مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

وقتی پاها آرام و قرار ندارد

توصیف احساسات ناخوشایند در پا دشوار است و هر فرد به صورتی آن را بیان می‌کند. به عنوان مثال احساس خزیدن چیزی، درد، سوزش، چنگ زدن، کشش و مور مور شدن یا خارش در پاها. علائم معمول در پاها هستند ولی به‌ندرت دست‌ها نیز درگیر می‌شوند. علائم دوطرفه هستند و از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند. این نشانه‌ها اغلب در خواب بروز می‌کنند، ولی ممکن است در هر زمان از شبانه‌روز، به‌ویژه بعد از زمان‌های طولانی بی‌حرکتی مثلا در هواپیما یا اتومبیل بروز کنند. علائم در اواخر عصر و شب حداکثر شدت را دارند و بیماران ذکر می‌کنند بهترین زمان خواب آنها اوایل صبح و بین ٦ تا 10 صبح است. در بیشتر موارد سندرم پاهای بی‌قرار به صورت اولیه بروز می‌کند ولی گاهی به عللی نظیر کم‌خونی، فقر آهن، نوروپاتی، نارسایی کلیه، بیماری پارکینسون، کم‌کاری تیروئید و مصرف بعضی داروها نظیر داروهای ضدافسردگی بروز می‌کند.این حالت بویژه در حاملگی تشدید می‌شود و در بسیاری از مبتلایان سابقه مشکل مشابه در دیگر افراد فامیل نیز وجود دارد. این بیماری با شرح‌حال، معاینه و انجام آزمایش‌های تکمیلی از سوی متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده می‌شود.

برای تشخیص، این سندرم باید چهار ویژگی زیر وجود داشته باشد:

تمایل به حرکت پاها با احساس ناخوشایند در پاها، تشدید این علائم با بی‌حرکتی پاها، بهبود این علائم با حرکت دادن پاها و تشدید این علائم در اواخر عصر و شب.

خوشبختانه درمان‌های بسیار خوب و موثری برای این بیماری وجود دارد، نظیر ترکیبات دوپامین که تجویز آن باعث بهبود علائم و برگشت خواب راحت و با آرامش در فرد مبتلا می‌شود.

دکتر محمد روحانی

‌ متخصص مغز و اعصاب



لینک منبع :وقتی پاها آرام و قرار ندارد

وقتی پاها آرام و قرار ندارد - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../وقتی-پاها-آرام-و-قرار-ندارد‎Cached13 دسامبر 2015 ... تصویر وقتی پاها آرام و قرار ندارد. این سندرم در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود. اغلب در کودکی شروع می‌شود ولی معمولا آن را تشخیص نمی‌دهند و به ... وقتی پاها آرام و قرار ندارد rialchanges.ir/?t=155&e=2122818...ir...وقتی+پاها+آرام...قرار+ندارد وقتی پاها آرام و قرار ندارد. سندرم پاهای بی‌برنامه یکی از اختلالات بسیار شایع بین افراد جامعه هست که اختلال قابل توجهی در خواب افراد را باعث می‌شود. حدود 10 % افراد ... وقتی پاها آرام و قرار ندارد - سلامتی salamati.ir/2016/09/24/when-restless-legs-not/‎Cached24 سپتامبر 2016 ... سندرم پاهای بی قرار یکی از اختلالات بسیار شایع بین افراد جامعه است که اختلال قابل توجهی در خواب افراد را باعث می شود. حدود ۱۰ درصد افراد جامعه به ... وقتی پاها آرام و قرار ندارد - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../وقتی-پاها-آرام-و-قرار-ندارد‎Cached13 دسامبر 2015 ... تصویر وقتی پاها آرام و قرار ندارد. این سندرم در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود. اغلب در کودکی شروع می‌شود ولی معمولا آن را تشخیص نمی‌دهند و به ... روانشناسی: وقتی پاها بی قراری می کنند سندرم پاهای بی قرار mahshar.com/.../article_psycology_mahshar_13_04_20_0806.html‎Cached20 آوریل 2013 ... روانشناسی: وقتی پاها بی قراری می کنند سندرم پاهای بی قرار. ... حس ناراحت کننده بی قراری دارید که فقط با حرکت دادن آن عضو آرامش پیدا می کنید؟ .... سندرم پاهای بی قرار درمان قطعی ندارد؛ ولی گاهی مصرف مکمل آهن می تواند تا حد زیادی ... وقتی پاها آرام و قرار ندارد - لادین ladin.ir/other/وقتی-پاها-آرام-و-قرار-ندارد/‎Cachedوقتی پاها آرام و قرار ندارد. سندرم پاهای بی‌قرار یکی از اختلالات بسیار شایع بین افراد جامعه است که اختلال قابل توجهی در خواب افراد را باعث می‌شود. حدود ۱۰ درصد افراد ... پونیلا - وقتی پاها آرام و قرار ندارد ponila.com/post/397366/‎Cachedسندرم پاهای بی قرار، مشکل نسبتا شایعی است. آمارها حاکی از آن است که حدود ۱۰درصد آدم ها، با ا ین مشکل درگیر هستند و این اختلال در حدود ۲ تا ۳ درصد آنها، به مراحل ... سندروم پای بی‌قرار - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سندروم_پای_بی‌قرار‎Cached Similarاین احساس معمولاً وقتی رخ می‌دهد که بیمار دراز می‌کشد، یا برای مدت طولانی می‌نشیند. ... بین ۵ تا ۱۵ درصد از مردم ایالات متحده به سندروم پاهای بی قرار مبتلا هستند. سندرم بی قراری پا : علائم، عوامل، تشخیص و درمان - مردمان www.mardoman.net/health/restlesslegs‎Cached Similarدر بسیاری موارد، هیچ عامل مشخصی برای بروز سندرم بی قراری پا وجود ندارد. ... وقتی کلیه نتواند به خوبی کار کند، ذخیره آهن در خون کم میشود. ... این مشکل کمک کند اما اگر به میزان بالا مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است اعتیادزا باشند. ... حمام و ماساژ را امتحان کنید: خوابیدن در حمام آب داغ و ماساژ دادن پاها می تواند به آرام کردن آنها کمک کند. وقتی پاها بی قراری می کنند - راسخون rasekhoon.net/article/show/.../وقتی-پاها-بی-قراری-می-کنند/‎Cachedآیا موقع به خواب رفتن برای آرامش پیدا کردن مجبورید پاهای تان را تکان دهید؟ .... سندرم پاهای بی قرار درمان قطعی ندارد؛ ولی گاهی مصرف مکمل آهن می تواند تا حد زیادی این ...