مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

خواص پونه کوهی

[ad_1]

 

با دلگرم همراه باشید تا با خواص پونه کوهی بیشتر آشنا شوید.

 

خواص پونه کوهی

 

خواص پونه کوهی

 

مقدمه ای راجع به پونه کوهی

 

از گیاهان دارویی است که در آشپزی و مصارف دارویی استفاده می شود و در طب و پخت و پز برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است پونه کوهی به طور معمول رشد می کند و 50 سانتی متر قد دارد برگ بنفش آن حدود 2 تا 3 سانتی متر طول دارد.

پونه کوهی دارای مواد شیمیایی مانند ( تیمول، پینن، لیمونن، کارواکرول، اسیمن و کاریوفلن ) است که به گیاه بوی منحصر به فرد و لذت بخش می دهد. نه تنها پونه به غذا عطر و طعم می دهد بلکه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد باکتریایی می باشد.

 

 

خواص پونه کوهی

خواص پونه

 

خواص پونه کوهی

تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم‌کننده است و بویژه پونه کوهی در نرمش دادن موثرتر از جویباری است . خون را به سوی پوست می‌کشد و قرحه‌آور است . پونه را تنها خورندف عرق ریز است و بسیار گرمی‌بخش . مواد را از ژرفای تن جذب می کند . تکه‌کننده و خشکاننده و گرم‌کننده است .پونه، بویژه پونۀ سبز را هم‌چنین با شرابی بپزند و بر پوست نهند تا لکه‌های سیاه و خونی را که زیر پلکها پیدا می‌شود از بین ببرد .

برای درمان درد مفاصل آب‌پزش را بخورند. کوفتگی ماهیچه و پیرامون ماهیچه را برطرف می‌کند . ضماد پونه که پوست را می‌سوزاند هم داروی عرق‌النساء است .

ضماد پونه مزاج اندام را تغییر می‌دهد و جاذبی است که از ژرفا جذب می‌کند . هم‌چنین پونه را بخورند و به دنبالش آب پنیر سر کشند و چندین روز پی در پی تکرار کنند که در علاج پاغر و واریس مفید است . پونه‌ای که ( غلیجن ) نام دارد نیز خوردنش داروی ترنجیدگی و مالیدنش بر پوست که خون را بسوی پوست می‌کشد علاج نقرس است .چون پونه هم تحلیل‌برنده و هم تکه‌کننده و نرمی‌بخش است خوردنش در علاج جذام هم مفید است.

افشره‌اش کرم گوش را از بین می‌برد و پونه کوهی داروی زخم دهان است و ریختنی‌ها را از سوراخ بینی بیرون سازد. سوختۀ غلیجن هم لثه را استوار سازد .

آب‌پز پونه علاج بلند نفسی ( انتصاب النفس ) است . پونه تنها و بویژه اگر با انجیر خورند سینه را از خلط‌های غلیظ و لزج پاک می نماید. درمان درد دنده است و کوهی از جویباری در این باره موثر تر و غلیجن همه این کارها را می‌کند. سرکه را بر پونه پاشند یا پونه‌ای که تازه در سرکه ریخته‌اند به بینی غش‌کرده نزدیک کنند تا از بوی آن به هوش آید . پونۀ شاک هم در علاج تپش قلب مفید است .

هر پونه‌ای و بویژه پونۀ کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد . پونه که زداینده و باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرایی و سودایی است ، خودش و آب‌پزش در علاج یرقان مفید است. اگر بیمار یرقانی خود را با آب پز و پونۀ کوهی شستشو دهد عرق کند و سود بیند و اگر پونه را با انجیر خورند داروی استسقا است .

آب پز پونه برای پیچش و درد روده و قی و اسهال شدید مفید است . پونۀ بیابانی هم مسهلی ملایم است ، بنفع زهدان است ، کرم و بویژه کرمهای ریز را می‌کشد.

بیمار تب و لرز اگر هم آب‌پز پونه خورد ، یا پونه را در روغن بپزد و از آن روغن بر تن مالد بسیار نفع بیند .خوردن و ضماد گذاشتن پونه پادزهر حشرات است . ضمادش تقریباً کار داغ‌گذاری را انجام می‌دهد . کسی که سم خورده اگر پونه را با شراب بخورد سم را از کار بیندازد . دودکردن برگ پونه هم حشرات را می‌گریزاند . گستردن برگش نیز دشمن حشرات موذی است . پونۀ بیابانی داروی نیش کژدم است و اگر در آب جوشیدۀ پونۀ کوهی را بخورند پادزهر دندان درندگان است .

