مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

منابع گیاهی کلسیم‌دار

جام جم سرا: چند محقق خارجی بر طبق تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که پروتئین شیر با اسیدی کردن خون موجب برداشت کلسیم از استخوان‌ها شده و خود عامل پوکی استخوان است، اما در مقابل متخصصان این‌گونه نظر داده‌اند که گرچه شیر پروتئین بالایی دارد، اما چون علاوه بر کلسیم محلول، حاوی ویتامین D، قند لاکتوز و کازئین فسفوپپتیداز است، به این واسطه ضریب قابلیت جذب محافظت شده کلسیم را که قابلیت ذخیره استخوانی دارد و به جذب فسفر شیر هم کمک می‌کند بالا برده و در نتیجه خاصیت بیولوژیکی و متابولیسمی کلسیم شیر از کلسیم موجود در مکمل‌های کلسیمی، آب‌های معدنی کلسیمی و دیگر منابع غذایی بیشتر است.

در نتیجه تا زمانی که تحقیقات در حد یک ادعاست و کارشناسان و متخصصان مربوط اتفاق نظری روی آن ندارند بهتر است تا روشن شدن موضوع، شیر و فرآورده‌های لبنی را بخصوص برای کودکان، نوجوانان، زنان و سالمندان در صدر منابع مطمئن کلسیم‌دار قرار دهید.

خوب است بدانید هر لیوان شیر (هرچه کم‌چرب‌تر بهتر) بیش از 30 درصد کلسیم روزانه بدن را تامین می‌کند. در میان لبنیات شیر بی‌چرب، ماست کم‌چرب و کیسه‌ای، پنیر تبریز و لیقوان، کشک و قره‌قروت بی‌نمک بیشترین کلسیم با قابلیت جذب مطمئن را دارند.

و اما سایر منابع کلسیم‌دار

علاوه بر لبنیات، کلسیم در منابع گیاهی و خوراکی‌های دیگری نیز یافت می‌شود، اما با قابلیت جذب پایین‌تر.

در گروه سبزیجات اسفناج، کاهو، بامیه، پونه خشک، شاهی، جعفری، برگ و ساقه شلغم، نعنا، برگ تربچه، برگ مو، پیاز، انواع کلم بخصوص کلم برگ و بروکلی، برگ چغندر، باقلا سبز خشک، ترب سیاه، ریواس، نخود فرنگی سبز و هویج.

در گروه حبوبات لوبیا سفید و چیتی خشک، لوبیای سویا و نخود. در گروه مغزهای آجیلی بادام، پسته، فندق، گردو، تخمه آفتابگردان و دانه کنجد. در گروه آبزیان ماهی کیلکا، ساردین، تن، میگو و خاویار.

در گروه میوه‌جات پرتقال تازه، انجیر خشک، خرما، کشمش خشک، زیتون سبز و سیاه و زیره را می‌توان نام برد اما نکته قابل توجه آن‌که در اغلب منابع گیاهی کلسیم‌دار، بازدارنده‌هایی چون فیتات‌ها، اگزالات‌ها، اسیدهای اورنیک و پلی‌فنل‌هایی وجود دارد که از جذب کامل کلسیم ممانعت می‌کند که این ترکیبات در شیر و محصولات لبنی وجود ندارد.

این را هم بدانید برای جذب کلسیم نیاز مبرمی به ویتامین‌های D است که باید از طریق منابع غذایی و بیشتر نور خورشید (بدون واسطه شیشه) تامین شود، توصیه دیگر آن‌که برای داشتن استخوان‌هایی قوی و محکم باید نرمش، ورزش و پیاده‌روی را در اولویت قرار دهیم و به یاد بسپاریم که مصرف زیاد منابع کلسیمی هم می‌تواند عوارضی چون سنگ کلیه و... را به همراه داشته باشد.

