مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

آیا غیر مسلمانان هم در بهشت جایی دارند؟

[ad_1]
بامداد-در مورد قیامت و محاسبه اعمال پیروان غیر اسلامی لازم است گذرا اموری را متذکر شویم، بدین شرح:
۱ – دین حق در هر زمانی یکی بیش، نیست، بنابر این معنا ندارد بعد از بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و با توجه به خاتمیت آن حضرت، دینی غیر از اسلام مورد قبول درگاه خداوندی باشد (و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه) (۱)

۲ – رستگاری در جهان آخرت به دو چیز (عمل صالح و اعتقاد راستین به خدا) وابسته است. اگر فردی از عمل پسندیده بهره‏مند باشد و نسبت به مبدأ و قیامت باوری درست داشته باشد و به تعبیر قرآن از قلبی سلیم بهره‏مند باشد، در قیامت رستگار می‏گردد. “یوم لا ینفع مال  و لا بنون إلّا من أتی اللَّه بقلب سلیم”.(۲)

۳ – در جهان بینی اسلامی این باور آمده است که خداوند با بندگانش به عدل حکم می‏کند و به متقضای آن عذاب الهی بعد از اتمام حجت است، یعنی خداوند حکیم و عادل بعد از آن که راه حق را برای انسان‏ها تبیین نمود (توسط حجت‏های باطن و ظاهری) آن گاه آنان را به حساب و کتاب عمل فرا می خواند. (ماکنا معذّبین حتی نبعث رسولاً)

re840

به مقتضای این آیه کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است و نتوانستند دین حق را بشناسند و در نتوانستن تقصیری نداشتند، از این جهت مشمول عذاب الهی قرار نمی‏گیرند.

۴ – در فرهنگ اسلامی کفر چند معنا دارد که یکی از آن‏ها عناد و انکار حقایق است و این در قیامت باعث عقوبت می‏گردد، نه کفری که از روی نادانی و از قصور و استضعاف فکری باشد که در این صورت ممکن است مشمول رحمت الهی قرار گیرد.(۴)

۵ – هر فعلی دو جنبه دارد: یکی از جهت وجود خارجی آن و دیگری از جهت وجود داخلی یا انگیزه فاعل و نیّت. فعلی که از هر دو جهت خوب و ارزشمند باشد، یعنی هم از حُسن فعلی بهره‏مند باشد(مانند خدمت به مردم) و هم از حُسن فاعلی (یعنی با انگیزه الهی و به خاطر خدمت به مردم)، چنین فعلی آدمی را در قیامت رستگار می‏کند. حال اگر عملی از غیر مسلمان از حُسن فعلی و حُسن فاعلی بهره‏مند باشد، به مقتضای حکم عقل و روایات اسلامی احتمال نجات در این گونه افراد وجود دارد.(۵)
۶ – یک سری امور ممکن است اعمال پسندیده را نابود کند که از آن‏ها به “حبط اعمال” یا آفت اعمال یاد می‏شود، ممکن است غیر مسلمان کار خوبی انجام دهد و در پی حق باشد، ولی بعد از آن با ارتکاب یک سری امور، اعمال خوب گذشته‏اش را نابود کند. (۶)

با بیان این امور می‏گوییم: اگر بعد از بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) غیر مسلمان(اعم از یهودیان، مسیحیان و دیگران) که:

اولاً: در پی شناخت و یافتن دین حق برآیند، نه در پی انکار و عناد، و بدون این که تقصیری داشته باشند، نتوانند به حقانیت دین اسلام نایل گردند،

ثانیاً: با شناختی که به حقانیت دینشان دارند، حال دینشان دین حضرت مسیح باشد یا دین حضرت عیسی و یا غیر آن به دستورهای آن نیز پای بند باشند،

ثالثاً کارهایی که انجام می‏دهند، هم از حسن فعلی بهره‏مند باشند و هم از حسن فاعلی،

