مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

توصیه‌های تغذیه‌ای به مبتلایان نقرس

نگین رمضانی اظهار کرد: نقرس یک ناهنجاری در متابولیسم پورین است که علامت مشخصه آن، سطوح غیرطبیعی و بالای اسید اوریک خون و رسوب اورات سدیم در بافت‌های نرم و استخوانی نظیر مفاصل، غضروف‌ها و تاندون‌ها است و رژیم غذایی محدود از پورین (نوعی اسید آمینه) به عنوان یک کمک فرعی برای درمان دارویی جهت کاهش ترشح اسید اوریک می‌تواند در کنترل این بیماری کمک‌کننده باشد.

مسئول واحد تغذیه مرکز درمانی آموزشی امام خمینی (ره) اهواز افزود: این رژیم به عنوان یک عامل کمکی در بیماری نقرس و سایر ناهنجاری‌های موثر بر متابولیسم پورین تجویز می‌شود و برای پایین آوردن سطح اوریک در بدن طراحی شده است.

وی با اشاره به انواع منابع غذایی حاوی پورین گفت: منابع غذایی سرشار از پورین نظیر جگر، مغز، دل و قلوه و کله‌پاچه گوسفند، مخمر (ماءالشعیر)، عصاره گوشت، اندام‌های غده‌ای، ماهی و غذاهای دریایی، گوشت، لوبیا، نخود، زردچوبه، قارچ، گل کلم و اسفناج با توجه به شرایط بیمار محدود می‌شود.

رمضانی با اشاره به لزوم پرهیز از مصرف منابع غذایی حاوی پورین در هنگام حملات حاد نقرس عنوان کرد: مصرف این غذا‌ها در حمله حاد نقرس، مجاز نیست و هنگامی‌ که مرحله حاد فروکش می‌کند، فرد مجاز به مصرف یک سهم غذایی ۶۰ گرمی ‌از این غذا‌ها خواهد بود. بیماران می‌توانند غذاهایی را که اساسا عاری از پورین است همچون نان و غلات، شیر و فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ، میوه‌‌ها، ‌ سبزی‌ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی را به دلخواه مصرف کنند.

این کار‌شناس تغذیه با اشاره به راهکارهای تغذیه‌ای برای افزایش دفع اسیداوریک در بیماران نقرسی گفت: برای افزایش دفع اسید اوریک لازم است که بیماران، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات (مانند نان، برنج، ماکارونی، غلات و …) و کم‌چربی داشته باشند و خصوصا در وعده‌ شام از خوردن غذاهای سنگین و زیاد پرهیز کنند.

وی کنترل وزن استاندارد را از دیگر نیازهای بیماران مبتلا به نقرس دانست و افزود: کنترل و حفظ وزن مطلوب برای این بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است بنابراین باید سعی کنند با رعایت رژیم غذایی متعادل و انجام حرکات ورزشی و خصوصا پیاده‌روی وزن خود را در حد ایده‌آل حفظ کنند.

رمضانی مبتلایان به بیماری نقرس را به مصرف آب فراوان توصیه و اظهار کرد: برای رقیق کردن ادرار و تسریع در دفع اسید اوریک و پیشگیری از رسوب اسید اوریک در کلیه‌ها و تشکیل سنگ‌های کلیوی، نوشیدن آب و مایعات به مقدار فراوان برای این بیماران توصیه می‌شود، به طوری که روزانه نوشیدن حدود ۳ لیتر مایعات برای این بیماران ضروری است، ضمن این‌که بیماران باید از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی الکل اجتناب کنند، زیرا الکل دفع اسید اوریک توسط کلیه‌ها را مهار می‌کند.

