مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم و فناوری

[ad_1]

دبیرکمیسیون تدوین وهماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم وفناوری را پیوند امکانات، توانمندی های تکنولوژیکی، فناوری و نوآوری مناطق با سازمان ها و نهاد ها برای رفع علمی مشکلات و مسائل این مناطق عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دکتر فرهنگ فصیحی عصر چهارشنبه در حاشیه صد و چهل و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)در گفت وگو با خبرنگاران، اصلاح آئین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم وفناوری را یکی از موارد مطروحه در نشست امروز این کمیسیون عنوان کرد و گفت: یکسری از مواد این آئین نامه با گذشت چندین سال از اجرا و با توجه به تغییرات ساختاری که در دولت ایجاد شده است نیازمند بررسی و تغییر بوده است.
وی مسائلی همچون اعتبارات مربوط به طرح های مصوب در مناطق ویژه، سازوکارهای اجرا شدن طرح ها وهمچنین بحث ترکیب هیات اجرایی استانی ناظر برعملکرد هیات عامل مناطق ویژه را از جمله موضوعات مورد بررسی و اصلاح آئین نامه تاسیس و توسعه سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم وفناوری ذکر کرد.
دبیرکمیسیون تدوین وهماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف با تاکید براینکه، مهمترین اصل در این بحث تاکید برماموریت مناطق ویژه است، افزود:البته شاید یک مقداری از آئین نامه موجود تاکید بر نگاه فیزیکی و جغرافیایی این مناطق داشته است در حالیکه خود این مناطق بیشتر وظیفه نرم افزاری را عهده دارهستند.
وی با بیان اینکه، در مناطق ویژه استان ها یک مجموعه ای از امکانات تولید علم و تکنولوژی درکنار مجموعه ای از مشکلات و مسائل این مناطق قرار گرفته است، اظهارکرد: رفع این مسائل کلیدی به طور حتم نیازمند استفاده از علم و تکنولوژی است.
فصیحی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری پیوند امکانات و توانمندی ها ی علمی و تکنولوژیک و فناوری و نوآوری منطقه با سازمان ها و نهادهای برای رفع معضلات و مشکلات منطقه و همچنین تسریع اختصاص منابع مالی و تعریف ساز و کارهای اجرایی طرح ها است افزود: در حال حاضر در محدوده پنج استان این پیوند ارگانیک در حال اجرایی شدن است.
وی اظهارکرد:در واقع ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری که در استان ها در حال شکل گیری است تسهیلگری در به کارگیری امکانات و توانمندی ها به منظوررفع مسائل و مشکلات استان ها است.
دبیرکمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، با ذکر مثالی ادامه داد:بعنوان مثال درمنطقه ویژه اقتصادی بوشهر که بحث نفت و گاز مطرح است پارک علم و فناوری، مرکز رشد و مراکز علمی و تحقیقاتی موجود است و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان نیز حضور دارند، اما اینها ارتباط ارگانیکی با صاحبان مسئله یعنی وزارت نفت یا سازمان گردشگری ندارند.
وی اضافه کرد:این وظیفه سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری است که این ارتباط را بین مجموعه های فعال علمی و تکنولوژیکی وهمچنین نهادها و سازمان هایی که دچار مشکل هستند، ایجاد کند.
فصیحی گفت:برای این کار سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری باید ساز و کار لازم پیش بینی کرده و اگر لازم باشد پیشنهاد مشوق ها و بحث های آموزشی را ارائه کند، یک جایی ممکن است نیازمند این باشد که از معافیت خاصی استفاده شود یک جایی نیازمند آن است که درانعقاد قراردادی تسهیل شود یا سازمان مامور به این کار شود.
