مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

توضیحاتی پیرامون بیماری روماتیسم

روماتیسم مفصلی چه نوع بیماری است ؟ علائم و نشانه های بیماری روماتیسم مفصلی چیست ؟ روماتیسم یک نوع بیماری مفصلی است که استخوان ها و مفاصل را با هم درگیر می کند و همچنین یک عارضه ی دردناک است .

توضیحاتی پیرامون بیماری روماتیسم

در این مقاله با راه های درمان انواع روماتیسم آشنا می شویم.

تقریبا همه بیماری های روماتیسمی به این علت است که سیستم ایمنی بدن فرد به درستی کار نمی کند .سیستم ایمنی بخشی طبیعی از بدن است که از ما در برابر عفونت های میکروبی و ویروسی محیط زیست محافظت می کند. و همچنین به ما کمک می کند تا بدن در برابر رشد سلول های سرطانی مقاومت کند و با آنها بجنگد.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن فرد از کنترل خارج شده و شروع به حمله به بافت های بدن خود می کند، می گوئیم دچار “خود ایمنی” شده است. در این وضعیت، پروتئین های خونی به نام آنتی بادی تولید می شوند که به بافت های بدن آسیب میرساند و زمینه ساز ایجاد بیماریهای روماتیسمی میگردد.

براساس تحقیقات علمی انجام شده، بیش از ۱۰۰ نوع بیماری روماتیسمی با علائم متفاوت در دنیا وجود دارد. که این بیماری‌ها بسته به محل و نوع درگیری بافت یا ارگان بدن، نام و علائم مختلفی دارند و بالطبع درمان‌های خاص خود را می‌طلبند. هیچ نقطه‌ای در بدن وجود ندارد که از هجوم بیماری‌های روماتیسمی در امان باشد.

از جمله انواع رماتیسم ها میتوان به رماتیسم مفصلی٬ رماتیسم قلبی ٬ رماتیسم پوستی و رماتیسم ستون فقرات اشاره کرد

روماتیسم مفصلی

روماتیسم، در این گروه یک اصطلاح متداول برای دردهای مزمن مربوط به انواع بیماری هایی است که باعث درد، سفتی و محدودیت حرکت مفاصل، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و عضلات می شود. این اختلالات با التهاب، تورم و یا اختلال متابولیک ساختار بافت همبند درگیر با آن مشخص می شود.

دو نوع عمده از التهاب مفاصل (آرتریت) وجود دارد . استئوآرتریت، که با نام ارتروز هم شناخته می شود نوعی بیماری مزمن است که در آن غضروف مفصلی دچار آسیب شده و در نتیجه استخوانها به راحتی بر روی یکدیگر لغزیده و با هم تماس می یابند و منجر به سفتی ، درد و کاهش حرکت مفصل می شوند این بیماری بر خلاف آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی نیست.چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است.

 و نوع دیگر آرتریت روماتوئید می باشد که یک بیماری سیستمیک خود ایمنی است. یعنی ممکن است تمام دستگاهای بدن را از جمله مفصلهای مختلف دست و پا و حتی مفاصل مهره های گردنی، شانه، آرنج، لگن و زانو درگیر کند مهمترین علامت این بیماری، التهاب مفصلی است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند.

سن شیوع این بیماری هم معمولا از ۲۰ تا ۵۰ سالگی است.

نقرس که در اثر جمع شدن کریستال های کلسیم در مفاصل ایجاد می شود، نوع دیگر شایع آرتریت است. ورم مفاصل پسوریاتیک، لوپوس و آرتریت سپتیک انواع دیگر این بیماری هستند.اصطلاح “روماتیسم”  دیگر در ادبیات پزشکی استفاده نمی شود زیرا بیماری خاصی وجود ندارد که روماتیسم به آن اطلاق شود بلکه روماتیسم طیف وسیعی از علائم را شامل می شود .

بیماری که درد مزمن مفاصل یا استخوانها را (معمولا در نواحی پشت، گردن یا شانه) تجربه می کند اصطلاحا می گوییم دچار رماتیسم شده است .گر چه  پزشکان نمی توانند دقیقا تعیین کنند که چه چیزی باعث درد می شود.

