مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مکمل‌های غذایی مفید یا مضر؟

به گزارش جام جم آنلاین ، مکمل‌ها در جایی استفاده می‌شوند که رژیم غذایی فرد دچار نقصان باشد. مکمل‌های غذایی با دارو فرق می‌کند البته استفاده از مکمل با دوپینگ هم فرق می‌کند. محققان استرالیایی مکمل‌ها را به چهار دسته C، B، A و D تقسیم‌بندی می‌کنند.

دسته A: این مکمل‌ها ایمن‌تر و فوایدشان شناخته‌شده‌تر است. انواع مکمل‌های این دسته سه گروه هستند. گروه اول مانند غذا تولید می‌شوند یا شکلات بار و پروتئین بار هستند یا به صورت نوشابه که میزانی از کربوهیدرات و الکترولیت مورد نیاز ورزشکار را جبران می‌کند. این مکمل در صورتی به فرد توصیه می‌شود که بدن به پروتئین نیاز داشته باشد.

اگر مواد غذایی پروتئین مورد نیاز فرد را تامین می‌کند، مکمل غذایی پروتئین‌دار به او داده نمی‌شود، اما اگر غذا پروتئین مورد نیاز فرد را تامین نکند، پروتئین مکمل به صورت آب پنیر یا آلبومین به فرد داده می‌شود. اگر پروتئین زیادی به فرد داده شود، بدن نمی‌تواند از این میزان پروتئین در ساخت عضلات استفاده کند، در نتیجه بدن پروتئین را می‌سوزاند و با سوخت پروتئین، اوره تولید می‌شود. بالا رفتن اوره باعث ایجاد فشار بر کلیه‌ها می‌شود. پس همین مکمل که بی‌خطر است و در گروه A قرار دارد وقتی خودسرانه و بیش از حد مصرف شود می‌تواند ضرر داشته باشد.

گروه بعدی مکمل‌ها از دسته‌بندی A، مکمل‌هایی هستند که روی عملکرد ورزشکار موثر واقع می‌شود مثل کافئین و کراتین. کافئین در چربی‌سوزی و افزایش تمرکز تاثیر می‌گذارد و کراتین قدرت انفجاری فرد را افزایش می‌دهد. این دو نیز زمانی به فرد داده می‌شود که فرد به آن واقعا نیاز داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر فرد، ورزشکار استقامتی باشد کراتین برایش مفید نیست.

کراتین به علت احتباس آب، فقط باعث افزایش وزن در او می‌شود. پس کراتین برای افرادی که برای سلامت خود ورزش می‌کنند، مفید نیست. کراتین برای ورزشکار حرفه‌ای که قصد بالا بردن رکورد دارد و حتی نیم کیلوگرم اضافه بلند کردن وزنه برایش مهم است، می‌تواند مفید باشد و البته استفاده از این مکمل در درازمدت می‌تواند آسیب‌زا باشد و جزو آسیب‌های شغلی محسوب می‌شود.

دسته B: شواهد علمی برای مفید بودن یا نبودن این دسته کافی نیست و تحقیقات بیشتری باید انجام شود. دسته دوم، مکمل‌های پزشکی محسوب می‌شوند که در حقیقت کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها را تامین می‌کند. استفاده از این مکمل‌ها به شرطی موثر است که برای فرد مناسب دانسته شود؛ مثلا تجویز آهن برای فردی که دچار کمبود آهن است.

همچنین استفاده از ویتامین D طبق دستور عمل وزارت بهداشت برای عموم افراد 70 ـ 12 ساله، ماهانه 50 هزار واحد است. گفتنی است این ویتامین اگر بیش از حد مورد نیاز استفاده شود می‌تواند باعث مسمومیت شود. گلوتامین مثالی از مکمل مربوط به دسته B است.

دسته C: شواهد علمی برای مفید بودن آنها ضعیف است؛ اما مصرف‌شان، ممنوع نیست. اسیدهای آمینه شاخه دار جزو این دسته هستند.

دسته D: محرک‌ها جزو این دسته هستند و مصرف آنها ممنوع است. بعضی ریشه‌های گیاهی در این دسته قرار دارند.

آیا ویتامین‌های B کمپلکس و B12 جزو مکمل‌ها هستند؟

خیر، اینها جزو داروها هستند و هر جا شکل مصرف ویتامین‌ها تزریقی باشد، دارو تلقی می‌شود.