فاخره بهبهانی ‌-‌ گروه سلامت



لینک منبع :منابع گیاهی کلسیم‌دار

بدون لبنیات، کلسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید - برترین ها www.bartarinha.ir/.../بدون-لبنیات-کلسیم-مورد-نیاز-بدنتان-را-تامین-کنید‎Cached Similar18 سپتامبر 2012 ... منابع اصلی کلسیم عبارتند از: شیر، ماست، پنیر و... اما لبنیات نباید تنها منبع دریافت مواد مغذی باشد که با آنها چاله‌های رژیم غذایی روزانه‌مان را پر ... منابع گیاهی کلسیم‌دار - روزنامه جام جم press.jamejamonline.ir/Newspreview/1743141216273532961‎Cachedازجمله سوالاتی که پرسیده شده است این‌که به غیر از شیر و فرآورده‌های لبنی از طریق چه منابع و خوراکی‌های دیگری می‌توانیم کلسیم بدنمان را تامین کنیم و آیا بدن می‌تواند ... معرفی خوراکی های سرشار از کلسیم - بیتوته www.beytoote.com/baby/.../foods1-rich-calcium-children.html‎Cached Similarسبزیجات حاوی کلسیم,مواد کلسیم دار ... مواد مغذی باشد که با آن چاله های رژیم غذایی روزانه مان را پر می کنیم؛ زیرا منابع دیگری از غذاها و نوشیدنی ها نیز وجود دارند که حاوی ... تأمین کلسیم بدون لبنیات - تبیان article.tebyan.net/222240/تأمین-کلسیم-بدون-لبنیات‎Cached23 سپتامبر 2012 ... منابع اصلی کلسیم عبارتند از: شیر، ماست، پنیر و... اما لبنیات نباید تنها منبع دریافت مواد مغذی باشد که با آن‌ها چاله‌های رژیم غذایی روزانه‌مان را پر ... میوه‌ها و سبزیجات حاوی کلسیم - تبیان article.tebyan.net/260828/میوه-ها-و-سبزیجات-حاوی-کلسیم‎Cached26 ا کتبر 2013 ... میوه‌های خشک و صدفی جزو منابع گیاهی کلسیم محسوب می‌شوند. برای همین اگر به لاکتوز شیر حساسیت دارید و یا به هر دلیلی لبنیات نمی‌خورید ... منابع گیاهی کلسیم - کلینیک آنلاین پزشکی www.behpu.com/article/details/1723/منابع-گیاهی-کلسیم‎Cachedعلاوه بر لبنیات، کلسیم در منابع گیاهی و خوراکی‌های دیگری نیز یافت می‌شود، اما با ... برای کودکان، نوجوانان، زنان و سالمندان در صدر منابع مطمئن کلسیم‌دار قرار دهید. 10 غذای گیاهی حاوی کلسیم - مجله سلامت www.majalesalamat.com/nutrition/.../highest-calcium-vegan-foods/‎Cached8 مه 2016 ... منابع گیاهی کلسیم. زمانی که در مورد غذاهای غنی از کلسیم فکر می‌کنید، شاید شیر و محصولات لبنی اولین چیزی است که به ذهنتان خطور می‌کند. با کمک مواد کلسیم دار چربی شکم را از بین ببرید - آکا www.akairan.com/health/rijim-laghari.../2012122310948.html‎Cached Similarمواد کلسیم دار ,آب کردن شکم ,چاقی شکم ,تختی شکم, کوچک کردن شکم , آب کردن چربی ... سموم میوه و سبزیجات را این‌گونه از بین ببرید - الف , منابع گیاهی کلسیم دار ... مواد غذایی حاوی کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان - آکا www.akairan.com/health/taghziyeh-salem/11850.html‎Cached Similarدیگر مواد غذایی مفید در پیشگیری از پوکی استخوان عبارتند از: ... مواد غذایی حاوی کلسیم , منابع غذایی کلسیم دار , خوراکیهای حاوی کلسیم , کلسیم در مواد غذایی ... 10 راه پنهانی برای افزایش کلسیم - سیمرغ seemorgh.com/health/nutrition/healthy-nutrition/32714-32714/‎Cached Similar13 ژوئن 2009 ... کلسیم آنقدر ماده مغذی کلیدی هست (و مطالعات نشان داده که خیلی از ما کمبود کلسیم داریم) که خیلی از مواد غذایی امروزه برای افزایش کلسیم دریافتی غنی ...