مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

وجود خون در مایع منی خطرناک است؟

به گزارش جام جم آنلاین ، وجود خون در مایع منی از قرن‌ها پیش در کتب مختلف گزارش شده، ولی در دو دهه اخیر به علت پیشرفت در روش‌های تصویربرداری، تشخیص علل آن بیشتر از گذشته امکان‌پذیر شده است.

در بدن مرد دو عضو کوچک پشت پروستات در عمق لگن وجود دارد که کیسه‌های منی نامیده می‌شوند و محل ذخیره منی تولید شده در بدن مرد هستند. از طرفی درست مثل پروستات، رشد و نگهداری کیسه‌های منی بشدت وابسته به هورمون مردانه یعنی تستسترون است.

ابعاد کیسه‌های منی نیز با سن مرد رابطه دارد و ربطی به تعداد موارد انزال ندارد. مایع منی خونی در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد، اما در سنین زیر 40 سالگی تقریبا همیشه خوش‌خیم است.

در مردان مسن تر گاهی علت مایع منی خونی یک بدخیمی یا سرطان است. در عین حال بیشتر مردان مبتلا به مایع منی خونی دارای حملات مکرر هستند و هر مردی بیش از ده بار دارای مایع منی خونی باشد، نیاز به بررسی کامل دارد.

مایع منی خونی اغلب ناشی از یک التهاب در پروستات یا کیسه‌های منی است. البته این بیماری اغلب خود محدود شونده است و ظرف یک تا دو ماه برطرف می‌شود. اگر وجود خون در مایع منی بیش از دو ماه طول بکشد، حتما به بررسی نیاز دارد.

به عنوان مثال بسیاری از موارد مایع منی خونی ناشی از بیماری‌های پروستات هستند. یکی از اقدامات، نمونه برداری یا بیوپسی از پروستات است که به دنبال آن 30 درصد مردان دچار وجود خون در مایع منی خواهند شد. در عین حال، یکی از علائم سرطان پروستات وجود خون در مایع منی است؛ یعنی حدود 6 درصد بیمارانی که مبتلا به مایع منی خونی هستند، سرطان پروستات دارند. اتساع عروق پروستات نیز می‌تواند سبب مایع منی خونی شود که به آن تلانژیکتازی پروستات می‌گویند.

برای تشخیص این بیماری، بیمار باید بلافاصله بعد از یک نعوظ سیستوسکوپی شود. یکی دیگر از علل مایع منی خونی، وجود پروستاتیت یا التهاب پروستات است که می‌تواند عفونی یا غیر عفونی باشد. بنابراین بیمارانی که دارای علائم پروستاتیت هستند و مبتلا به مایع منی خونی می‌شوند، باید ابتدا پروستاتیت آنها درمان شود. وجود سنگ‌های ریز در داخل نسج پروستات و کیست‌های متسع پروستات هم در برخی مواقع سبب مایع منی خونی می‌شوند. از طرفی عفونت مجرای ادرار که اغلب منشا بیماری‌های آمیزشی دارد و کیست، تنگی، پولیپ و زگیل داخل مجرا از جمله بیماری‌های مجرای ادرار هستند که سبب مایع منی خونی می‌شوند.

40درصد علت موارد مایع منی خونی عفونت‌ها هستند؛ سل، ایدز و سیتومگالو ویروس. در عین حال 30درصد بیمارانی که دارای سل دستگاه ادراری هستند، مبتلا به مایع منی خونی نیز خواهند بود. عفونت‌های آمیزشی مثل تبخال تناسلی، کلامیدیا، آنتروکوک‌ها و کیست هیداتیت را هم نباید در بروز این مشکل نادیده گرفت. در هفته آینده به سایر علل و درمان‌های شایع می‌پردازیم.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری



