مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چگونه از سردرد خلاص شویم

اغلب افراد گاهی دچار سردرد می‌شوند و این موضوع دلایل متفاوتی دارد. روش‌های درمانی نیز با توجه به علت ایجاد سردرد متفاوت است. در ادامه با علل و روش‌های درمان انواع سردرد آشنا خواهید شد.

چگونه از سردرد خلاص شویم

سردرد یکی از دلایلی است که افراد به‌خاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند. سال گذشته سه چهارم زنانی که در آمریکا به پزشک مراجعه کرده بودند به خاطر وجود سردرد بوده است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا از هر ۴ زن زیر ۴۵ سال ۱ نفر به خاطر سردرد به پزشک مراجعه کرده است.

با این وجود بنا به ادعای سازمان بهداشت جهانی عده‌ای دچار اختلالات سردرد هستند به این معنا که در اغلب اوقات دچار سردرد می‌شوند.

دکتر مدهت مکیل متخصص کنترل درد از مرکز درمانی کالیفرنیا اشاره می‌کند: اینکه سردرد یک عارضه‌ی عمومی است سبب نخواهد شد نتوانید با آن درست برخورد کنید. اغلب زنان تصور می‌کنند که باید سردرد را تحمل و درد خود را با قرص‌هایی مثل: ایبوپروفن درمان کنند. اما مصرف این قرص‌ها بهترین راه درمان نیست و حتی می‌تواند به کلیه‌ها و کبد ضرر برساند.

اگر سردردهای مداوم، زندگی شما را دچار مشکل کرده‌اند بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سوالاتی که پزشک از شما خواهد پرسید مختلف خواهد بود از زندگی جنسی گرفته تا رژیم غذایی و محیط کاری شما. پزشک این سوالات را می‌پرسد به این علت که هر چیزی می‌تواند باعث ایجاد سردردهای مزمن شود. توصیه می‌شود برای سردردهای خود یک دفترچه‌ی یادداشت تهیه کنید. مواردی همچون رژیم غذایی، ورزش کردن، خواب و مشکلات مربوط به قاعدگی.

اگر نمی‌دانید علت شروع سردرد شما چیست بهتر است فهرستی که تهیه شده است را مروری کنید شاید علت سردرد خود را پیدا کردید.

استرس

این دلیل اولی است که زنان دچار سردرد می‌شوند. وقتی شما دچار استرس می‌شوید جریانی از هورمون‌ها وارد بدن می‌شوند و شما را به حالت تهاجمی می‌برند و در انتها باعث سردرد خواهد شد. اما چطور می‌شود در دنیای پر استرس کنونی از استرس در امان بود؟! بهترین راه استفاده از روش‌های کنترل استرس است.

هورمون‌ها

نوسانات ماهانه هورمون‌های پروژسترون و استروژن روی همه چیز تاثیر می‌گذارد پس جای تعجبی ندارد که یکی از عوارض قاعدگی ماهانه، سردرد است. سردردهای مرتبط به قاعدگی طبیعی هستند اما اگر این سردردها بیشتر از ۱-۲ روز طول کشیدند به معنای اختلال در جریان هورمون‌های بدن است و باید حتماً تحت آزمایش قرار بگیرید.

فشار خون بالا

شاید تعجب کنید وقتی بدانید که علت سردرد شما فشار خون بالا بوده است. فشار خون بالا سبب ایجاد فشار بیشتر درون سر و منجر به سردردهای مزمن خواهد شد. خوشبختانه روش‌های پزشکی موثر برای درمان فشار خون بالا وجود دارد. البته همیشه می‌توانید با تغییر در سبک زندگی نیز به درمان این عارضه کمک کنید.

مشکلات دندانی

درد در قسمت دندان چه مربوط به پوسیدگی دندان، مشکلات فک و … احتمالاً باعث سردرد خواهد شد. بهتر است یک وقت ملاقات را با دندان پزشک خودتان تعیین کنید.

بی‌خوابی

کم‌خوابی ریشه بیماری‌هایی زیادی است. کم‌خوابی می‌تواند سایز دور کمرتان را افزایش ‌دهد، به حافظه‌ی شما آسیب بزند و شما را خسته کند. مشخص شده که بی‌خوابی‌های مزمن می‌تواند منجر به سردردهای مزمن شود. وقتی عضلات شما خسته هستند هورمون‌های استرس در بدن آزاد می‌شوند و عضلات تحت استرس قرار می‌گیرند که هر دوی این‌ها سبب سردرد خواهند شد.

