مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سقط مکرر چرا ؟

در واقع پس از سقط دوم وسوم، بررسی زوجین و علل موثر احتمالی در بروز مکرر سقط ضروری است.‌ دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان با اشاره به این که سقط به معنی خاتمه یافتن حاملگی قبل از هفته دوازدهم (سه ماهه اول) بارداری است، در این باره توضیح می‌دهد: حتی بعد از چند بار سقط، احتمال تولد نوزاد زنده حتی بدون درمان، بیشتر از احتمال سقط مجدد است، اما با درمان علل زمینه‌ای، این احتمال بیشتر می‌شود. ‌ وی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: سقط مکرر علل متفاوتی دارد و در 30 تا 50 درصد موارد، حتی پس از بررسی، علت آن ناشناخته می‌ماند.

سقط و ژنتیک

جالب است بدانید،‌ براساس آمار جهانی، میزان شیوع سقط مکرر 3 تا 4 درصد کل بارداری‌هاست.‌‌ دکتر مریم‌السادات حسینی، متخصص زنان و زایمان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که سقط مکرر علل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به عوامل ژنتیک اشاره کرد، توضیح می‌دهد: عامل ژنتیک در 5 تا 10 درصد سقط‌های مکرر و در60 تا 70 درصد کل سقط‌ها تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر این که علل آناتومیک که مربوط به ساختار رحم است، علل هورمونی، بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، اختلالات انعقادی اکتسابی یا ارثی و بیماری‌های آناتومیک و اختلالات رحم (نارسایی دهانه رحم) از دیگر علل سقط مکرر به شمار می‌رود، به جام‌جم می‌گوید: بیماری‌های زمینه‌ای مادر (مثل بیماری‌های قلبی، خونی و کلیوی) از علل مهم سقط مکرر محسوب می‌شود زیرا طی آن، بدن علیه خود موادی می‌سازد که منجر به دفع جنین می‌شود.‌ به گفته دکتر لاهوتی، از دیگر عللی که مرتبط با سقط شناخته شده‌اند، می‌توان به مشکلات کوروموزومی جنین، ناهنجاری‌های ساختمانی رحم، مشکلات هورمونی، اختلالات همراه با افزایش انعقادپذیری، عفونت‌ها و بعضی عوامل کمتر شایع مثل مصرف بعضی داروها یا مواجهه با سموم موجود در محیط زندگی، سیگار و کافئین، اختلالات جفت و عوامل مربوط به پدر اشاره کرد.

مشکلات هورمونی و سقط

به گفته دکتر لاهوتی، یکی دیگر از مشکلات رحم که منجر به ضخیم شدن دیواره عضلانی رحم وسقط می‌شود، آدنومیوز است. در این حالت، به علت ضخیم شدن بیش از حد عضلات رحم، خون‌رسانی به لایه داخلی رحم مختل و جنین سقط می‌شود.

وی با اشاره به این که اختلالات هورمونی می‌تواند از عوامل موثر در سقط مکرر باشد، می‌افزاید: بررسی هورمونی با هدف کشف برخی بیماری‌های هورمونی ازجمله کم‌کاری تیروئید به دنبال سقط مکرر باید انجام شود، چراکه کم‌کاری تیروئید هم به دلیل ایجاد اختلال در تخمک‌گذاری می‌تواند باعث ناباروری شود و هم می‌تواند در صورت حاملگی سبب سقط جنین شود. یکی دیگر از بیماری‌ها تخمدان پلی کیستیک است که به تنبلی تخمدان معروف است. در این بیماری نیز به علت تغییر محیط شیمیایی (متابولیک) بدن، سقط جنین اتفاق می‌افتد و باید قبل از حاملگی بعدی این مشکلات متابولیک اصلاح شود.

کمبود هورمون پروژسترون

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند منجر به سقط شود، کمبود هورمون پروژسترون در ابتدای بارداری است که به علت کیفیت پایین تخمک ایجاد می‌شود. دکتر لاهوتی به افرادی که در آنها شک به کمبود پروژسترون وجود دارد، توصیه می‌کند: با شروع بارداری و پس از اطمینان از این که حاملگی داخل رحمی است، از ترکیبات پروژسترون برای پیشگیری از سقط استفاده کنید.

انعقادپذیری زیاد خون مادر

اما عامل مهم سقط مکرر، افزایش انعقادپذیری خون مادر است. به این معنی که خون مادر بیشتر از حد طبیعی استعداد لخته شدن دارد واین حالت در حاملگی باعث ایجاد لخته‌های ریز در جفت و رگ‌هایی می‌شود که به رحم خونرسانی می‌کنند.‌ دکتر لاهوتی با اشاره به این مطالب تاکید می‌کند: در صورتی که چنین اختلالی در مادر تشخیص داده شود، هنگام بارداری باید از داروهای ضدانعقاد خون استفاده کرد تا خطر سقط کاهش یابد.

به خاطر داشته باشید، بعضی انواع عفونت‌های مادر شامل توکسوپلاسموز و ویروس‌های سرخجه، سرخک، سیتومگال و تبخال می‌توانند منجر به سقط جنین شوند، اما دخالت این عوامل در سقط مکرر مطرح نیست. البته عفونت‌هایی مانند تب مالت و مالاریا می‌توانند موجب سقط مکرر شوند.

