مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دشمن شماره یک قلب

***

شکی وجود ندارد که در صدر دشمنان سیستم قلبی و عروقی، سیگار نشسته کما این‌که بررسی‌ها نشان داده است، سیگاری‌ها در دهه سوم و چهارم زندگی خود پنج برابر بیش از دیگران، احتمال ابتلا به حمله قلبی دارند که البته یک سال پس از ترک سیگار، خطر بیماری عروق قلب نصف می‌شود و 15 سال پس از ترک، خطر نسبی مرگ ناشی از بیماری قلبی به حد افراد غیرسیگاری می‌رسد. بعلاوه تنگی نفس، تپش قلب و افزایش فشارخون از اثرات قلبی زودرس استعمال دخانیات است.

‌ استعمال سیگار به تنهایی خطر بیماری عروق قلبی را به طور متوسط دو برابر می‌کند. سیگار عامل 21 درصد بیماری‌های قلبی کشنده است. حتی مشخص شده، دود سیگار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را برای همسران و فرزندان افراد سیگاری سه برابر می‌ کند.

‌اضطراب نیز خطر سکته قلبی مجدد را دو برابر و خطر مرگ را سه برابر می‌کند. افسردگی در 25 درصد بیماران دچار ناراحتی قلبی حاد دیده می‌شود و مرگ و میر آنان را چهار برابر می‌کند . همچنین تنش روانی، هیجان‌ها و عصبانیت‌های بیش از حد، خطر ابتلا به بیماری عروق قلب و سکته قلبی را افزایش می‌دهد .

‌مصرف نمک زیاد، خطر مرگ ناشی از بیماری عروق قلب را 44 درصد و خطر بروز سکته مغزی را 32 درصد افزایش می‌دهد . همچنین مصرف نمک زیاد، موجب 89 درصد افزایش خطر مرگ و میر به دلیل سکته مغزی است .

‌آلودگی هوا احتمالا اثر مستقلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد .

‌مقدار اسید اوریک خون با خوردن زیاد از حد گوشت و حبوبات افزایش می‌یابد. افزایش اسید اوریک خون در برخی پژوهش‌ها عامل خطر بیماری عروق قلب شناخته شده است .

‌نداشتن تحرک فیزیکی از خطرات جدی برای قلب به شمار می‌رود . فعالیت جسمی، خطر بروز بیماری عروق قلب را نصف می‌کند. در افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند، داشتن تحرک جسمی، شانس زنده ماندن را دو برابر می‌کند. به بیان دیگر، تحرک جسمی، احتمال بروز سکته مغزی و نیز خطر بروز بیماری قند را کم می‌کند.

‌مصرف بیش از حد شیرینی و چاقی، خطر بروز بیماری قند را افزایش می‌دهد که خود، عامل خطری برای بیماری عروق قلب است.

‌زیادی فشارخون از عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی است که با تغذیه درست و در موارد لزوم استفاده از دارو درمانپذیر است. چاقی، مصرف نمک و مشروبات الکلی، تنش‌های روانی و سابقه خانوادگی، عوامل خطر برای زیادی فشارخون هستند. چاقی عامل خطری برای افزایش فشارخون، بیماری قند، سکته‌های قلبی و مغزی است و خطر بیماری عروق قلب را حداقل 50 درصد افزایش می‌دهد. مبتلایان فشار خون نباید به طور خودسرانه و یکدفعه داروی خود را قطع کنند یا تغییر دهند.

‌گلودردهای کودکان را باید پزشک درمان کند تا از خطر ابتلای آنان به بیماری قلبی جلوگیری شود.

‌برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، رعایت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از عوارض قلبی مؤثر است. تنگی نفس هنگام فعالیت یا خواب، ورم پاها و پلک‌ها و تکرر ادرار شبانه از نشانه‌های غیراختصاصی نارسایی قلبی است. درد چند دقیقه‌ای قفسه سینه هنگام فعالیت یا هیجان و تنگی نفس هنگام فعالیت یا خواب نیز از علائم بیماری عروق قلب است.

