مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

۱۰ فرمان برای خواب آرام

جام جم سرا به نقل از تسنیم: متخصصان طب سنتی معتقدند خواب روز برای بیماران مفصلی با سوء مزاج سرد و‌تر موجب شدت بیماری، افزایش وزن و احساس کسالت می‌شود.


۱) بهترین زمان خواب بر اساس دانش کرونوبیولوژی انسانی هنگام دوره تاریکی طبیعت، یعنی از ساعت ۱۰ شب تا سحر (کمی قبل از اذان صبح) است، زیرا چند ساعت مانده به نیمه شب، سطح کورتیزول خون افت پیدا می‌کند و اگر در این ساعت به خواب بروید، صبح راحت‌تر و با هوشیاری و نشاط بیشتر از خواب بیدار می‌شوید. دیدن طلوع آفتاب به قدری نشاط آور است که به عنوان روشی برای درمان افسردگی‌ها مطرح شده است. بنابراین سعی کنید شب‌ها قبل از نیمه شب بخوابید و سحرخیز باشید تا کامروا شوید.

۲) طول مدت خواب به طور متوسط بین ۶ تا ۱۰ ساعت باید باشد، که البته برای افراد مختلف بسته به سن و مزاج و فصل متفاوت است. اما خواب کمتر یا بیشتر از این حد برای اغلب افراد مضر است. اگر کسی بیش از اندازه بخوابد به مرور بعضی از اعمالش دچار ضعف و اختلال می‌شود. حافظه‌اش اُفت می‌کند، مزاجش سرد و بیماری‌های مفصلی و بلغمی در او زیاد می‌شود.

۳) لازم است یکی - دو ساعت بعد از خوردن غذا به رختخواب بروید نه بلافاصله بعد از غذاخوردن، بخصوص اگر ریفلاکس معده دارید. البته خواب با شکم خالی هم توصیه نمی‌شود، زیرا موجب ضعف و لاغری می‌شود.

۴) بهتر است ابتدا برای مدتی به پهلوی راست و سپس به پهلوی چپ بخوابید، سپس دوباره به پهلوی راست برگردید. یادتان باشد خوابیدن به شکم اگر چه به هضم کمک می‌کند اما به علت عوارض دیگر، توصیه نمی‌شود، بهترین وضعیت خوابیدن، خواب به پهلوی راست و چپ به طور متناوب است. به پُشت خوابیدن هم اگر چه برای انبیا و اولیا توصیه شده است اما برای افراد عادی مضر است و می‌تواند موجب ایجاد خلط پشت حلق و درد در کمر شود.

۵) در آفتاب و زیر نور مهتاب یا چراغ نخوابید. این کار نه تنها موجب سردرد است بلکه تحقیقات تازه نشان داده، خوابیدن زیر نور چراغ می‌تواند باعث اختلال هورمونی و چاق شدن خانم‌ها شود.

۶) تا جایی که می‌توانید از خوابیدن در روز خودداری کنید، به خصوص خواب نزدیک غروب و بین الطلوعین، زیرا در این ساعات هورمون‌های استرس زیاد می‌شوند. متخصصان طب سنتی معتقدند خواب روز برای بیماران مفصلی با سوء مزاج سرد و‌تر موجب شدت بیماری، افزایش وزن و احساس کسالت می‌شود.

۷) محل خواب باید تمیز و نرم باشد؛ بوی بدی نداشته باشد؛ جای ترسناکی نباشد و امن باشد؛ عاری از حیوانات موذی باشد؛ محل خواب هر شخص باید بر حسب مزاج وی، دمای مناسبی داشته باشد؛ فرش یا تخت و لباس خواب باید بر حسب مزاج شخص و فصل تنظیم شود؛ مثلاً، در گرما و گرم مزاجان از کتان و در سرما و افراد سرد مزاج از پنبه و حریر حلاجی شده باشد. خواب بر زمین سرد و نمناک مناسب نیست و موجب بی‌حسی بدن، سستی و درد کمر می‌شود.

۸) اتاق خواب باید دارای تهویۀ مناسب و رطوبت کافی باشد؛ خشکی بیش از حد هوای اتاق مانع خواب مناسب می‌شود.

۹) بهتر است رختخواب فقط محل خواب و استراحت باشد بنابراین از مطالعه یا غذا خوردن در آن پرهیز کنید.

۱۰) به گفته متخصصان دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هنگام خواب حتماً از روانداز استفاده کنید؛ زیرا نیاز به پوشش در هنگام خواب در هر فصلی که باشد، زیاد‌تر از هنگام بیداری است.



