مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شیوع اختلالات تکاملی در کودکان

دکتر آزیتا توسلی، متخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: آمار دقیقی از اختلالات تکاملی در کشور نداریم ولی آنچه که از میزان مراجعه به درمانگاه‌ها به جهت عدم تشخیص «ناتوانی در نشستن، راه رفتن یا صحبت کردن کودکان» استنباط می‌شود، حاکی از شیوع نسبتا بالای این اختلالات در میان کودکان است.

توسلی افزود: اگر کودکی از نظر تکاملی (حرکت، تکلم و ارتباطات اجتماعی) دچار تاخیر شده باشد، سنجش هوش برای او انجام نمی‌شود بلکه مورد ارزیابی عقب ماندگی ذهنی قرار می‌گیرد. برخی کودکان ممکن است به هنگام تولد مشکلی نداشته باشند ولی بعدا در سن سه یا چهار ماهگی، گردن نمی‌گیرند، درهفت ماهگی به روی شکم برنمی گردند، بصورت نرمال (عادی) جلو نمی‌روند و بتدریج مهارت‌های لازم را کسب نمی‌کنند که باید بلافاصله درمان آن‌ها آغاز شود.

وی گفت: متاسفانه بیشتر پزشکان به جای توجه به سیر تکامل نوزاد، بیشتر به شاخص‌های رشد توجه می‌کنند این در حالی است که مراحل تکامل، بسیار مهم است زیرا این تکامل است که بر حرکت نوزاد، نشستن، راه رفتن و به زبان آمدن کودک تاثیر دارد.

این متخصص مغز و اعصاب کودکان از همکاران پزشک خود خواست تا در مواجهه با کودک، حتما به شاخص‌های عصبی او توجه کنند، چون تشخیص زودهنگام و بموقع، در درمان و توانبخشی کودک بیمار، بسیار موثر است و بار معلولیت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه لازم است والدین روی حرکات و توانایی فرزند نوزاد خود توجه کنند، اظهار امیدواری کرد تا مراکزی در کشور داشته باشیم که پزشکان این مراکز با آگاهی از چگونگی پایش مراحل تکامل، نسبت به پیشگیری و درمان اختلالات مربوطه اقدام کنند.

دکتر لادن افشار خاص، متخصص مغز و اعصاب کودکان نیز در این باره گفت: وضعیت سلامتی بیمار، قابل پایش و مراحل تکامل کودک اعم از گردن گرفتن، نشستن، راه رفتن و به زبان آمدن قابل ارزیابی است.

وی تاکید کرد: فعالیت درمانی متخصصان مغز و اعصاب در بسیاری از موارد، بویژه در زمینه تکلم کودک، کافی نیست بلکه باید خدمات روانپزشکی هم به وضعیت کودک کمک کند تا با مشاوره روانپزشکی، سیر درمان کامل شود.

افشار، پایش تکامل کودکان در سنین زیر پنج سال را بسیار مهم دانست و ادامه داد: انجام این پایش از طریق جداول استاندارد و مشاوره روانپزشکی در پیشگیری و درمان اختلالات عصبی - تکاملی کودکان، بسیار لازم و ضروری است.

قرار است نخستین همایش اختلالات عصبی - تکاملی در روزهای ۱۷ و ۱۸ دی ماه جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شود. (ایرنا)