پیشگیری چگونه ممکن است؟

دکتر حسینی سقط مکرر ناشی از نارسایی دهانه رحم را از میان علل موثر بر سقط مکرر، قابل پیشگیری می‌داند و عنوان می‌کند: این بیماری با آزمایش خون، قابل تشخیص و با درمان دارویی قابل درمان است. البته اختلالات هورمونی نیز که عمده علل آن مربوط به نارسایی تخمدان‌هاست، قابل تشخیص است و می‌توان با تجویز هورمون‌های لازم آن را درمان کرد.

پونه شیرازی

دانش و سلامت



لینک منبع :سقط مکرر چرا ؟

سقط مکرر چرا ؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/2256594301309091707/سقط-مکرر-چرا-؟‎Cached Similar25 ژانویه 2016 ... اما گاهی سقط به صورت پیاپی و در حاملگی‌های متوالی رخ می‌دهد که اگر بیش از سه بار باشد، به آن سقط مکرر گفته می‌شود. تصویر سقط مکرر چرا ؟ سقط مکرر جنین؛ چرا و به چه علت؟ - راسخون rasekhoon.net/article/show/.../سقط-مکرر-جنین-چرا-و-به-چه-علت/‎Cachedحدود 15 درصد بارداری‌هایی که از نظر تکنیکی تشخیص داده می‌شوند، در نیمه اول بارداری سقط می‌شوند اما در مورد علل سقط مکرر باید گفت که حالت غیرطبیعی کروموزومی ... علل سقط جنین‌های مکرر چیست؟/ بهترین زمان بارداری مجدد بعد از سقط mehrkhane.com/.../علل-سقط-جنین‌های-مکرر-چیست-بهترین-زمان-بارداری-مجدد-بعد-از-سقط‎Cached Similarاین قضیه علت درخواست آزمایش کروموزومی را در زوجین مبتلا به سقط مکرر توجیه ... وی ادامه داد: اختلالات کروموزومی جنین ممکن است منجر به سقط تک‌گیر یا مکرر شود که ..... چهار سقط پشت سر هم خیلی نگرانم نمی دانم چکار کنم علت چیه چرا من اینطوری شدم ... چرا سقط جنین اتفاق می افتد؟ - نی نی بان niniban.com/fa/news/90877/چرا-سقط-جنین-اتفاق-می-افتد‎Cached26 جولای 2017 ... البته بعضی هم بعد از دوبار سقط متوالی، این بررسی را پیشنهاد می‌کنند. یکی از دلایل سقط مکرر می‌تواند نقایص ساختمانی رحم باشد. به عنوان مثال ... avicenna | چرا دوبار سقط کردم و چرا بارداری سالم ندارم؟ کمکم کنید لطفا! https://www.avic.ir/.../چرا-دوبار-سقط-کردم-و-چرا-بارداری-سالم-ندارم-کمکم-کنید-لطفا‎Cached28 آوریل 2014 ... من یک سال پیش با توجه به دو سقط مکرر در هفته های اول بارداری به کلینیک مراجعه کردم. نهایتا تشخیص پزشک محترم انعقاد خون بالای من بود که هم اکنون ... سقط مکرر جنین چرا و به چه علت - آفتاب www.aftabir.com/...p1.../سقط-مکرر-جنین-چرا-و-به-چه-علت‎Cached Similar25 آگوست 2010 ... دکتر آزیتا صفارزاده متخصص زنان و زایمان می گوید ۶۰ درصد سقط های مکرر, غیرقابل توجیه اند. دکتر شهناز شایانفر | سقط مکرر جنین؛ چرا و به چه علت؟ drshayanfar.com/news_read.php?id=235‎Cachedمهم ترین دلایل سقط مکرر جنین چیست؟ سقط مکرر به بروز ۳ سقط یا بیشتر، قبل از نیمه اول بارداری، اطلاق می شود و در هر ۳۰۰ بارداری یک مورد حادث می شود. سقط به ... دکتر عارفی – متخصص زنان و زایمان » سقط مکرر soheilaarefi.com/services/recurrent-miscarriage/‎Cached Similarسقط مکرر به صورت ۳ بار یا بیشتر از دست دادن محصول حاملگی به طور پیاپی، در سه ... همان‌طورکه گفته شد، اختلالات ایمونولوژیک شایع‌ترین و مهم‌ترین علت سقط مکرر ... سقط مکرر | تبادل نظر نی نی سایت www.ninisite.com/discussion/topic/402/سقط-مکرر‎Cachedدوستان عزیر سلام من مشکل بارداری ندارم مشکل اصلی من سقط است من 5سقط مکرر داشته ام تقریبا به فاصله یک سال تا یک سال ونیم هر ... زهرا جون چرا نرفتی کمیسیون؟ سقط مکرر چرا ؟ - قدس آنلاین - شهرخبر www.shahrekhabar.com/medical/145370316029769‎Cached25 ژانویه 2016 ... بسیاری از زنان در اولین بارداری خود، اتفاق تلخی به نام سقط را تجربه می‌کنند، اما از آنجا که معمولا تکرار نمی‌شود، نیازی به بررسی ندارد. اما گاهی سقط ...