مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چند ویژگی برای انتخاب دوست خوب

[ad_1]

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

انتخاب دوست

مصادیق دوستان

دوستان آدمی به سه دسته تقسیم می شوند:
اول دوستی که بسیار بی وفا بوده و پس از مرگ شما را تنها می گذارد.
دوم دوستی است که تا قبر با شماست، اما پس از آن که شما را دفن کرد، دیگر به سراغتان نمی آید.
دسته سوم نیز دوستی است که همیشه و همه جا حتی در قیامت و یا بهشت و جهنم با شما خواهد بود.

گروه اول مال و دارایی انسان است که پس از جان دادن به وارث ها منتقل می شود، گروه دوم اهل و عیال و دوستان هستند که تا قبر با شما هستند و گروه سوم اعمال شماست "وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا(کهف،49)" که در همه جا با شماست و شما را همراهی می کند.
در سوره فرقان خداوند حال برخی ظالمان را این گونه بیان می دارد: (روز قیامت) روزی است که می بینی ظالم (از شدت حسرت) دست خود را می گزد و (می گوید: ای کاش با فلان شخص دوست نمی شدم! (فرقان، 27)
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: کسی که شخصیت او بر شما مشتبه شد و از دین او اطلاعی نداشتید، به دوستانش نگاه کنید؛ اگر آنان از اهل دین خدایند، پس آن شخص نیز بر دین خداست، ولی اگر دوستان وی بر غیر دین خدا بودند پس بدانید که او نیز هیچ بهره ای از دین خدا ندارد.

نمونه هایی از ویژگی های معنوی دوست و رفیق در بیان قرآن

1- ایمان، بهترین زیر بنای دوستی
ایمان، بهترین زیر بنای دوستی است: یگانه چیزى که اصالت و استوارى دارد، ایمان به اعتقادات و اصول دینی است. اگر رفاقت و دوستى انسان، با دیگران، به جهت پیوندشان با خدا باشد، گسسته نمى شود؛ زیرا بر پایه ای محکم بنا شده است و این ویژگى آیین جاویدان اسلام است که زیر بناى همه چیز را ایمان قرار داده است و در این مکتب اصیل و ارزنده، دوستى و دشمنى هایى که بر پایه ایمان استوار است و فقط براى خدا باشد، نیرومندترین ارتباط بین آفرینند جهان و آفریدگان به شمار مى آید.
قرآن شریف در این رابطه آیات گوناگونی دارد که در ضمن آنها، مردم و مومنان را از برقرار کردن پیوند دوستی و مودّت با کافران، مشرکان و منافقان بر حذر می دارد؛ مانند: «افراد باایمان نباید به جاى مومنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند و هر کس چنین کند، هیچ رابطه اى با خدا ندارد (و پیوند او به کلّى از خدا گسسته مى شود) مگر این که از آنها بپرهیزید...» (آل عمران، 28)

امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: کسی که شخصیت او بر شما مشتبه شد و از دین او اطلاعی نداشتید، به دوستانش نگاه کنید؛ اگر آنان از اهل دین خدایند، پس آن شخص نیز بر دین خداست، ولی اگر دوستان وی بر غیر دین خدا بودند پس بدانید که او نیز هیچ بهره ای از دین خدا ندارد.

2- عیبت را به تو تذکر دهد
دوست خوب، در نگاه روایات، دوستی است که چون آینه، عیب ها را به ما نشان داده تا ما به اصلاح آنها بپردازیم؛ چرا که او به درستی و سعادت دوست خویش علاقمند است و به انگیزه خیرخواهى، عیب او را بر وى ارائه مى کند و او را آگاه مى سازد که تا او خود را اصلاح نماید.
در قرآن کریم نیز چنین آمده است که: «مردان و زنان باایمان، ولىّ (و یار و یاور) یکدیگرند، امر به معروف، و نهى از منکر مى کنند نماز را برپا مى دارند و زکات را مى پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى کنند بزودى خدا آنان را مورد رحمت خویش قرار مى دهد خداوند توانا و حکیم است.» (توبه، 71)
3- راستگو باشد
ای کسانی که ایمان آورده َاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید. (توبه، 119)
4- خیر خواه تو باشد
ای کسانی که ایمان آورده اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید؛ آنها از هرگونه شر و فسادی درباره شما کوتاهی نمی کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید.

