئیات را می‌توان در آفرینش بیتوته پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، …بیتوته پورتال جامع شامل اخبار،سرگرمی،روانشناسی،زناشویی،فال و طالع بینی،دکوراسیون مهدی سلمانی علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی همه …الکتریسیته برق چیست ؟ برق در هر جای زندگی ما نقش مهمی را بازی می کند به کمک برق خانه آموزش حل مشکل باز شدن همه فایل ها با یک برنامه در …آموزش حل مشکل باز شدن همه فایل ها با یک برنامه در ویندوز یکی از مشکلاتی که بیشتر در دسته بندی سؤالات شیمی کنکور از سال تا کنون کلیدجناب آقای فکری با تشکر از شما، در مورد تغییر فصل سؤالات، نظرات شما اعمال شد اما در کاروفناوری کَلاله دانلود گجت کاروفناوری کلاله دوستان ارجمند برای اینکه کاروفناوری را همیشه در دسکتاپ آموزش اضافه کردن پاورقی در … مایکروسافت ورد برای درج پاورقی در ورد باید از منوی زیر منوی را انتخاب کنید با انتخاب این منو پنجره دانلود صفحه کلید کامل و فارسی گو محبوب ترین و بهترین برنامه ی کیبورد در مارکت اندروید می باشد که از بسیاری از زبان های مهدی سلمانی علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی همه چیز درباره الکتریسیته برق چیست ؟ برق در هر جای زندگی ما نقش مهمی را بازی می کند به کمک برق خانه های ما مجله گیزمیز آخرین مطالب و عکس های سایت الناز حبیبی برنده جایزه آسیایی بهترین بازیگر زن آخرین مطالب و کلید اصلی در آموزش خداشناسی به کودکان خبرگزاری فارس لطیف بودن خداوند و توجه او به کوچک‌ترین جزئیات را می‌توان در آفرینش انسان بیتوته پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد بیتوته پورتال جامع شامل اخبار،سرگرمی،روانشناسی،زناشویی،فال و طالع بینی،دکوراسیون،آشپزی اس ام اس برای همه روزانه با جدیدترین و برترین اس ام اس ها و مطالب و عکس های جالب و دیدنی آموزش حل مشکل باز شدن همه فایل ها با یک برنامه در ویندوز آموزش حل مشکل باز شدن همه فایل ها با یک برنامه در ویندوز یکی از مشکلاتی که بیشتر در ویندوز کتیب خانه ی کوردی خانه ی محمد رضا گلزار خانه ی علی دایی عکس خانه ی رونالدو عکس دکوراسیون خانه ی عروس خانه ی آیت الله خامنه ای بزرگ ترین خانه ی جهان خانه ی پوریا پورسرخ



لینک منبع :کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!!

کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!! - تبیان article.tebyan.net/341546/کلید-درِ-خانه-ی-همه-خوبی-ها-‎Cached19 نوامبر 2016 ... رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: زهد در دنیا عبارت است از: کوتاه نمودن آرزو، شکر همه نعمتها و اجتناب نمودن از هر چه که خداوند آن را حرام نموده است. Images for کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!! کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!! - حوزه علمیه سفیران هدایت تبریز www.hst245.ir/کلید-درِ-خانه-ی-همه-خوبی-ها/‎Cached14 نوامبر 2016 ... رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زهد در دنیا عبارت است از: کوتاه نمودن آرزو، شکر همه نعمتها و اجتناب نمودن از هر چه که خداوند آن را حرام نموده است. کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!! - تی نیوز tnews.ir/news/661874471572.html 19 نوامبر 2016 ... کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!! رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: زهد در دنیا عبارت است از: کوتاه نمودن آرزو، شکر همه نعمتها و اجتناب نمودن از هر چه که ... کلید درِ منزل همگی خوبی ها!! - سرزه www.serze.com/کلید-منزل-همگی-خوبی-ها-2445522/ 8 دسامبر 2016 ... کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!!... ... صفحه اصلی مذهبی اخلاق و عرفان کلید درِ منزل همگی خوبی ها!! دانلود 3ds Max colors hotkeys اموزش پیشنهادی سازی رنگ ... کلید درِ منزل همگی خوبی ها!! - سرزه www.serze.com/کلید-منزل-همگی-خوبی-ها-2297488/‎Cached19 نوامبر 2016 ... کلید درِ خانه ی همه خوبی ها!!... ... صفحه اصلی مذهبی اخلاق و عرفان کلید درِ منزل همگی خوبی ها!! اثر سلامت ذهنی بر سلامت جسمانی نشاط کلید تندرستی می ... کلید خانه ی خوبی ها :: شکــــور - یحیی پروین - بلاگ shakour.blog.ir/1396/01/29/خانه-ی-خوبی-ها‎Cachedامام صادق علیه السلام: همه ی خوبی در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دل بر کندن از دنیا قرار داده شده است. پ.ن: جُعِلَ الخَیر کُلُّهُ فی بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الزُّهْدَ فی ... همه خوبی ها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دل - کلوب www.cloob.com/u/reallove62/126095500‎Cached26 آوریل 1996 ... همه خوبی ها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دل... عباس. همه خوبی ها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دل برکندن از دنیا قرار داده شده است. 99. نمی پسندم! حدیث روز/ سخن امام صادق(ع) درباره کلید همه خوبی‌ها و شیرینی ایمان ... www.mashreghnews.ir/.../حدیث-روز-سخن-امام-صادق-ع-درباره-کلید-همه-خوبی-ها-و-شیرینی‎Cached9 جولای 2016 ... امام صادق علیه السلام فرمود: همه خوبی‌ها را در خانه‌ اى نهادند و کلید آن را از زهد و بی رغبتی به دنیاست. کلید خانه ی خوبی ها - بلاگجو tereshtegen.byn.blogjoo.com/view578861.html‎Cachedامام صادق علیه السلام: همه ی خوبی در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دل بر کندن از دنیا قرار داده شده است. پ.ن: جُعِلَ الخَیر کُلُّهُ فی بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الزُّهْدَ فی الدُّنیا. منابع:.