کافئین

جالب‌ترین علت سردرد کافئین است چرا که مقدار کمی از کافئین را می‌توانید در قرص‌های ضددرد پیدا کنید اما مقدار زیادی از کافئین می‌تواند سبب سردرد شود. برای اینکه متوجه علت سردرد خود شوید بهتر است مدتی کافئین مصرف نکنید تا متوجه دلیل اصلی سردرد خود شوید. اگر هم می‌خواهید از کافئین استفاده کنید بهتر است با مقادیر کم شروع کنید.

مواد غذایی خاص

اینکه چه مواد غذایی باعث سردرد شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما اغلب مواد غذایی فراوری شده باعث سردرد می‌شوند. بهتر است از غلات کامل، میوه، سبزیجات و گوشت‌های غیرفراوری شده استفاده کنید.

آلرژی و حساسیت

افرادی که حساسیت و آلرژی نسبت به نور، مزه‌ها یا بوهای خاصی دارند می‌توانند به راحتی دچار سردرد شوند. تنها خود شما می‌توانید متوجه شوید به چه چیزی حساس هستید. بهتر است با یک دفترچه‌ی یادداشت متوجه عامل حساسیت خود شوید.

بیماری‌های خود ایمنی بدن

سردردهای مزمن می‌تواند اولین نشانه‌های بیماری‌های اختلال خود ایمنی باشند. بیماری‌هایی مثل: اسکلروز، لوپوس، آرتریت، و آسیب به اعصاب. پزشک شما بهتر می‌تواند در این مورد نظر بدهد.

محیط کاری

تنش‌های مربوط به محیط کار بسیار عمومی است. علاوه بر استرس‌هایی که در محیط کار وجود دارد اینکه شما تمام طول روز را پشت میز بنشینید و به مانیتور نگاه کنید هم می‌تواند باعث ایجاد استرس شود. بهتر است هر چند وقت یکبار از جای خود بلند شوید.

تلفن

اینکه روزانه به صفحه گوشی نگاه کنید می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه‌ی گردن و در ادامه سردردهای مزمن شود. این موضوع فقط به استرس عضلات گردن مربوط نمی‌شود بلکه به خاطر استرسی است که به چشمان شما وارد می‌شود. باید فاصله‌ی چشمان شما با صفحه‌ی نمایش و زاویه‌ی دیدتان را اصلاح کنید.

روش‌های درمانی

تا اینجا به علل مختلف سردرد اشاره شد. در ادامه به صورت مختصر به روش‌های درمانی اشاره خواهم کرد. اگر سردرد شما شامل نشانه‌هایی مانند: مشکلات بینایی، راه رفتن، سفتی گردن، حالت تهوع، تب و ضعف شدید بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید چرا که این‌ها نشانه‌ی اتفاقاتی مثل: سکته، مننژیت و ورم مغزی است.

آب زیادی بنوشید

کم‌آبی در بدن می‌تواند به سردرد منتهی شود. به محض اینکه احساس درد کردید شروع به نوشیدن آب کنید. مقدار توصیه شده برای زنان ۲.۲ لیتر و برای مردان ۳ لیتر است. در ضمن وقتی سردرد دارید بهتر است از مصرف آب سرد خودداری کنید.

یک اتاق تاریک و ساکت پیدا کنید

می‌توانید در این اتاق چشمان خود را ببندید و فقط روی تنفس خود تمرکز کنید. عده‌ای دوست دارند دمای اتاق را پایین بیاورند، هر شرایطی را که با آن راحت‌تر هستید انتخاب کنید.

از یک کمپرس سرد استفاده کنید

استفاده از یک کاور خنک روی پیشانی و چشم‌ها می‌تواند با تنگ‌ کردن رگ‌های خونی باعث کاهش سردرد شود. چرا که با تنگ شدن رگ‌های خونی التهاب کاهش پیدا می‌کند و ممکن است سردرد شما برطرف شود.اگر علت سردرد شما ناشی از استرس و اضطراب است توصیه می‌شود از کمپرس یا دوش آب گرم استفاده کنید.

صورت و جمجمه خود را ماساژ دهید

مالش شقیقه و صورت می‌تواند به بهبود جریان خون در ناحیه سر و البته تنش کمک کند. انگشتان شست خود را روی شقیقه قرار بدهید و به آرامی در یک مسیر دایره‌ای حرکت بدهید. می‌توانید این کار را زیر دوش آب گرم، موقعی که سر خود را با شامپو می‌شویید انجام بدهید.

از تکنیک‌های تنفسی استفاده کنید

گاهی اوقات درست نفس کشیدن می‌تواند به درمان سردرد کمک کند. یک اتاق خنک و تاریک پیدا کنید. راحت بنشینید یا دراز بکشید. به آرامی هوا را از طریق بینی به داخل بکشید. ۲-۳ ثانیه نفس خود را نگه دارید سپس به آرامی از طریق دهان بیرون بدهید.

