مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

پرخوری و مشکل متابولیسم

شاید بسیاری از مردم در پاسخ به این پرسش‌ها، اجتناب از چاقی را دلیل اصلی و مهم بدانند. البته این پاسخ غلط نیست، ولی واقعیت این است پرخوری ضررهایی بسیار فراتر از چاقی دارد.

برای ایجاد تعادل متابولیسم در بدن، روندی وجود دارد که مواد مغذی خورده شده که مازاد بر نیازهای سلول‌های بدن باشند به ذخایر انرژی تبدیل می‌شوند تا در زمان بی‌غذایی، آزاد شوند و به مصرف برسند. این مازاد چه بصورت قندها و پروتئین یا چربی باشند، عموما به صورت تری‌گلیسیرید در می‌آیند و در بافت مخصوصی به نام چربی ذخیره می‌شوند.

وقتی غذا بیش از آنچه نیاز سلول‌هاست مصرف می‌شود، به اجبار باید انرژی ذخیره شود. ذخیره‌سازی مواد غذایی زیادی موجب آسیب به سلول‌های مختلف می‌شود و بسیاری از آنها را نابود می‌کند. البته در نهایت غذای اضافی باید در بافت چربی ذخیره شود، ولی قبل از رسیدن بار اضافی به این منطقه و انجام ذخیره‌سازی، آسیب‌ها ایجاد می‌شود. نکته دیگر این است که ظرفیت ذخیره‌شدن چربی محدود است و در هر فردی با دیگری تفاوت دارد. هر انسانی بسته به ژنتیک و تغذیه‌ای که در دوران جنینی و کودکی داشته است، به میزان مشخصی می‌تواند چربی ذخیره کند و چاق شود. به این ترتیب ممکن است برخی ظرفیت ذخیره‌سازی چربی را نداشته باشند و با وجود مصرف غذای زیادی چاق نشوند.

این افراد به صرف کم وزن بودن و نداشتن بافت‌های چربی، از بسیاری از مشکلات مثل آرتروز، سنگینی بدن، بد فرم بودن و افزایش خطر برخی سرطان‌ها دور می‌شوند، ولی این همه ماجرا نیست. همان‌گونه که گفته شد وقتی مصرف غذا بیش از نیاز سلول‌هاست مازاد آن باید ذخیره شود. اکنون فرض کنیم فردی که استعداد چاقی ندارد پرخوری می‌کند. چه اتفاقی می‌افتد؟ چون بدن این فرد توان ذخیره‌سازی تری‌گلیسرید در بافت چربی را ندارد، این ماده در سلول‌های عضلانی، جداره عروق، کبد و سازنده انسولین رسوب می‌کند و باعث آسیب‌های شدیدی می‌شود، ازجمله مقاومت به انسولین، به هم خوردن فعالیت طبیعی رگ‌ها و فشار خون. همین اتفاق در فرد دارای ظرفیت چاقی زمانی می‌افتد که او آن قدر پرخوری می‌کند که همه ظرفیتش پر می‌شود.

حال یک سوال دیگر را پاسخ دهیم. آیا می‌توانیم زیاد بخوریم و بعد با ورزش همه را بسوزانیم و هیچ مشکلی نداشته باشیم و برعکس آیا اگرخیلی کم غذا باشیم بی‌نیاز از ورزش هستیم؟ واقعیت این است ورزش، رکن اساسی سلامت و اثرات آن فراتر از سوزاندن کالری اضافی است. البته پاسخ سؤال اول هم منفی است. خوردن زیادی حتی اگر با ورزش همزمان شود باز هم زیان‌آور است . ولی ورزش بسیاری از اثرات مخرب پرخوری را می‌پوشاند. در نهایت باید عادت کنیم به اندازه بخوریم و هر روز ورزش کنیم.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم



لینک منبع :پرخوری و مشکل متابولیسم

پرخوری و مشکل متابولیسم - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../پرخوری-و-مشکل-متابولیسم‎Cached14 مارس 2016 ... چرا پرخوری موجب کاهش کیفیت زندگی و طول عمر می‌شود؟ چرا باید حد و اندازه را در مصرف غذا رعایت کنیم؟ تصویر پرخوری و مشکل متابولیسم. پرخوری و مشکل متابولیسم - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/457095/پرخوری-و-مشکل-متابولیسم‎Cachedاین ماده در سلول‌های عضلانی، جداره عروق، کبد و سازنده انسولین رسوب می‌کند و باعث آسیب‌های شدیدی می‌شود. پرخوری و مشکل متابولیسم چرا پرخوری موجب کاهش کیفیت ... پرخوری و مشکل متابولیسم - عصر ایران - شهرخبر www.shahrekhabar.com/medical/1457931240763598 فردی که استعداد چاقی ندارد نباید پرخوری کند چون بدن این فرد توان ذخیره‌سازی تری‌گلیسرید در بافت چربی را ندارد. این ماده در سلول‌های عضلانی، جداره عروق، کبد و ... پرخوری و مشکل متابولیسم - ایران اکونومیست | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/15472723 14 مارس 2016 ... بردن همه سموم بدن نیست، برخی از مواد غذایی به راحتی قابل هضم و تجزیه نیستند و کبد را دچار مشکل خواهند کرد. برای اینکه کبد دچار مشکل نشود از ... Introduction to Nutrition and Metabolism, Fifth Edition - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=1466572256 David A. Bender - ‎2014 - Medical nervosa. and. bulimia. nervosa. Whilst obesity is a major public health problem ( Section 7.2), one effect of the publicity about obesity is to put pressure on people ...پرخوری روانی و این روش های درمانی - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/128491_پرخوری-روانی-و-این-روش-های-درمانی.html/‎Cached18 فوریه 2016 ... رهایی از مشکل پرخوری روانی به تلاش زیادی نیاز دارد. بسیارند افرادی که می دانند وابستگی بیش از حد به غذا دارند اما نمی دانند چگونه باید خود را از این ... Advanced Nutrition and Human Metabolism - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=1305627857 Sareen S. Gropper, Jack L. Smith, Timothy P. Carr - ‎2016 - Health & Fitness Table 4 Some Potential Medical Complications of Bulimia Nervosa The Eating ... andfamily orfriends andfacilitatedetectionand diagnosis of the problem.پرخوری شبانه ایرانیان و مشکلات چاقی - Nofat nofat.ir/1889/پرخوری-شبانه-ایرانیان-و-مشکلات-چاقی/‎Cached23 فوریه 2015 ... طی مطالعاتی که طی سه سال توسط پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران انجام شده، روند ... پرخوری و مشکل متابولیسم | رسانه تی وی fardanews.rasanetv.com/page-804461.html‎Cached14 مارس 2016 ... پرخوری و مشکل متابولیسم فردی که استعداد چاقی ندارد نباید پرخوری کند چون بد... سندرم پرخوری شبانه - پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم - دانشگاه علوم ... emri.tums.ac.ir/pages/mainPage.asp?I=S2M29P1C256‎Cached Similar14 ژوئن 2015 ... سندرم پرخوری شبانه نوعی اختلال پرخوری افراطی است که به شکل ... دارد و از مهمترین عوامل موثر شناخته شده آن مشکلات روحی-روانی و افسردگی می باشد.