مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

ختم نبوت به چه معناست؟

[ad_1]

بامداد- مقصود از خاتمیت این است که پس از رسول گرامی، دیگر پیامبری نخواهد آمد و باب وحی تشریعی به روی بشر بسته شده است و همچنین بر هیچ انسانی، وحیی که حامل تشریع حکمی و تعیین تکلیفی و تحلیل حرامی یا تحریم حلالی باشد, فرود نخواهد آمد…
هرکس مدعی آن باشد که از جانب خدا در مورد احکام الاهی به او وحی شده, و احکام جدید و بی‏سابقه‏ای را که در شریعت پیامبر اسلام نبوده است، بر او نازل شده‌است ، چنین فردی مشتبه یا مغرض, و از نظر مسلمانان منکر اصل ضرور دینی است. از طرف دیگر, قرآن مجید از اکمال دین در قرآن خبر داده است؛ آن جا که می‏فرماید:

re789

الیَوْم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینکُمْ وَأَتْمَمتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دِیناً.(مائده(۵):۳).
امروز دین شما را کامل, و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را در جایگاه آیین جاودان پذیرا شدم.
کمال دین در این است که کلیه مسائل مربوط به آن اعم از اصول و فروع بر پیامبر گرامی نازل شده و او نیز به گونه‏ای در اختیار امت قرار داده است.
تعلیمات پیامبران، بصورت تدریجی و با توجه به استعداد جوامع بشری در هر دوره نازل شده است. هرچند قرآن در برخی موارد اختلاف شرایع را می ‌پذیرد؛

«لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجاً»
«برای هر کدام(هر قوم و امت)یک راه ورود و یک طریقه خاص قرار دادیم» (مائده/۴۸)
در عین حال، منشاء همه این تعالیم را از سرچشمه واحد می ‌داند و بر پیوستگی تعالیم انبیاء تاکید می ‌کند؛

«شَرَعَ لکم من الدین ما وصی به نوحا و الذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی»
«خداوند برای شما دینی قرار داد که قبلا به نوح توصیه شده بود و اکنون بر تو وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی نیز توصیه کردیم» (شوری/ ۱۳)

مسلمین معتقدند إنزال تدریجی معارف الهی از طریق وحی، با بعثت حضرت رسول اکرم (ص) پایان پذیرفت یعنی ظهور دین اسلام، با پایان یافتن دفتر نبوت توأم بوده است، و قرآن آخرین کتاب آسمانی است که از سوی خداوند متعال برای بشر نازل شده است
بنابراین هسته مرکزی تعالیم انبیاء واحد است و اختلاف شرایع از نوع اختلافات عرضی (در برابر هم) نیست بلکه اختلافی طولی است؛ به عبارت دیگر، همه انبیاء هدف واحدی را دنبال می ‌کرده ‌اند و اختلاف و تفاوت تعلیمات آسمانی پیامبران از نوع اختلاف در درجه و مرتبه است؛ یعنی پیامبران تعالیم یکدیگر را تکمیل و تتمیم کرده ‌اند. به همین دلیل است که قرآن کریم هرگز کلمه «دین » را به صورت جمع (ادیان) بکار نبرده است و خداوند قرآن را با عنوان «مهیمن» (حافظ و نگهبان سایر کتب آسمانی) نام می ‌برد:
«و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه»
«ما این کتاب را به حق فرود آوردیم در حالی که تایید و تصدیق می کند کتب آسمانی پیشین را و حافظ و نگهبان آنهاست» (مائده/۴۸)

مسلمین معتقدند إنزال تدریجی معارف الهی از طریق وحی، با بعثت حضرت رسول اکرم (ص) پایان پذیرفت یعنی ظهور دین اسلام، با پایان یافتن دفتر نبوت توأم بوده است، و قرآن آخرین کتاب آسمانی است که از سوی خداوند متعال برای بشر نازل شده است. پس از محمدبن عبدالله (ص) تجدید نبوت ‌ها ـ چه پیامبران صاحب شریعت و چه پیامبرانی که تبلیغ پیامبران صاحب شریعت را به عهده داشتند ـ پایان یافت. در قرآن به مسئله ختم نبوت اشاره شده است:

«ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین»
«محمد پدر هیچیک از مردان شما نیست، همانا او فرستاده خدا و پایان دهنده پیامبران است» (احزاب/۴۰)
در آیه بالا، از حضرت محمد (ص) صریحاً با عنوان «خاتم النبیین» نام برده شده است. در آیات دیگری نیز به این مسئله اشاره شده است:

