مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سندرم خستگی مزمن

نوع دیگر خستگی مربوط به فعالیت روزانه و انجام کارهای بیش از حد است که در این نوع خستگی با استراحت، بدن به مرحله بازیابی انرژی می‌رسد. در این نوع خستگی که اختلال خوانده نمی‌شود، فرد حجم زیادی از کارها را به طور همزمان انجام می‌دهد و نهایتا انرژی او تمام می‌شود. علائمی چون بی‌حوصلگی، درد مفاصل، بی‌قراری و خشم و کم‌خوابی در افرادی که دچار خستگی عادی هستند، به چشم می‌خورد. به هر نوع خسته شدنی، اختلال گفته نمی‌شود. در این نوع اختلال فرد باید دچار خستگی پایدار یا عودکننده باشد که از مدتی پیش شروع و باعث شده که توانایی فعالیت روزانه تا 50 درصد کاهش یابد. این خستگی دست‌کم باید شش هفته ادامه داشته باشد. سندرم خستگی مزمن، بیش ازهر سن دیگری در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. سه‌چهارم بیماران هم مونث هستند.

در اختلال خستگی مزمن فرد حداقل شش مورد از این علائم را تجربه می‌کند:

ـ ناتوانی در تمرکز و عدم حافظه

ـ افسردگی و کم‌تحملی

ـ زود از کوره دررفتن و عصبانیت

ـ ترس‌های بی‌مورد و ناگهانی

ـ حساسیت به موضوعات و زودرنجی

ـ نداشتن توان فعالیت بدنی یا مغزی

ـ اختلال در خواب

ـ سرحال و شاداب نبودن

ـ درد در نواحی مفصل‌ها (بدون این که تورم یا قرمزی در آنها وجود داشته باشد)

ـ درد عضلانی مزمن

ـ سردرد مداوم

ـ درد شکمی، تهوع، اسهال و نفخ

ـ تعرق شبانه

ـ درد در قفسه سینه و اشکال در تنفس

ـ مشکلات بینایی از قبیل تیرگی، حساسیت به نور، خشک شدن و دردناک شدن چشم

ـ سرگیجه، نامنظم بودن ضربان قلب

ـ دردناک شدن فک و دهان

ـ کاهش یا افزایش وزن

در درمان این بیماری، همدلی و جدی گرفتن شکایت‌ جسمی و روحی بیماران بسیار مهم است. اگر حرف‌ بیماران به خوبی درک شود و اطلاع کافی درخصوص این بیماری به آنها داده شود، احساس امنیت و آرامش خواهند کرد. برای درمان، استراحت مطلق توصیه نمی‌شود بلکه لازم است فرد از تمرینات تن آرامی و ریلکسیشن استفاده کند. ورزش و فعالیت بدنی منظم و کوتاه و اصلاح نوع تغذیه نیز به روند بهبود کمک می‌کند. همچنین درمان شناختی برای رفع افسردگی و کار روی باورهای فرد می‌تواند کمک کند تا وی از لحاظ نگرشی در خود تغییر ایجاد کند. ماساژ درمانی و ورزش‌هایی مانند یوگا نیز به کاهش علائم جسمانی ناشی از خستگی مزمن کمک می‌کند.

دکتر مهرنوش دارینی

‌ روان‌شناس و مشاور



لینک منبع :سندرم خستگی مزمن

خستگی مزمن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/خستگی_مزمن‎Cached Similarخستگی مزمن به خستگی عمومی بدن اطلاق می‌شود که به مدت طولانی ادامه داشته باشد. این خستگی در تمام بدن گسترش پیدا کرده و باعث کاهش فعالیت بدنی و توان فرد ... سندرم خستگی مزمن(CFS) چیست؟ - تبیان article.tebyan.net/68404/سندرم-خستگی-مزمن-CFS-چیست-‎Cached16 ژوئن 2008 ... آنچه که از مفهوم "سندرم خستگی مزمن" (Chronic fatigue syndrome) می توان فهمید، خستگی است. اما این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی خوابی ... سندروم خستگی مزمن را جدی بگیرید! - نمناک namnak.com/سندروم-خستگی-مزمن.p12099‎Cachedسندرم خستگی مزمن که گاهی به عنوان خستگی مفرط و اختلال عملکرد در ایمنی بدن شناخته می شود، یک وضعیت پیچیده پزشکی است که اکثرا زنان 30 تا 50 ساله به آن ... سندرم خستگی مزمن چیست و چه درمانی دارد؟ - مجله سلامت www.majalesalamat.com/treatment/chronic-fatigue-syndrome/‎Cached28 فوریه 2017 ... سندرم خستگی مزمن که به عنوان اختلال عملکرد ایمنی بدن نیز شناخته می‌شود یک شرایط گیج کننده پزشکی است که معمولا در زنان 30 الی 50 سال دیده ... ایرنا - سندرم خستگی مزمن ؛ علل و درمان www.irna.ir/fa/News/81314883/‎Cached Similar16 سپتامبر 2014 ... تهران - ایرنا - سندرم خستگی مزمن که گاهی به عنوان خستگی مزمن و اختلال عملکرد ایمنی بدن شناخته می شود، یک وضعیت پیچیده پزشکی است که ... سندرم خستگی مزمن چیست؟ - راستینه - سایت پزشکی و مجله سلامتی ... https://rastineh.com/what-is-chronic-fatigue-syndrome/‎Cachedسندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری پیچیده است که شامل خستگی ناتوان کننده همراه با دیگر علائم است. این خستگی به اندازه کافی برای ایجاد تداخل با فعالیت های ... سندرم خستگی مزمن چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟ - کوکا www.coca.ir/chronic-fatigue-syndrome-symptoms-treated/‎Cached Similarخستگی شدید، مشکلات خواب، افسردگی و اختلال در فکر کردن، تمرکز کردن و به خاطر سپردن هز علائم سندرم خستگی مزمن هستند، علل و تشخیص سندرم خستگی مزمن. سندرم خستگی مزمن - مردمان www.mardoman.net/health/tireness1‎Cachedسندرم خستگی مزمن خستگی مزمن بیماری است که مشخصه های آن خستگی و ضعف طولانی مدت است که می تواند یک یا دو جنبه ی ز. درمان سندرم خستگی مزمن: چگونه به درمان خستگی؟ - محصولات بهداشتی fa.yourwebdoc.com/chronicfatiguesyndrome.php‎Cached Similarچگونه به درمان خستگی درمان سندرم خستگی مزمن طبیعی موثر در بازگرداندن سطح انرژی و جلوگیری از ضعف و خستگی و سایر شرایط بهداشتی ثابت شده است. علائم سندرم خستگی مزمن چیست؟ - نبض ما nabzema.ir/30777/علائم-سندرم-خستگی-مزمن-چیست؟.html‎Cached10 جولای 2017 ... سندرم خستگی مزمن یک اختلال با علت ناشناخته است که شاه‌علامت آن، خستگی شدیدی است که با استراحت بهبود نمی یابد. در ادامه علت و درمان این سندرم ...