 

خواص پونه کوهی

 

مقدار مصرف مجاز پونه کوهی

 

برای درمان انگل های روده ای 200 میلی گرم از روغن پونه کوهی سه بار در روز به مدت 6 هفته مصرف شود.

 

خواص پونه کوهی


عوارض جانبی و احتیاطات پونه کوهی

 

خوردن پونه کوهی می تواند سبب ناراحتی معده در برخی افراد شود علاوه بر این، کسانی که به گیاهان متعلق به خانواده نعناع مانند ریحان، سنبل، نعناع و مریم گلی حساسیت دارند باید مراقب باشند چرا که آنها نیز ممکن است به پونه واکنش های آلرژیک داشته باشند.
بارداری و شیردهی: پونه کوهی خوراکی در مقادیر دارویی در دوران بارداری نباید مصرف شود زیرا خطر سقط جنین با مصرف پونه کوهی وجود دارد.

 

 

خواص پونه کوهی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

+ 0
مخالفم - 0

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

خواص درمانی پونه و پونه کوهیپونه از خانواده نعناع است وبرای هضم غذا مفید می باشد جویدن نعناع و پونه برای بر طرف فواید و خواص پونه کوهی آشپزی من …فوایدوخواصپونهکوهیپونه کوهی مانند نعناع گیاهی گرم و معطر است؛ اما به نسبت نعناع از مواد مغذی بیشتری خواص درمانی پونه و پونه کوهی آکاخواص پونه کوهی خواص دارویی پونه کوهی فواید پونه کوهی خاصیت پونه کوهی پونه کوهی در خواص پونه از زبان بوعلی سیناخواصپونهاززبانبوعلیسیناخواص پونه از افشره‌اش کرم گوش را از بین می‌برد و پونه کوهی داروی زخم دهان است و آشنایی با برخی خواص پونه کوهیپونه کوهی منبع غنی از فیبر است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند این گیاه حاوی روغن فواید پونه کوهی چیست فوایدپونهکوهیچیستپونه کوهی از گیاهان که اسانس پونه کوهی هیمالیا دارای خواص ضد باکتریایی پونه کوهی؛ شبیه نعناع با خواصی فوق‌العادهپونه کوهی مانند نعناع گیاهی گرم و معطر است؛ اما به نسبت نعناع از مواد مغذی خواص پونه پونه کوهی خواص و فواید،مضرات،نحوه مصرف …دم کرده پونه در بارداریخواص پونه خشکخواص پونه و آویشنعکس پونه کوهیانواع پونهنام معجزه و خواص پونه دم کرده ، دمنوش پونهدم کرده پونه و آویشندم کرده پونه در دوران بارداریخواص پونه کوهی دم کردهدم کرده پونه مرزنگوش گیاه ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادپونهکوهیپونه بستانی گیاهی است پایا که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها چای کوهی خواص درمانی پونه و پونه کوهی پونه از خانواده نعناع است وبرای هضم غذا مفید می باشد جویدن نعناع و پونه برای بر طرف کردن خواص پونه پونه از خانواده نعناع است و ترکیب اصلی موجود در این گیاه، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول است گیاهان دارویی خواص دارویی پونه وحشی پونه کوهی یا پونه وحشی از گونه نعناع ها می باشد که سرشار از ترکیبات آروماتیک معطر می باشند معجزه و خواص پونه دم کرده ، دمنوش پونه دم کرده پونه و آویشندم کرده پونه در دوران بارداریخواص پونه کوهی دم کردهدم کرده پونه کوهی پونه کوهی؛ شبیه نعناع با خواصی فوق‌العاده پونه کوهی و نعناع هر دو از خانواده نعناعیان می‌باشند و از نظر مواد مغذی بسیار مشابه هستند خواص پونه ،خواص ترخون ، خواص ریحان، خواص ریحون، فواید ریحان آکا خواص سبزیجاتجنبه دارویی گیاهان بر وجه خوراکی و غذایخواص سبزیجات خواص دارویی سبزیجات پونه ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد پونهگیاه پونه یا پودنه نام علمی از گیاهان خانواده نعنائیان است گیاهی است از سرده نعنا و خاصیت گیاه« گزنه» و «چای کوهی» توکلیجهو«مرزه»و خاصیت گیاه« گزنه» و «چای کوهی» توکلیجهو«مرزه»و«کاکوتی» دمنوش آویشن و پونه براونی یکی از کیک های غنی شده با کاکائو و شکلات هست طعم بسیار دلچسب و خوبی داره نعنا ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد نعنا نعنا یا نعناع، پونه، پودنه نام علمی گیاهی است از رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ که خواص پونه خواص پونه وحشی خواص پونه دم کرده خواص پونه در طب سنتی خواص پونه و آویشن خواص پونه خواص پونه خشک خواص پونه ونعنا



