مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دیسک کمری

در موارد بسیار شدید حلقه مرکزی دیسک بین مهره‌ای کاملا از محل خود خارج شده و داخل کانال نخاعی می‌شود.

علائم بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای کمری عبارتند از درد کمر که می‌تواند به کمر محدود باشد یا به اندام‌های تحتانی انتشار یابد و حالت تیرکشنده به پا داشته باشد. با توجه به ریشه عصبی درگیر و تحت فشار ممکن است علائم حسی به صورت گزگز و مورمور شدن یا خواب رفتگی در بخشی از اندام تحتانی ایجاد شود.

در موارد شدید ممکن است ضعف در عضلات اندام تحتانی دیده شود مثلا ضعف در حرکت پا به سمت بالا یا پایین ایجاد شود و فرد قادر به راه رفتن روی پنجه یا پاشنه نیست. معمولا علائم دیسک یکطرفه است، ولی گاهی هر دو اندام درگیر می‌شود. ممکن است به علت درد شدید شکل طبیعی ستون فقرات به هم خورده و تغییر شکل در آن ایجاد شود. با توجه به ریشه تحت فشار ممکن است در معاینه عصبی رفلکس زانو یا پاشنه پا از بین رفته باشد.

تشخیص بیرون‌زدگی دیسک با شرح حال و معاینه عصبی داده می‌شود. برای تایید تشخیص و بررسی شدت آن، تصویر‌برداری ستون فقرات شامل ام‌آرآی و همچنین نوار عصب و عضله نیاز است. در اغلب موارد، بیرون‌زدگی دیسک‌های کمری با درمان طبی و بدون نیاز به جراحی بهبود می‌یابد. در فاز حاد، فرد باید استراحت مطلق به مدت یک هفته داشته باشد و برای کاهش درد و التهاب از مسکن و داروهای ضد‌‌التهاب استفاده کند. در طولانی‌مدت باید با فیزیوتراپی و ورزش منظم و مناسب، عضلات ستون فقرات را تقویت کند تا از شدت یافتن آن جلوگیری شود.

همچنین کاهش وزن و اجتناب از شرایطی که فشار زیاد به ستون فقرات وارد می‌کند، نظیر ایستادن و نشستن طولانی، در جلوگیری از عود بیماری مفید است.

در موارد محدودی جراحی انجام می‌شود ازجمله ضعف پیشرونده عضلانی در ناحیه ریشه درگیر مثل افتادگی مچ پا، اختلال در کنترل ادرار یا مدفوع یا دردهای شدید و ناتوان‌کننده که به درمان محافظتی و طبی جواب نداده است.

دکتر محمد روحانی

‌ متخصص مغز و اعصاب



لینک منبع :دیسک کمری

دیسک کمر و درمان دیسک کمر به شیوه های نوین بدون جراحی darmanedard.ir/خدمات/دیسک-کمر‎Cached Similarعلایم دیسک کمر و بهترین درمان دیسک کمر، با روش ها شامل درمان بدون جراحی ( فیزیوتراپی،ورزش،نرمش،دارو)و جراحی به همراه علائم و تشخیص آن. دیسک کمر - بیتوته www.beytoote.com/health/malady-remedy/lumbar1-disc.html‎Cached Similarدیسک کمر. بیماری دیسک کمر-شاید شما هم تا به حال دچار احساس درد‌های شدید یا خفیفی از ناحیه کمر شده باشید وبسیار نگران باشید که مبتلا به دیسک کمر شده باشید . فتق دیسک بین مهره‌ای - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/فتق_دیسک_بین_مهره‌ای‎Cached Similarکمری[ویرایش]. درد و علائم در ناحیه سُرین و ران و تا انتهای انگشتان بوده و در حقیقت در مسیر عصب سیاتیک گسترش می‌یابد. در گرفتاری ... ‎۱ ساختمان دیسک - ‎۳ علت (فیزیوپاتولوژی) - ‎۶ محل فتق دیسک - ‎۹ درماندیسک کمر (پارگی و فتق): علائم، علت و درمان آن با طب فیزیکی ... doctorsaeedi.com/دیسک-کمر-چیست؟/‎Cached Similarبهترین درمان دیسک کمر، با روش ها شامل درمان بدون جراحی (فیزیوتراپی،ورزش،نرمش، دارو)و جراحی به همراه علائم و تشخیص آن. ‎علائم - ‎علل - ‎تشخیص - ‎درماندرمان پارگی دیسک کمر discsurgery.ir/درمان-پارگی-دیسک-کمر/‎Cached Similar29 مارس 2015 ... دیسک های بین مهره ای ستون فقرات به صورت بالشتک های نرم و لاستیکی هستند که به صورت ضربه گیر عمل می کنند. پارگی دیسک کمر زمانی ایجاد ... درمان دیسک کمر discsurgery.ir/درمان-دیسک-کمر-2/‎Cached Similarبهترین راه و روش های درمان دیسک کمر با عمل مانند آندوسکوپی و بدون جراحی شامل دارو ، فیزیوتراپی،ورزش و حرکات اصلاحی،تزریق،لیزر،ماساژ،کمربند طبی،رژیم ... درمان غیر جراحی دیسک - آپارات ► 1:30www.aparat.com/v/Gt4Hx/درمان_غیر_جراحی_دیسک Mar 19, 2013 - 2 min عمل لیزری دیسک کمر رشته فوق تخصصی درد وروشهای نوین درمان غیر جراحی دیسک وستون فقرات وبیماریهای اسکلتی وعضلانی ایجاد شده است. بهترین درمان دیسک کمر - آپارات ► 3:03www.aparat.com/v/2R1r7/بهترین_درمان_دیسک_کمر Mar 19, 2013 - 3 min عمل لیزری دیسک کمر رشته فوق تخصصی درد وروشهای نوین درمان غیر جراحی دیسک وستون فقرات وبیماریهای اسکلتی وعضلانی ایجاد شده است. درد دیسک کمر چطوری است؟ - تبیان article.tebyan.net/296132/درد-دیسک-کمر-چطوری-است-‎Cached7 مارس 2015 ... خیلی ها در زندگی حداقل یک بار، درد کمر را تجربه می کنند. جالب آن که در بسیاری موارد، چنین دردی ناشی از دیسک کمر و در واقع، بیرون زدگی دیسک... بهترین درمان دیسک کمر drheidarian.blogfa.com/‎Cached Similarمشکل زمانی جدی میشود که بیمار به درمانهای اولیه برای کمر درد پاسخ مناسبی نمی دهد و عمل جراحی را پیش روی خود می بیند. مشکلات پس از انجام جراحی باز دیسک کمر که در ...