وی درخصوص نحوه تامین هزینه سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری که طبق تعریف قرار است یک سازمان غیر دولتی باشد، نیز اظهارکرد: پیشنهادی مطرح شده است که اگر در شورای عتف مصوب شود سازمان عامل را استانداری از محل منابع استانی و ملی در پنج سال اول تامین هزینه خواهد کرد تا این مراکز در این پنج ساله بتواند ساز و کار تامین درآمد خود را شکل دهند.
دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، افزود: ضمن اینکه این سازمان از همین فرایند تسهیل گری و قراردادهای که منعقد می شود می تواند آن بعدها برای خود تامین اعتبار و درآمد کند.
وی یکی دیگر از بحث های مطرح شده درصد و چهل وهشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را بحث سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور عنوان کرد و با بیان اینکه فهرست گذشته ما امسال منقضی خواهد شد، افزود:برای سال آینده فهرست جدیدی منتشر می شود.
فصیحی همچنین اظهارکرد:برخی از قوانین و اعتبارات در کشوربا مصوبات و سیاست ها و اولویت های شورای عالی عتف متصل می باشند که دستگاه باید اعتبارات شان را در راستای سیاست ها و اولویت ها و مصوبات شورای عالی عتف هزینه کنند.
وی گفت:این کار انجام شده و حدود یکسالی است که 11 کمیسیون شورای عالی عتف بصورت تخصصی کار می کنند و فهرست پیشنهادی کمیسیون ها برای اولویت گذاری نهایی شده است.
دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، ادامه داد:در مجموع 11 کمیسیون در حال حاضر حدود 850 عنوان پیشنهادی برای انتخاب از بین اینها بدست آمده که در ظرف دو هفته آتی برای کسب نظر اعضاء کمیسیون های شورای عتف برای جمع بندی و تصویب نهایی کمیسیون ها یا شورای عالی در پورتال عتف بارگذاری می شود.
وی با اشاره به اینکه، این دوره از اولویت ها بر اساس یک روش علمی تر، دقیق تر و مفصل تر انتخاب شده است افزود:در دوره های قبل اولویت ها بصورت دو ساله تدوین شده است اما امسال به جهت اینکه در آستانه برنامه ششم قرار داریم بناشده است که برای یک دوره پنج ساله و منطبق بر برنامه ششم توسعه این اولویت ها انتخاب شوند، ضمن اینکه اولویت ها باید بتواند بخش علم و فناری را بخوبی پشتیبانی کند.
فصیحی بررسی آخرین وضعیت پیشرفت شاخص های علم و فناوری درکشور را یکی دیگر از بحث های مطرح شده در نشست امروز کمیسیون دائمی شورای عالی عتف عنوان کرد و از انجام یک کار مفصل در تعریف و تهیه شاخص های علم و فناوری در دبیرخانه این شورا خبر داد.
دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، افزود: این مجموعه و بسته مفصل از شاخص ها بصورت جامع ضمن اینکه می تواند نظام علمی و فناوری در کشور را در مقایسه با دنیا رصد کند، برای مصرف سیاستگذاران داخلی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید براینکه هم اکنون بحث و گزارش های مربوط به جایگاه علم و فناوری کشورمان در مقایسه با سایر کشورها صحیح نیست، دلیل این ادعا را عدم تطابق شاخص های مورد استفاده داخلی با نمونه های استاندارد دنیا ذکر کرد.
دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، ادامه داد:بعضی از اقلام شاخص ها که بر اساس آن جایگاه علمی و تولید علم و فناوری کشورها در نوآوری و تولید علم محاسبه می شود با آنچه که ما در کشور احصاء می کنیم مطابقت ندارد.
وی افزود:بعنوان مثال به لحاظ تعداد نیروی انسانی شاغل در تحقیقات و محققین، نوع فعالیت های پژوهشی یا پروژه های تحقیقاتی و همچنین اعتبارات یک استانداردهایی در دنیا وجود دارد که ما هنوز اینها را با شاخص های جهانی تطبیق نداده ایم.
