مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند +عکس

[ad_1]
گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند +عکس
سرویس گردشگری خبرایرانی، «تپه پری» محوطه ای باستانی در روستای پیروز (پری) است که علی رغم گنجینه ای که دردل خود دارد، امروزه فراموش شده و از آن استفاده ای به منظور گردشگری و باستان شناسی نمی شود. این روستا و «قلعه پری» (قلعه بلنده) آن زادگاه کریم خان زند بوده است.


متاسفانه این تپه علی رغم قدمت تاریخی و ارزش فوق العاده آثار باستانی به دست آمده از آن، هنوز ثبت ملی نشده است. با وجود این، نحوه تدفین اجسادی که در گورستان های مکشوفه آن یافت شده، اطلاعات گران قیمتی راجع به اعتقادات اقوام کهن در اختیار ما قرار می دهد.

 

موقعیت روستا وقلعه کریم خان

روستای پیروز (پری) در جاده اراک-ملایر و در فاصله 27 کیلومتری جنوب شرقی ملایر، از توابع بخش زند دهستان کمازان این شهرستان  قرار دارد.ارتفاع تپه پری 15 متر است و در 200 متری جاده آسفالته اراک-ملایر واقع شده است.


قلعه باستانی و تاریخی «پری» (بلنده) در مرکز روستا واقع شده است. بنای اولیه آن به قرن چهارم پیش از میلاد نسبت داده می‏شود. بر فراز خرابه‏های این قلعه، قلعة منسوب به کریم‏خان زند قرار دارد که محل تجمع و سازماندهی لشکریانش بوده است. البته به غیر از قلعه بلنده ، 5 قلعه دیگر هم در این روستا وجود دارد. 

کریم خان زند,زادگاه کریم خان زند,روستای کریم خان زند

قلعه باستانی و تاریخی «پری» (بلنده) در مرکز روستا واقع شده است

 
وجه تسمیه
«پری» به معنای گرداگرد و پیرامون و همچنین نام دختر کریم خان زند بوده است.

کاوش های انجام شده و کشفیات
در کاوش هایی که برای اولین بار توسط مهندس حکیمی در سال 1349 در این محل به عمل آمد، قدمت این قلعه را مربوط به دور های زندیه، ساسانی و مادها دانسته اند و قبوری متعلق به هزاره اول میلادی نیز در آن کشف شده است.اما با کاوش های مجدد در سال 1384 به سرپرستی جواد باباپیری قدمت قلعه و روستا را به دوره قبل از عصر مفرغ و آهن دانسته اند. به طور کلی در تپه پری 150 قبر شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته است. اکثر سنگ قبرها از جنس سنگ آذرین و مستطیل شکل هستند. بر روی قبور زنان سلسله زندیه معمولا نقش مُهر و تسبیح، شانه دوطرفه، آئینه و جانماز حکّاکی شده و بر روی قبور مردان نیز تصویر مُهر و تسبیح، قلیان، خنجر، تفنگ برنو و گاهی نیزاسب دیده می شود. بالای قبر خان‌ها و بزرگان ایل نیز یک سنگ ایستاده قرار گرفته است. روی این سنگ معمولا صحنه‌های آوردن قلیان و چای برای خان یا بزرگ ایل به تصویر کشیده‌ شده ‌است.


قبر مادر کریم خان نیز در بررسی های باستان شناسان در همین تپه یافت شده است. سنگ قبر مادر کریم خان پس از کشف توسط اهالی روستا به حمام انتقال داده شده و با توجه به حساسیتی که اهالی به کریم خان داشتند ، محافظت از آن را خود به عهده گرفته و معمولا سنگ قبر را به هرکسی نشان نمی دادند.


در مورد قبور قدیمی تر طرز قرار گرفتن اسکلت ها درون قبور بر روی بازوی راست یا چپ است که بسته به موقعیت خورشید در آسمان متفاوت بوده است و سعی شده است صورت مردگان رو به خورشید قرار بگیرد. زانوها نیز خم و دست ها روی سینه قرار گرفته است.ظروف و تزئیناتی از قبیل گردنبند، انگشتر و دست بند که در زمان حیات مورد استفاده متوفی بوده را نیزهمراه وی دفن کرده اند.