برخی از بیماران ممکن است دردی را تحمل کنند که ممکن است روزها ٬هفته ها و یا ماهها به طول بیانجامد ، در حالی که برخی دیگر از بیماران دردی ناگهانی را حس می کنند که هر ازگاهی شدت می یابد .

برخی از بیماران ادعا می کنند آب و هوای بارانی باعث شروع درد یا شعله ور شدن درد آنها می شود. بیمار در طول روز درد را بدون هیچ تسکینی احساس می کند.بسیاری از مسکن های تجویز شده نمی تواند اثر محسوسی روی درد داشته باشد .آنچه که به عنوان “روماتیسم” معروف است در طب سنتی چینی (TCM) به عنوان “رطوبت باد”  نامیده می شود.

دوش گرفتن در اواخر شب، بیش از حد در تماس با آب بودن در طول دوره پس از زایمان و ابتلا به سرما خوردگی های طولانی مدت می تواند علت ابتلا به این بیماری باشد زیرا به عقیده طب سنتی چینی٬ روماتیسم بر اثر انباشت رطوبت در بدن رخ می‌دهد که این رطوبت منجر به درد مفاصل و عضلات می گردد.

برای التیام روماتیسم، موضع باید گرم نگه داشته شود، به خصوص در دوره ی پس از زایمان، و بهتر است از دوش گرفتن در هنگام شب اجتناب شود. این نوع از درمان در طب مدرن وجود ندارد.برای مدت ها اعتقاد بر این بود که بین درد روماتیسمی و وضعیت آب و هوا ارتباطی وجود دارد. البته هنوز هیچ مدرکی دال بر تایید یا رد آن وجود ندارد.

اما نتایج تحقیقات بر روی ۵۵۷ نفر از بیماران بیمارستان مرکزی درد و آسیب شناسی بیرگام در بوستون امریکا نشان داد که تغییرات آب و هوا تاثیر مستقیمی روی درد بیماران روماتیسمی دارد. فشار پایین هوا عموما با سرما ٬ آب و هوای مرطوب و افزایش درد همراه است. بنابراین چیزی که تاثیر مستقیمی روی درد دارد پایین بودن فشار هواست نه الزاما سرما.

تعداد زیادی از گیاهان دارویی را می توان برای روماتیسم توصیه کرد . طب مدرن معتقد است که اختلالات روماتیسمی علل مختلف (و گاهی چندگانه) دارند و به انواع مختلف درمان نیاز دارند.

با این حال، طب مدرن، برای درمان بیماری های روماتیسمی شدید استفاده از مسکن هایی مانند پاراستامول و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را توصیه می کند. اما معمولا مسکن ها برای بسیاری از بیماران مبتلا به روماتیسم بخوبی جواب نمی دهد.

استفاده از داروهای بسیار تخصصی مانند ضد تشنج، ضد افسردگی و شل کننده عضلات، نقش منحصر به فردی در درمان این نوع دردها دارد.

به عنوان اخرین نکته بیاد داشته باشید که :

داروهای ضد درد غیر استروئیدی و مسکن ها می توانند مفید باشند، اما درد ممکن است عود کند و در نهایت نیاز به مسکن های قوی تر داشته باشید.

ورزش برای روماتیسم غیر مفصلی مفید است .در صورت ورزش نکردن ماهیچه های اطراف مفاصل در اثر کم تحرکی تحلیل می روند که نتیجه آن افزایش خستگی و درد است.

البته معمولا متقاعد کردن بیماران به انجام ورزش سخت است زیرا ورزش همراه با حرکت عضلات و مفاصل است و این به خودی خود می تواند سبب افزایش درد گردد.