دکتر مسعود قاسمی

فوق‌تخصص آنژیو‌گرافی و آنژیو‌پلاستی



لینک منبع :دشمن شماره یک قلب

Images for دشمن شماره یک قلب دشمن شماره یک قلب - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/2369846951340303636/دشمن-شماره-یک-قلب‎Cached26 آوریل 2016 ... تصویر دشمن شماره یک قلب. ***. شکی وجود ندارد که در صدر دشمنان سیستم قلبی و عروقی، سیگار نشسته کما این‌که بررسی‌ها نشان داده است، سیگاری‌ها ... دشمن شماره یک قلب | ماهنامه بین المللی دندانسازان حرفه ای www.prodentalmag.com/2016/05/06/دشمن-شماره-یک-قلب/ 6 مه 2016 ... شکی وجود ندارد که در صدر دشمنان سیستم قلبی و عروقی، سیگار نشسته کما این‌که بررسی‌ها نشان داده است، سیگاری‌ها در دهه سوم و چهارم زندگی خود پنج ... سیـگار؛ دشمن شماره یک قـلب | | روزنامه پزشکی ایران www.iran.pezeshk.us/archives/32393‎Cachedسیگار هرساله بیشتر از تلفات ایدز، الکل، مواد مخدر، تصادفات رانندگی، قتل، خودکشی و آتش‌سوزی انسان‌ها را از بین می‌برد. سیگار و تنباکو مهم‌ترین عامل ایجاد. استرس دشمن شماره یک قلب است - ایمنا www.imna.ir/news/108938/استرس-دشمن-شماره-یک-قلب-است 16 جولای 2013 ... اگر از بیماری‌های قلبی رنج می برید، بدانید که استرس دشمن شماره یک قلب است و درعوض ورزش برای تقویت قلب بسیار مفید است. دکترحورا چیت ... چاقی دشمن شماره یک قلب است - ایمنا www.imna.ir/news/118497/چاقی-دشمن-شماره-یک-قلب-است‎Cached28 سپتامبر 2013 ... چاقی دشمن شماره یک قلب است. خبرگزاری ایمنا: یکی از عوامل خطر مهم ایجاد کننده بیماری‌های قلبی‌عروقی اضافه وزن و چاقی است که متاسفانه آمار آن در ... حقایقی جالب درباره بانوان: بیماری قلبی؛ قاتل شماره یک زنان - بنیتا www.mybenita.com/.../facts-about-womens-moms-take-note-heart-disease-killer-women‎Cached14 آوریل 2017 ... امروزه به خاطر زندگی ماشینی بیماری‌های قلبی بسیار شایع شده‌اند، این بیماری هم اکنون دشمن شماره یک بانوان لقب گرفته است. در این مطلب می‌خواهیم به ... استرس و افسردگی؛ 2 دشمن قلب - زندگی آنلاین zendegionline.ir/articles/diseases/disease/cardiovascular/236398‎Cached17 ژانویه 2017 ... استرس و افسردگی می‌توانند از علل بروز سکته‌های قلبی باشند. ... بیش از یک‌سوم زنان قبل از یک حمله قلبی زودرس دچار اضطراب بدون علت می‌شوند و در .... سلامت قلب خود را مدیریت کنید (1) · سیگار؛ دشمن شماره یک قلب (1) · تشخیص ... پونیلا - سیگار؛ دشمن شماره یک قلب (2) ponila.com/post/170607/ سیگار؛ دشمن شماره یک قلب (2). در سال های اخیر شاهد افزایش استعمال سیگار در بین نوجوانان و دانشجویان هستیم و برخلاف گذشته دختران و زنان باسواد بیشتر از افراد ... این خوراکی ها دشمن گرفتگی رگ ها هستند https://ashpazbashy.com/این-خوراکی-ها-دشمن-گرفتگی-رگ-ها-هستند/‎Cached4 فوریه 2017 ... سیر ماده غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ ‌ها محسوب می‌شود. ... و بدن ما برای بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق و همچنین جلوگیری از گرفتگی رگ‌ ها به ...