5- خوش اخلاق بودن

یکی از دستورهای دین مبین اسلام، خوش اخلاقی با دیگران است که جایگاه بسیار والایی را داراست. خوش اخلاقی ،هم دوستی ها را پایدار می سازد و هم در جذب دیگران به سمت خود تأثیر فوق العاده ای دارد: بدی را با نیکی دفع کن (مؤمنون/96) ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی می کند، گویی دوستی گرم و صمیمی است. در مقابل، تحمل نکردن دیگران و تندخو بودن، باعث می شود آنان از اطراف انسان پراکنده شوند؛ حتی اگر انسان، بهترین مخلوقات و پیامبر باشد: به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان (=مردم) نرم (و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می شدند.

کلام آخر

دوستان در روز قیامت دشمن یکدیگرند، مگر پرهیزگاران: (سوره زخرف/ آیه 67) بله تبدیل شدن دوستی هایی که بر پایه گناه و فساد باشد به عداوت، در روز قیامت طبیعی است، چرا که هر کدام از آنها دیگری را عامل بدبختی و بیچارگی خود می شمرد و تنها انسان های با تقوی هستند که پیوند دوستی آنها هم در زندگی دنیا و هم در سرای آخرت موجب برکت می باشد و این به خاطر آن است که محور دوستی آنان خداوند متعال می باشد، نتایج پربار این دوستی ها در قیامت آشکارتر می شود...


منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت حوزه به نقل از بیانات حجت الاسلام والمسلمین توکل
سایت شیعه نیوز

 

چسب چوبی برای شیشه

چسب چوبی برای شیشه

همنشینی، فرصتی سوزنده یا سازنده؟!

همنشینی، فرصتی سوزنده یا سازنده؟!

اگر می خواهید بهترین رفاقت را داشته باشید بخوانید!

اگر می خواهید بهترین رفاقت را داشته باشید بخوانید!

به رکوع و سجود طولانی اش نگاه نکن!

به رکوع و سجود طولانی اش نگاه نکن!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

چند تا نکته خوب از طب سنتی برای زایمان طبیعی …چند تا نکته خوب از طب سنتی برای زایمان طبیعی راحت ترخصوصیات یک مرد خوب برای ازدواج چیست؟ شهر سوالسلام مطلب خوبی بود ولی ای کاش برای من هم خواستگار خوب میومد ای کاش در این مورد هم آسیب نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا نقاشی ساختمان در کرج یاشا ویژگی های نوجوان شایسته چند داستانیاشا ویژگی های نوجوان شایسته چند داستان یاشاطرز تهیه چند سوپ مقوی برای نی نی ماهه صفحه روش ساده برای خلاص شدن از درد سیاتیک دوران بارداری تمرینی که درد سیاتیک بارداری را فیلم آموزشی انتخاب ویژگی با استفاده از الگوریتم …فرادرس آموزش تصویری انتخاب ویژگی با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری و تکاملی به انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو آرشیو …کاسترول مگنتیک از قرار معلوم خوب جواب میده من یه بار روغن عوض کردم از اون ریختمبهترین نام های دنیا اسامی خوب برای دختران خوب …اسمهای جدید بذارین تا اون پدر مادرایی که اسم تازه و قشنگ میخوان برا بچشون بذارن،فقط به راستی دوست خوب کیست ملاک‏هاى دوست خوب‏ افزون بر آنچه بیان کردیم ، در قرآن کریم و روایات اهل بیت‏علیهم فان وسرگرمیفان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران چند تا نکته خوب از طب سنتی برای زایمان طبیعی راحت تر صفحه سلام دوستان من که خودم حسرت زایمان طبیعی به دلم موند ولی دوست دارم این مطالبی که جمع کردم خصوصیات یک مرد خوب برای ازدواج چیست؟ شهر سوال سلام مطلب خوبی بود ولی ای کاش برای من هم خواستگار خوب میومد ای کاش در این مورد هم آسیب شناسی یاشا ویژگی های نوجوان شایسته چند داستان یاشا ویژگی های نوجوان شایسته چند داستان یاشا طرز تهیه چند سوپ مقوی برای نی نی ماهه صفحه پیاز سیب زمینی هویج بدون پوست گیشنیز با برنج یا جو با یه تیکه مرغ یا گوشت با اب بزار خوب بپزه فیلم آموزشی انتخاب ویژگی با استفاده از الگوریتم های فرا فرادرس آموزش تصویری انتخاب ویژگی با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری و تکاملی به همراه نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا نقاشی ساختمان در کرج نقاشی بهترین نام های دنیا اسامی خوب برای دختران خوب صفحه اسمهای جدید بذارین تا اون پدر مادرایی که اسم تازه و قشنگ میخوان برا بچشون بذارن،فقط اسمهای به راستی دوست خوب کیست ملاک‏هاى دوست خوب‏ افزون بر آنچه بیان کردیم ، در قرآن کریم و روایات اهل بیت‏علیهم السلام فان وسرگرمی فان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران ایرانی بهترین راه برای فراموش کردن یک مقطع زمانی از زندگی با همه بهترین راه برای فراموش کردن یک مقطع زمانی از زندگی با همه خاطرات خوب و بد چیست؟ معیارهای انتخاب دوست خوب انتخاب دوست خوب ملاک های انتخاب دوست خوب



