مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بهترین ذکر، چه ذکری است؟

آیت‌الله جاودان از اساتید اخلاق می‌گوید: بهترین ذکر برای ما ذکر استغفار است، مانند «أستغفرالله و أسئله التّوبه» یا «أستغفرالله ربّی و أتوب إلیه» که توصیه شده در تمام اوقات شبانه‌روز، با توجه و بسیار این ذکر را تکرار کنید.

ذکر و یاد خدا آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى دارد که یاد متقابل خدا از بنده، روشنى دل، آرامش قلب، ترس از (نافرمانى) خدا، بخشش گناهان، و علم و حکمت از جمله آنها است.

یکى از زیباترین جلوه‌‌هاى ارتباط عاشقانه با خدا و اساسى‌‏ترین راه‏‌هاى سیر و سلوک، ذکر است؛ ذکر خدا، از یادبردن هستى محدود خویش در رهگذر یاد اسماى الهى است و تداوم و استمرار آن، زنگار گناهان را از روى دل مى‏‌زداید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم چند سؤال پیرامون ذکر است که آیت‌الله محمدعلی جاودان به آنها پاسخ گفته است:

*مقصود از ذکر خدا چیست؟

اولین مرتبه ذکر، ذکر زبانی است مانند گفتن تسبیحات حضرت زهرا (س) پس از نماز. درجه بالاتر از آن، ذکر عملی است که در آن، انسان مؤمن در مواجهه با گناه به جهت کسب رضایت پروردگار، گناه نکند. مرحله سوم ذکر، که برترین درجات آن است و تنها در اثر زحمت زیاد در ترک گناه و تهذیب نفس به دست می‌آید ذکر قلبی است و در روایات وارد شده است که فرشتگان به خاطر عظمت این ذکر، توانایی ثبت آن را ندارند.

*معنای مداومت و مواظبت بر ذکر چیست؟

معنای مداومت و مواظبت بر ذکر، آن است که آن ذکر را طبق دستور استاد، دقیقاً و بدون هیچ‌گونه تغییری انجام دهید.

* منظور از توجهی که درهنگام ذکری مانند صلوات باید وجود داشته باشد چیست؟

اصولاً برای اینکه ذکری مانند صلوات دارای اثر باشد باید با توجه باشید؛ یعنی مثلاً در صلوات از خداوند متعال درخواست رحمت برای محمد و آل محمد(ص) کنید. بنابراین دائماً متوجه معنا و مفهوم ذکری که می‌گویید، باشید.

* به نظر شما بهترین ذکر زبانی چه ذکری است؟

به نظر من، بهترین ذکر برای ما ذکر استغفار است، مانند «أستغفرالله و أسئله التّوبه» یا «أستغفرالله ربّی و أتوب إلیه» است که توصیه شده در تمام اوقات شبانه‌روز، با توجه و بسیار این ذکر را تکرار کنید. به عنوان مثال از حضرت امام کاظم (ع) نقل شده که فرمودند: من هر روز پنج‌ هزار مرتبه استغفار می‌کنم.

* درباره ذکر صلوات و شرایط آن، چه توضیحی می‌فرمایید

صلوات یک دعای مقبول است و در فضیلت آن روایات بسیاری وارد شده و هر لفظی از الفاظ آن، فضایل ذکر شده را دارا است. از گذشته در تهران مرسوم بود که برای برآورده شدن حاجات مجلس ذکر صلوات تشکیل می‌دادند به این شکل که چهارده معصوم (ع) را در نظر می‌گرفتند و هر یک از شرکت‌کنندگان در جلسه، هزار صلوات برای یکی از معصومین می‌فرستاد و در پایان مجلس نیز، دعای توسل و روضه خوانده می‌شد؛ البته دستور این گونه جلسات، در هیچ روایت یا فتوایی وارد نشده است و مطلوبیت آن از روایات مربوط به صلوات و مانند آن برداشت می‌شود.

* آیا زیادی اذکار مطلوب‌تر است یا قبولی آن‌ها؟

زیادتی اعمالی مانند ذکر، اولویت ندارد، بلکه اولویت و اهمیت در صحت و قبولی آن‌ها است که فقط با تقوا و ترک جدّی گناه ممکن است با ترک گناه و جبران تقصیرات گذشته عملتان مقبول شده و برای شما قوت و معنویت می‌آورد.

