مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چه زمانی ورزش کنیم؟

در واقع این عده فقط صبح‌های زود را زمان مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی می‌دانند. عده‌ای معتقدند بهتر است عصرها ورزش کنیم و بعضی دیگر به دلیل شاغل بودن و کمبود وقت ترجیح می‌دهند در وقت‌های اضافه و بیکاری ورزش کنند. از این رو شماری از محققان به این نکته اشاره می‌کنند که فعالیت بدنی و ورزش در هر زمانی از روز نسبت به بی‌تحرکی و عدم ورزش اولویت دارد. محققان در بررسی زمان فعالیت افراد و شیوه خواب شبانه به این نتیجه رسیدند که ورزش در ساعات اولیه روز و صبح، کیفیت خواب شبانه را به طور قابل‌توجهی بالا می‌برد.

ساعت بیولوژیک و ورزش

چرخه خواب و بیداری انسان در سیکلی موسوم به ساعت بیولوژیکی اتفاق می‌افتد و به نوعی تنظیم کننده دمای بدن، فشار خون، هوشیاری، سوخت و ساز و سایر عملکردهای فیزیولوژیکی بدن انسان است. این ساعت به طور 24 ساعته عمل کرده و عملکردهای یک روز کامل انسان را تنظیم می‌کند، اما گاهی ممکن است به دلیل عوامل محیطی ایجاد شده به شکل متفاوتی تنظیم شود. بیدار شدن با زنگ ساعت، تنظیم زمان صرف غذا و حتی زمان ورزش و فعالیت بدنی می‌توانند باعث تنظیم دوباره ساعت بیولوژیکی بدن شوند. به عنوان مثال، آنهایی که بدنشان را به ورزش صبحگاهی عادت می‌دهند، دیگر عصرها قدرت صبح را برای ورزش و فعالیت ندارند. ساعت بیولوژیک برای ورزشکاران حرفه‌ای که برای مسابقات آماده می‌شوند اهمیت زیادی دارد. در واقع، زمان ورزش کردن برای ورزشکاران هر رشته ورزشی به زمان برگزاری مسابقات بستگی دارد، به طوری که اگر مسابقات عصرها برگزار می‌شود، زمان تمرین‌ها هم باید عصرها باشد، چنانچه زمان تمرین و مسابقه با هم هماهنگ نباشد، ورزشکار نمی‌تواند با قدرت در مسابقه حاضر شود.

بهترین زمان ورزش

مطالعات متعددی درخصوص زمان ورزش کردن و تاثیر مضاعف آن بر بدن انجام شده است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد بهترین زمان برای انجام حرکات ورزشی زمانی است که دمای بدن به بالاترین حد خود رسیده باشد؛ در بیشتر مردم ساعت 4 تا 5 عصر بیشترین درجه حرارت بدن به ثبت رسیده و در نتیجه این ساعت می‌تواند بهترین زمان برای ورزش کردن باشد. این در حالی است که صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب، بدن کمترین دما را دارد. پزشکان و محققان دریافته‌اند بدن عصرها در بالاترین و بیشترین قدرت خود قرار دارد. قدرت بدن در میانه روز حدود 5 درصد بیشتر بوده و از این رو، عملکرد ورزشکاران ‌دوی‌سرعت، در اواخر عصر 5 درصد بیشتر گزارش شده است. این زمان بهترین وقت برای انجام حرکات غیرهوازی است و علاوه بر این، عصرها پایداری بدن در مقابل فشار وارده حاصل از ورزش بیشتر شده و تا 4 درصد افزایش پیدا می‌کند. در کنار فواید ورزش عصرگاهی، محققان معتقدند خطر آسیب‌های ورزشی در این زمان به کمترین حد خود می‌رسد. عصرها به دلیل بالاتر بودن دمای بدن، عضلات و ماهیچه‌ها گرم‌تر است و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و در نتیجه قدرت بالاتری را هم به کار می‌گیرند. بنابراین، خطر مصدومیت و آسیب‌های ورزشی در ورزش‌هایی که عصر انجام می‌شود به مراتب کمتر است. به طور طبیعی، ورزش کردن کیفیت خواب را بهتر می‌کند و هیچ دلیلی مبنی بر این که ورزش موقع عصر مانع از خواب راحت می‌شود، وجود ندارد.