لینک منبع :توضیحاتی پیرامون بیماری روماتیسم

توضیحاتی پیرامون بیماری روماتیسم - سلامتی salamati.ir/2017/05/29/توضیحاتی-پیرامون-بیماری-روماتیسم/‎Cached29 مه 2017 ... روماتیسم مفصلی چه نوع بیماری است ؟ علائم و نشانه های بیماری روماتیسم مفصلی چیست ؟ روماتیسم یک نوع بیماری مفصلی است که استخوان ها و ... توضیحاتی پیرامون بیماری روماتیسم - فرامطلب www.faramatlab.com/.../توضیحاتی-پیرامون-بیماری-روماتیسم.htm 2 دسامبر 2016 ... روماتیسم یک نوع بیماری مفصلی است که استخوان ها و مفاصل را با هم درگیر می کند و همچنین یک عارضه ی دردناک است . در این مقاله با راه های درمان انواع ... روماتیسم - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/روماتیسم‎Cached Similarبرای تأییدپذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. ... روماتیسم ( Rheumatism) یک واژه غیراختصاصی در پزشکی است که در مورد گروهی از بیماری‌ها که ... بیش از دویست بیماری روماتولوژیک وجود دارد مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان، لوپوس ، ... روماتیسم مفصلی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/روماتیسم_مفصلی‎Cachedلطفاً پارامتر دلیل و یا بحث را برای مشخص‌کردن مشکل مقاله استفاده کنید. ... شیوع این بیماری در جهان حدود یک درصد است و معمولاً نوجوانان سنین میانسالی و در دهه‌های ... آرتریت روماتیسم مفصلی مشخصاتی دارد که باعث تمایز آن با سایر انواع آرتریت‌ها ... ‎۱ شیوع و ژنتیک - ‎۲ نشانه‌ها - ‎۳ عملکرد - ‎۶ علترماتیسم، بیمـاری هزارچهـره - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/37766/رماتیسم-بیمـاری-هزارچهـره‎Cached Similar19 دسامبر 2012 ... آنچه می‌خواهید درباره بیماری‌های روماتیسمی بدانید را از زبان دکتر محمدمهدی امام، ... تازه فهمیدم رماتیسم ستون فقرات دارم لطفا توضیحات کاملی براى درمان ... رماتیسم مفصلی و راه های درمان آن - آفتاب www.aftabir.com/.../c13.../رماتیسم-مفصلی-و-راه-های-درمان-آن‎Cached Similar25 جولای 2011 ... در مورد بیماری مکانیکی ناراحتی‌هایی مثل آرتروز، کمردرد و چنین نمونه‌هایی در این دسته نام برده می‌شوند و رماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتویید نیز ... تحقیق در مورد روماتیسم - مگ ایران mag-iran.com/تحقیق-در-مورد-روماتیسم.htm‎Cachedبا وجود اشاره نام بیماری تب روماتیسمی به درگیری مفصلی، اهمیت آن در مرحله حاد و مزمن .... در مقاله ای که نتایج این تحقیقات را منعکس می کند و در نشریه پزشکی Arthritis ... روماتیسم چگونه بوجود می آید؟ راه درمان و پیشگیری از عود بیماری ... www.zamannews.ir/.../67671-روماتیسم-چگونه-بوجود-می-آید-راه-درمان-پیشگیری-از-عود-بیماری-روماتیسم-درمان-گیاهی‎Cached20 ژانویه 2016 ... یکی از بدترین چیزها درمورد بیماری روماتیسم این است که هیچ وقت بیمار .... در این مقاله ۶ اشتباه رایجی که برخی بیماران روماتیسمی مرتکب می شوند ... روماتیسم و اثرات آن بر روابط جنسی - بیتوته www.beytoote.com/wedlock/learn/rheumatism3-effects.html‎Cached Similarاثر بیماری‌های روماتیسمی بر رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین شکایات بیماران روماتیسمی است. در نوشتاری که پیش رو دارید، توضیحاتی درباره تاثیر روماتیسم بر ... رماتیسم مفصلی چیست و چگونه درمان می شود؟ - تاپ ناز www.topnaz.com/رماتیسم-مفصلی-چیست-و-چگونه-درمان-می-شود/‎Cached Similarشاید در طول روز به این حالت دچار شده باشید که در ناحیه زانو یا دست هایتان احساس خستگی و سستی کنید. باید بدانید رماتیسم مفصلی، بیماری است که در ابتدا نشانه ...