کریم خان زند,زادگاه کریم خان زند,روستای کریم خان زند

بنای اولیه قلعه باستانی و تاریخی «پری» به قرن چهارم پیش از میلاد نسبت داده می‏شود

 
سیستم آبرسانی قلعه زندیه نیز شباهت بسیار زیادی با حمام فین کاشان دارد. در این سیستم لوله های سفالی مارپیچ از رودخانه به سمت قلعه کشیده شده اند ، تا بتوانند آب را با فشار به داخل قلعه مذکور برسانند. کشف دو قطعه لوله سفالی (تن پوشه) با حدود 45 سانتی متر طول و 15 سانتی متر قطر که اطراف آن با ساروج و نخاله های خشت پخته پوشانده شده است ، باستان شناسان را متوجه سیستم آبرسانی تپه پری کرد که مقصد آبرسانی آن قلعه زندیه بوده است.


در اطراف و داخل رودخانه تعداد شش تپة باستانی وجود دارد که در آن‏ها سفالینه و سکه‏های قدیمی پیدا شده است. قدمت این تپه‏ها به دوران ماد می‏رسد.خرابه‏های حمام قدیمی و امامزاده دو خواهران از دیگر آثار این روستاست.


حمام پری معروف یه حمام کریمخانی ، از جمله بناهای دوره زندیه است که توسط کریم خان زند در این روستا بنا شده است. تمام مصالح مصرف شده در این حمام با ملات ساده کار شده است. این حمام زیر زمین احداث شده است و سطح آن هم کف با سطح زمین است روشنایی های این حمام دارای 5 نور گیر قدیمی است . بازسازی این حمام قدیمی در 130 سال قبل انجام شده و سنگ قدیمی آن در میراث فرهگی شهرستان ملایر نگهداری می شود.

طبیعت روستای «پری»
باغ‌های انبوه، سواحل رودخانه خروشان، قنات‌های قدیمی‌، طبیعت جذاب و گیاهان دارویی و آثار تاریخی ارزشمند ،فضای گردشگری مناسبی برای گردشگران فراهم آورده است.منطقۀ حفاظت شدۀ «لشکردر» نیز با وسعتی معادل 1600 هکتار زیستگاه حیات وحش این روستاست. 

کریم خان زند,زادگاه کریم خان زند,روستای کریم خان زند

سیستم آبرسانی قلعه زندیه نیز شباهت بسیار زیادی با حمام فین کاشان دارد.

 
سوغات و غذاهای محلی
انواع قالی و گلیم مهم‏ترین صنایع دستی و کشمش، شیره انگور، گردو و بادام سوغات این روستا است.ترخینه، کاچی، آش جو با سیرابی، آش رشته ترش، آش خیار و اشکنه نیز غذاهای رایج روستای پری هستند.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

جایی شبیه رویا در ایران عکسسوباتان دارای جمعیت کمی است که در اواخر ماه اول تابستان از روستاهایی چون قلعه‌بین در پاییز درجنگل ابر جلوه‌ای زیبا ازطبیعتعکسجنگل ابرعکس جنگل ابرجنگلآب و هوای جنگل ابرابرعکسهای جنگل ابرجنگل ابر شاهرودجنگل رابطه عاشقانه لیلا حاتمی و همسرش عکسلیلا حاتمی به تازگی در گفت‌وگویی مشترک با هانیه توسلی که در تازه‌ترین شماره ماهنامه دانلود آهنگ جدید پرشین سانگدانلود آهنگ جدید ساسی مانکن به نام بد سلیقه دانلود آهنگ جدید پازل باند به نام نگم برات سفر به یزد بیا تا برویمسفربهیزدیزدآبان برای پیدا کردن آب انبار شش بادیگیری یزد باید در کوچه پس کوچه هایش راه بروید سفرهای یک روزه بیا تا برویمسفرهاییکروزهبیا تا برویم دکتر گلبن که عمری را در راه بهار شناسی طی کرده و چون فرزند خوانده شاعر جایی شبیه رویا در ایران عکس سوباتان دارای جمعیت کمی است که در اواخر ماه اول تابستان از روستاهایی چون قلعه‌بین در این پاییز در«جنگل ابر» جلوه‌ای زیبا ازطبیعتعکس یک کشتی عظیم‌الجثه در سواحل نیلگون کیش جا خوش کرده که به کشتی یونانی معروف است در غرب جزیره رابطه عاشقانه لیلا حاتمی و همسرش عکس آن حس‌ها همه‌اش واقعی است خیلی‌ها معتقدند رابطه عاشقانه شخصیت‌های فیلم لیلا با توجه به دانلود آهنگ جدید پرشین سانگ دانلود آهنگ جدید ساسی مانکن به نام بد سلیقه دانلود آهنگ جدید پازل باند به نام نگم برات سفر به یزد بیا تا برویم سفربهیزد یزدآبان برای پیدا کردن آب انبار شش بادیگیری یزد باید در کوچه پس کوچه هایش راه بروید و سر ارمنی‌های ایران ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد اوانس اوگانیانس اولین کارگردان سینمای ایران و همچنین بانی اولین مدرسهٔ بازیگری در ایران سفرهای یک روزه بیا تا برویم سفرهاییکروزه بیا تا برویم دکتر گلبن که عمری را در راه بهار شناسی طی کرده و چون فرزند خوانده شاعر به