دکتر محمد حسبی - متخصص پزشکی ورزشی



لینک منبع :مکمل‌های غذایی مفید یا مضر؟

مکمل‌های غذایی مفید یا مضر؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../مکمل‌های-غذایی-مفید-یا-مضر؟‎Cached10 جولای 2016 ... به گزارش جام جم آنلاین ، مکمل‌ها در جایی استفاده می‌شوند که رژیم غذایی فرد دچار نقصان باشد. مکمل‌های غذایی با دارو فرق می‌کند البته استفاده از مکمل با ... مکمل های ورزشی , مفید یا مضر؟! | طرفداری https://www.tarafdari.com/خبر/.../مکمل-های-ورزشی-مفید-یا-مضر؟‎Cachedوی افزود:« از طرفی در برخی مواد غذایی اجزا و ترکیباتی مثل چربی ها وجود دارد که ممکن است ورزشکار نخواهد مصرف کند بنابراین به نوعی مصرف مکمل های پروتئینی می ... مکمل‌های غذایی مفید یا مضر؟ - بولتن نیوز www.bultannews.com/fa/news/371790/مکمل‌های-غذایی-مفید-یا-مضر 11 جولای 2016 ... مکمل‌های غذایی در چه شرایطی استفاده می‌شوند؟ آیا همه افراد می‌توانند خودسرانه از مکمل‌ها استفاده کنند؟ چه افرادی به مکمل‌ها نیاز دارند؟ فرق مکمل با دارو ... مکمل‌های غذایی؛ مفید یا مضر؟ - نت شهر www.netshahr.com/42904/مکمل‌های-غذایی؛-مفید-یا-مضر؟ 29 نوامبر 2015 ... به راستی آیا مکمل‌های غذایی مفید یا ضروری است و یا بی‌فایده و یا مضر؟ در مورد مکمل‌ها ، عقاید و نظرات بسیار متفاوت و ضد و نقیضی وجود دارد. کراتین مفید است یا مضر؟ - ادکوان https://edcoan.ir/کراتین-مفید-است-یا-مضر؟/‎Cachedکراتین مفید است یا مضر؟ همه چیز در مورد کراتین. یکی از مکمل هایی که برای افزایش توان و عملکرد ماهیچه ها در ورزشکاران استفاده می شود کراتین است.کراتین در واقع ... علم ورزش | عوارض و فواید مکمل های ورزشی - واقعیت ها در مقابل تخیلات www.elmevarzesh.com/athletic-supplements-fact-vs-fiction/‎Cached Similar16 سپتامبر 2014 ... در کنار این موارد سعی کنید به دنبال مکمل های با کیفیت مناسب باشید. ... شما عادت های بدی دارید و یا خوب غذا نمی خورید، پس مکمل برای شما مفید نیست. .... کنم برای استادم نیاز به عکس درباره مضرات و فواید مکملهای ورزشی دارم ممنون ... مکمل غذایی مفید یا مضر؟ - پرشین طب persianteb.com/tag/مکمل-غذایی-مفید-یا-مضر؟/ مکمل غذایی مفید یا مضر؟ نظرات زیادی مبنی بر مصرف مکمل های غذایی وجود دارد، عده ای مصرف این گونه مکمل های غذایی را برای بدن مفید می دانند و عده ای می گویند در درازمدت ... مکمل کراتین برای ورزشکاران، مفید یا مضر؟ - آکا www.akairan.com/sport/sport-food/201546142518.html‎Cached Similarاین متخصص تغذیه گفت: «کراتین به عنوان یک ماده غذایی مکمل در زمان خاص و محدود و تنها باید توسط ... 6 مکمل مفید برای ورزشکاران · رژیم‌های بدنسازی، مفید یا مضر؟ مکمل های بدنسازی از رویا تا واقعیت - مکمل - مراقبت - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/.../مکمل-های-بدنسازی-از-رویا-تا-واقعیت‎Cached Similar10 سپتامبر 2012 ... مکمل های غذایی به کلیه مواد مغذی شامل ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، یا ... ورزشکار داشته باشند ، آنها در شرایطی مفید خواهند بود که به درستی مصرف شوند . ... به خصوص در ترکیبی با دارو می تواند مضر و حتی تهدید کننده حیات باشد. رژیم‌های بدنسازی، مفید یا مضر؟ - تبیان article.tebyan.net/61238/رژیم-های-بدنسازی-مفید-یا-مضر-‎Cached13 فوریه 2008 ... "دریافت پروتئین اضافی به وسیله رژیم‌های غذایی غلط یا مکمل‌های غذایی می ‌تواند ارگان‌های بدنی همچون کلیه و کبد را از کار بیندازد و بر عملکرد قلب و ...