وی ادامه داد: در بحث اعتبارات بودجه ای نیز یک ردیف های مشخص در بودجه داریم که عموما یک یا نیم درصد را حساب می کنند اما هنوز بحث تخصیص اعتبارمان مشخص نیست، اما در همین بحث های اعتبارات دستگاه ها یک مواقعی در طراحی ها یک اعتبار عمرانی برای توسعه دارند که برخی از اقلام طراحی و مهندسی جز هزینه های پژوهشی و توسعه تکنولوژی حساب می شود.
فصیحی با ذکر مثالی دیگر گفت:هنگامی که صحبت از تعداد محققین می شود یک تعداد عظیمی از محققین را در حوزه علوم انسانی در حوزه علمیه داریم که هنوز تکلیف معلوم نیست چراکه گاهی اینها را در شاخص های علم و فناوری مد نظر قرار می گیرد و گاهی نیز قرار نمی گیرد.
وی در خصوص اینکه این چه تفاوتی با مجموعه شاخص های طرح شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد نیز اظهارکرد: این شورا برای رصد نقشه جامع علمی کشور یک مجموعه شاخص هایی را درنظرگرفته است که البته اقدامات عتف در این خصوص یک تحقیق مستقل است و در نهایت ممکن است با مجموعه شاخص های شورای انقلاب فرهنگی تلفیق یا بصورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد.
علمی **1836 **1440
خبرنگار: یوسف درویشی** انتشار: گلشن

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم و فناوری رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم و فناوری



لینک منبع :رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم و فناوری

رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم www.irna.ir/fa/News/82320035/ 23 نوامبر 2016 ... تهران-ایرنا-دبیرکمیسیون تدوین وهماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم وفناوری را ... رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم و ... www.aftabir.com/news/article/view/2016/11/23/1559117‎Cached23 نوامبر 2016 ... تهران-ایرنا-دبیرکمیسیون تدوین وهماهنگی سیاست‌های علم و فناوری شورای عالی عتف، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم وفناوری را ... [PDF] ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم اﯾﻔﺎی ﻧﻘﺶ ﭘﺎرﮐﻬﺎی ﻋﻠﻢ و ؛ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ - Sid www.sid.ir/fa/VEWSSID/s_pdf/24513890477.pdf‎Cached Similarﻣﮑﺎﻧﯿﺰم اﯾﻔﺎی ﻧﻘﺶ ﭘﺎرﮐﻬﺎی ﻋﻠﻢ و. ﻓﻨﺎوری. در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی. دارﯾﻮش ﭘﻮرﺳﺮاﺟﯿﺎن. 1، ... ﻣﺮﮐﺰ رﺷﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و اﻗﺘﺼﺎد ﭘﺎرک ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری ﯾﺰد، ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻓﺮاﻓﺮ .... ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ. ﭘﺎرﮐﻬﺎ. ی ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری . ﺑﻪ ﻋﻨﻮان. ﺣﻠﻘﮥ. ﻣﻔﻘـﻮدة اﺻـﻠﯽ در. زﻧﺠﯿـﺮه. ﺗﻮﺳـﻌﮥ. اﻗﺘﺼـﺎدی ﻣﺒﺘﻨـﯽ ﺑـﺮ .... اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاری و ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ در ﻗﺎﻟﺐ اﻋﻄﺎی اﻣﺘﯿﺎزات ﻣﻨﺎﻃﻖ وﯾﮋه ﺑﻪ ﭘﺎرﮐﻬﺎ ... ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﭘﺎرﮐﻬﺎی ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﻨﺎوری ﻣﺘﺎﺛﺮ از ﭼﻨﺪ. بعدی - اخبار | شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری https://www.atf.gov.ir/fa/news-اخبار?cat=148&p237=2018 رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم و فناوری ... علم و فناوری شورای عالی عتف، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم ... [PPT] PowerPoint Presentation - دبیرخانه اجلاس معاونان پژوهش و فناوری moavenan.msrt.ir/fa/download/download/.../powerpoint-presentation‎Cachedدانشگاه کارآفرین یک سازمان نسبتا مستقل می باشد و مخلوق وابسته به محیط .... شاید تاکنون تصور بر این بوده است که رسالت و مآموریت اصلی دانشگاه صرفا .... مراکز رشد و پارک های علم و فناوری; مناطق توسعه فناوری های نوین; مناطق ویژه علم و ..... تدوین طرح آمایش قطب های علمی و ساماندهی آنها در راستای رفع نیازهای کشور و مرجعیت علمی ... [PDF] مناطق ویژه علم و فناوری پیشران توسعة علمی هستند - پارک علم و فناوری ... www.astp.ir/uploads/ATF-3.pdf‎Cached Similarفناوری با بیان اینکه مناطق ویژه علم و فناوری با هدف مستند. کردن تحقیقات .... اصلی آنها عدم ســاماندهی و تعریف مأموریت هــای دقیق و منطبق بر نیاز. جامعه می باشد. ... است زیرا مسئله مهارت آموزی، کار آفرینی و رفع نیاز بازار کار ..... مهندس مراد علیزاده مدیر عامل شرکت ملی مس ایران. می باشد. ..... استقرار گروه های ارزیابی و ارزشگذاری فناوری. 7. وزارت علوم - سیستم پایش اخبار new.e-sepaar.net/HtmlGroupNews.aspx?... 29 جولای 2017 ... وی علت استعفایش را مشکلات شخصی و کار علمی عنوان کرد و گفت : البته باید ..... معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد؛/دانشگاه پیام نور به ماموریت اصلی خود ... در راستای ماموریت خود بخشی از کلاس ها را نیمه حضوری و به منظور رفع اشکالات ..... احمدی با بیان اینکه سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری در پنج استان دارای ... وزیر علوم تحقیقات و فناوری - سیستم پایش اخبار new.e-sepaar.net/HtmlGroupNews.aspx?... 30 جولای 2017 ... خوانساری گام نخست فعالیت در این پارک را آماده سازی و استقرار شرکت ها در 7 ... در جهت رفع نیازهای ملی و فتح بازار های جهانی از دیگر اهداف پارک علم و فناوری .... محمد فرهادی : /توسعه مناطق ویژه علم و فناوری اطلاعات از جدی ترین برنامه های اقتصادی است ..... اما مأموریت اصلی پیام نور آموزش غیرحضوری و مجازی است و لذا باید ... خبرگزاری جمهوری اسلامی - عناوین خبرهای علمی www3.yazd.irna.com/fa/NewsPage.aspx?kind=180&lm...0... رفع علمی معضلات، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرارمناطق ویژه علم و فناوری ... های علم و فناوری شورای عالی عتف، ماموریت اصلی سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم ... [PDF] فراخوان عمومی.docx ostanyazd.ir/documents/.../94118da8-c7dc-4904-9c45-50e3e4660215‎Cached13 ا کتبر 2015 ... وﯾﮋه ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری ﯾﺰد اﯾﺠﺎد و ﺳﺎزﻣﺎن ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻨﻄﻘﻪ وﯾﮋه ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻮﺳﻌﻪ ... ای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﻮرای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﻮر اﺻﻠﯽ ﺑﺮای رﻓﻊ دﻏﺪﻏﻪ ... ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﻣﻠﯽ،ﻣﻨﻄﻘﻪ ای و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و اﺷﺘﺮاک ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻫﻤﻪ ﻃﺮف ... ﯿﺎﻧﯿﻪ ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ وﯾﮋه ﻋﻠﻢ و ﻓﻨّﺎوری ﯾﺰد ... اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺘﻘﺮار و ﺗﻮﺳﻌﻪ. ﻣﻨﻄﻘﻪ. وﯾﮋه. ﻋﻠﻢ وﻓﻨﺎوری. (. ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﺗﺠﺎری. ).