مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اگر خودت بیمار بودی؟

جام جم سرا: چه کسی است که زندگی را ترجیح دهد به بهای از دست رفتن محبتی که وجود داشته و حالا دیگر نیست، آن هم در یکی از سخت‌ترین تجربه‌های زندگی؛ در بیماری و در همسایگی با مرگ؟

هیچ‌کس تنها ماندن در این شرایط را انتخاب نمی‌کند، اما بیمارانی هستند که این تنهایی به آنها تحمیل می‌شود، مثل گروهی از بیماران دیالیزی که دیروز معاون انجمن حمایت از آنها گفت که شریک زندگی‌شان طلاق می‌گیرد و می‌رود پی زندگی‌اش.

آنها می‌روند چون دیگر طاقت ماندن ندارند. یک بیمار کلیوی درد دارد، بی‌تاب است، باید هفته‌ای سه بار دیالیز شود و هر بار نزدیک به 300 هزار تومان هزینه کند که اغلب نمی‌توانند.

پس همسر باید او را به دندان بکشد، او را برای دیالیز ببرد و بیاورد، پول خرجش کند، به خاطرش بی‌خوابی بکشد و همپای او رنج ببرد، حتی بیشتر از او تا این‌که ذره‌ذره آب شود.

بعضی‌ها، اما جانشان را از این زندگی برمی‌دارند و می‌برند، می‌روند جایی که یک بیمار مدام ناله نکند و خدمات نخواهد.

از منظر حساب و کتاب‌های مادی شاید حق با کسی است که شریکش را می‌گذارد و می‌رود، ولی از منظر اخلاق، او که عزیزی بیمار را رها می‌کند، برنده نیست.

زندگی زناشویی یعنی ماندن کنار هم و تن دادن به هر پیشامد غیرمترقبه، یعنی مالیدن پیه بیماری و نداری و هر حادثه دیگری به تن، یعنی رسیدن به ته خط و نبریدن.

وقتی خطبه عقد جاری می‌شود و عروس با ناز و داماد با شوق، بله می‌گوید، این بله یعنی همین، یعنی اعلام آمادگی برای هر اتفاق، یعنی ترجیح شریک زندگی به خود. ولی بعضی از ما کم می‌آوریم و فقط به خوشی‌ها بله می‌گوییم، بعضی‌هایمان نیز سختی را فقط کمی تحمل می‌کنیم و بعد دامن‌مان را از حوادث تلخ می‌کشیم و می‌رویم رد کارمان.

این جدایی، اما برای بیمار در حال احتضار که یک نگاه پرمهر و یک دست گرم مهربان بیشتر از هزار دارو بر او اثر دارد، شلیک آخر است به او.

تلخی طردشدگی هنگام بیماری را فقط وقتی می‌شود درک کرد که خودمان را جای بیمار طرد شده بگذاریم و در عالم خیال فرض کنیم بیماری بدحال شده‌ایم و هر روز بیشتر از قبل مغلوب بیماری می‌شویم، ولی شریک زندگی‌مان نقشه تنها گذاشتن‌مان را می‌کشد یا حرف‌های سرد نثارمان می‌کند که فکر کنیم در این دنیا زیادی‌ هستیم.

اما آیا تضمینی هست که هر کدام از ما روزی نقش بیماری رنجور و در آستانه مرگ را بازی نکنیم؟

مریم خباز - گروه جامعه



لینک منبع :اگر خودت بیمار بودی؟

Images for اگر خودت بیمار بودی؟ اگر خودت بیمار بودی؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../اگر-خودت-بیمار-بودی؟‎Cached16 نوامبر 2014 ... اگر خودت بیمار بودی و درد در کنجی از بدنت لانه کرده بود، اگر بیماری از پایت انداخته بود و توانت برای زنده ماندن به انتها رسیده بود، آن‌وقت که جز ... کاظم بهمنی (10) - غزل معاصر ghazal-moaaser.blogfa.com/cat-50.aspx‎Cached Similarبیمار بودی مثل من؟ هـرگز تـو هـم مــانـنــد مـــن آزار دیــدی؟ یــار خــودت را از خــودت بــیــزار دیــدی؟ نـام کـسی را در ... مشکل از توست اگر پس زده پیوندش را حفظ کن این غزلم ... کاظم بهمنی - شعر و غزل امروز asru.blogfa.com/cat-95.aspx‎Cached Similarیــار خــودت را از خــودت بــیــزار دیـــدی؟ آیــا تـو هـم هــر پــرده ای را تا ... بیـمـار بـودی مثل ِمن ؟ ، بیمار دیــدی؟ ... مشکل از توست اگر پس زده پیوندش را. حفظ کن این غزلم را ... سرگذشت حاجی بابای اصفهانی: The Adventures of Hajji Baba of Isphahan - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=1595845771 James Justinian Morier, جیمزموریه, سید محمد علی جمالزاده - ‎1969 - Travel من : حکیم نادان، اگر تو حکیم خوبی بودی چرا دوای تو پیش از دعای من تأثیر نکرد، این آل ... اگر بیماری بخواست پروردگار شفا یا بد بخود نسبت میدهند و اگر بمیرد تقدیر ... دواهای تو باین دعواها نمیارزد و خودت خوب میدانی که با این داروها کم مانده بود یارو را ...دوزخرفات: - Google Books Result https://books.google.com/books?id=E2EzCwAAQBAJ سروش پاکزاد - ‎ آیا برای حفظ قرآن از طرف خانواده تحت فشار بودی؟ ... (رو به دانشجویان) می بینید که بیمار خودش به اختلالاتش واقف نیست، پس بیماری اش ... شما خودت فکر نمی کنی که دچار مشکلات ذهنی هستی؟ ... اگر شما حرف بزنی، اگر سوء تفاهمی باشد حل میشود.دلنوشته دکتر جاوید به مناسبت درگذشت دکتر منصور اعتصامی www.tamin.ir/News/Item/44224/108/44224.html‎Cached13 جولای 2017 ... باید خودت را برای پرسش های شب اول قبرآماده کنی ... هر چند سخت بیمار بودی. جسم تحلیل ... ویلچر نشینی ات را ندیدم ، اگر چه روی ویلچر نشسته بودی آیا ممکن است دیالیزی شوم؟ - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../آیا-ممکن-است-دیالیزی-شوم؟‎Cached1 سپتامبر 2014 ... بیماری نارسایی کلیه، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری این عضو حیاتی بدن است. ... فشار خون، دومین علت نارسایی کلیه‌هاست و اگر بیمار دیابتی همزمان دچار فشار خون نیز باشد احتمال بروز نارسایی ... تصویر اگر خودت بیمار بودی؟ چطور با تجربه فعلی‌ام شغلی که می‌خوام رو به دست بیارم؟ - وبلاگ فرانش https://faranesh.com/.../15012-get-any-job-with-current-experience‎Cachedو اگر خودت رو خوب نشون بدی، شاید یه نامهٔ معرفی و تایید خوب یا حتی آشنایی‌های کاری ... اگر مجبور بودی از یک عضو بیمار یا ناتوان خانواده‌ات مراقبت کنی، پس بلدی که ... آقای محترم! به همسرت وفادار باش/ گفتاری از آیت الله امینی | شفقنا ... fa.shafaqna.com/news/295346/‎Cached23 دسامبر 2016 ... اگر خودت جای او بودی و به بیماری سختی مبتلا می‌شدی، چه انتظاری از او ... اگر موقع بیماری تو، همسرت ناسازگاری کند و تقاضای جدایی نماید، آیا کار ...