رابعاً: بعد از آن کارهای نیکشان به آفت‏ها (؛ یعنی حبط اعمال) دچار نشده باشد: در این صورت این گونه افراد که به تعبیر شهید مطهری مسلمان فطری هستند) (۷) بعید نیست در آخرت در زمره نجات یافتگان از دوزخ قرار گیرند. این به مقتضای عدل و حکمت خداوندی است که روایات اسلامی این سخن را تصدیق می‏کند(۸)
شهید مطهری در این باره می‏گویند: “اگر کسی دارای صفت تسلیم باشد و به عللی حقیقت اسلام بر او مکتوم مانده باشد و او در این باره بی تقصیر باشد، هرگز خداوند او را معذّب نمی‏سازد، او اهل نجات از دوزخ است” (۹) نیز گفته است:

 

“به نظر من اگر افرادی یافت شوند که نیکی به انسان‏های دیگر و حتی نیکی به یک جاندار اعم از انسان یا حیوان را بدون هیچ چشم انتظاری انجام دهند و حتی در عمق وجدان خود از آن جهت خدمت نکنند که چهره خود را در آیینه وجود محرومین می‏بینند، یعنی ترس از این که روزی چنین سرنوشتی داشته باشند، عامل محرک آن‏ها نباشد، بلکه طوری انگیزه احسان و خدمت در آن‏ها قوی باشد که اگر بدانند هیچ گونه سودی عاید آن‏ها نمی‏شود، حتی یک نفر هم از کار آن‏ها آگاه نمی‏گردد و احدی به آن‏ها یک “بارک اللَّه” هم نخواهد گفت، باز هم آن کار خیر را انجام می‏دهند و تحت تأثیر عادت و امثال آن هم نباشد، باید گفت:

در عمق ضمیر این انسان‏ها نوری از معرفت خداوند هست و به فرض این که به زبان انکار کنند، در عمق ضمیر اقرار دارد، افکارشان در واقع و نفس الامر انکار یک موهومی است که آن را به جای خدا تصور کرده‏اند و یا انکار یک موهوم دیگری است که آن را به جای بازگشت به خدا و قیامت تصور کرده‏اند ،نه انکار خداو معاد واقعی… بنابر این بعید نیست که این گونه کسان واقعاً و عملاً در زمره اهل کفر محشور نگردند، هر چند لساناً منکر شمرده می‏شود، واللَّه اعلم”(۱۰)
پی نوشت‏ها:
۱ – آل عمران، (۳)، آیه ۸۵٫
۲ – شعرا (۲۶)، آیات ۸۸ و ۸۹٫
۳ – اسراء (۱۷)، آیه ۱۵٫
۴ – رجوع شود به آیات سوره توبه(۹)، آیه ۱۰۶، ونساء(۴)، آیات ۹۸ و ۹۹٫
۵ – مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱، ص ۳۰۷ و ۳۰۸٫
۶ – همان، ص ۳۱۳٫
۷ – مرتضی مطهری، همان، ص ۲۹۴٫
۸ – رجوع شود به همان، ص ۳۰۷ و ۳۰۸٫
۹ – همان، ص ۲۹۳٫
۱۰ – همان، ص ۳۰۹٫
منبع: پرسمان قرآنی
tebyan.net

نوشته آیا غیر مسلمانان هم در بهشت جایی دارند؟ اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