«و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً لا مبدّل لکلماته»
«پیام راستین و موزون پروردگارت کامل گشت، کسی را توانایی تغییر دادن آنها نیست» (انعام/۱۱۵)
البته باید توجه داشت که معنی ختم نبوت این نیست که نیاز بشر به تعلیمات الهی و تبلیغاتی که از راه وحی رسیده رفع شده است. بلوغ و رشد فکری جوامع بشری هیچگاه آنها را از تعلیمات پیامبران مستغنی نخواهد کرد. تلقّی رایج و فراگیر از خاتمیت، کمال دین و جامعیت آن است. آنچه به واسطه ختم نبوت رفع شده، نیاز به وحی جدید و تجدید نبوت‏هاست، نه نیاز به دین و تعلیمات الهی.

حضرت امیرالمومنین در نهج البلاغه می ‌فرمایند:
«و لم یخل سبحانه خلقه من نبی مرسل او کتاب منزل او حجة لازمة او محجة قائمة، رسل لا تقصر بهم قلة عددهم و لا کثرة المکذبین لهم، من سابق سمی له من بعده او غابر عرفه من قبله.علی ذلک نسلت القرون و مضت الدهور و سلفت الآباء و خلفت الابناء، الی ان بعث الله محمدا رسول الله صلی الله علیه و آله لا نجاز عدته و تمام نبوته، ماخوذا علی النبیین میثاقه، مشهورة سماته، کریما میلاده»

«خداوند هرگز خلق را از وجود یک پیامبر یا کتاب آسمانی یا حجت کافی یا طریقه روشن، خالی نگذاشته است، فرستادگانی که اندکی عدد آنها و بسیاری عدد مخالفانشان آنها را از انجام وظیفه باز نداشته است.هر پیامبری به پیامبر پیشین خود قبلا معرفی شده است و آن پیامبر پیشین او را به مردم معرفی کرده و بشارت داده است.به این ترتیب نسلها پشت سر یکدیگر آمد و روزگاران گذشت تا خداوند محمد(صلی الله علیه و آله)را به موجب و عده ای که کرده بود، برای تکمیل دستگاه نبوت فرستاد در حالی که از همه پیامبران برای او پیمان گرفته بود.علائم او معروف و مشهور و ولادت او بزرگوارانه بود» (نهج ‌البلاغه، خطبه ۱)

وحی یعنی نزول فرشته بر گوش و بر دل به منظور ماموریت و پیامبری، هر چند منقطع شده است و دیگر فرشته ای بر کسی نازل نمی شود و او را مامور اجرای فرمانی نمی نماید، زیرا به حکم «اکملت لکم دینکم» آنچه از این راه باید به بشر برسد رسیده است، ولی باب الهام و اشراق هرگز بسته نشده و نخواهد شد، ممکن نیست این راه مسدود گردد

خاتمیت به معنای ختم  پیامبری است زیرا پیامبری که «خَتَمَ المَراتب باَسرها» باشد؛ یعنی همه مراحل کمال را طی کرده است و راه نرفته و نقطه کشف ناشده‏ای را از نظر وحی باقی نگذاشته است. پیوند نبوت‏ها و رابطه اتصالی آن‏ها بیانگر این است که نبوت یک سیر تدریجی به سوی تکامل داشته و آخرین حلقه نبوت، مرتفع‏ترین قله آن است. با کشف آخرین دستورهای الهی جایی برای کشف جدید و پیامبر جدید باقی نمی‏ماند.

صدر المتالهین در مفاتیح الغیب می گوید:
«وحی یعنی نزول فرشته بر گوش و بر دل به منظور ماموریت و پیامبری، هر چند منقطع شده است و دیگر فرشته ای بر کسی نازل نمی شود و او را مامور اجرای فرمانی نمی نماید، زیرا به حکم «اکملت لکم دینکم» آنچه از این راه باید به بشر برسد رسیده است، ولی باب الهام و اشراق هرگز بسته نشده و نخواهد شد، ممکن نیست این راه مسدود گردد» (ملاصدرا، مفاتیح الغیب: ص ۱۳ )
پس ختم نبوت به معنی ختم انزال وحی برای ارشاد و هدایت مردم است و این به معنای عدم نیاز بشر به هدایت در هیچ دوره ‌ای نیست.
منابع:
نهج البلاغه، سید جعفر شهیدی (مترجم)، انشارات علمی فرهنگی، ۱۳۸۷
مفاتیح الغیب، محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، محمد خواجوی (مترجم)، علی عابدی شاهرودی (مقدمه) انتشارات مولی

