مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سلامت، اختلال‌ و اعتیاد جنسی

جام جم سرا به نقل از ایسنا: دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی با تاکید بر اینکه افراد و خانواده‏‌های درگیر اختلال جنسی، آسیب‏‌های مختلف جسمی، جنسی و عاطفی را در دوران کودکی خود تجربه می‏‌کنند، گفت: کودکانی که والدین معتاد دارند، مستعد ابتلا به انواع اعتیاد و آسیب‏‌های روانی یا رفتاری هستند. این موضوع می‏‌تواند سلامت اجتماعی، امنیت و آرامش جامعه را سلب کرده و هزینه‏‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی را به جامعه تحمیل ‏کند.

وی با بیان اینکه اختلال جنسی، اختلالی مزمن و عودکننده است که به رغم پیامدهای منفی شدید با تحریک جنسی مکرر و پیاپی ادامه می‌یابد افزود: برانگیختگی جنسی، منجر به وضعیت ‏یا حالت‏های رضایت‏بخش (سرخوشی در فاز ابتدایی) می‌شود و استرس را تسکین می‏‌دهد. وابستگی، میل شدید و عود آن به صورت مکرر در این افراد وجود دارد اما هنوز معلوم نیست که آیا افزایش تحریک جنسی مداوم موجب بروز تغییرات سیستم عصبی می‏‌شود یا نه؟

شعاع کاظمی خاطر نشان کرد: بیشتر بیمارانی که از نظر متخصصان، معتاد جنسی هستند، به تحریک جنسی وابسته می‏‏‌شوند. تحریک جنسی مانند یک دارو بر روی سیستم عصبی عمل می کند که برای افراد طبیعی، به اندازه هرویین خطرناک است. فرد مبتلا، یک شخصیت عادت‏پذیر و معتادشونده دارد و رابطه جنسی فقط واسطه‏ ای است که آن را آشکار می‏‌کند.

این دانشیار دانشگاه الزهرا یادآور شد: گرچه مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه رفتار جنسی اجبارگونه انجام نشده، ولی محققان شیوع آن را 3 تا 6 درصد تخمین می‏‌زنند. با توجه به این که تخمین میزان شیوع، بر اساس موارد قابل تشخیص بوده است، همچنین به دلیل ماهیت پنهان و انگ و ترس ناشی از آشکار کردن و گزارش رسمی آن، احتمال می‌‏رود که تعداد افراد مبتلا بیشتر از حد انتظار باشد.

اهمیت برنامه‏‌های غربالگری در جمعیت پر خطر

شعاع کاظمی گفت: به دلیل این که احتمال مبتلا بودن به ایدز یا در معرض خطر بودن برای ابتلا به آن در این افراد بالاست، اهمیت برنامه‌‏های غربالگری در جمعیت پر خطر، توسعه سیاست‏های اجتماعی برای پیشگیری و کنترل این آسیب اجتماعی را افزایش می‏‌دهد.

این روانشناس گفت: با توجه به شواهد موجود افراد و خانواده‌‏های درگیر اختلال جنسی، به احتمال زیاد، شرایط نامناسبی را در زندگی ابتدایی (تجربه آسیب‏های مختلف جسمی، جنسی، عاطفی در دوران کودکی) خود تجربه می‏‌کنند و در صورت تداوم یافتن رفتار و بروز پیامدهای آن، با سطوح بالایی از استرس، بیکاری یا مشکلات در کار (تحصیل یا شغل)، محرومیت و مطرود شدن از جامعه، عدم حمایت اجتماعی و شیب اجتماعی (در صورت ابتلا به ایدز) مواجه می‌شوند.

وی درصد بالای 64 درصد و همزمان بودن اعتیاد به مواد و اعتیاد جنسی را از موارد افزایش آسیب پذیری دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آسیب‏ها و پیامدهای مستقیم اختلال جنسی، ضرورت و اهمیت سیاست‏های اجتماعی در زمینه پیشگیری و حفاطت از اختلال جنسی در سطح خانواده و جامعه، در راستای ارتقای سلامت، امنیت و رفاه اجتماعی اهمیت دارند.

سلامت جنسی از اولویت‏های اصلی سلامت همگانی

شعاع کاظمی خاطر نشان کرد: پس از شعله ور شدن اپیدمی ایدز در جهان، موضوع سلامت جنسی به عنوان یکی از اولویت‏های سلامت همگانی، محسوب می‏‌شود.

این دانشیار دانشگاه الزهرا گفت: بروز تغییرات فرهنگی و پیچیده‌‏تر شدن روابط و رفتارهای بشری در این خصوص، ضرورت مداخلات مبتنی بر دانش به منظور آگاه سازی، اصلاح نگرش، پیشگیری و درمان بیماری‏های مرتبط با آن افزایش یافته است.

وی یادآور شد: فراهم آوردن خدمات لازم به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جنسی افراد خانواده و جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که سلامت جنسی، بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، به معنای رفاه و آسایش فیزیکی، هیجانی، روانی و اجتماعی در امور مربوط به جنسیت است.