از داروهای گیاهی استفاده کنید

بعضی ترکیبات گیاهی می‌توانند به درمان سردرد کمک کنند. البته نباید در مصرف این مواد زیاده‌روی کرد. از جمله‌ی این مواد می‌توان به زنجبیل، گشنیز، گل مینا اشاره کرد.



لینک منبع :چگونه از سردرد خلاص شویم

چگونه از شر سردرد هایمان خلاص شویم؟ | ingooneh ingooneh.com/چگونه-از-شر-سردرد-هایمان-خلاص-شویم؟‎Cached Similarزیاد سرتان را به دیوار می کوبید؟ شاید یکی از دلایلش این باشد که سردرد های شدیدی دارید. سردرد هایی که می تواند به دلایل مختلفی مثل کم خوابی، استرس، خستگی، سر ... بدون دارو از شرّ سردرد خلاص شویم - فرادید faradeed.ir/fa/news/15161/بدون-دارو-از-شرّ-سردرد-خلاص-شویم‎Cached۱۲ روش که بدون دارو از شرّ سردرد خلاص شویم. ۲. یخ یا هات‌پک* را امتحان کنید. اگر سردردی دارید که ناشی از مشکلات سینوس است، پس کمپرس سرد راه‌حل بی‌نظیری است. چگونه از شر میگرن و سردرد خلاص شویم؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/.../چگونه-از-شر-میگرن-و-سردرد-خلاص-شویم‎Cached9 دسامبر 2016 ... اخیرا مشخص شده که کمبود نوعی خاص از ویتامین می‌تواند عامل سردرد و میگرن باشد که البته بدون راه حل نیست. چگونه از شر میگرن و سردرد خلاص شویم؟ بدون دارو از شرّ سردرد خلاص شویم - درمان - مراقبت - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/.../بدون-دارو-از-شرّ-سردرد-خلاص-شویم‎Cachedبدون دارو از شرّ سردرد خلاص شویم. ۱۳۹۵/۰۱/۲۶ - ۱۳:۰۰ - کد خبر: 180054. سلامت نیوز: برای همه‌ ما پیش آمده‌است که در اثر سردردهای دائمی ناخوش باشیم. ممکن است این سردردها ... چطور به صورت طبیعی از شر میگرن خلاص شویم | چطور chetor.com/18313-چطور-به-صورت-طبیعی-از-شر-میگرن-خلاص-شویم/‎Cached Rating: 96% - 26 votes آیا تا‌‌ به حال دچار سردرد میگرن شده‌اید؟ اگر بله، پس به خوبی می‌دانید چه سردرد وحشتناکی است، و اگر نه، احتمالا کسی را می‌شناسید که میگرن دارد. از آنجایی که علائم ... چگونه از شر میگرن و سردرد خلاص شویم؟ www.fardanews.com/.../چگونه-از-شر-میگرن-و-سردرد-خلاص-شویم‎Cached11 دسامبر 2016 ... چگونه از شر میگرن و سردرد خلاص شویم؟ سردردِ شدید تجربه‌ای بسیار تلخ است. اخیرا مشخص شده که کمبود نوعی خاص از ویتامین می‌تواند عامل سردرد و ... چگونه از سردرد خلاص شویم؟ | امروز آنلاین www.emruzonline.com/1395/10/چگونه-از-سردرد-خلاص-شویم؟/‎Cached17 ژانویه 2017 ... اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که از سردرد یا میگرن رنج می‌برید ما به شما چند راه حل ساده را پیشنهاد می‌دهیم که شاید برای شما کاربرد داشته ... چگونه از سردرد خلاص شویم - سلامتی salamati.ir/2017/06/03/چگونه-از-سردرد-خلاص-شویم/‎Cached3 ژوئن 2017 ... چگونه از سردرد خلاص شویم. سردرد یکی از دلایلی است که افراد به‌خاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند. سال گذشته سه چهارم زنانی که در آمریکا به پزشک ... چگونه از سردرد خلاص شویم - بنیتا www.mybenita.com/article/specific/how-to-get-rid-of-a-headache‎Cached11 مه 2017 ... روش‌های درمانی نیز با توجه به علت ایجاد سردرد متفاوت است. در ادامه با علل و روش‌های درمان انواع سردرد آشنا خواهید شد. چگونه از سردرد خلاص شویم. چگونه از شر سردرد خلاص شویم؟ | نیکا نیوز www.nikanews.ir/79048/چگونه-از-شر-سردرد-خلاص-شویم؟.html‎Cached12 جولای 2017 ... چگونه از شر سردرد خلاص شویم؟ اکثر افراد دچار سردرد می‌شوند که بر اساس نوع سردرد، درمان‌های متفاوتی وجود دارد. نیکانیوز : اینجا راه‌هایی برای کاهش ...