نوشته ختم نبوت به چه معناست؟ اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

عدل به چه معناست؟ عدل بدین معنى که دادگر است و به کسى ستم نمى نماید و کارى را بدون حکمت انجام نمى دهد آیه وکل شیئ احصیناه فی امام مبین به چه معناست؟آیه وکل شیئ احصیناه فی امام مبین به چه معناست؟این‌که خداوند نور آسمان‌ها و زمین است، آیا منظور نور …این‌که خداوند نور آسمان‌ها و زمین است، آیا منظور نور محسوس است؟ اگر نیست به چه معنا پیامبران زنده در اسلام و قرآن چه کسانی هستند؟ضمن عرض خوش آمد گویی با توجه به کاربر محور بودن انجمن همه مطالب سایت مورد تائید نمی وبلاگ دوستان سوالات درس به درس دینی سال سوم …به نام خالق هستی سلام من محمد جواد سلیم زاده ،دانش آموز سال سوم دبیرستان تیزهوشان خدا از رگ گردن نزدیکتر یعنی چهباسلام به دوستان و کسب اجازه در اینجا نزدیک‏تر بودن از رگ گردن، تمثیلی است برای بیان مشاهده و تدبر آیه سوره اعراف به همراه لیست …این مواعده در قرآن کریم گاهی به صورت اجمال گاهی به صورت تفصیل و بعد به صورت جمع بندی قرآن در چه زمانی جمع آوری شده است؟ شهر سوالمحتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شدادعای پیامبری سروش و وعده عالم‌گیر شدن فرقه …سایت صدانت که به همت جمعی از علاقه‌مندان به مباحث فلسفی و فرهنگی اداره می‌شود، مرجعی گنجور سعدی دیوان اشعار ترجیع بندنیاز به بروزآوری جهت خوانش شعر شما یا باید از مرورگر جدیدی همچون فایرفاکس استفاده آیه وکل شیئ احصیناه فی امام مبین به چه معناست؟ آیه وکل شیئ احصیناه فی امام مبین به چه معناست؟ عدل به چه معناست؟ عدل بدین معنى که دادگر است و به کسى ستم نمى نماید و کارى را بدون حکمت انجام نمى دهد، بنا وبلاگ دوستان سوالات درس به درس دینی سال سوم دبیرستان به نام خالق هستی سلام من محمد جواد سلیم زاده ،دانش آموز سال سوم دبیرستان تیزهوشان شهید این‌که خداوند نور آسمان‌ها و زمین است، آیا منظور نور محسوس این‌که خداوند نور آسمان‌ها و زمین است، آیا منظور نور محسوس است؟ اگر نیست به چه معنا است؟ پیامبران زنده در اسلام و قرآن چه کسانی هستند؟ ضمن عرض خوش آمد گویی با توجه به کاربر محور بودن انجمن همه مطالب سایت مورد تائید نمی باشد و خدا از رگ گردن نزدیکتر یعنی چه باسلام به دوستان و کسب اجازه در اینجا نزدیک‏تر بودن از رگ گردن، تمثیلی است برای بیان استیلا مشاهده و تدبر آیه سوره اعراف به همراه لیست تفسیر ها این مواعده در قرآن کریم گاهی به صورت اجمال گاهی به صورت تفصیل و بعد به صورت جمع بندی ذکر می قرآن در چه زمانی جمع آوری شده است؟ شهر سوال محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد ادعای پیامبری سروش و وعده عالم‌گیر شدن فرقه سروشیه • صدانت سایت صدانت که به همت جمعی از علاقه‌مندان به مباحث فلسفی و فرهنگی اداره می‌شود، مرجعی است گنجور » سعدی » دیوان اشعار » ترجیع بند حمیدرضا نوشته در مصرع «بر روی چو آتشت سپندی» کلمه‌ی آتشت به صورت «آتشست» ثبت شده بود که زاخار به چه معناست؟ فداکاری به چه معناست؟ کنیه به چه معناست؟ ارتباطات به چه معناست؟ غش درمعامله به چه معناست؟ کاربرد به چه معناست؟ به چه معناست؟ افرامین به چه معناست؟