لینک منبع :گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند +عکس

Images for گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند +عکس گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند - بیتوته www.beytoote.com/iran/tafrihi/village4-piroz.html‎Cachedعکس روستای تپه پری قلعه کریم خان تپه پری,روستای تپه پری,تصاویر تپه پری ,تصاویر قلعه کریم خان,کریم خان زند,زادگاه کریم خان زند,روستای کریم خان زند. گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند +عکس - خبر ایرانی - تی نیوز tnews.ir/news/6f7775151543.html سرویس گردشگری خبرایرانی، «تپه پری» محوطه ای باستانی در روستای پیروز ( پری) است که علی رغم گنجینه ای که دردل خود دارد، امروزه فراموش شده و از آن استفاده ای به ... گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/28679007 گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند. تپه پری محوطه ای باستانی در روستای پیروز ( پری) است که علی رغم گنجینه ای که دردل خود دارد، امروزه فراموش شده و از آن استفاده ای ... گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند +عکس - رویکرد ۲۴ rooykard24.com/news/.../گشت-پاییزی-در-زادگاه-کریم-خان-زند-عکس‎Cached1 دسامبر 2016 ... متاسفانه این تپه علی رغم قدمت تاریخی و ارزش فوق العاده آثار باستانی به دست آمده از آن، هنوز ثبت ملی نشده است. گردشگری | مجله خبری دابی news.dabi.ir/Default.aspx?Type=GroupNews&idG=12‎Cachedگشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند+عکس · «تپه پری» محوطه ای باستانی در روستای پیروز (پری) است «تپه پری» محوطه ای باستانی در روستای پیروز (پری) است که ... کریم‌خان زند - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/کریم‌خان_زند‎Cached Similarکریم‌خان زَند (زادهٔ ۱۰۸۳ خورشیدی در روستای پری، ملایر - درگذشتهٔ ۱۱۵۷ در شیراز) فرمانروای ایران از (۱۱۶۳ تا ۱۱۹۳ ه‍. .... زادگاه وکیل الرعا پری- ملایر ... اصفهان شد، ولی این بار هم به دست خان قاجار مقلوب گردید و به ترک اصفهان و فرار به فارس مجبور گشت. زادگاه تاریخی کریم خان زند (عکس) :: دامدوک damdeok.blog.ir/post/زادگاه-تاریخی-کریم-خان-زند-عکس‎Cached30 نوامبر 2016 ... گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند (عکس) «تپه پری» محوطه ای سنتی در . قلعه سنتی و تاریخی «پری» (بلنده) در مرکز روستا واقع شده است. زندگی ... فروشگاه زیورآلات پبز - مجموعه تجمیع و بازنشر خبر ir.infrc.com/news/458763‎Cachedجزیره زیبا و منحصر به فرد در مالزی +تصاویر · گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند (عکس) ... این شهر رنگی در کلمبیا مقصد محبوب توریست‌هاست (عکس) ... انفجار خودرو نیسان پس از برخورد با قطار +عکس - yekparsمجله علمی ... yekpars.com/the-news-day/goings-on/78391/78391 28 نوامبر 2016 ... انفجار خودرو نیسان پس از برخورد با قطار +عکس. عصر امروز در حوالی مسیر راه آهن در شهر ساری، قطار در حین .... گشت پاییزی در زادگاه کریم خان زند ...