مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی

طبق اعلام انجمن اپتومتریک آمریکا، کوررنگی ناتوانی در تمیز دادن طیفی از رنگ‌ها به دلیل نوعی اختلال در بینایی است که می‌تواند به صورت کوررنگی قرمز - سبز، آبی - زرد و کوررنگی تمامی رنگ‌ها بروز کند. کوررنگی قرمز - سبز شایع‌ترین نوع این اختلال است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ۷۵ درصد از افرادی که به کوررنگی قرمز - سبز مبتلا هستند و به طور کلی در تشخیص رنگ سبز مشکل دارند در حالی که برای دیدن رنگ قرمز ۲۴ درصد با مشکل روبرو هستند.

از سوی دیگر موارد ابتلا به اختلال کوررنگی از نوع زرد - آبی یا تمامی رنگ‌ها بسیار نادر است. به گفته دکتر «کرستن آلبرچت» از اپتومتریست‌های کارولینای شمالی کوررنگی از طریق کروموزوم X به ارث می‌رسد و این امر توجیه می‌کند که چرا از هر ۱۰ مرد یک نفر این عارضه را تجربه می‌کند در حالی که این رقم در زنان ۰. ۵ درصد است.

همچنین آلبرچت افزود: این اختلال می‌تواند در نتیجه بیماری‌هایی همچون دیابت، آلزایمر و آب مروارید بوجود آید. برخلاف اختلالات بینایی ارثی، مشکلات و تغییرات بینایی اکتسابی اغلب قابل درمان هستند و با رفع عامل بوجودآورنده آن‌ها، قدرت بینایی دوباره به چشم‌های فرد بازمی‌گردد. به طور مثال در صورتی که عارضه آب مروارید برطرف شود قدرت بینایی و تشخیص درست رنگ‌ها باز می‌گردد.

برای تشخیص کوررنگی تست‌های مختلفی وجود دارد که شناخته شده‌ترین آن تست «ایشی‌هارا» است. در این آزمایش از صفحات نقش‌دار حاوی نقطه‌ها، اعداد و خطوط رنگی استفاده می‌شود که به عنوان شیوه سریع و دقیق تشخیص نارسایی بینایی به حساب می‌آید.

به نقل از مدیکال دیلی، از آنجایی که درمانی برای کوررنگی ارثی وجود ندارد افراد مبتلا روی استراتژی‌ها و راهکارهای مقابله با آن تمرکز می‌کنند. افراد مبتلا به این اختلال یاد می‌گیرند چگونه از فیلترهای رنگی استفاده کنند و اینکه کدام رنگ‌ها برای طیف نور بالا، میانی و انتهایی تعیین شده‌اند و بنابراین قادر خواهند بود بین آن‌ها تمایز قائل شوند. همچنین بیماران می‌توانند از لنزهای چشمی هم استفاده کنند. (خبرگزاری ایسنا)

270



لینک منبع :علائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی

علائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../علائم-و-نشانه‌های-اختلال-کوررنگی-در-بینایی‎Cached Similar26 ژانویه 2015 ... جام جم سرا: کوررنگی نوعی اختلال بینایی در قدرت تشخیص رنگ‌هاست که فرد مبتلا به آن نمی‌تواند برخی رنگ‌ها را مشاهده کند و از تشخیص آن‌ها ناتوان ... علائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی | | روزنامه پزشکی ایران www.iran.pezeshk.us/archives/58345‎Cachedکوررنگی نوعی اختلال بینایی در قدرت تشخیص رنگ‌هاست که فرد مبتلا به آن نمی‌تواند برخی رنگ‌ها را مشاهده کند و از تشخیص آن‌ها ناتوان است. طبق اعلام انجمن. علائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی / آرشیو farspage.com/w/23/g9p89‎Cachedکوررنگی نوعی اختلال بینایی در قدرت تشخیص رنگ‌هاست که فرد مبتلا به آن نمی‌تواند برخی رنگ‌ها را مشاهده کند و از تشخیص آن‌ها ناتوان است. طبق اعلام انجمن ... کوررنگی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/کوررنگی‎Cached Similarکوررنگی یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی رنگها نمی‌باشد. سلول‌های مخروطی چشم افراد کوررنگ ... ۵ تشخیص; ۶ درمان; ۷ منابع ... کور رنگی ممکن است بر اثر بیماری‌های عصب بینایی یا شبکیه نیز رخ دهد. در این موارد، ... علائم و نشانه های اختلال کوررنگی در بینایی | کوررنگی نوعی - قطره www.ghatreh.com/news/.../علائم-نشانه-های-اختلال-کوررنگی-بینایی 26 ژانویه 2015 ... کوررنگی نوعی اختلال بینایی در قدرت تشخیص رنگ هاست که فرد مبتلا به آن نمی تواند برخی رنگ ها را مشاهده کند و از تش. ژن کوررنگی - علمی سرا elmisara.ir/tag/ژن-کوررنگی.html ژن کوررنگی. علائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی گروه اجتماعی، کوررنگی نوعی اختلال بینایی در قدرت تشخیص رنگ‌هاست که فرد مبتلا به آن نمی‌تواند برخی ... پزشکی | علل و راههای تشخیص و درمان بیماری کوررنگی چیست ... https://baelm.net/پزشکی-علل-و-راههای-تشخیص-و-درمان-بیمار/‎Cachedتوسط : بینامدر: آشنایی با بیماری ها و راههای درمان, بهداشت کودک،بیماری های کودک, ... بیشتر موارد کوررنگی ارثی بوده و فرد به صورت مادرزاد به این اختلال بینایی ... علائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی - نگین m-kh79.rozblog.com/Forum/Post/249‎Cachedعلائم و نشانه‌های اختلال کوررنگی در بینایی جام جم سرا: کوررنگی نوعی اختلال بینایی در قدرت تشخیص رنگ‌هاست که فرد مبتلا به آن نمی‌تواند برخی رنگ‌ها را مشاهده ... مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی نور مطهری-کور رنگی (کوررنگی) motahhari.noorvision.com/.../بیمارستان-فوق-تخصصی-چشم-پزشکی-نور-کور-رنگی-کوررنگی-‎Cachedدر این اختلال کروموزومی سلول های مخروطی در شبکیه که مسیول درک رنگ هستند دچار اختلال هستند و به همین دلیل بیمار رنگ ها را درست تشخیص نمی دهد. کور رنگی ممکن است بر اثر بیماری های عصب بینایی یا شبکیه نیز رخ دهد. ... درمان کور رنگی. راهنمای تصویری آشنایی با بیماری ام اس | ایران ام دی iranmd.ir/content/راهنمای-تصویری-آشنایی-با-بیماری-ام-اس‎Cached Similar30 جولای 2015 ... جهت آشنایی بیشتر با این بیماری و درمان آن ادامه مطلب از دست ندهید. ... التهاب عصب بینایی ممکن است سبب تاری دید، کور رنگی، درد چشم و یا کوری بشود. ... در بسیاری موارد اختلالات بینایی نخستین علامت ام اس به شمار می آید. علایم ام ...