آیا سفارتخانه های افغانستان جواز قاچاقبری هم دارند؟ این به همه معلوم است که اکثر کارمندان سفارت ها خصوصا در اروپای غربی منجمله آلمان به آیا امام زمان عج در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن آیا امام زمان عج در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن هستند ؟ حتما بخوانید و بیشتر بدانیمبهشت چگونه جایی است؟ عکس بهشت بهشت چگونه است جهنم و بهشتدرباره بهشتبهشت رفتنراههای دسترسی به بهشتبهشت مسیحیت جهنم آیا جهنم وجود دارد ؟ ا صولا مباحث مرتبط با معاد مثل جهنم در مسیحیت شباهت هایی زیادی به یهودیت دارداگر چه بعد از بهشت و جهنم چه می شود؟‌پس از ورود به بهشت و جهنم، آخر کار انسان کجاست؟ آیا در یک جا ماندن انسانی که میل به بی سازمان اطلاعاتی پاکستان؛ خانه تزویر در بهشت …سازمان اطلاعاتی پاکستان؛ خانه تزویر در بهشت تروریست‌‌ها تصاویرآیا قبل حضرت آدم انسان های دیگری بودند؟ آیا تمدن …آیا قبل حضرت آدم انسان های دیگری بودند؟ آیا تمدن داشتند؟آیا مردم زرتشتی ایران به زور مسلمان شدند؟ شهر سوالپاسخ با سلام و تشکر در این باره در ابتدا باید گفت نظام های اجتماعی در هر دوران ادعای کارخانه شکر و دارایی های آیت الله العظمی مکارم تحقیق و تدوین حجت حاجی کاظم چند سال پیش در سفری که شیراز داشتم، جوانی ادعا کرد که این مشروب خواری،الکل خواری لامرد نوشتمقدمه ایران جزء کشورهایی قلمداد میشود که در آن مصرف مشروبات الکلی ممنوع است این آیا سفارتخانه های افغانستان جواز قاچاقبری هم دارند؟ این سوال من متوجه وزارت محترم امور خارجه افغانستان است که امیدوارم در این مورد روشنی اندازند آیا امام زمان عج در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن هستند آیا امام زمان عج در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن هستند ؟ حتما بخوانید و بیشتر بدانیم بهشت چگونه جایی است؟ در ادامه بخوانید آیا غیر مسلمانان هم به بهشت می رود؟ برزخ دریچه ای به بهشت و جهنم مسیحیت جهنم آیا جهنم وجود دارد ؟ ا صولا مباحث مرتبط با معاد مثل جهنم در مسیحیت شباهت هایی زیادی به یهودیت دارداگر چه اعتقاد بعد از بهشت و جهنم چه می شود؟‌ پس از ورود به بهشت و جهنم، آخر کار انسان کجاست؟ آیا در یک جا ماندن انسانی که میل به بی‌نهایت آیا قبل حضرت آدم انسان های دیگری بودند؟ آیا تمدن داشتند آیا قبل حضرت آدم انسان های دیگری بودند؟ آیا تمدن داشتند؟ آیا مردم زرتشتی ایران به زور مسلمان شدند؟ شهر سوال پاسخ با سلام و تشکر در این باره در ابتدا باید گفت نظام های اجتماعی در هر دوران تابعی از سازمان اطلاعاتی پاکستان؛ خانه تزویر در سازمان اطلاعاتی پاکستان؛ خانه تزویر در بهشت تروریست‌‌ها تصاویر ادعای کارخانه شکر و دارایی های آیت الله العظمی مکارم شیرازی تحقیق و تدوین حجت حاجی کاظم چند سال پیش در سفری که شیراز داشتم، جوانی ادعا کرد که این مرجع مشروب خواری،الکل خواری لامرد نوشت مقدمه ایران جزء کشورهایی قلمداد میشود که در آن مصرف مشروبات الکلی ممنوع است این محدودیت ها