لینک منبع :خواص پونه کوهی

فواید پونه کوهی چیست - رژیم سلامتی https://www.foodregime.com/.../417-فواید-پونه-کوهی-چیست.html‎Cachedخواص پونه کوهی پونه کوهی از گیاهان دارویی است که در آشپزی و مصارف دارویی استفاده می شود و در طب و پخت و پز برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است پونه ... خواص درمانی پونه و پونه کوهی - بیتوته www.beytoote.com/health/cure.../beebalm-attribute1.html‎Cached Similarداروی گیاهی,گیاهان دارویی,خواص گیاهان دارویی,کتاب داروهای گیاهی,کشت گیاهان دارویی,گیاه پونه,گل پونه,پونه,پونه کوهی,خواص پونه,خواص درمانی پونه,خاصیت پونه ... فواید باورنکردنی دم کرده پونه - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/358241/فواید-باورنکردنی-دم-کرده-پونه‎Cached Similar30 سپتامبر 2014 ... پونۀ کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد. پونه که زداینده و باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرایی و سودایی است. معجزه و خواص پونه دم کرده ، دمنوش پونه ، چای پونه - آکاایران www.akairan.com/health/tebsonati.../origanum-vulgare.html‎Cached Similarدم کرده پونه و آویشن,دم کرده پونه در دوران بارداری,خواص پونه کوهی دم کرده,دم کرده پونه کوهی,دم کرده پونه بارداری,خاصیت پونه دم کرده,فواید پونه دم کرده,پونه دم کرده,دم ... دمنوش پونه کوهی معرفی خواص - موارد منع مصرف و طرز تهیه و طبیعت دم ... wikidrink.info/نوشیدنی-طبی-سنتی/دمنوش-پونه-کوهی/‎Cached Similarپونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. خواص موارد منع مصرف و طرز تهیه آن به صورت زیر است یک قاشق ... خواص پونه کوهی چیست - پزشک تو www.pezeshketo.com/10204/herbal.../خواص-پونه-کوهی-چیست/‎Cached18 ژانویه 2017 ... خواص پونه کوهی چیست - پونه کوهی و نعناع هر دو از خانواده نعناعیان و از نظر مواد مغذی بسیار مشابه است. پونه کوهی گیاهی است با برگ‌هایی به رنگ سبز ... پونه کوهی گیاهی مناسب برای فشار خون - نمناک namnak.com/پونه-کوهی.p49677‎Cachedپونه کوهی و پونه کوهی گیاهی مناسب برای فشار خون و پونه کوهی چه خواصی دارد و ... پونه کوهی خواص آنتی اکسیدانی دارد و به علت تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با ... پونه کوهی گیاهی برای تقویت معده - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/59559_پونه-کوهی-گیاهی-برای-تقویت-معده.html/‎Cached Similarگیاهی که امروز در دکتر سلام قصد معرفی آن را داریم پونه کوهی نام دارد. پونه کوهی از خواص زیادی از جمله جلوگیری و درمان سوء هاضمه، عفونت‌های مجاری تنفسی، کورک و. پونه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/پونه‎Cached Similarدر کتاب آشپزی رومیان (اِپیسوس) این گیاه را به همراه فودنج کوهی و انجدان رومی و گشنیز ... تزریق عصارهٔ پونه به موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که این گیاه دارای خواص آرام ... خواص پونه از زبان بوعلی سینا - شفاف www.shafaf.ir/fa/news/118978/خواص-پونه-از-زبان-بوعلی-سینا‎Cached Similar15 ژوئن 2012 ... حکیم بوعلی سینا در خواص پونه بر تاثیر آن بر مزاج و دردهای شکم و معده تاکید ... افشره‌اش کرم گوش را از بین می‌برد و پونه کوهی داروی زخم دهان است و ...