لینک منبع :شیوع اختلالات تکاملی در کودکان

شیوع اختلالات تکاملی در کودکان - سلامتی salamati.ir/2016/12/31/شیوع-اختلالات-تکاملی-در-کودکان/‎Cached31 دسامبر 2016 ... متخصصان مغز و اعصاب کودکان معتقدند که اختلالات تکاملی در کودکان، شیوع نسبتاً بالایی در کشور پیدا کرده است. آمار دقیقی از اختلالات تکاملی ... ایرنا - اختلالات تکاملی در کودکان شیوع نسبتا بالایی دارد www.irna.ir/fa/News/81452192/‎Cached Similar5 ژانویه 2015 ... تهران-ایرنا- متخصصان مغزو اعصاب کودکان معتقدند که اختلالات تکاملی در کودکان از شیوع نسبتا بالایی در کشور برخوردار است. شیوع اختلالات تکاملی در کودکان - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../شیوع-اختلالات-تکاملی-در-کودکان‎Cached5 ژانویه 2015 ... جام جم سرا: متخصصان مغز و اعصاب کودکان معتقدند که اختلالات تکاملی در کودکان، شیوع نسبتاً بالایی در کشور پیدا کرده است. - اختلالات تکاملی - توانبخشی ولیعصر vrf.ir/index.aspx?siteid=2&fkeyid=&siteid=1&pageid=525‎Cachedاختلالات تکاملی به آن دسته از اختلالاتی اطلاق می شوند که کودک در یک یا چند پایه ... شیوع اختلالات تکاملی در جوامع مختلف حدود ده درصد است و شناخته هرچه سریعتر و ... اختلالات تکاملی در کودکان شیوع نسبتا بالایی دارد | مجله نی نی سایت www.ninisite.com/.../اختلالات-تکاملی-در-کودکان-شیوع-نسبتا-بالایی-دارد‎Cached7 ژانویه 2015 ... دکتر « آزیتا توسلی » متخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: آمار دقیقی از اختلالات تکاملی در کشور نداریم ولی آنچه که از میزان مراجعه به درمانگاه ها به ... اختلالات تکاملی در کودکان شیوع نسبتا بالایی دارد - بنیاد بیماری ... radoir.com/fa/?p=2196 مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران به همراه جمعی از مدیران و مشاوران این سازمان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. اولین روز هفته بنیاد بیماری های نادر در این دیدار ... اختلالات تکاملی از شیوع نسبتا بالایی در کشور برخوردار است - ایسنا www.isna.ir/.../اختلالات-تکاملی-از-شیوع-نسبتا-بالایی-در-کشور-برخوردار-است‎Cached5 ژانویه 2015 ... متخصصان مغز و اعصاب کودکان معتقدند که اختلالات تکاملی از شیوع ... استنباط می شود، شیوع نسبتا بالای این اختلالات در میان کودکان است. [PDF] (4-60mo) with history of NICU admission based on ASQ in Amir ... ejournals.arums.ac.ir/jarums/article-1-183-en.pdf‎Cachedﺗﮑﺎﻣﻞ ﮐﻮدﮐﺎن. 4. ﺗﺎ. 60. ﻣﺎﻫﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﺴﺘﺮی در. ﺑﺨﺶ. ﻣﺮاﻗﺒﺖ. ﻫﺎی وﯾﮋه ﻧﻮزادان. ﺑ. ﺮ اﺳﺎس ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ .... ﺑﺨﻮاﻫﯿﻢ آﻣﺎر. ﺷـﯿﻮع اﺧـﺘﻼﻻت ﺗﮑـﺎﻣﻠﯽ را ﺑـﺮ اﺳـﺎس. ﺗﻌﺪاد ﻧﻔﺮات ﻣﺒﺘﻼء در ﻫﺮ. 1000. ﻧﻔﺮ اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﻢ، ﺑـﻪ. [PDF] ﭘﻴﺎﻣﺪ ﺗﻜﺎﻣﻠﻲ ﺷﻴﺮﺧﻮاران ﻧﺎرس و ﻛﻢ وزن - TSpace https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/.../1/pe07033.pdf‎Cachedﺧﻮاری در اﺧﺘﻼﻻت ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺑﻌﺪی ﻣﻲ. ﺗﻮان ... ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻛﻮدک،. ﺷ. ﻴﺮﺧﻮار ﻧﺎرس،. ﺷﻴﺮﺧﻮار ﺑﺎ وزن ﻛﻢ. ﻣﻘﺪﻣﻪ. ﺑﻴﺶ از. 000/300. ﺷﻴﺮﺧﻮار ﺑﺎ وزن ﻛﻢ ﺣﻴﻦ ﺗﻮﻟﺪ ..... ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺰان ﺷﻴﻮع اﺧﺘﻼﻻت ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺣﺮﻛﺘﻲ. در. ۱۰ درصد کودکان ایرانی دچار اختلالات تکاملی هستند - سایک نیوز psychnews.ir/7767/7767.html‎Cached Rating: 3 - 1 vote 16 آوریل 2017 ... ۱۰ درصد کودکان ایرانی دچار اختلالات تکاملی هستند ... این بیماری دارای رشد بسیاری بوده و در همه جای دنیا شاهد روند افزایش بروز و شیوع آن هستیم.