مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سردردهای استرسی

این نوع سردرد در واقع دردی است که بدن نسبت به نگرانی‌های موجود پاسخ می‌دهد و البته به آن معنا نیست که تمام نگرانی‌ها به ایجاد سردرد منجر می‌شود، اما بارها این جمله از فردی که نگران، عصبی و ناراحت است و اتفاقی برای او افتاده به گوش می‌رسد که «سرم درد گرفت آنقدر که ناراحتم».

معمولا فردی که سردرد به دفعات سراغ او می‌آید از این‌که دچار این حالت شده ناراحت شده و جملاتی را با خود تکرار می‌کند که حاکی از یاس و ناامیدی است.

«چرا دچار سردرد شدم»؛ «نکنه من تومور مغزی دارم»؛ «باز این سردرد لعنتی شروع شد و مرا از کار و زندگی خواهد انداخت».

باید بدانید استرس‌ها می‌تواند ایجاد سردرد کند، اما به همان اندازه استرس‌های ناشی از سردرد کم نیست و باید مشخص کنیم فرد چقدر دچار ترس از ادامه درد است.

چنانچه مشخص شود استرس‌های روزمره که بیش از حد مجاز شده عامل سردرد فرد است ضروری است برای مداخله درمانی از تکنیک‌هایی برای کاهش استرس استفاده شود.

یکی از راه‌ها آموزش برنامه آرامش است. ابتدا روی نیمکتی دراز بکشید یا روی یک صندلی راحت بنشینید و چشمان خود را ببندید و به ترتیب عضلاتی را که ذکر می‌شود به مدت پنج ثانیه منقبض کرده و سپس به مدت 10 تا 15 ثانیه آنها را شل کنید و بین هر گروه از عضلات به طور منظم و آرام نفس بکشید:

ـ ابتدا دست راست را مشت کرده و احساس فشار کنید و سپس همین کار را برای دست چپ خود انجام دهید.

ـ دستتان را از آرنج خم کنید و در عضله دوسر فشار ایجاد کنید و آن را منقبض نگه دارید و پس از پنج ثانیه آن را رها کنید.

ـ انگشتان خود را آزاد و رها کنید و در عضله دست انقباض ایجاد کنید.

ـ ابروهای خود را بالا برده و در پیشانی خود چین ایجاد کنید.

ـ عضلات اطراف چشم را جمع کنید و پس از پنج ثانیه فشار رها کنید.

ـ دندان‌هایتان را به هم فشار دهید و در آرواره‌ها انقباض ایجاد کنید.

ـ زبان‌تان را محکم به قسمت بالای دهان بچسبانید و در حالی که لب‌هایتان بسته است به فشار موجود در ناحیه گلو توجه کنید.

ـ لب‌ها را محکم به هم فشار دهید.

ـ تا جایی که می‌توانید گردنتان را به عقب فشار دهید.

ـ چانه خود را به ناحیه سینه بچسبانید و فشار دهید.

ـ شانه‌های را تا گوش‌هایتان بالا ببرید.

ـ شانه‌های خود را بالاببرید و به حالت انحنایی به سمت عقب ببرید.

ـ شکم را منقبض کنید.

ـ در ناحیه کمر قوس ایجاد کنید.

ـ پاها را صاف نگه دارید و پاشنه را به زمین فشار دهید.

ـ کف پا و انگشتان پا را به سمت پایین فشار داده و عضلات ساق پا را منقبض کنید.

ـ کف پا و انگشتان پا را به سمت بالا فشار داده و عضلات ساق پا را منقبض کنید.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس و مشاور



لینک منبع :سردردهای استرسی

ایرنا - با سردرد ناشی از استرس چه کنیم www.irna.ir/fa/News/81172295/‎Cached21 مه 2014 ... تهران-ایرنا-تحقیقات آکادمی نورولوژی آمریکا نشان می دهد که استرس یکی از مهمترن عوامل بروز سردرد است. رهایی از سردرد استرسی( عصبی) - دکتر امیرحسین حقیر www.drhaghir.com/Page.aspx?PId=55&LanID=1‎Cachedرهایی از سردرد استرسی(عصبی). بر اساس آخرین تعریف انجمن جهانی سردرد international headache society سردرد استرسی سردردی است که بصورت حملات از نیم ساعت ... سردردهای استرسی - روزنامه جام جم press.jamejamonline.ir/Newspreview/1724696982951886904‎Cachedسردردهای استرسی. سردردها به طور مرسوم به چند دسته تقسیم می‌شود و از لحاظ شدت درد و مدت زمان آن با یکدیگر متفاوتند. یکی از این عوامل سردردهایی است که انسان هنگام ... یک متخصص مغز و اعصاب تشریح کرد سردرد تنشی و عصبی چیست؟ www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930824000842‎Cached Similar16 نوامبر 2014 ... یک متخصص مغز و اعصاب گفت: سردردهای تنشی و عصبی گاهی آن قدر طولانی می‌شوند که چندین ماه تا چندین سال را در بر‌می‌گیرند و گاهی با تومور مغزی ... سردردهای ناشی از استرس و ناراحتی را می‌توان با یک مداد درمان کرد؟ www.khabaronline.ir/detail/509353/science/medical‎Cached13 فوریه 2016 ... دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: یک پزشک متخصص می گوید، سردردهای تنشی را می توان با نگاه داشتن یک مداد در میان دندان ها بطوریکه به آن فشاری وارد ... سردرد شایع اما آزاردهنده - سلامتی برای همه www.myhealth.ir/1388-04-08-04-50-02/51-headache.html‎Cachedاین مساله می تواند به دلیل نشستن و کارکردن در حالت غلط ستون فقرات منجر به ایجاد یک سردرد استرسی شده باشد. ممکن است به دنبال ناراحتی، اضطراب مصرف برخی مواد ... درمان،علت وعلائم سردرد عصبی - دکتر توانبخشی foroghclinic.ir/blog/1392/05/20/درمان-سردرد-عصبی-و-علت-آن/‎Cached Similar11 آگوست 2013 ... در برخی از مبتلایان به سردرد عصبی در قسمت سر یا عضلات گردن نیز احساس گرفتگی وجود دارد. نام دیگر این نوع سردرد ،سردرد استرسی است. سردرد تنشی چیست؟ علل ایجاد و راه‌های درمانش کدام است - فردا www.fardanews.com/.../سردرد-تنشی-چیست-علل-ایجاد-و-راه‌های-درمانش-کدام-است‎Cachedبیشتر سردرد‌ها تنشی هستند. این گونه سردردها تمایل دارند که هر چند وقت یک بار اتفاق بیافتند. اگر شما تحت فشار و یا استرس باشید فاصله زمانی بروز این گونه ... سردردهای ناشی از استرس را می‌توان با یک مداد درمان کرد! | اتاق خبر 24 otaghkhabar24.ir/news/36189‎Cached13 فوریه 2016 ... یک پزشک متخصص می‌گوید، سردردهای تنشی را می‌توان با نگاه داشتن یک مداد در میان دندان‌ها بطوریکه به آن فشاری وارد نشود، تسکین داد. سردرد تنشی را بیشتر بشناسیم - طب سنتی pezeshksonati.com/showcontent.aspx?pageid=508&ArticleID...‎Cached Similarسردرد,میگرن,سردرد تنشی,سردرد میگرن ,درمان میگرن,علائم سردرد,. امروزه یکی .... 1- مدیریت استرس (Stress management) : استرس محرکی برای سردردهای عصبی است.