لینک منبع :وجود خون در مایع منی خطرناک است؟

وجود خون در مایع منی خطرناک است؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../وجود-خون-در-مایع-منی-خطرناک-است؟‎Cached15 ا کتبر 2016 ... وجود خون در مایع منی یک بیماری نسبتا شایع است. چون بسیاری از افراد مبتلا به پزشک مراجعه نمی‌کنند و بسیاری از موارد نیز تشخیص داده نمی‌شوند، ... وجود خون در مایع منی خطرناک است؟ - مردان - خانواده - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/.../وجود-خون-در-مایع-منی-خطرناک-است-‎Cached15 ا کتبر 2016 ... سلامت نیوز-*دکتر محمدرضا صفری‌نژاد: وجود خون در مایع منی یک بیماری نسبتا شایع است. چون بسیاری از افراد مبتلا به پزشک مراجعه نمی‌کنند و ... آیا دیدن خون در منی خطرناک است؟ - دکتر هوشنگ قوامی dr-ghavami.com/372/آیا-دیدن-خون-در-منی-خطرناک-است؟.html‎Cached15 دسامبر 2016 ... شایع‌ترین علت خون در منی ، نمونه برداری پروستات می‌باشد. در ادامه عوامل خون در منی ، علل خون در منی ، درمان خون در منی آمده است. وجود خون در مایع منی نشانه چیست؟ - سلامانه www.salamaneh.com/post/22659/وجود-خون-در-مایع-منی-نشانه-چیست‎Cached Similar25 ژانویه 2015 ... اما از دیگر علل وجود خون در مایع منی می‌توان به بیماری‌های پروستات، مجرای ادرار، بیماری‌های خود ... صفری نژاد در پایان با اشاره به اینکه اگر وجود خون در مایع منی بیش از 2 ماه طول بکشد، حتماً نیاز به .... آیا دویدن در هوای گرم خطرناک است؟ دلایل وجود خون در زمان انزال - نمناک namnak.com/-وجود-خون-در-زمان-انزال.p38596‎Cachedوجود خون در مایع منی اکثرا خوش خیم است ولی باید آن را جدی گرفت چون می تواند نشان از وجود یک بیماری خطرناک مثل سرطان پروستات و کیسه های منوی باشد. وجود خون در مایع منی | | روزنامه پزشکی ایران www.iran.pezeshk.us/archives/49807‎Cached Similarوجود خون در مایع منی یک بیماری نسبتا شایع است. وجود خون در مایع منی اکثرا خوش خیم است ولی باید آن را جدی گرفت چون می تواند نشان از وجود یک بیماری خطرناک مثل. وجود خون در مایع منی، علت - نی نی بان niniban.com/fa/news/126378/وجود-خون-در-مایع-منی-علت‎Cached25 ژوئن 2017 ... شایع‌ترین عامل بروز خون در مایع منی، وجود التهاب یا عفونت در یکی از بخش‌های مسیر عبور منی مانند پروستات، مجرای ادرار، اپیدیدیم و کیسه منی است. خون در منی (هماتواسپرمی):علل و درمان - متخصص اورولوژی:دکتر نامداری drnamdari.com/خون-منی-هماتواسپرمیعلل-درمان/‎Cachedعلت و علائم وجود خون در مایع منی چیست؟ آیا منی خونی خطرناک است؟ تشخیص و درمان خون در اسپرم (همواسپرمی) توسط متخصص اورولوژی. وجود خون در مایع منی نشانه چیست؟ - نیک صالحی www.niksalehi.com/hamechiz/233635.html‎Cached18 ژوئن 2015 ... دکتر محمدرضا صفری نژاد با بیان اینکه وجود خون در مایع منی در سنین ... یک بدخیمی یا سرطان است، اظهار داشت: «در سنین بالا وجود خون در مایع منی می تواند نشان از وجود یک بیماری خطرناک مثل سرطان پروستات و کیسه های منوی باشد.». هماتوسپرمی یا وجود خون در اسپرم یا مایع منی در هنگام انزال به چه علت است؟ https://www.payamesalamat.com/هماتوسپرمی-یا-وجود-خون-در-اسپرم-یا-مایع/‎Cached21 دسامبر 2016 ... مهمترین بررسی در این بیماری این است که خون در مایع منی (اسپرم) وجود دارد. ... نیز وجود دارد؛ که خود به خود برطرف نشده و دارای نشانه های جدی و خطرناک در ...