مسئول واحد تغذیه مرکز درمانی آموزشی امام خمینی (ره) اهواز گفت: داشتن وزن ایده‌آل و رژیم غذایی مطلوب و مناسب می‌تواند تا حدود زیادی بیماران را از مصرف دارو و عوارض حاصل از بیماری محفوظ نگه دارد. (ایسنا)

828



لینک منبع :توصیه‌های تغذیه‌ای به مبتلایان نقرس

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به نقرس - ایسنا www.isna.ir/news/.../توصیه-های-تغذیه-ای-برای-مبتلایان-به-نقرس‎Cached10 مارس 2015 ... یک کارشناس تغذیه گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در رژیم غذایی بیماران مبتلا به نقرس، اعمال برخی محدودیت‌ها در دریافت پورین غذایی، خصوصاً در ... توصیه‌های تغذیه‌ای به مبتلایان نقرس - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../توصیه‌های-تغذیه‌ای-به-مبتلایان-نقرس‎Cached9 مارس 2015 ... جام جم سرا: به گفته یک کار‌شناس تغذیه، از جمله مهم‌ترین مسائل در رژیم غذایی بیماران مبتلا به بیماری نقرس، اعمال برخی محدودیت‌ها در دریافت پورین ... تغذیه مناسب در بیماری نقرس - تبیان article.tebyan.net/28119/تغذیه-مناسب-در-بیماری-نقرس‎Cachedنقرس بیماری است که خود را با افزایش اسیداوریک خون، التهاب دردناک مفاصل ، رسوب ... طبق آمار موجود، از هر 1000 مرد حدود 7 نفر و از هر 1000 زن حدود 1 نفر به این بیماری... ... نوشیدن آب و مایعات به مقدار فراوان برای این بیماران توصیه می‌شود، طوری که روزانه ... توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای مبتلایان به «نقرس» - تغذیه ... www.salamatnews.com/.../توصیه‌های-تغذیه‌ای-و-بهداشتی-برای-مبتلایان-به-«نقرس» 15 آوریل 2012 ... سلامت نیوز: بیماری نقرس در اثر تجمع ماده‌ای به نام «اسیداوریک» در بدن ایجاد می‌شود. هنگام هضم و تجزیه مواد... توصیه های تغذیه ای و درمانی در مبتلایان به اسید اوریک بالا www.behpu.com/.../توصیه-های-تغذیه-ای-و-درمانی-در-مبتلایان-به-اسید-اوریک-بالا‎Cachedاسیداوریک بالا یکی از عوامل مهم بروز بیماری نقرس است که باعث درد پا و ورم مفاصل به‌خصوص مفاصل اندام تحتاتی و شست پا می‌شود. بالا رفتن میزان کریستال‌های ... رژیم غذایی و تغذیه مناسب در بیماران مبتلا به نقرس – سایت پزشکان ... www.pezeshk.us/?p=26427‎Cached Similarخانه / اخبار تغذیه / رژیم غذایی و تغذیه مناسب در بیماران مبتلا به نقرس .... و مایعات به مقدار فراوان برای این بیماران توصیه می‌شود، بطوری که روزانه نوشیدن حدود 3 لیتر ... توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به نقرس - خوزنیوز www.khouznews.ir/fa/.../توصیه‌های-تغذیه‌ای-برای-مبتلایان-به-نقرس‎Cached9 مارس 2015 ... یک کارشناس تغذیه گفت: یکی از مهم‌ترین مسایل در رژیم غذایی بیماران مبتلا به نقرس، اعمال برخی محدودیت‌ها در دریافت پورین غذایی، خصوصا در ... دفاع از خود در برابر حملات نقرس! - روزنامه اطلاعات www.ettelaat.com/etiran/?p=121804‎Cached Similar23 مه 2015 ... توصیه‌های تغذیه‌ای به مبتلایان نقرس. برای جلوگیری و یا کاهش حملات نقرس، رعایت نکات زیر بسیار مفید است: پرهیز از مصرف غذاهای سرشار از ... توصیه های تغذیه ای برای مبتلایان به نقرس-پرشین پرشیا www.persianpersia.com/health/hdetails.php?articleid...65...‎Cached Similarتوصیه های تغذیه ای برای مبتلایان به نقرس. بیماری نقرس در اثر تجمع ماده ای به نام «اسیداوریک» در بدن ایجاد می شود. هنگام هضم و تجزیه مواد پروتئینی در بدن، ... Nutrition83 - رژیم غذایی و تغذیه مناسب در بیماران مبتلا به نقرس nutrition83.blogfa.com/post-5.aspx‎Cached Similarرژیم غذایی و تغذیه مناسب در بیماران مبتلا به نقرس .... سنگ‌های کلیوی نوشیدن آب و مایعات به مقدار فراوان برای این بیماران توصیه می‌شود، بطوری که روزانه نوشیدن حدود ...