لینک منبع :۱۰ فرمان برای خواب آرام

خواب روز بیماری‌زاست/۱۰ فرمان برای خواب آرام - خبرگزاری تسنیم ... https://www.tasnimnews.com/.../خواب-روز-بیماری-زاست-10-فرمان-برای-خواب-آرام‎Cached13 ا کتبر 2014 ... خبرگزاری تسنیم: متخصصان طب سنتی معتقدند خواب روز برای بیماران مفصلی با سوء مزاج سرد و تر موجب شدت بیماری، افزایش وزن و احساس کسالت ... Images for ۱۰ فرمان برای خواب آرام ده فرمان خواب کودک - ای - مهد www.e-mahd.com/parenting/ten-sleeping-rules‎Cached24 ژوئن 2016 ... ده فرمان خواب کودک از کتاب مادر کافی جو فراست. ... بدون تردید وقتی روال مشخصی را برای خواب کودک برقرار کردید، از خواب آرام و وقت بیشتری که ... عکس: خواب آرام «علی» در حرم امام رضا(ع) - چه خبرا https://www.chekhabara.com/.../عکس_خواب_آرام_علی_در_حرم_امام_رضا_ع_‎Cached8 ساعت قبل ... خواب روز بیماری‌زاست/۱۰ فرمان برای خواب آرام. طب سنتی ایران نه تنها برای مدت و زمان خواب بلکه برای شرایط خوابیدن، محیط آن و وضعیت بدن در زمان ... خواب - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/خواب‎Cached Similarخواب NREM (به انگلیسی: non-REM حرکت غیرسریع چشم) که خواب آرام نیز ... این مرحله از خواب، تنها مدّت زمانی کوتاهی در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و اگر در این ... جنگ زمان ۱۰: - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=1780830408 منصور کوشان - ‎2011 - Literary Collections ... مبید درون بالأخره بشیر و بمون جات توى جا همون اابرونو٠ وادب فرمان او به تندى با هلن جثزى٠ منتظر بود. شد ول و کرد إل را خود هیکل ارام سنى برونو. ... مىرفت مىشدند٠ تبدیل خروهف به ذره ذره که کثسدنهایى بود این بوونش درخواب علامت و مىرفت خواب به مدتها ...بوسترلند | چراغ خواب هوشمند شیائومی مدل Yeelight bedroom lamp ... https://booster.land/.../چراغ_خواب_هوشمند_شیائومی_مدل_Yeelight_bedroom_lamp_Xiaomi‎Cachedچراغ خواب هوشمند شیائومی مدل Yeelight bedroom lamp Xiaomi محصول منحصر به فرد دیگری از شرکت شیائومی است که به شما کمک می‌کند خوابی خوش و آرام داشته باشید. ... وقتی به خواب می‌روید دستبند هوشمند مطلع شده و فرمان خاموشی به چراغ خواب می‌دهد! ... قابلیت کنترل و اتصال از طریق بلوتوث; توان اسمی: ۱۰ وات; توان نوری: ۳۰۰ لوم ... ماده غذایی توصیه شده برای یک خواب آرام - عطاری اینترنتی عطار www.attari.ir/6/ماده-غذایی-توصیه-شده-برای-یک-خواب-آرام‎Cachedبراستی رمز برخورداری از یک خواب خوب ۸-۷ ساعته چیست؟ بهتر است ... تریپتوفان در مغز تبدیل به سرونونین شده و فرمان خواب را صادر می نماید. ۱۰-گوشت بوقلمون آرام کردن تندبادی در دریا | سرگذشت زندگی عیسی - JW.org https://www.jw.org/fa/نشریات/کتابها/عیسی/.../آرام-کردن-تندباد/‎Cachedعیسی تنها با یک فرمان تندبادی بر دریای جلیل را آرام کرد. ... پس از ترک ساحل، او در عقب قایق دراز کشیده، سرش را بر بالشی گذاشت و به خوابی عمیق فرو رفت.‏. ده فرمان درباره ی خواب کودک | کودک آنلاین www.koodakonline.com/.../abaf300c436e456abb26cbb76ed1eab6‎Cachedده فرمان درباره ی خواب کودک از هر اقدام مثبت کودک تعریف و از مشارکت و همکاری وی در ... بدون تردید وقتی روال مشخصی را برای خواب کودک برقرار کردید ، از خواب آرام و ...