لینک منبع :ختم نبوت به چه معناست؟

معنای ختم نبوت! - بیتوته www.beytoote.com/religious/tenet/means1-end-prophecies.html‎Cached Similarالبته باید توجه داشت که معنی ختم نبوت این نیست که نیاز بشر به تعلیمات الهی و تبلیغاتی که از راه وحی رسیده رفع شده است. بلوغ و رشد فکری جوامع بشری هیچگاه ... تأملی در فسلفة ختم نبوت از دیدگاه شهید مطهری(ره) www.hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/5567/53550‎Cached Similarاستاد در سه اثر خود به بررسی تفصیلی مسئله فلسفه ختم نبوت پرداخته است. .... حتی می توان گفت به یک معنا تاریخ بشریت از زمان ظهور اسلام شکل گرفته است ... معنا و فلسفه ختم نبوّت - سفینه fa.safinahmagazine.ir/--29/348-معنا-و-فلسفه-ختم-نبوّت.html‎Cached Similar3 سپتامبر 2012 ... با وجود این، معنا و فلسفه ختم نبوّت مورد اختلاف است و در این زمینه، نظریّات مختلفى عرضه شده است که ما در این مقاله، تنها به یکى از آنها اشاره مى‌کنیم. خاتمیت - ویکی شیعه fa.wikishia.net/view/خاتمیت‎Cached Similar17 ژوئن 2017 ... به این معنا که پس از حضرت محمد(ص) و دین اسلام، پیامبر و دین دیگری .... حضرت علی علیه‌السلام در بخش‌های مختلفی از نهج البلاغه به ختم نبوت به ... ‎۱ مفهوم شناسی - ‎۳ دلایل خاتمیت - ‎۵ فلسفه ختم نبوت - ‎۷ سؤالات و نظرات جدیدفرق بین ختم رسالت و ختم نبوت - آفتاب www.aftabir.com/articles/.../فرق-بین-ختم-رسالت-و-ختم-نبوت‎Cached Similar21 آگوست 2007 ... آیا منظور از ختم نبوت در آیه ی خاتم النبیین (احزاب: ۴۰) ختم باب رسالت ... اعم از رسول است;[۳] به این معنا که رسول پیامبری است که مأمور ابلاغ پیام های ... فرق بین ختم رسالت و ختم نبوت - ویستا vista.ir/article/292240/فرق-بین-ختم-رسالت-و-ختم-نبوت‎Cached Similar7 ژانویه 2008 ... خاتمیت نیاز دائمی انسان به هدایت الهی و راهنمایی وحی از یک سو، و صراحت ... و رسالت بدون پیام معنا ندارد; بنابراین وقتی اعلام شد که نبوت منقطع شده و ... خاتمیت - www.khanjany.net علی اکبر خانجانی - Google Sites https://sites.google.com/site/aliakbarkhanjany/khatamiayat اینست که ختم نبوّت به مثابه عمومی شدن و خودی شدن وحی و نور هدایت است. ... ختم نبوّت بدان معناست که در قلمرو شریعت و احکام عملی دین کسی قادر نیست فراتر از دین ... خاتمیت - ویکی فقه www.wikifeqh.ir/خاتمیت‎Cached Similarاینها همه نشانه‌های ختم نبوت و جانشینی عقل و علم به جای وحی تبلیغی است. .... مایعات، از همین باب و به همین معناست، و قرآن کریم با استعمال تعابیری چون «ختم الله علی ... خاتمیت - دانشنامه‌ی اسلامی wiki.ahlolbait.com/خاتمیت‎Cached Similar18 ژانویه 2016 ... ۵ خاتمیت در فلسفه و عرفان اسلامی; ۶ فلسفه ختم نبوت. ۶.۱ مصون بودن قرآن ... خاتمیت مصدر جعلی از خاتم و از ریشه ختم به معنای پایان می‌باشد. رایج‌ترین معنایی ... در این معنا، تفاوتی میان خاتِم(به کسر تاء) و خاتَم(به فتح تاء) نیست. فرق بین ختم رسالت و ختم نبوت - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx/index.aspx?pid=934&articleid...‎Cachedآیا می توان گفت منظور از ختم نبوت در آیهى خاتم النبیین (احزاب: 40) ختم باب ... که نبى اعم از رسول است;[3] به این معنا که رسول پیامبرى است که مأمور ابلاغ پیامهاى ...