مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دردسر خودزشت‌پنداری

جام جم سرا: دست از سر جوش‌ها که برداشت تازه به بینی‌اش چشم دوخت، آخر این دیگر چه دماغی است؟! با وجود دوبار عمل کردن باز هم بد شکل است. مادرش صدا زد، بچه‌ها شام حاضر است و او گفت: مادر جان شما که می‌دانید من رژیم دارم، همینم مانده با این هیکل بدقواره شام هم بخورم!

شاید شما هم مانند اغلب افراد در مورد یک جنبه از بدنتان مثل قد، وزن، پوست، اندازه بینی یا موی سر خود آگاه و از برخی ویژگی‌ها راضی و از برخی دیگر ناراضی باشید. بررسی‌ها می‌گوید خیلی از افراد درباره بدنشان نگرش منفی دارند.

یک تحقیق روی دانشجویان نشان داده که 70 درصد آنها از برخی ویژگی‌های ظاهریشان ناراضی‌اند، اما افرادی که به اختلال بدشکلی بدن مبتلا هستند، بقدری از نقایص بدنی خود ناخشنودند که دائما به آن‌ فکر می‌کنند.

این در حالی است که این نقایص یا خیالی هستند یا بسیار جزئی، با این حال افراد مدت زمان زیادی را صرف نگاه کردن به آینه و بزرگ دیدن فلان عیب کوچکشان می‌کنند و گاهی این حساسیت‌ها تا جایی پیش می‌رود که فرد مدت زمان زیادی خود را مشغول پوشاندن جوش‌های روی صورتش می‌کند یا با استفاده از کلاه، کم‌مویی‌اش را می‌پوشاند یا حتی تصمیم می‌گیرد خودش را به تیغ جراحی بسپارد، در حالی که که این کارها هیچ لزومی ندارد.

برای درمان این تصورات افراطی راه‌های مختلفی وجود دارد، برخی از داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب می‌توانند به کاهش این وسواس کمک کنند، ضمن این‌که برخی از گروه درمانی‌ها تصورات و شناخت‌های فرد نسبت به خودش را بازسازی می‌کند و با آموزش برخی مهارت‌ها مثل توقف فکر و آرمیدگی (ریلکسیشن) سبب کاهش این رفتارهای وسواسی می‌شود.

برخی روان‌شناسان برای بازسازی شناختی در این اختلال، افراد را ترغیب می‌کنند دلایل این تصورات خود را پیدا کنند و اگر این دلایل منطقی نبود به دنبال شواهدی باشند که این تصورات را شکل داده است. زمانی که نادرستی این شواهد برای فرد مسجل شد آنگاه به دنبال بازسازی شناختی و ایجاد تفکرات سودمند می‌روند.

با توجه به آمار بالای جراحی‌های پلاستیک و زیبایی در کشور ما در بسیاری موارد لازم است افراد قبل از برداشتن قوز کوچک بینی یا جوش‌های ریزِ زیرپوستی که هیچ وقت تمامی ندارند، به روان‌شناس مراجعه کنند و اول وسواس‌های افراطی درباره شکل بدنشان را درمان کنند شاید دیگر نیازی به این جراحی‌های پرهزینه و پرخطر نباشد.

چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)



لینک منبع :دردسر خودزشت‌پنداری

دردسر خودزشت‌پنداری - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../دردسر-خودزشت‌پنداری‎Cached24 دسامبر 2014 ... تصویر دردسر خودزشت‌پنداری. جام جم سرا: دست از سر جوش‌ها که برداشت تازه به بینی‌اش چشم دوخت، آخر این دیگر چه دماغی است؟! با وجود دوبار عمل کردن ... دردسر خودزشت‌پنداری - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/1766368487158129670/دردسر-خودزشت‌پنداری‎Cachedدردسر خودزشت‌پنداری. چهارشنبه 3 دی 1393 ساعت 09:26. با دقت چشم به آینه دوخته بود و تمام تمرکزش روی جوش قرمزی بود که کنار لبش بالا آمده بود! همان طور که دو ... Images for دردسر خودزشت‌پنداری دردسر خودزشت‌پنداری > خبرخوان مدیکال نت medicalnet.ir/news/feeds/ID/39447/PostComment دردسر خودزشت‌پنداری. با دقت چشم به آینه دوخته بود و تمام تمرکزش روی جوش قرمزی بود که کنار لبش بالا آمده بود! همان طور که دو انگشتش را دو طرف آن جوش کذایی تنظیم ... اختلال خودزشت‌پنداری چیست؟ - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/5390632/اختلال-خودزشت‌پنداری-چیست 13 نوامبر 2015 ... این روان‌شناس ادامه داد: اختلال خودزشت‌پنداری معمولاً از سنین نوجوانی ... هم‌چنین نگرانی در خصوص شکست در مراحل و چالش‌های زندگی به‌علت ظاهر فیزیکی نیز از دیگر علائم خودزشت‌پنداری است .... سلفی برای یک کشتی‌گیر دردسر ساز شد. همه چیز درباره «خودزشت پنداری زنانه» - مجله اینترنتی دلگرم www.delgarm.com/health/.../6208-همه-چیز-درباره-«خودزشت-پنداری-زنانه» زیاد زرچوبه نخورید دردسر ساز میشود! ... این زن یکی از صدها هزار نفر در سراسر جهان است که از سندرم خودزشت‌پنداری یاBody dysmorphic disorder رنج می‌برد. ... سندرم خودزشت‌پنداری یا BDD یک بیماری روانی است که طی آن فرد به شدت در مورد اشکالات ... به نظرشما، من زشت هستم! - بیتوته www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/think5-ugly.html‎Cachedخودزشت پنداری یعنی فرد نسبت به خودش احساس بدی دارد. روزی چند بار چهره خود را در آینه بررسی می کند و هر بار ناامیدتر از قبل بر خلاف نظر دیگران، با خود فکر می ... راننده خواب‌آلود ، دردسر آفرید news.smartarchive.ir/News/Index?ViewId=8f86de34-9c58-45eb...‎Cachedراننده خواب‌آلود ، دردسر آفرید. ... دردسر پشت دردسر · راننده باید راننده باشد · دردسر خودزشت‌پنداری · دردسر پشت دردسر برای پرسپولیس · راننده «خواب‌آلود» اتوبوس را ... اون قسمتی که اکیا و کمال بهم میرسن - خانه covex.ir/search/?q...page=33 پس انداز کردن فواید بیشتری نسبت به صرفه‌جویی ساده و ابتدایی دارد، ولی دردسر بیشتری نیز دارد. افرادی که هوشمندانه ... «خودزشت‌پنداری» از نوجوانی تا میانسالی. شوخی دو جوان با یکدیگر به قتل یکی از آنها منجر شد - اخبار فارسی monitor.shafaqna.com/FA/IR/8011673 تابناک. خواستگاری پر دردسر. - تابناک. برگ برنده چین. - تابناک .... « خودزشت‌پنداری» از نوجوانی تا میانسالی. - شفا آنلاین. ساخت سیاسی و آوار پلاسکو- عباس عبدی ...