لینک منبع :چند ویژگی برای انتخاب دوست خوب

چند ویژگی برای انتخاب دوست خوب - تبیان article.tebyan.net/341215/چند-ویژگی-برای-انتخاب-دوست-خوب‎Cached20 نوامبر 2016 ... با توجه به اهمیتی که دوست در شخصیت و سعادت و شقاوت انسان دارد و توجهی که قرآن کریم و اهل بیت در این زمینه دارند، در این فرصت چند نکته ی قرآنی ... دوست خوب چه خصوصیاتی دارد ؟ - بیتوته www.beytoote.com/psychology/.../qualities3-good-friend.html‎Cached Similarدوست خوب چه خصوصیاتی دارد پیدا کردن دوست خوب, مشخصات یک دوست خوب,یک دوست واقعی,علامتهای یک دوست خوب,ارزش دوستی ,دوستان خوب. دوست خوب و واقعی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ - سیمرغ seemorgh.com/.../243466-دوست-خوب-و-واقعی-چه-ویژگی-هایی-باید-داشته-باشد؟/‎Cached Similar12 جولای 2015 ... با ویژگی های یک دوست خوب آشنا شوید. ... «دوستی مانند کتاب است، سال ها طول می کشد تا نوشته شود ولی در عرض چند ثانیه با یک کبریت می سوزد. ویژگی‌های دوست خوب - islamquest www.islamquest.net/fa/blog/item/323-ویژگی‌های-دوست-خوب‎Cached Similar28 سپتامبر 2015 ... در این جا، نمونه هایی از ویژگیهای معنوی دوست و رفیق بیان میشود: ... «افراد با ایمان نباید به جاى مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند و هر ... 7ویژگی یک دوست خوب از منظر قرآن - شیعه نیوز www.shia-news.com/fa/news/.../7ویژگی-یک-دوست-خوب-از-منظر-قرآن‎Cached Similar5 دسامبر 2012 ... انسان از انتخاب دوست ناگزیر است و محتاج به دوست. نکته مهم در این میان، تأثیر بسیار زیاد دوست بر شخصیت انسان است که در آیات قرآن کریم و ... ویژگی های یک دوست خوب چیست؟ - تالاب www.talab.org/.../what-are-the-characteristics-of-a-good-friend.html‎Cachedویژگی های یک دوست خوب چیست از کجا بدانم شخصی برای دوستی خوب است نشانه یک دوست خوب چیست دوستان خوب یک سری ویژگی دارند که آنها را از. هفت ویژگی یک دوست واقعی « روانشناسی - یک دوست دات کام www.1doost.com/Post-4153.htm‎Cached Similar4 آوریل 2011 ... در اینجا، به بیان 7 مورد از خصوصیات دوست واقعی می‌پردازیم: ..... من یه دوست خوب دارم ام اینو بهتون بگم قدر دوستاتونو بدونین ک دوست خوب بدست ... الف - یک دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟ alef.ir/vdcezx8zvjh8noi.b9bj.html?15txt‎Cached Similarامیرالمؤمنین(ع) معیار انتخاب دوست را بیان فرمود: دوستت کسی است که تو را از بدی باز ... امام صادق(ع) در حدیثی ویژگی های دوست خوب را بیان فرمود: هیچ کس را به دوستی ... خصوصیات دوست خوب/ حدیثی جالب از امام صادق (ع) - خبرگزاری مهر ... www.mehrnews.com/.../خصوصیات-دوست-خوب-حدیثی-جالب-از-امام-صادق-ع‎Cached Similar21 دسامبر 2012 ... دین مقدس اسلام سفارش های بسیاری برای برقراری ارتباط با دیگران برای ما انسان ها داشته است و برای ویژگی های یک دوست خوب نکاتی را تصریح ... چند ویژگی برای انتخاب دوست خوب www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=99029‎Cached11 دسامبر 2016 ... چند ویژگی برای انتخاب دوست خوب. با توجه به اهمیتی که دوست در شخصیت و سعادت و شقاوت انسان دارد و توجهی که قرآن کریم و اهل بیت در این زمینه ...