ندا فراهانی

منبع: وب ام دی

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)



لینک منبع :چه زمانی ورزش کنیم؟

چه وقتی، چگونه و چقدر ورزش کنیم؟ - بیتوته www.beytoote.com/sport/public.../how2-much-exercise.html‎Cached Similarو بهترین زمان ورزش در روز چه زمانی است؟ در «تناسب اندام» این هفته، پاسخ این پرسش های تان را خواهید گرفت... ○ با چه شدتی ورزش کنیم؟ انجام ورزش با شدت متوسط ... مناسب ترین زمان برای ورزش کردن - بیتوته www.beytoote.com/sport/public-sport/best3-time2-exercise.html‎Cached Similarجواب به این سوال واقعا" پیچیده است و شاید به درستی نتوان گفت که بهترین زمان برای ورزش و تمرین چه زمانی است.اما در این مطلب به بررسی عوامل تأثیر گذار در زمان ... بهترین زمان ورزش چه موقع است؟ www.yadbegir.com/main/health/exercise_time.htm‎Cached Similarعده ای خواب صبح را از دست نمی دهند و قبل از ظهر به خاطر ورزش عرق نمی ریزند و ترجیح می دهند شبانگاه بعد از شام پیاده روی کنند. با این تفاصیل چه زمانی بهترین زمان ... بهترین زمان ورزش - sport www2.tavanir.org.ir/sport/S_time.asp‎Cached Similarکی ورزش کنیم، کی ورزش نکنیم؟ ... که خیلی ها آن را ندارند، به همین دلیل بسیاری از افراد ورزش کردن را به زمانی که از سر کار به منزل باز می گردند موکول می کنند، زمانی ... برای لاغر شدن صبح ورزش کنیم یا عصر؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/.../برای-لاغر-شدن-صبح-ورزش-کنیم-یا-عصر‎Cached Similar2 نوامبر 2012 ... این سوال برای خیلی از افراد که قصد دارند برای کاهش وزن رژیم بگیرند وجود دارد که آیا باید در هنگام صبح ورزش کنند و یا وقت ورزش مهم نمی باشد؟ چه زمانی ورزش کنیم بهتر است؟ - شفاف www.shafaf.ir/fa/news/50938/چه-زمانی-ورزش-کنیم-بهتر-است‎Cached Similarچه زمانی ورزش کنیم بهتر است؟ همیشه یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که بهترین زمان برای نرمش کردن در شبانه روز چه زمانی است؟ برخی از افراد و پزشکان ... بهترین زمان برای ورزش کردن چه وقت است؟ - تناسب اندام،کاهش تدریجی ... jones.ir/main/بهترین-زمان-برای-ورزش-کردن-چه-وقت-است؟/‎Cached Similar2 فوریه 2013 ... “بیشتر ما ورزش می کنیم تا لاغر شویم یا می خواهیم بدن خود را عضلانی کنیم . ... و زمانی که شما را در استمرار در ورزش کردن ترغیب می کند، کشف و ... بهترین زمان ورزش کردن چه موقع است؟ صبح یا عصر؟ | چطور chetor.com/8157-زمان-مناسب-برای-ورزش/‎Cached Rating: 95% - 500 votes آیا برای ورزش کردن امروز و فردا می‌کنید، آن هم به دلیل اینکه نمی‌دانید چه زمانی برای ورزش کردن مناسب‌تر است؟ پس اگر به دنبال یک برنامه‌ی زمانی کارآمد می‌گردید که ... آیا مهم است چه زمانی ورزش کنیم؟ - مجله تناسب اندام fitnessmagazine.ir/.../does-it-matter-when-you-get-your-workout-in/‎Cached Similar10 نوامبر 2013 ... اگرچه بهتر است که بدون دلیل ورزش کنید، اما زمان‌های خاصی وجود دارد که ورزش توصیه می‌شود، مثلاً مواقعی که می‌خواهید چربی بسوزانید و عضله بسازید. چه وقتی از روز برای ورزش بهتر است؟ - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/.../چه-وقتی-از-روز-برای-ورزش-بهتر-است‎Cached Similar9 نوامبر 2012 ... ورزش در هر زمانی از روز همیشه بهتر از این است که ساعت‌ها وقت خود را برای تماشای تلویزیون بگذرانید و به حالت ... شرکت‌کنندگان در سه زمان مختلف ورزش می‌کردند: 7 صبح، دو بعد از ظهر یا 7 شب. .... چگونه در دوران بارداری ورزش کنیم؟