مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند

به گزارش جام جم سرا به نقل از مهر، سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم سرطان زا در دنیاست.

مطالعه ای جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند با ایجاد نقصی در کروموزوم Y در سلول های خونی، یکی از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان در بین مردان باشد.

محققان دانشگاه آپسالا در سوئد به سرپرستی پروفسور «یان دومانسکی» با کشف ارتباط بین سیگار و آسیب ژنتیکی کروموزوم Y، هشداری به مردان سیگاری دادند. براساس یافته های آنها مردان سیگاری بیشتر از زنان در خطر ابتلا به سرطان هستند.

بسیاری از انسان ها 46 کروموزوم و دو کروموزوم جنسی در تمامی سلول هایشان دارند. زنان دو کروموزومX و مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند.

کروموزوم Y شامل حدودا 60-50 ژن است که پروتئین های خاصی را کد می کنند. تغییر در پروتئین ها و ژن های داخل کروموزوم ها باعث بوجود آمدن بیماری خاص می شود.

به طور مثال، نازایی مربوط به کروموزوم Y که تولید اسپرم در آن دچار اختلال می شود، به دلیل حذف ماده ژنتیکی در منطقه ای از کروموزوم Y اتفاق می افتد.

براساس یافته های این گروه تحقیقاتی، کشیدن سیگار باعث از دست دادن کروموزوم Y در سلول های خونی می شود که در نهایت منجر به سرطانی شدن سلول ها و ایجاد تومور می گردد.

محققان می‌گویند از بین رفتن این کروموزوم کاملا با ابتلا به سرطان خون مرتبط است.



لینک منبع :سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند

سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و ... www.mehrnews.com/news/2962141/‎Cached10 نوامبر 2015 ... مطالعات جدید نشان می‌دهد مردانی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض از دست دادن کروموزوم‌های Y سلول‌های خونی خود هستند. Images for سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند www.zahedan-tebyan.ir/cms/printit.asp?id=33245‎Cachedیافته های جدید نشان می دهد؛. سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند. مطالعات جدید نشان می‌دهد مردانی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض از ... سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند - نیک صالحی پرتال سرگرمی ... www.niksalehi.com/.../سرطان-خون-مردان-سیگاری-را-تهدید-می-کند.html مردان سیگاری در معرض سرطان خون سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم سرطان زا در دنیاست . مطالعه ای جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند با ایجاد نقصی در کروموزوم Y ... سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند - سلامتی | دمادم https://damadam.ir/.../سرطان-خون-مردان-سیگاری-را-تهدید-می-کند/4436436 مطالعه ای جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند با ایجاد نقصی در کروموزوم Y در سلول های خونی، یکی از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان در بین مردان باشد. انجمن راسخون - سرطان خون، مردان سیگاری را تهدید می کند https://rasekhoon.net/forum/thread/1101593/page1/‎Cached12 نوامبر 2015 ... نتایج مطالعات جدید نشان می دهد، مردانی که سیگار می کشند در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض از دست دادن کروموزوم های Y سلول های خونی ... استعمال دخانیات و ۹ تهدید اصلی آن برای بدن - آوای سلامت - وزارت بهداشت iec.behdasht.gov.ir/.../%20استعمال%20دخانیات%20و%20۹%20تهدید%20اصلی%20آن%20...‎Cached3 جولای 2017 ... احتمالا در مورد استعمال سیگار و رابطه آن با سرطان ریه بارها و بارها شنیده اید اما ماجرا به همینجا ختم نمی شود و ... حدود ۲۰ درصد از مردان بالغ و حدود ۱۶ درصد از زنان بزرگسال سیگاری هستند. ... همچنین حواس چشایی و بویایی را نیز می تواند تضعیف کند. ... در درازمدت افراد سیگاری بیشتر در معرض سرطان خون یا لوسمی هستند. سرطان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سرطان‎Cached Similarسرطان پستان و پروستات هنوز به ترتیب از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان و ... اما سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، می‌تواند تأثیر مهمی در عدم .... از طریق خون: سرطان به سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها حمله می‌کند و همراه خون به دیگر نقاط بدن می‌رسد . .... سرطان به‌عنوان یکی از معضلات جامعه بشری با تهدید انسان‌ها در تمام گروه‌های سنی ... سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می‌کند t-academic94.takmedia.ir/?e=5776657092&ref=selftakmedia‎Cachedسرطان خون مردان سیگاری را تهدید می‌کند. مردانی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض از دست دادن کروموزوم‌های Y سلول‌های خونی خود هستند. سرطان خون مردان سیگاری را تهدید می کند | رسانه تی وی afkarnews.rasanetv.com/page-577381.html‎Cachedبه گزارش افکارخبر، سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم سرطان زا در دنیاست. مطالعه ای جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند با ایجاد نقصی در کروموزوم Y در سلول های ...