مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

انسولین در بدن چیست؟

انسولین یک هورمون است که در لوزالمعده یا پانکراس تولید می‌شود. پانکراس عضوی از بدن است که پشت معده قرار گرفته است. این عضو دسته‌ای از سلول‌ها را در خود دارد که جزیره نامیده می‌شوند.

انسولین در بدن چیست؟

سلول‌های بتا درون این جزایر، انسولین را تولید کرده و در خون آزاد می‌‎کنند.

نقشی اساسی این ماده در فرایند متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن دارد. دستگاه گوارش کربوهیدرات‌ها (قند و نشاسته) درون مواد غذایی را به گلوکز تبدیل می‌کند. گلوکز نوعی از قند است که درون خون جریان دارد. با کمک این ماده، سلول‌ها در سراسر بدن قند خون را به خود جذب کرده و به عنوان انرژی از آن استفاده می‌کنند.

زمانی که سطح قند خون پس از صرف غذا بالا می‌رود، لوزالمعده شروع به ترشح انسولین در خون می‌کند.

انسولین به عضله، چربی و سلول‌های کبد به جذب گلوکز از جریان خون کمک کرده و سطح گلوکز را در خون پایین می‌آورد.
انسولین، کبد و بافت عضلات را به ذخیره کردن گلوکز اضافی تحریک می‌کند. گلوکز ذخیره شده را گلیکوژن می‌نامند.
انسولین سطح قند خون را با کاهش تولید گلوکز توسط کبد پایین می‌آورد.
در بدن یک شخص سالم، این اعمال سطح قند خون و انسولین را در محدوده عادی نگه می‌دارد.

بیماری دیابت به دو نوع اصلی دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ تقسیم می‌شود.

در دیابت نوع اول، بدن به اندازه کافی برای تنظیم سطح قند خون تولید نمی‌کند. افراد مبتلا به این نوع دیابت به تزریق برای جبران این کمبود نیاز دارند.

در دیابت نوع دوم اما، بدن به انسولین به صورت موثر پاسخ نمی‌دهد. به این مشکل مقاومت در برابر انسولین نیز می‌گویند. در نتیجه، به دلیل وجود این مشکل، بدن قادر به تامین قند لازم از طریق خون نمی‌باشد. بسته به درجه مقاومت به انسولین، افراد مبتلا به این نوع دیابت ممکن است احتیاج به تزریق داشته باشند.

انواع آن با توجه به سرعت اثر و میزان ماندگاری اثر آنها دسته‌بندی می‌شوند. این ماده به صورت زیر دسته‌بندی شده و زمان مصرف آن نیز ذکر شده است:

سریع الاثر: حدود ۱۵ دقیقه قبل از صرف غذا
کوتاه اثر: ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صرف غذا
متوسط الاثر: تا ۱ ساعت قبل از صرف غذا
طولانی اثر: ۱ تا ۲ ساعت قبل از صرف غذا
مخلوط: بسته به نوع محصول، بین ۱۰ یا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از صرف غذا
مقدار این ماده مناسب برای شما توسط پزشکتان بسته به نوع دیابتی که دارید تجویز می‌شود.

انسولین را می‌توان در نواحی زیر در بدن تزریق کرد:

شکم، ۵ سانتی‌متر اطراف ناف: بهترین مکان برای تزریق است، زیرا ناحیه شکم همواره انسولین را جذب می‌کند.
ناحیه بیرونی بالای ران: معمولاً در این ناحیه به آرامی جذب می‌شود، مگر اینکه پس از تزریق آن ورزش کنید.
پشت بازوها
باسن



لینک منبع :انسولین در بدن چیست؟

انسولین - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/انسولین‎Cached Similarاَنسولین یکی از هورمونهایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد. انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از ... ‎۱ ساختار پروتئینی - ‎۳ ترشح و آزاد شدن - ‎۴ نوسانات میزان انسولین - ‎۵ هدایت سیگنالانسولین چیست و چه کاربردی در بدن دارد ؟ – سایت پزشکان بدون مرز www.pezeshk.us/?p=15464‎Cached Similarانسولین چیست و چه کاربردی در بدن دارد ؟ انسولین. انسولین با انتقال قند موجود در خون به داخل سلولها باعث کاهش قند خون می شود ، به طور معمول تزریق ۲ بار در روز ... انسولین در بدن دقیقا چه کار می کند؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/4238377/انسولین-در-بدن-دقیقا-چه-کار-می-کند‎Cached Similar19 ژانویه 2013 ... مدت های زیادی تنها کارکرد انسولین را تنظیم قند خون می دانستند هر چند این کارکرد به تنهایی امری حیاتی است اما ظاهرا عمل انسولین به این وظیفه محدود ... انسولین چیست؟ همه چیز درباره هورمون انسولین - مجله سلامت www.majalesalamat.com/knowledge/insulin-and-insulin-resistance/‎Cached19 مه 2017 ... انسولین هورمون بسیار مهمی در بدن است که فرایندهای بسیاری را کنترل می‌کند. بنابراین بروز هرگونه مشکل در عملکرد این هورمون، منشاء بسیاری از ... انسولین در بدن چیست؟ - سلامتی salamati.ir/2017/05/31/انسولین-در-بدن-چیست؟/‎Cached31 مه 2017 ... انسولین یک هورمون است که در لوزالمعده یا پانکراس تولید می‌شود. پانکراس عضوی از بدن است که پشت معده قرار گرفته است. این عضو دسته‌ای از ... نقش انسولین در بدن چیست؟ - مجله پزشکی مثبت سبز https://mosbatesabz.com/mag/medical.../diabetes/role-of-insulin‎Cachedانسولین یک هورمون است که در لوزالمعده یا پانکراس تولید می‌شود. پانکراس عضوی از بدن است که پشت معده قرار گرفته است. در ادامه به مثبت سبز همراه باشید. انسولین چیست ودر بدن چه میکند؟ - کیمیاگران طب گیاهی sasandana.persianblog.ir/tag/انسولین_چیست_ودر_بدن_چه_میکند؟‎Cached Similarانسولین هورمونی است که از سلولهای بتای جزایر لانگرهانس غده لوزوالمعده ترشح می‌شود . ساختمان آن از دو زنجیره پلی‌پپتیدی A و B ساخته شده که بوسیله پیوندهای ... وظیفه انسولین در بدن چیست؟ - آپارات ► 1:35www.aparat.com/v/bUVMK/وظیفه_انسولین_در_بدن_چیست؟ Nov 4, 2016 - 2 min وظیفه انسولین در بدن چیست؟ 425. در کانال انجمن مجازی دیابت ایران می توانید آموزش کنترل دیابت را با حمایت دیبی کالا برای دیابتی ها دنبال کنید ... : انسولین - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=انسولین‎Cached Similarانسولین هورمونی است که از سلولهای بتای جزایر لانگرهانس غده لوزوالمعده ترشح می‌شود . .... اثر اصلی انسولین در افزایش سنتز پروتئینهای بدن (اسکلت ، عضله ، قلب و ... انسولین - دیابت diabetestma.org/view/انسولین/57.html‎Cached Similarانسولین. انسولین چیست؟ انسولین یک ماده شیمیایی پروتئینی است که توسط ... انسولین نیز ورود گلوکز یا قند خون را به داخل سلولهای بدن تسهیل می کند و در آنجاست ...