* آیا دعای مأثوری به نام دعای سفره وجود دارد؟

خیر، دعای مأثوری برای سفره وجود ندارد.

منبع: فارس



لینک منبع :بهترین ذکر، چه ذکری است؟

بهترین «ذکر» کدام است+پاسخ آیت‌الله جاودان - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941021001124‎Cached Similar12 ژانویه 2016 ... به نظر شما بهترین ذکر زبانی چه ذکری است؟ به نظر من، بهترین ذکر برای ما ذکر استغفار است، مانند «أستغفرالله و أسئله التّوبة» یا «أستغفرالله ... بهترین ذکر، چه ذکری است؟ پاسخی از حضرت آیت الله بهجت - موعود https://mouood.org/.../15811-بهترین-ذکر،-چه-ذکری-است؟-پاسخی-از-حضرت-آیت-الله-بهجت.html‎Cached2 دسامبر 2013 ... حضرت آیت الله العظمی بهجت به پرسشی درباره بهترین ذکر پاسخ داده اند:بهترین ذکر، چه ذکری است؟ج: بالاترین ذکر به نظر حقیر، « ذکر عملی ... «بالاترین ذکر» از دیدگاه آیت الله بهجت/ دعایی که آیت‌الله بهجت به ... www.rajanews.com/news/211736‎Cached Similar17 مه 2015 ... بالاترین ذکر، همین ذکری است که عرض می‌کنم: نیت بکند که اگر خدا به او .... از روی اختیار، نکنید؛ و این، از بهترین راه های وصول به مقاصد عالیه است؛ ... معرفی 5 ذکر مجرب و آثارشان - بیتوته www.beytoote.com/religious/.../mentioning-experienced.html‎Cached Similarدر حالی که اهل دنیا دائم به ذکر دنیا مشغول اند و در لذت های دنیوی غوطه می خورند،اهل ایمان تمام لذت شان از یاد خدا است و در اطاعت خدا غوطه ورند. ذکر از بهترین وسایل برقراری ... بهترین ذکرها چیست؟ - بیتوته www.beytoote.com/religious/daru-manavi/best1-citations.html‎Cached Similarذکر، بر زبانى، قلبى و عملى تقسیم مى شود هرگز نباید تصور کرد که منظور از ذکر پروردگار با این همه فضیلت تنها ذکر زبانى است، بلکه در روایات اسلامى تصریح شده ... چهار ذکر اثرگذار برای آرامش در زندگی - بیتوته www.beytoote.com/religious/daru.../impact2-lives-four.html‎Cached Similarتکرار و مداومت داشتن بر چهار ذکری که در قرآن وارد شده است تاثیر بسیار زیادی در ... زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد ... بهترین ذکر از نظر آیت الله بهجت (ره) | سایت بشیران bashiran.ir/بهترین-ذکر-از-نظر-آیت-الله-بهجت-ره/‎Cached Similarحضرت آیت الله العظمی بهجت به پرسشی درباره بهترین ذکر پاسخ داده اند. متن پرسش و پاسخ به این شرح است: بهترین ذکر، چه ذکری است؟ جواب. بالاترین ذکر به نظر ... بهترین ذکر چه ذکری است؟ - نیک صالحی www.niksalehi.com/newspaper/بهترین-ذکر-چه-ذکری-است؟.html‎Cachedرسولُ اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم : خیرُ الذِّکرِ الخَفِیُّ . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم : بهترین ذِکر ، ذِکر خفىّ است . کنزالعمّال : 1771 منتخب میزان الحکمة :. بهترین “ذکر” برای دوری ازگناه و شیطان - نمناک namnak.com/ذکر-برای-دوری-ازگناه.p17794‎Cachedدوری ازگناه , بهترین ذکر برای دوری از گناه و بهترین ذکر برای دوری از شیطان و دعای ... وسوسه های شیطانی که باعث بدی ها و گناهان شود راه علاج و دفع آنها دین است که آدمی ... بهترین ذکر، چه ذکری است؟ - مباحث mabahes.ir/457/بهترین-ذکر،-چه-ذکری-است؟.html سرویس رصد مباحث،. مرحوم آیت الله بهجت در زمان حیات به پرسشی درباره بهترین ذکر پاسخ داده اند. متن پرسش و پاسخ به این شرح است: سوال: بهترین ذکر، چه ذکری است ...