لینک منبع :آیا غیر مسلمانان هم در بهشت جایی دارند؟

آیا غیر مسلمانان هم به بهشت می رود؟ - بیتوته www.beytoote.com/religious/tenet/non1-muslims.html‎Cached Similarآیا غیر مسلمانان هم به بهشت می رود؟ ... چه کسانی به بهشت می روند,اصول دین ... ضمیر اقرار دارد، افکارشان در واقع و نفس الامر انکار یک موهومی است که آن را به جای خدا تصور ... آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟ - بیتوته www.beytoote.com/religious/tenet/christians1-heaven.html‎Cached Similarآیات قرآن کریم تأکید و اصرار دارند بر اینکه شرط ورود به بهشت دو چیز است: ... در بین ادیان الهی هم، قرآن کریم فقط اسلام به معنای دین خاتم را برگزیده و بقیه را با ... بر اساس این آیات، ایمان به غیر دین اسلام در درگاه الهی مردود است و پذیرفته نخواهد بود. ... آنها را به شرطی اهل بهشت و رستگاری می داند که به اسلام ایمان بیاورند و مسلمان شوند : آیا تنها مسلمانان به بهشت می روند؟ | شهر سوال www.soalcity.ir/node/37‎Cached Similar26 مارس 2013 ... برخی دیگر عقیده دارند که به فعالیت‌های نیک غیر مسلمانان پاداش داده ... پیروان ادیان الهی (همه غیر مسلمانان) هم به حکم کتاب خودشان که در آن اشاره به آمدن ... آیا غیر مسلمانان هم به بهشت می رود؟-پایگاه بزرگ قرآنی طه tahaquran.ir/آیا-غیر-مسلمانان-هم-به-بهشت-می-رود؟/‎Cached16 فوریه 2014 ... ۴ – در فرهنگ اسلامی کفر چند معنا دارد که یکی از آن ها عناد و انکار حقایق است ... به جای بازگشت به خدا و قیامت تصور کرده اند ،نه انکار خداو معاد واقعی… ... کد جهت بارگذاری لینک سایت در موبایل و تبلتQR: آیا غیر مسلمانان هم به بهشت. پاسخ به شبهه - پس از ورود به بهشت و جهنم، آخر کار انسان کجاست؟ آیا در ... www.x-shobhe.com/shobhe/4407.html‎Cached Similarاما اگر نگاه عاقلانه، حکیمانه و غیر مادی، یعنی معنوی باشد، آخری ندارد، چنان چه هیچ یک از امور ... را نیز یک جا جمع کنند و به کسی بدهند، باز هم جای بیشتر شدن دارد و آخرش نیست. ... متأسفانه، اغلب ما مردم (مسلمان یا اهل کتاب و معتقد به بهشت و جهنم)، نه جهنم را ... در این عالم انسان هم لذت مادی دارد و هم لذت معنوی، این دو از هم جدا هستند، هر چند که در ... آیا غیر مسلمانان هم به بهشت می‌روند ؟ - صفحه 2 - تالار گفتگوی هم ... https://forum.hammihan.com/thread83373-2.html‎Cachedقرآن دو سه آیه دارد که من برای اولین بار از مرحوم راشد شنیدم - ایشان شب های ... من فکر می کنم یکی از مواردی که جای آن خیلی خالی است این است که آدم ... بهشت هم که تا حالا شش دانگ با سند منگوله دار در اختیار مسلمانان بویژه ایرنیها بوده. پاسخ به سوال دوستان (شماره ١٩- آیا فقط مسلمانان وارد بهشت میشوند ... hafezan.blogsky.com/matlab99‎Cached Similarسوال یکی از دوستان: آیا فقط مسلمانان به بهشت می روند؟ ... بگو خدا است، بگو پس چرا غیر او را اولیاء گرفته اید، با اینکه ایشان اختیار سود و ... پس، اگر کسی به جای خدای واحد، احد و بدون مثل و مانند، معتقد شد که خدا سه تاست و .... -آیات قرآن این واقعیت را هم بیان می دارند که نه ایمان بی عمل برای انسان مفید خواهد بود و نه عملِ بی نیت الهی. آب حیات - آیا پاستور و ادیسون به جهنم میروند ولی بسیاری از مسلمانان ... husein.blogfa.com/post-28.aspx‎Cached Similarآیا پاستور و ادیسون به جهنم میروند ولی بسیاری از مسلمانان بی مصرف به بهشت می روند؟ ... بنابر این به جای بحث در باره افراد مثل پاستور یا دکارت، ملاک ارزیابی اعمال را مورد ... اینها یک حساب ساده ای دارند، می گویند مردم یا مسلمانند و یا غیر مسلمان، غیر .... آیا ممکن است عملی، هم دارای حسن فعلی باشد و هم دارای حسن فاعلی، و به تعبیر ... آیا غیر مسلمانان هم در بهشت جایی دارند؟ | در مورد قیامت و - قطره www.ghatreh.com/news/nn34745793/آیا-غیر-مسلمانان-بهشت-جایی-دارند 23 نوامبر 2016 ... در مورد قیامت و محاسبه اعمال پیروان غیر اسلامی لازم است گذرا اموری را متذکر شویم، بدین شرح: 1 دین حق در هر زمان. آیا غیر از شیعه اثنی عشری، کسی وارد بهشت می‌شود، در قیامت چه ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1751‎Cached Similarفرد شیعه هم به شرطی به بهشت می رود که از شیعه بودن تنها عنوانی را یدک ... آیا غیر از شیعه اثنی عشری، کسی وارد بهشت می‌شود، در قیامت چه سرنوشتی در ... پیروان مذاهب و ادیان دیگر در آخرت چه وضعیتی دارند؟ آیا .... کریم تذکر می دهد که: «سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که .... جایگاه مسلمان بالاتر است یا جاهل قاصر؟