شعاع کاظمی گفت: ممکن است افراد مبتلا به اختلال جنسی، جمعیت زیادی نداشته باشند ولی کودکانی که والدین مبتلا به اعتیاد (مواد یا جنسی) دارند، مستعد ابتلا به انواع اعتیاد و آسیب‏های روانی یا رفتاری هستند که می‏‌تواند سلامت اجتماعی، امنیت و آرامش جامعه را سلب کند و هزینه‌‏های اقتصادی، اجتماعی بسیار بالایی را به جامعه تحمیل ‏کند.

این روانشناس در پایان اضافه کرد: هزینه پیشگیری از بروز اختلال یا پیشرفت آن، از طریق کنترل، درمان و بازتوانی افراد مبتلا یا در معرض خطر، بسیار کمتر از میزان مورد نیاز برای پوشش دادن کودکان و خانواده آنان یا جبران آسیب‏های احتمالی است.



لینک منبع :سلامت، اختلال‌ و اعتیاد جنسی

سلامت، اختلال‌ و اعتیاد جنسی - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../سلامت،-اختلال‌-و-اعتیاد-جنسی‎Cached14 ا کتبر 2014 ... جام جم سرا به نقل از ایسنا: دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی با تاکید بر اینکه افراد و خانواده ‌های درگیر اختلال جنسی، آسیب ‌های مختلف جسمی، جنسی و ... مجله شفاجو | اعتیاد جنسی چیست و علائم آن کدام است؟ mag.shafajoo.com/content/27042‎Cachedاعتیاد جنسی که بعضا با اختلال رفتار های جنسی بیش از حد نیز شناخته می شود ... و یا اعتیاد جنسی ممکن است شامل توهمات، افکار و یا فعالیت های جنسی خارج از مرز های ... ما معتقدیم جستجو و یافتن اطلاعات عمومی و تخصصی در حوزه ی پزشکی و سلامت و ... سلامت، اختلال‌ و اعتیاد جنسی - جام جم آنلاین 188.75.89.4/sara/.../سلامت،-اختلال‌-و-اعتیاد-جنسی‎Cached14 ا کتبر 2014 ... به گفته یک روانشناس، اختلال جنسی، اختلالی مزمن و عودکننده است که به رغم پیامدهای منفی شدید با تحریک جنسی مکرر و پیاپی ادامه می‌یابد. اعتیاد جنسی چیست؟ - مجله پزشکی مثبت سبز https://mosbatesabz.com/mag/...health/what-is-sexual-addiction‎Cachedخانه دانستنیهای پزشکی سلامت جنسی اعتیاد جنسی چیست؟ دانستنیهای ... اعتیاد جنسی آشنا شویم. هیچ کس از ابتلا به هیچ نوع بیماری، اختلال و اعتیادی در امان نیست . اعتیاد جنسی چه درمانی دارد؟ - تنظیم خانواده www.tanzimekhanevadeh.com/...health/615-1389-06-17-07-15-26‎Cached Similarاغلب آنان به بیماری‌شان اعتراف کرده‌اند و وارد برنامه‌های درمان اعتیاد جنسی شده‌اند. ... اما در این مورد که آیا این نوع رفتار را باید یک اعتیاد به حساب آورد یا یک اختلال ... کارگاه ارزیابی سلامت جنسی و مدیریت مشکلات جنسی در افراد معتاد ... incas.tums.ac.ir/find.php?item=1.252.173.fa‎Cached Similarکارگاه باز آموزی ارزیابی سلامت جنسی و مدیریت مشکلات جنسی در افراد معتادکارگاه ارزیابی سلامت جنسی و مدیریت مشکلات جنسی در افراد معتاد ... اعتیاد و رفتارهای جنسی - ارزیابی و ... اهمیت مسئله سلامت جنسی در بین افراد با اختلالات سوء مصرف مواد آشنایی با درمان اعتیاد جنسی | | روزنامه پزشکی ایران www.iran.pezeshk.us/archives/25895‎Cached Similarاغلب آنان به بیماری‌شان اعتراف کرده‌اند و وارد برنامه‌های درمان اعتیاد جنسی شده‌اند. متخصصان بهداشت روانی ... اما در این مورد که آیا این نوع رفتار را باید یک اعتیاد به حساب آورد یا یک اختلال روانی، هنوز اختلاف نظر هست. آیا می‌شود نام این ... هفته نامه سلامت. اعتیاد جنسی چیست؟ - سلامت www.healthday.ir/1394/04/sexual-addiction-what/‎Cachedاعتیاد جنسی چیست؟,اختلال رفتار جنسی,اختلالات جنسی,اعتیاد جنسی,تمایلات جنسی شدید,فعالیت جنسی زیاد,وابستگی جنسی. اعتیاد به رابطه جنسی و انواع آن - پیام سلامت https://www.payamesalamat.com/اعتیاد-به-رابطه-جنسی-و-انواع-آن/‎Cached4 مه 2017 ... اعتیاد جنسی، یک عامل مشخص ندارد. اما تصور می شود عوامل زیستی، روانی و اجتماعی به توسعه این اختلالات کمک می کنند. به عنوان مثال، تصور می شود ... بیش فعالی و اعتیاد جنسی - کلینیک رهیاب www.rahyabclinic.com/menues52-2.html‎Cached Similarامروزه اعتیاد جنسی و پورنوگرافی وسواس گونه، رو به افزایش است و نیاز به توجه ویژه دارد بدین جهت که در تمام دنیا پنهانی ترین رفتار اجبار گونه اعتیاد جنسی است و ...